معرفی و دانلود کتاب صوتی خسی در میقات

عکس جلد کتاب صوتی خسی در میقات
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خسی در میقات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خسی در میقات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی خسی در میقات

کتاب صوتی خسی در میقات نوشته‌ی جلال آل احمد، سفرنامه‌ی این نویسنده‌ی مهم و برجسته‌ی ایرانی به مکه در سال 1343 است. جلال آل احمد در این اثر، سفرنامه‌نویسی، مستندنگاری و نقد اجتماعی-فرهنگی را در هم می‌آمیزد و با نثر تلگرافی و کوتاه به ارائه‌ی تحلیلی از مراسم حج و شرایط سیاسی-اجتماعی عربستان دست زده است.

درباره‌ی کتاب صوتی خسی در میقات

جلال آل احمد در سال 1343 و پیش از اینکه از حزب توده جدا شود، برای یافتن برادرش به مکه و عربستان می‌رود. کتاب خسی در میقات، نتیجه‌ی این سفر و مشاهدات اوست. جلال آل احمد در این سفر به همه‌جا سر می‌کشد و با نگاهی عمیق همه‌ی جنبه‌های سیاسی و فرهنگی جامعه‌ی عربستان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این سفر، منجر به تحولی معنوی و فکری در او می‌شود و جلال با نثری شفاف و روشن این سفرِ معنوی‌اش را شرح می‌دهد.

او پس از انجامِ مناسکِ مذهبی، به مکان‌های مهم و تاریخیِ مکه و مدینه سر می‌زند و وضع خرید، خوراکی‌ها، قیمت‌ها و زندگی اهالی این دو شهر را مورد بررسی قرار می‌دهد. جلال آل احمد به قبرستان بقیع می‌رود، به کتابخانه‌های شهر سر می‌زند و با کارمندان و کسانی که در آنجا کار می‌کنند صحبت می‌کند و نظرات‌شان را جویا می‌شود. او به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا زائرانی که به این مراسم آمده‌اند ایمانِ اصیلی دارند یا فقط با انگیزه‌هایی گنگ و ساده به کعبه آمده‌اند؟ آیا آن‌ها حج را شناخته‌اند و به دنبال رسیدن به معشوق و معبودِ خود هستند؟

جلال آل احمد در این سال‌ها نگرشی منفی نسبت به غرب پیدا کرده بود و از این‌رو حضورِ همه‌جانبه‌ی آمریکا و فرهنگِ غربی در عربستان را نوعی استعمار می‌دید و در همه‌ی بخش‌های کتاب از غرب‌زدگی‌ای که اهالی عربستان و بسیاری از روشن‌فکران دچارش شده بودند انتقاد می‌کند. او در کتاب صوتی خسی در میقات، نوعی بومی‌گرایی را توصیه می‌کند تا بتوان دوباره اصالت پیدا کرد و از پسرفت جلوگیری کرد. جلال آل احمد، یکی از بهترین ابزار‌های مبارزه با غرب‌گرایی و بازگشت به خویشتن را رجوعِ دوباره به مذهبِ تشیع عنوان می‌کند.

جلال آل احمد تا کمی پیش از نوشتن کتاب خسی در میقات، از عقاید مذهبی دست شسته بود و به عضویت حزب توده درآمده بود. ولی پس از این سفر و نوشتن این کتاب، او دوباره به مذهب بازگشت و با پیدا کردنِ دریافتی انسانی از حج و اسلام، گرایش و میلی به مذهب پیدا کرد. جلال آل احمد با رهایی از ایدئولوژی‌هایی که تا پیش از این به آن‌ها باور داشت، خویشتنِ انسانی‌اش را می‌بیند.

کتاب خسی در میقات را انتشارات‌های متفاوتی منتشر کرده‌اند. نسخه‌ی صوتی این کتاب، توسط انتشارات آوای چیروک و به گویندگی بهمن وخشور در سال 1402 تهیه شده است.

