معرفی و دانلود کتاب جیمز و هلوی غول پیکر

عکس جلد کتاب جیمز و هلوی غول پیکر
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جیمز و هلوی غول پیکر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جیمز و هلوی غول پیکر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جیمز و هلوی غول پیکر

رولد دال، بهترین نویسنده‌ی مرد انگلستان، در کتاب جیمز و هلوی غول پیکر داستان پسری چهارساله به نام جیمز را روایت می‌کند که کرگدنی، مادر و پدرش را یک لقمه‌ی چپ کرده و حالا جیمز تک و تنها مانده است. داستان از جایی آغاز می‌شود که پیرمردی مرموز یک پاکت پر از زبان‌های تمساح را به پسرک داستان ما هدیه می‌دهد. گفتنی است کتاب نامبرده برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ماساچوست در سال 1982 شده است.

درباره‌ی کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر

کتابی که پیش رو دارید، جیمز و هلوی غول‌پیکر (James and the Giant Peach) نام دارد و رولد دال (Roald Dahl) آن را نوشته است. اثر نامبرده یک رمان محبوب برای کودکان است که نخستین بار در سال 1961 به انتشار رسیده است. رولد دال در کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر داستان هنری تروتر را برای‌مان تعریف می‌کند. هنری تا چهارسالگی زندگی خوب و خوشی داشت. اما این خوشی چندان طول نکشید. یک روز که مامان و بابای جیمز برای خرید به مرکز شهر لندن رفته بودند، توسط یک کرگدن عصبانی خورده شدند. شاید از خودتان بپرسید آخر کرگدن وسط شهر چه می‌کرده است. حقیقت این است که کرگدنی از باغ‌وحش فرار کرده بوده و از شانس بد، مامان و بابای جیمز را بر سر راهش دیده و ناگهانی آن‌ها را یک لقمه‌ی چپ کرده!

معرفی و دانلود کتاب جیمز و هلوی غول پیکر

مرگ پدر و مادر جیمز، اگرچه اتفاق بسیار تلخی برای او به شمار می‌رفت، اما اتفاقاتی که بعد از مرگ آن‌ دو افتاد، از آن‌ هم ناگوارتر بود. جیمز بیچاره، به خود آمد و متوجه شد که در این دنیای بزرگ و بی‌در و پیکر، هیچ‌کس را ندارد جز دو عمه‌ی بدجنس و بددهن. همین شد که دیگران خانه‌ی زیبای کنار دریا را که به پدر و مادر جیمز تعلق داشت فروختند و پسرک چهارساله ماند و یک چمدان کوچک که تویش لباس‌های خواب و مسواکش قرار داشت.

در کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر مطالعه می‌کنیم که جیمز به خانه‌ی عمه اسپانج و عمه اسپایکر رفت. دو عمه‌ی خودخواه، تنبل، بی‌رحم و بوگندو که هیچی نشده شروع کردند به کتک زدن جیمز بیچاره. به جای اینکه جیمز را با نام اصلی‌اش صدا کنند، به او لقب «جانور کوچولوی نفرت‌انگیز»، «مزاحم کوچولوی بوگندو» و «موجود فلک‌زده» داده بودند و اتاقش درست مثل سلول یک زندان، خالی و دلگیر بود.

رولد دال در کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر برایمان تعریف می‌کند که جیمز به مدت سه سال با عمه‌های نفرت‌انگیزش زیر یک سقف زندگی کرد. تا این‌که اتفاقی رخ داد و زندگی جیمز را از این رو به آن رو کرد. اتفاقی عجیب که بعد، به نوبه‌ی خودش، باعث شد که واقعاً یک اتفاق خیلی خیلی عجیب برای جیمز رخ دهد!

اما ماجرایی که از آن سخن می‌گوییم چه بود؟ هیچ نگران نباشید، می‌دانیم که دل در دل‌تان نیست تا از این ماجرا که در یک روز داغ و آفتابی وسط چله‌ی تابستان شروع شد، سر در بیاورید. رولد دال کنار شماست تا با زندگی جیمز آشنایتان کند. کافی است کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر را در دست بگیرید تا خودتان از اتفاقات رخ‌داده‌شده سر در بیاورید.

بد نیست در ادامه، به برخی از حقایق درباره‌ی کتاب حاضر اشاره کنیم:

  • رولد دال تصمیم داشت به جای هلو، گیلاس را برای داستانش برگزیند، اما در نهایت، جیمز و هلوی غول‌پیکر را به جیمز و گیلاس غول‌پیکر ترجیح داد؛ چراکه عقیده داشت «هلو بزرگ‌تر، زیباتر و شیک‌تر از گیلاس است!»
  • این اثر بارها و بارها مورد سانسور قرار گرفته و در لیستی موسوم به «کتاب‌های به‌دردسرافتاده» قرار دارد.
  • رولد دال پیش از کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر هرگز کتابِ کودک ننوشته بود.
  • مجلدهای متفاوت، با تصاویر مختلف از این کتاب وجود دارد. اولین نسخه‌ی کتاب در سال 1961 منتشر شد.
  • رولد دال در این کتاب تصمیم گرفت درباره‌ی حشرات بنویسد. او عقیده داشت که قبلاً همه‌ی حیوانات جالب توسط نویسنده‌های دیگر مورد اقتباس قرار گرفته‌اند.
  • در سال 2017، به منظور گرامیداشت رولد دال، مجسمه‌ای به شکل جیمز با لوگو ساخته شد که ساخت آن 160 ساعت طول کشید.

