معرفی و دانلود کتاب خسی در میقات

عکس جلد کتاب خسی در میقات
قیمت:
۳۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خسی در میقات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خسی در میقات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خسی در میقات

روایتی خواندنی از یک سفر بیرونی و درونیِ توأمان. جلال آل احمد در کتاب خسی در میقات که یکی از شناخته‌شده‌ترین سفرنامه‌های ادبیات معاصر فارسی به شمار می‌رود، مواجهه‌ی خود را از سفر به سرزمین وحی و ابعاد گونه‌گون آن به رشته‌ی تحریر درآورده است.

درباره‌ی کتاب خسی در میقات

جلال آل احمد در 41 سالگی و چهار سال پیش از مرگ غیرمنتظره‌ای که برای او رقم خورد، سفری پرفراز و نشیب به عربستان داشت. روایت این سفر و تجربه‌ی مواجه‌ی جلال با سرزمین وحی و مناسک آیینی و عبادی حج را در کتاب خسی در میقات می‌خوانید. از آنجا که این سفر تأثیر به‌سزایی در اندیشه‌های جلال آل احمد داشت، و چنان که از نام اثر پیداست، نویسنده در این سفر خود را به ذره‌ی کاهی در سرزمین میقات تشبیه می‌کند. او می‌کوشد روایت بی‌واسطه‌ی خود را از نخستین مواجهه‌اش با سرزمین، فرهنگ و مردمان عربستان، و نیز مناسک زیارتی و عبادتی حج، در قالب سفرنامه‌ای خواندنی در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار دهد.

خسی در میقات را باید در شمار یکی از برجسته‌ترین سفرنامه‌های معاصر حج قلمداد کرد. کتابی که می‌توان آن را فصل جدیدی در زندگی نویسنده‌اش دانست. جلال آل احمد در کتاب خسی در میقات شرح کاملی را از رویارویی خود با زائران کشورهای مختلف روایت می‌کند. مسافران و حجاجی که از تمامی اقشار جامعه گرد هم آمده‌اند و هر کدام آداب و رسوم، پوشش و ظاهر، ویژگی‌های فرهنگی و نیز شخصیت منحصربه‌فرد خود را دارند.

آل احمد برخی از نکاتی را که پیش از این در اثر دیگر خود با عنوان «غرب‌زدگی» بیان کرده بود، در سفرنامه‌ی حج خود نیز آورده است. او در این بیانات شرح می‌دهد که به طرق مختلف شاهد تبعیض و تحقیر زائران ایرانی است. اگرچه سفر او به مکه بیشتر یک سفر معنوی برای یافتن خود به شمار می‌رفت تا یافتن خدا؛ زیرا همان‌طور که او پیش‌تر گفته بود، «برای هرکسی که ایمان دارد، خدا را در همه‌جا می‌توان یافت» و این تجربه یعنی همانا یافتن خدا محدود به جغرافیایی خاص نیست.

کتاب خسی در میقات یک سفرنامه‌ی ساده از سفر یک زائر به مکه و توصیف او از مناسک حج نیست. بلکه می‌توان آن را اثری انتقادی به شمار آورد که ضمن وارد کردن نقدهای مختلف و تأمل‌برانگیز به حجاج و وضعیت میزبانی عربستان از آن‌ها، دربرگیرنده‌ی شرح و وصف انگیزه‌ی درونی نویسنده از زیارت قبله‌ی مسلمانان و گرایش به کشف و شکوفایی نیروهای معنوی در خود است.

این کتاب روایتی موازی از یک سفر درونی و بیرونی است که نویسنده در سراسر آن می‌کوشد اشتیاق خود را برای ملاقات با افراد جدید از جغرافیا و فرهنگ‌های مختلف و آشنایی با آن‌ها به رشته‌ی تحریر درآورد؛ مردمی که عازم خانه‌ی خدا و سفر زیارتی حج می‌شوند و از اقصی‌نقاط جهان به دور کعبه گرد هم می‌آیند و پس از پایان این مناسک دینی شوکت‌مند به کشور خود باز می‌گردند. آل احمد در سفرنامه‌ی خود مخاطبان را با پرسش‌های تأمل‌برانگیزی از این قبیل مواجه می‌کند: آیا ایمان این مردم اصیل و حقیقی است؟ آیا آن‌ها این همه راه را برای کشف یک حقیقت معنوی آمده‌اند یا به دلیلی مبهم و ساده‌لوحانه اینجا هستند؟ آیا آن‌ها بدون اینکه واقعاً خدای خود را ببینند به سرزمینشان بازخواهند گشت؟ آیا این توده‌ی انبوه مردم گونه‌گون به‌راستی فلسفه‌ی حج، این آیین بزرگ اسلامی را درک کرده‌اند؟ آل احمد تلاش می‌کند از منظر خود به این پرسش‌ها پاسخ دهد و از خلال پاسخ دادن به آن‌ها تجربه‌ی خود را از این سفر به تصویر بکشد.

نکوداشت‌های کتاب خسی در میقات

  • دو کتاب «غرب‌زدگی» و «خسی در میقات» بهترین کتاب‌های جلال آل احمد به نظر من هستند. او کتاب «خسی در میقات» را در سفر حج خود نوشته‌ و هم جنبه‌ی سیاسی دارد و هم فلسفه‌ی حج را در برخی از موارد آن خوب بیان کرده‌است (آیت‌الله سید محمود طالقانی).