نکوداشت‌های کتاب خسی در میقات

  • بهترین کتاب‌های جلال آل احمد به نظر من، دو کتاب «غرب‌زدگی» و «خسی در میقات» اوست. که این «خسی در میقات» را در سفر حج خود نوشته‌است که هم جنبه‌ی سیاسی دارد و هم فلسفه‌ی حج را در بعضی جا‌ها خوب بیان کرده‌است (آیت‌الله سید محمود طالقانی).

  • خسی در میقات سفرنامه‌ی حج آل احمد است و در زمینه‌ی کارهای او، چه از نظر سبک و چه از نظر درونمایه، جای نمایانی دارد (عبدالعلی دست‌غیب، وب‌سایت راسخون).

  • خسی در میقات قصیده‌ای است در رثای فرهنگ مرده‌ی خانوادگی ما در برابر فرهنگ سلطه‌گر متکی به تکنیک و ماشین غرب (شمس آل احمد).

کتاب صوتی خسی در میقات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به داستان‌های جلال آل احمد و نثرِ دقیق صریحِ او علاقه‌مندید و می‌خواهید با سیرِ تفکرِ او آشنا شوید، شنیدن کتاب صوتی خسی در میقات به شما توصیه می‌شود. از طرف دیگر، اگر به خواندن سفرنامه‌ها علاقه‌مندید، شنیدنِ این کتاب به شما توصیه می‌شود.

با جلال آل احمد بیشتر آشنا شویم

جلال آل احمد (1302-1348) نویسنده و مترجم مشهور ایرانی‌ست. او که تأثیر فراوانی در داستان‌نویسی ایران داشت، در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود ولی برخلاف توصیه‌های پدرش در مدارس دولتی به تحصیل پرداخت و تا مدتی در زمینه‌ی عقاید مذهبی دچار شک و تردید شد و به عضویت حزب توده در آمد. بااین‌حال، پس از چندی عقایدش در تضاد با این حزب قرار گرفت و از آن بیرون آمد. جلال آل احمد در تمام این دوران زندگی ادبی مستمری داشت و داستان‌هایش را نشریات و کتاب‌هایش چاپ می‌کرد. از آثار مشهور این نویسنده می‌توان به کتاب‌های «غرب‌زدگی»، «سنگی بر گوری»، «مدیر مدرسه» و ترجمه‌هایش از «قمارباز» فئودور داستایوفسکی و «بیگانه» آلبر کامو اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی خسی در میقات می‌شنویم

امروز صبح رفتم به دیدن قبر ابوطالب. بالای شعب عامر که دنباله‌ی قبرستان جدید مکه است. ته دره‌ای شمالی. و عجب به عمد همه‌چیز را خراب کرده‌اند و شکسته. آن بقیه و این هم اینجا. سنگ مرمر‌های تراش‌خورده و کتیبه‌دار، تکه‌پاره شده و این‌ور و آن‌ور افتاده و هیچ‌چیز و هیچ‌جا را نمی‌شود شناخت، مگر به معرفی راهنمایی. به این طریق است که سنت شده است نان‌دانی عده‌ای مرده‌خور. خراب کردن یک قبر در این سرِ عالم که کتابخانه‌ها را می‌سوزانند یعنی سوختن یک کتاب. هر قبری کتابی‌ست بسته و سنگش، جلدش؛ یا به عکس. و این‌ها حتی جلد را هم بسته‌اند وگرنه چرا مرده را در قبر بگذاریم و چرا نسوزانیم؟ در سنتِ مللی که گور دارند و دفن، تشخص مردگان خود نشانه‌ایست یا سابقه‌ای بر تشخص زنده‌ها. و اصلاً ببینم، مگر آن‌ها که دفن ندارند یعنی هندوها و دیگران، دوامِ سنت‌شان بریده می‌ماند؟ و بعد، مگر قبر کدام آدم عادی بیش از 30 سال می‌پاید؟ این قبر بزرگان است که می‌شود بقعه و بارگاه و ملجأ و پناهگاه.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
51 دقیقه
معرفی و بخش اول
77 دقیقه
بخش دوم
77 دقیقه
بخش سوم
53 دقیقه
بخش چهارم
76 دقیقه
بخش پنجم
69 دقیقه
بخش ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی خسی در میقات
نویسنده
راویبهمن وخشور
ناشر صوتیانتشارات آوای چیروک
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۴۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خسی در میقات

