معرفی و دانلود کتاب ماتیلدا

عکس جلد کتاب ماتیلدا
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماتیلدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماتیلدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماتیلدا

روزهای شیرین کودکی بسیاری از ما با داستان‌های رولد دال گره‌ خورده است. این نویسنده‌ی معروف ادبیات کودکان، در کتاب ماتیلدا، ما را به دنیای رنگارنگ تازه‌ای دعوت می‌کند. ماتیلدا دختر خوش‌قلب و مهربانی‌ست، با‌این‌حال، زندگی‌اش چندان به راحتی نمی‌گذرد. به‌نظر نمی‌رسد کسی در خانه از کارهای ماتیلدا خوشش بیاید و از طرفی، رفتار‌های خشن خانم مدیر نیز او را به وحشت می‌اندازد. اما همه‌ی این دردسر‌ها در نهایت استعدادی فوق‌العاده را در ماتیلدا زنده خواهد کرد. گفتنی‌ست این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی فدراسیون گروه‌های کتاب کودک در سال 1998 بوده است.

درباره‌‌ی کتاب ماتیلدا

ماتیلدا گرچه در ظاهر یک دختر معمولی به‌نظر می‌رسد، اما در‌حقیقت چیزی از یک نابغه‌ی بزرگ کم‌ ندارد. با‌این‌وجود انگار کسی متوجه استعداد‌های این دختر کوچولو نیست؛ مخصوصاً پدر و مادرش که به او لقب‌ حقه‌باز داده‌اند! رولد دال (Roald Dahl)، نویسنده‌ای که کودکان دنیا عاشقش هستند، در کتاب خود ماتیلدا (Matilda) از روزهای نه‌چندان راحت زندگی یک دختر‌بچه‌ی متفاوت می‌گوید؛ روز‌هایی که قرار است به زودی جای خود را به روز‌هایی متفاوت و پر از هیجان بسپارند!

به‌نظر می‌رسید که روزهای سخت زندگی ماتلیدا، با ورود او به مدرسه کمی بهتر شود؛ خیالی که البته خام بود. چراکه در مدرسه، خانم مدیری عجیب و بداخلاق، به نام خانم ترانچبول انتظار ماتیلدای بیچاره را می‌کشید. به‌طور کلی خانم ترانچبول، از هیچ ‌بچه‌ای خوشش نمی‌آمد، اما گویی این موضوع در مورد ماتیلدا حتی بیشتر هم صدق می‌کرد! البته ماتیلدا توانسته بود در مدرسه دوستی برای خود دست‌وپا کند و آن دوست کسی نبود جز معلمش، خانم هانی. خانم هانی تنها کسی بود که از توانایی‌های ماتیلدا به حیرت درآمده بود. او در همان ابتدا سعی کرد ماتیلدا را به یک کلاس بالاتر بفرستد، اما مدیر زورگوی مدرسه، مانع این ‌کار شد. خانم هانی حتی تلاش کرد با پدر و مادر ماتیلدا درمورد استعداد‌های او حرف بزند، اما آن‌ها باور نداشتند که داشتن هوش و استعداد برای یک دختر چیز خوبی باشد. با‌وجود تمام محبت‌های خانم هانی، انتظار می‌رفت که روزی آن اتفاق وحشتناک رخ دهد، یعنی خانم ترانچبول به ماتیلدای بیچاره حمله‌ور شود. این اتفاق رخ داد، اما آن روز می‌توانست بدترین روز زندگی ماتیلدا باشد؛ بااین‌حال شانس با او یار بود و درست همان‌وقت ورق زندگی ماتیلدای کوچک برگشت. چراکه او از قدرتی جدید و استثنائی در خود با خبر شده بود. قدرتی که حتی می‌توانست خانم ترانچبول را به وحشت بیندازد و زندگی شیرینی را برای ماتیلدا رقم بزند!

این کتاب اولین‌بار در سال 1988 به انتشار جهانی درآمد و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش نشر سپاس و ترجمه‌ی خوب علی هداوند به دست کودکان ایران‌زمین رسید.

جوایز و افتخارات کتاب ماتیلدا

  • برنده‌ی جایزه‌ی Crow (نویسنده‌ی ممتاز کودکان کتابخوان) در سال 1996
  • برنده‌ی جایزه‌ی فدراسیون گروه‌های کتاب کودک در سال 1998
  • دریافت جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن برای تصویر‌گر کتاب
  • کتاب کودک محبوب ملت در سال 1998
  • و...

نکوداشت‌های کتاب ماتیلدا

  • داستانی نه‌چندان طولانی با خط داستانی سرگرم‌کننده و سبک مقاومت‌ناپذیر رولد دال! (سیرا ویلسون، سردبیر آمازون)
  • ماتیلدا راه خود را به قلب کودکان باز خواهد کرد.(نقد کتاب نیویورک تایمز)

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب ماتیلدا

از کتاب ماتیلدا نسخه‌های اقتباس‌شده‌ی زیادی در قالب داستان صوتی، نسخه‌ی نمایشی و موزیکال وجود دارد. در این میان می‌توان به کتاب صوتی ماتیلدا که با صدای بازیگر معروف، کیت وینسلت اجرا شده اشاره کرد. همچنین نسخه‌ای سینمایی در سال 1996، به کارگردانی دنی دویتو و بازی مارا ویلسون براساس روایت این داستان ساخته شد. نسخه‌ی سینمایی و موزیکال دیگری از این رمان نیز در سال 2022، با کارگردانی متیو وارچوس بر اساس فیلمنامه‌ای از دنیس کلی به پرده‌ی سینما رفت.