گفتنی است کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر را رولد دال نوشته، محبوبه نجف‌خانی به زبان فارسی برگردانده و گروه انتشاراتی افق آن را در اختیار کودکان، نوجوانان و طرفداران کتاب‌های رولد دال قرار داده است.

افتخارات کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر

  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ماساچوست در سال 1982
  • رتبه‌ی 56 در فهرست 100 کتاب‌ به‌دردسرافتاده‌ی سال‌های 1990 تا 2000 انجمن کتابداران آمریکا

نکوداشت‌های کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر

  • یک نابغه‌ی واقعی... رولد دال قهرمان من است. (دیوید والیامز)
  • کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر نوشته‌ی رولد دال یک اثر کلاسیک برای کودکان است. قبل‌تر آن را در کودکی خوانده بودم. وقتی که با صدای بلند کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر را برای فرزندانم خواندم، حقیقتاً لذت بردم. (وب‌سایت قفسه‌ی کتاب سبزرنگ)
  • کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر اثری محبوب برای کودکان است که توسط نویسنده‌ی مشهور اهل ولز، ‌رولد دال نوشته شده است. (وب‌سایت مرور کتاب‌های فانتزی)

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر

  • در سال 1996، یک فیلم پویانمایی فانتزی و موزیکال به کارگردانی هنری سیلک به همین نام با اقتباس از رمان جیمز و هلوی غول‌پیکر ساخته شد. تهیه‌کنندگان این پویانمایی دنیس دی نووی و تیم برتون بوده‌اند و پل تری در نقش جیمز بازی کرده است. این فیلم نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی شد.
  • در 28 دسامبر 1976 یک اقتباس تلویزیونی از این رمان، توسط BBC One صورت گرفت.

کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به قلم رولد دال، فارغ از این‌که چه سنی دارند، از مطالعه‌ی کتاب جیمز و هلوی غول‌پیکر لذت و بهره می‌برند.

در بخشی از کتاب جیمز و هلوی غول پیکر می‌خوانیم

چند لحظه بعد، خانم عنکبوت اولین رختخواب را درست کرده بود. دو سرِ رختخواب با رشته‌هاى تار از سقف آویزان بودند، طورى‌که بیش‌تر، ننو به‌نظر مى‌آمدند تا رختخواب. ولى کار باشکوهى بود و چیزى که با آن تارها درست شده بود، در نور کمِ اتاق مثل ابریشم برق مى‌زد.

خانم عنکبوت به ملخ سبز پیر گفت: «امیدوارم جاى راحتى برایت باشد. تا جایى‌که مى‌توانستم نرم و لطیف درستش کردم. آن را با کارتُنَک بافتم. جنسش بهتر از تارهایى ا‌ست که براى ساختن تار خودم استفاده مى‌کنم.»

ملخ سبز پیر گفت: «ازت خیلى خیلى ممنونم، بانوى عزیز.» و از ننو بالا رفت و توى آن دراز کشید و گفت: «واى، درست همین را مى‌خواستم. شب‌بخیر. شب‌بخیر همگى.»

بعد خانم عنکبوت ننوى بعدى را بافت و خانم پینه‌دوز توى آن رفت.

پس از آن، ننوى درازى براى هزارپا بافت و بعدش هم ننوى درازترى براى کرم خاکى.

وقتى نوبت جیمز شد، از او پرسید: «دوست دارى مال تو چه طورى باشد؟ سفت یا نرم؟»

جیمز جواب داد: «من نرم دوست دارم. خیلى ممنون.»

هزارپا گفت: «تو را خدا این‌قدر به این‌ور و آن‌ور اتاق زل نزن و پوتین‌هاى مرا در بیاور! این‌طور که پیش مى‌رود، من و تو اصلاً نمى‌توانیم بخوابیم! وقتى هم آن‌ها را در مى‌آورى، لطف کن و جفت‌جفت منظم در یک ردیف بچین‌شان. همین‌طورى از بالاى سرت پرت‌شان نکن.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جیمز و هلوی غول پیکر
نویسنده
مترجممحبوبه نجف خانی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-964-369-664-1
موضوع کتابکتاب داستان کودک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جیمز و هلوی غول پیکر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جیمز و هلوی غول پیکر

برای دریافت کتاب جیمز و هلوی غول پیکر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.