مهدی حمیدی
۱۴۰۲/۴/۲۴
کتاب خسی در میقات به صورت یک سفرنامه با قید جزئیات مانند تمام سفرنامه‌های دیگر می‌باشد با این تفاوت که خصوصیات مکانی و زمانی در آن و مشخصات افراد و مکان‌ها به روشنی و وضوح توضیح داده شده است. از چگونگی اعمال و مناسک حج نیز در آن صحبت‌هایی به میان آمده ولی به نظر بنده جواب اینکه چرا به حج رفته و در آن جا چه دیده و آیا سوالاتی که در پی آن بوده است را یافته یا خیر برای بنده خیلی گویا و روشن نبوده است. به هر حال نثر صریح و روان کتاب و خواننده آن را می‌پسندم این کتاب را به دوستان پیشنهاد می‌کنم.
مینا غلامی
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
قلم زیبا، توصیف کامل، توجه به تمام جزییات محیط به شکلی که شنونده می‌تواند خودش را در آن محیط تصور کند از ویژگی‌های کتابه، از گوینده محترم که به جذابیت کتاب افزودن کمال تشکر را دارم. از دوران دانشجویی دوست داشتم این کتاب رو بخونم البته با توجه به تاریخ سفر به مکه و تغییر شرایط محیطی و فرهنگی جامعه وجهان، شنونده تغییر رو کاملا لمس میکنه.
فرح حقیقی
۱۴۰۲/۵/۱۱
متنی خسی در میقات را قبلا خوانده بودم اما آنقدر شرایط خاص عربستان و آداب سفر حج را در پنجاه و چند سال پیش به زیبایی به تصویر کشیده بودند که صوتی‌اش را هم خریدم و از شنیدنش لذت بردم، قلم جلال آل احمد کم نظیره، لحن و خوانش کتاب هم جالبه، ممنون از کتابراه
فاطمه اصفهانی
۱۴۰۲/۷/۳۰
هنوز کامل گوش نکردم، اما گوینده علی رغم توانایی بالا، صدای گیرا و بیان جذاب برخی لغات را اشتباه تلفظ می‌کنند. مثل اُنسی که اِنسی تلفظ کردند. و آیه ۲۱ سوره مبارکه انبیاء کلمه یرثها.
شیما مسجدی
۱۴۰۲/۱۱/۱۸
خیلی لذت بردم از این کتاب قلم روان و جذاب آل احمد رو خیلی دوست دارم خوانش و صدا بسیار خوب بود و کاملا هم خوانی داشت با کتاب
سپاس
Azin
۱۴۰۲/۱۲/۳
قلم زیبای جلال آل احمد و لحن بیانی که مطابق با مضمون سفرنامه است آن را به بهترین گزینه‌های کتابراه تبدیل کرده است
Fatemeh Farshi
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
خواننده کتاب بعضی کلمات را اشتباه تلفظ می‌کنند ولی کتاب عالی است.
ایرج ابراهیمی
۱۴۰۲/۵/۵
این کتاب خیلی عالیه من چند بار تا حالا خوندمش
امین میرزاحسینی
۱۴۰۲/۴/۱۲
توصیف بی‌نظیر جلال از عربستان آن زمان و مردم ملل مختلف
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه کتاب صوتی خسی در میقات

برای دریافت کتاب صوتی خسی در میقات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.