معرفی و دانلود کتاب تفکر سیاه و سفید: راهکارهای مقابله با تفکر همه یا هیچ

عکس جلد کتاب تفکر سیاه و سفید: راهکارهای مقابله با تفکر همه یا هیچ
قیمت:
۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تفکر سیاه و سفید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تفکر سیاه و سفید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تفکر سیاه و سفید: راهکارهای مقابله با تفکر همه یا هیچ

کتاب تفکر سیاه و سفید نوشته‌ی کوین داتون اثری تاثیرگذار و خواندنی است که ریشه‌ی تکاملی تفکر همه یا هیچ را شرح داده و علت ناکارآمدی آن در دوران مدرن را توضیح می‌دهد. این اثر ارزشمند به ما می‌آموزد چطور از تفکر صفر یا صد فاصله بگیریم و به سمت تفکر خاکستری حرکت کنیم.

درباره‌ی کتاب تفکر سیاه و سفید

کتاب تفکر سیاه و سفید: راهکارهای مقابله با تفکر همه یا هیچ (Black-and-White Thinking: The Burden of a Binary Brain in a Complex World) اثر جالب و خواندنی کوین دوتون (Kevin Dutton) نویسنده‌ی انگلیسی است. براساس مطالب این کتاب، چندین میلیون سال پیش، انتخاب طبیعیْ مغز ما را به دو قطب سیاه و سفید تقسیم کرد. آن موقع جهان به پیچیدگی امروز نبود، اما از بسیاری جهات برای انسان نخستین مکان ناامن و خطرناکی محسوب می‌شد. تفکر سیاه و سفید در آن دوران برای تشخیص سریع خطر بسیار مناسب بود: انسان اولیه با این نوع تفکر توانایی تجزیه و تحلیل تهدیدها و پاسخ به تغییرات محیطی (مثلا کاهش دما یا شکستن شاخه‌ی درخت) را داشت. پس این نوع تفکر برای بقای گونه‌ی ما یک ضرورت به شمار می‌رفت. اما حالا و در این عصر مدرن چه؟ آیا باز هم تفکر سیاه و سفید راهگشاست؟

جهان از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی کرده و تکامل یافته است. اما ما به عنوان گونه‌ی انسان چندان متناسب با جهان مدرن تکامل نیافته‌ایم. مغز انسان در مواجهه با بسیاری از رویدادها تمایل دارد آن‌ها را در دسته‌‌های قابل کنترل اما ساده تقسیم‌بندی کند. مشکل اینجاست که مغز ما برای رویارویی با پیچیدگی‌های دنیای مدرن از همان مکانیزم باستانی (تفکر سیاه و سفید) استفاده می‌کند و همین امر ما را در زندگی با چالش‌هایی مواجه کرده است. کوین دوتون در کتاب تفکر سیاه و سفید پرده‌های ذهن را کنار می‌کشد تا شیوه‌ی جدیدی از تفکر را آشکار سازد. او مخاطب را دعوت می‌کند تا از دوقطبی باستانی سیاه و سفید فاصله بگیرد و با تفکر خاکستری به درک عمیق‌تر و آگاهی بالاتری دست یابد.

کتاب تفکر سیاه و سفید در 12 فصل به نگارش درآمده است. کوین دوتون با اتکاء به آخرین پژوهش‌های روانشناسی، علوم اعصاب و زیست‌شناسی تکاملی به ما نشان می‌دهد که چطور می‌توانیم تمایل خود را برای طبقه‌بندی رویدادهای مختلف به دو قطب سیاه و سفید به شکل بهینه‌ای کنترل کنیم. کتاب تفکر سیاه و سفید به مثابه‌ی یک زنگ بیدارباش علمی است که می‌خواهد ما را از تفکر همه یا هیچ یا همان افراط و تفریط دور سازد و به تفکر خاکستری نزدیک کند.

نکوداشت‌های کتاب تفکر سیاه و سفید

  • کوین دوتون با کتاب تفکر سیاه و سفید بینش‌های ساده‌، روشنگر و اساسی در مورد ویژگی‌ انتخاب و تصمیم‌گیری انسان ارائه کرده است. (رابرت چالدینی، نویسنده‌ی کتاب روانشناسی نفوذ)
  • کوین دوتون روانشناسی به سبک نیروهای یگان ویژه است؛ جسور، مبتکر، همه‌فن‌حریف و بدون حاشیه‌روی. (رانلف فاینز، نویسنده و افسر سابق نیروی زمینی بریتانیا)
  • کوین دوتون از این موهبت بزرگ برخوردار است که می‌تواند الگوهای رفتاری انسان را ببیند... او برای ما در مورد اکتشافات خود و پیامدهای هر یک از آن‌ها با ذوق و شوقِ یک داستان‌نویس ماهر صحبت می‌کند؛ اثری جذاب، پراهمیت و کاملاً قانع‌کننده. (فیلیپ پولمن، نویسنده‌ی انگلیسی)

کتاب تفکر سیاه و سفید برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب تفکر سیاه و سفید مناسب رده‌ی سنی بزرگسال است. اگر به مباحث مرتبط با روانشناسی ذهن و علوم شناختی علاقه‌مند هستید و دوست دارید شیوه‌ی انتخاب و تصمیم‌گیری خود را بهبود ببخشید، این اثر ارزشمند را بخوانید.