  • کتاب خسی در میقات سفرنامه‌ی حج جلال آل احمد است و در میان آثار او، چه از نظر سبک و چه از نظر درونمایه، جایگاه شاخصی دارد. (عبدالعلی دست‌غیب، وب‌سایت راسخون).

  • این کتاب در حکم قصیده‌ای است که در رثای فرهنگ مرده‌ی خانوادگی ما در مقابل فرهنگ سلطه‌گر متکی به تکنیک و ماشین غرب نوشته شده است. (شمس آل احمد).

کتاب خسی در میقات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب‌های سفرنامه و قلم ماندگار جلال آل احمد علاقه دارید، خواندن کتاب خسی در میقات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با جلال آل احمد بیشتر آشنا شویم

جلال آل احمد (Jalal Al-e-Ahmad) یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان ادبیات معاصر ایران است. این نویسنده، اندیشمند و منتقد ادبی در سال 1302 در تهران چشم به جهان گشود. او از خلال نگارش یک نقد ایدئولوژیک کل‌نگر درباره‌ی غرب، که مضامین فکری فرانتس فانون و مارکس را ترکیب می‌کرد، اصطلاح «غرب‌زدگی» را در زبان فارسی به اصطلاحی رایج و مستعمل تبدیل کرد. جلال آل‌احمد همچنین دستی بر آتش ترجمه نیز داشت و آثار چهره‌های شاخصی همچون آلبر کامو، آندره ژید، اوژن یونسکو و داستایوفسکی را به فارسی برگرداند. کتاب‌های «مدیر مدرسه»، «سنگی بر گوری»، «زن زیادی» و «از رنجی که می‌بریم» برخی از معروف‌ترین آثار منتشرشده‌ی جلال آل‌احمد هستند. این نویسنده‌ی پرآوازه‌ی ایرانی سرانجام در سال 1348 جهان را بدرود گفت.

در بخشی از کتاب خسی در میقات می‌خوانیم

شب همان روز همان جا

اگر قرار باشد هر روز خودم را همین‌جور خسته کنم که نمی‌شود. باید مواظب باشم. به‌خصوص با این آبی که باید خورد. یک قوطی قرص نمک آورده‌ام. اما حتی یک دانه هم ازش نخورده‌ام. که «از همین حرف‌ها گریخته‌ای...» و آب؟ صبح تا‌به‌حال از ده لیتر باید گذشته باشد... مرتب باشم.

صبح از طیّاره که پیاده شدیم یک‌راست آمدیم توی این عمارت «مدینه‌الحاج» که کنار فرودگاه است و یک ساختمان عظیم است سه چهار گوشه و قناس و سه چهار طبقه. با مهتابی‌های پهن و پنجره‌ها به همه طرف باز و اتاق‌ها بادگیر. آب می‌خوری و عرق می‌کنی و چنان بادی می‌آید توی اتاق که انگار سر قله‌ی توچالی. خوبیش این است که همان صبح که رسیدیم لباس تهران را تپاندم توی چمدان. یک «دشداشه» خریدم به هشت ریال سعودی ریالی هجده قران - و یک نعلین لاستیکی ساخت جاوه به دو ریال، و خوشمزه پیراهنه بود. عین کلّه‌قند. با‌این‌حال، دو طرف دامنش را با چاقو دریدم تا بشود توش نشست و برخاست. ولی دوشش چنان تنگ است که انگار مدام در آغوش کسی هستی...

مرتب باشم. از «مدینه‌الحاج» می‌گفتم. درست چهار طبقه است و ما طبقه سومیم. هر ضلعی در هر طبقه‌ای (شش هفت ضلع دارد. یک ذوزنقه‌ی نامنظم)، مال ملتی. که از فرودگاه بیایند استراحتکی بکنند تا نوبت حرکتشان از جده برسد. به سمت مدینه یا مکه. بسته به اینکه زود وارد شده باشند یا دیر. می‌گویند گاهی شده است که حاجی سه روز معطّل شده. ولی‌ گمان می‌کنم ما همین امشب حرکت کنیم و من دارم به انتظار حرکت، وقتم را با این دفتر می‌کشم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خسی در میقات
نویسنده
ناشر چاپینشر ارس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-622-5244-81-8
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خسی در میقات

مهدی قصری
۱۴۰۲/۱۲/۱۰
سبک نگارش خسی در میقات با ایجازها، ارجاع‌های فرهنگی‌اجتماعی و موقعیت‌های طنزی که می‌سازه جذاب و خوندنیه‌. نثر آل‌احمد بعضی‌جاها شاعرانه می‌شه و به شعر پهلو می‌زنه. نویسنده اطلاعات فرهنگی و اجتماعی و تاریخی خوبی به خواننده میده، گرچه جهت‌گیری‌هایش بعضا افراطیه و دیدگاه‌های سیاسی و ضدغربیش خیلی توی کتاب برجسته‌ است. صداقت نویسنده توی بیان احساسات و افکارش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خسی در میقاته که موجب جذابیت بیشترش میشه. صداقتی که فارغ از رویکرد غالبی که محیط نویسنده سعی داره بهش تحمیل کنه، درونیات آل‌احمد رو بازمی‌تابونه و خواننده رو با روایت همراه می‌کنه. یک مشکلی که احتمالا توی مطالعه‌ی کتاب پیش بیاد، ایرادهای تایپی متنه که تقریبا زیاده و بعضی‌جاها واقعا اذیت می‌کنه. امیدوارم که این مشکل هم برطرف بشه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب خسی در میقات

برای دریافت کتاب خسی در میقات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.