کتاب ماتیلدا برای چه کسانی مناسب است؟

این داستان جذاب و آموزنده را به تمامی کودکان پراستعداد ایران‌زمین پیشنهاد می‌کنیم.

با رولد دال بیشتر آشنا شویم

رولد دال (متولد 1916) از محبوب‌ترین نویسندگان ادبیات کودکان است. او تا دوران نوجوانی را در انگلستان گذراند و در آغاز جوانی برای کار راهی آفریقا شد و پس از آن نیز در جنگ جهانی دوم به نیروی ارتش پیوست. شروع نویسندگی رولد دال در میانه‌ی جوانی و با حضور او در شهر واشنگتن دی سی آغاز شد. با چاپ اولین داستان او توسط روزنامه‌ی ساندی ایونینگ، نویسندگی به شغل محبوب و کار جدی رولد دال تبدیل شد. رولد دال در ابتدا خود را به عنوان نویسنده‌ی بزرگسالان به جامعه‌ی ادبی معرفی کرد و اولین داستان او نیز خاطراتی از جنگ بود. با‌این‌حال وقتی که به انگلستان برگشت شهرت اصلی خود را به عنوان نویسنده‌ی کودکان به دست آورد و جالت‌تر آن‌جاست که این کار را با نوشتن داستان‌هایی برای سرگرم ساختن فرزندان خود شروع کرد. اکنون سال‌هاست که آثار رولد دال محبوبیت جهانی پیدا کرده و میلیون‌ها کودک را از سراسر دنیا سرگرم خود می‌کند. از میان آثار چاپ‌شده‌ی این نویسنده به فارسی می‌توان بله «چارلی و کارخانه‌ی شکلات سازی» و «داروی شگفت‌انگیز جرج» اشاره کرد.

رولد دال سرانجام در سال 1990 به جهان دیگر سفر کرد.

در بخشی از کتاب ماتیلدا می‌خوانیم

شروع مدرسه‌ی ماتیلدا کمی دیر بود. بیشتر بچه‌ها در پنج سالگی یا حتی زودتر به دبستان می‌روند، اما پدر و مادر ماتیلدا که اصلاً نگران تحصیل دخترشان نبودند، یادشان رفته بود که اسم او را به‌موقع بنویسند.

پنج سال و نیمه بود که مدرسه را شروع کرد.

مدرسه‌ی روستایی مخصوص بچه‌های دوره‌ی ابتدایی ساختمانی بود با آجرهای تیره بنام دبستان کرانچِم. حدود 250 دانش‌آموز پنج تا دوازده ساله در آن درس می‌خواندند. سرمربی، مدیر، و فرمانده‌ی این مؤسسه خانم میانسال ترسناکی بود بنام خانم ترانچ‌بال.

طبیعتاً ماتیلدا را گذاشتند توی آخرین کلاس که هجده دختر و پسر همسن و سال او در آن کلاس بودند. آموزگار آن‌ها دختر خانمی بود بنام هانی که 23 یا 24 سالش بود. صورت بیضی شکلی مانند عکس‌های حضرت مریم داشت و چشم‌هایش آبی و موهایش قهوه‌ای روشن بود. هیکلش آن‌قدر نازک و شکننده بود که اگر می‌افتاد مثل چینی خرد می‌شد و هزار تکه می‌شد.

دوشیزه جنیفر‌هانی آدمی ملایم و آرام بود که هیچ‌وقت صدایش را بالا نمی‌برد و به ندرت می‌خندید، اما بدون شک از آن معلم‌های نادری بود که قاپ بچه‌ها را می‌دزدند و دانش‌آموزان دوستشان دارند.

به‌نظر می‌رسید به گیجی و سردرگمی و ترسی که بچه‌های کوچک را وقتی برای اولین‌بار در کلاس می‌نشینند و مجبور می‌شوند از بزرگ‌ترها اطاعت کنند آن‌ها را در بر می‌گیرد و از پا می‌اندازد کاملاً آگاه است.

فهرست مطالب کتاب

کتاب‌خوان
آقای ورم‌ وود دلال بزرگ اتومبیل
کلاه و چسب خیلی قوی
روح
حساب
مرد مو نقره‌ای
خانم هانی
ترانچ‌بال
پدر و مادر
پرتاب چکش
بروس‌بوگ‌تروتروکیک
لَوِندر
امتحان هفتگی
اولین معجزه
معجزه‌ی دوم
کلبه‌ی خانم هانی
ماجرای خانم هانی
نام‌ها
تمرین
سومین معجزه
خانه‌ی جدید

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماتیلدا
نویسنده
مترجمعلی هداوند
ناشر چاپیانتشارات سپاس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات232
زبانفارسی
شابک978-600-6767-23-9
موضوع کتابکتاب داستان کودک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ماتیلدا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ماتیلدا

برای دریافت کتاب ماتیلدا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.