با کوین کوین داتون بیشتر آشنا شویم

کوین داتون نویسنده و پژوهشگر گروه روانشناسی تجربی دانشگاه آکسفورد است. او یکی از اعضای انجمن سلطنتی پزشکی و انجمن مطالعات علمی روان‌پزشکی انگلیس است. او برای مجلات علمی بین‌المللی مقاله می‌نویسد و سخنرانی‌های زیادی در همایش‌های علمی مختلف داشته است. دوتون آثار تحسین‌شده‌ای در کارنامه‌ی خود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب تفکر سیاه و سفید، هنر ترغیب در کسری از ثانیه، و حکمت روان‌پریشان: درس‌های زندگی از روحانیون، جاسوس‌ها و قاتلان زنجیره‌ای اشاره کرد.

آثار کوین دوتون به 20 زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده و مقالات علمی او نیز در نشریات معتبری نظیر تایمز، گاردین، واشنگتن پست و نیوزویک منتشر شده است.

در بخشی از کتاب تفکر سیاه و سفید می‌خوانیم

در سال 1995، هنرپیشه‌ی بریتانیایی هیو گرانت توانست کل مردم یکی از روستاهای وِلز را با گفتن ‌اینکه پای یک تپه زندگی می‌کنند و نه یک کوه، عصبانی کند. گرانت مدعی بود، ارتفاع «فینون گارو» کمی کوتاه‌تر از ارتفاع لازم - 1000 فوتی (305 متری) - برای توافق جمعی در نام‌گذاری آن به‌عنوان یک کوه است‌ و برای اثبات آن نیز مدرک مستند علمی در دست دارد. او با تقلای بسیار به همراه ابزار محدود خودش شامل زاویه‌یاب‌، دوربین مهندسی‌ و خط‌کش‌ محاسبه‌ بالا رفت و دم و دستگاهش را روی قله پهن کرد. اعداد نشانه‌ی خوبی نداشتند. فینون گارو کم آورد. البته فقط شانزده فوت (5 متر). ولی باز هم یک غیر‌کپه بود و کپه به حساب نمی‌آمد.

اگر بگوییم گرانت وقتی برگشت پایین محبوب نبود، کم گفته‌ایم. روستاییان عصبانی شده بودند و بعد بالا رفتند - تا قله‌ی کوه (یا باید بگویم تپه؟) - تا پنهانی یک جراحی توپوگرافی انجام دهند. گرانت هنوز نرفته بود و در اتاق طبقه‌ی بالای مسافرخانه‌ی محلیِ «بُزی به نام مورگان» خستگی درمی‌کرد و صاحب مهمان‌سرا نیز در کافه‌ی طبقه‌ی پایین بالای منبر رفته بود. با رد پیشنهاد تسریع در نابودی فوری گرانت به این دلیل که به هر حال کسی در ناتینگ هیل متوجه آن خواهد شد، نقشه‌ای طرح ریخت. اگر فینون گارو کوه نیست، پس چرا آن را به یک کوه بدل نکنیم؟

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
درباره‌ی نویسنده
پیش‌گفتار
1: غریزه‌ی دسته‌بندی
2: کُپه‌ی دردسر
3: تلاقی دسته‌ها
4: نیمه‌ی تاریک سیاه و سفید
5: اصلِ نمایاب
6: پیچیدگی سادگی
7: رنگین‌کمانی که شاید باشد...
8: حیله‌بازی
9: هر جا چرایی هست راهی هم هست
10: فرامتقاعدسازی
11: اثرگذاری مخفیانه: علم پنهانیِ دست‌یابی به ‌آنچه می‌خواهید
12: بازترسیمِ خطوط
پی‌نوشت: حکمت تندروها
پیوست 1: زبان‌شناسی و درک رنگ
پیوست 2: نیاز خود را برای خاتمه‌ی شناختی بسنجید
پیوست 3: تاریخچه مختصرِ حیله‌ها
پیوست 4: فضای رنگ بِرینمو در برابر فضای رنگ انگلیسی
پیوست 5: سه مرحله‌ی تکاملی تفکر سیاه و سفید
پیوست 6: سیرِ تفکر سیاه و سفید طی قرن‌ها
پیوست 7: بنیادهای ماهیت‌گرایی
پاورقی‌ها
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تفکر سیاه و سفید: راهکارهای مقابله با تفکر همه یا هیچ
نویسنده
مترجمسید حسام فروزان
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات404
زبانفارسی
شابک978-622-7758-64-1
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تفکر سیاه و سفید

مجید وی پی
۱۴۰۱/۹/۱۴
این کتاب بیانی از منطق فازی به زبان ساده هست
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب تفکر سیاه و سفید

برای دریافت کتاب تفکر سیاه و سفید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.