معرفی و دانلود کتاب صوتی سنگی بر گوری

عکس جلد کتاب صوتی سنگی بر گوری
قیمت:
۲۲,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سنگی بر گوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سنگی بر گوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سنگی بر گوری

کتاب صوتی سنگی بر گوری، خودزندگی‌نامه‌ای از نویسنده‌ی ایرانی جلال آل احمد است. نام کتاب برگرفته از آیه‌ای قرآنی به معنای «هر آدمی سنگی‌ست بر گور پدر خویش» است و در آن جلال آل احمد به موضوع بی‌فرزندی خود و همسرش سیمین دانشور می‌پردازد. این کتاب اوج نثرنویسی جلال آل احمد و یکی از بهترین خودزندگی‌نامه‌های ایرانی به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب صوتی سنگی بر گوری

جلال آل احمد کتاب سنگی بر گوری را در سال 1342 نوشت ولی به احترام همسرش سیمین دانشور آن را در زمان حیاتش منتشر نکرد و تنها 12 سال پس از مرگش این کتاب منتشر شد. در زمان چاپ، اعتراض‌های فراوانی به این کتاب صورت گرفت و بسیاری از اینکه جزئیات زندگی جلال آل احمد و همسرش در آن فاش شده ناراضی بودند. با این‌حال حتی سیمین دانشور که از منتقدان چاپ این کتاب بود و تصویری که از او در کتاب ترسیم شده را کاریکاتوری خاله‌زنک از خودِ واقعی‌اش می‌دانست، معتقد بود چاپ این اثر به قصد تخریب شخصیت جلال آل احمد صورت نگرفته و تمامی آثار هر نویسنده‌ی مهم و تأثیرگذاری باید روزی چاپ شوند.

کتاب صوتی سنگی بر گوری را می‌توان یکی از مهم‌ترین یا حتی مهم‌ترین خودزندگی‌نامه‌ی نوشته شده توسط یک نویسنده‌ی ایرانی دانست. این کتاب که در شش فصل تنظیم شده، به شکلی صادقانه و رُک به مسئله‌ی بی‌فرزندی و عقیم بودن جلال آل احمد می‌پردازد. سطور آغازین کتاب سنگی بر گوری را می‌توان از مشهور‌ترین و محکم‌ترین آغازهای کتاب در تاریخ ادبیات فارسی دانست: «ما بچه نداریم. من و سیمین. بسیار خوب. این یک واقعیت است اما آیا کار به همین‌جا ختم می‌شود؟».

جلال آل احمد در فصل اول کتاب صوتی سنگی بر گوری، نارضایتی خود و همسرش، سیمین دانشور از نداشتن فرزند را بیان می‌کند و به این گره‌ی ناگشودنی در زندگی‌اش می‌پردازد. او و سیمین پس از آزمایش‌های مکرر در می‌یابند که اشکال از جلال است و این نویسنده به روند سخت و ناخوشایند درمان ناباروری در ایران و اتریش می‌پردازد. در فصل دوم، جلال آل احمد و سیمین دانشور تصمیم می‌گیرند کودکی را به فرزندی قبول کنند، ولی زمانی که متوجه می‌شوند مادر کلفتی بوده است که از سمتِ مردی ثروتمند به شکلی نامشروع باردار شده، از این تصمیم منصرف می‌شوند. در یکی از گفت‌و‌گوهایی که بین جلال آل احمد و سیمین دانشور صورت می‌گیرد، جلال به همسرش می‌گوید اگر تمایل زیادی به بچه‌دارشدن دارد، می‌تواند به سراغ مرد دیگری برود که سیمین از این حرف او دلخور می‌شود و می‌گرید.

در ادامه‌ی کتاب سنگی بر گوری، جلال آل احمد به خاطرات مربوط به خواهرش که به سرطان سینه دچار شده، درمان‌های سنتی برای ناباروری و اهمیت فرزندآوری در فرهنگ و سنت شرق می‌پردازد. او در این کتاب صوتی، بسیاری از راز‌های زندگی خودش را به شکلی بی‌پروا و صادقانه بیان می‌کند و در جایی به این نتیجه می‌رسد که می‌توان برای جبران ناباروری و بی‌فرزندی‌اش، با استفاده از کلمات و نوشته‌هایش، سنگ قبری برای خودش بسازد.

برخی از منتقدین کتاب سنگی بر گوری و مسئله‌ی ناباروری جلال آل احمد در این کتاب را نماد و استعاره‌ای از شکستِ پروژه‌های فکری او و روشن‌فکران ایرانی بعد از مشروطیت می‌دانند. به همین علت است که در بخش‌هایی از کتاب، به نظر می‌رسد جلال آل احمد به نوشته‌های قبلی خودش باز می‌گردد و آن‌ها را تمسخر می‌کند. بااین‌حال، برخی دیگر از منتقدین باور دارند مسئله‌ی ناباروری و بی‌فرزندی برای جلال آل احمد و سیمین دانشور به این اندازه بغرنج نبوده و انگیزه‌ی اصلی او از نوشتن کتاب سنگی بر گوری، پرداختن به حواشی اجتماعی بی‌فرزندی در کشوری سنتی و شرقی است.

درهرصورت، کتاب صوتی سنگی بر گوری در تاریخ ادبیات ایران نمونه‌ای بی‌بدیل یا حداقل نادر به شمار می‌رود. جلال آل احمد در این خودزندگی‌نامه که بسیاری از عناصر داستانی مانند پی‌رنگ، توصیف، ایهام و دیالوگ‌های بین شخصیت‌ها در آن وجود دارند، اعترافی شجاعانه و صادقانه از مسائل و مشکلاتی که با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده، صورت داده است.

کتاب سنگی بر گوری که اولین‌بار در سال 1360 توسط انتشارات رواق منتشر شده بود، در سال‌های گذشته توسط ناشرین متعددی منتشر شده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را نشر صوتی آوای چیروک و به گویندگی بهمن وخشور تهیه شده است.

نکوداشت‌های کتاب سنگی بر گوری

  • [کتاب سنگی بر گوری] خصوصی‌تر و شجاعانه‌تر است. چون رسواگری می‌کند و نویسنده‌ی ایرانی وحشت دارد از رسواگری کردن. (رضا براهنی)

  • به گمان من او [جلال آل احمد] با کتاب سنگی بر گوری به اندازه‌ی سه نسل از نویسندگان ما اعتراف کرده است. (محمد بهارلو، نویسنده‌ی کتاب «سال‌های عقرب»)

  • تردیدی نیست که کتاب سنگی بر گوری در میان کارهای جلال آل احمد، در دوران خودش و حتی تا هنوز، از حیرت‌انگیزترین آثار مکتوب ادبیات ماست. (احمد غلامی، نویسنده‌ی کتاب «آدم‌ها»)

کتاب صوتی سنگی بر گوری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خودزندگی‌نامه‌های نوشته شده توسط نویسندگان علاقه دارید و یا اگر می‌خواهید بیشتر در مورد زندگی جلال آل احمد و افکار او در باب مسائلی چون سنت و تجدد بدانید، شنیدن کتاب صوتی سنگی بر گوری به شما توصیه می‌شود.

با جلال آل احمد بیشتر آشنا شویم

جلال آل احمد (1302-1348) نویسنده و مترجم مشهور ایرانی و همسر سیمین دانشور است. او از مهم‌ترین نویسندگان تاریخ داستان‌نویسی در ایران به شمار می‌رود و با آثار ادبی و غیرادبی‌اش تأثیر فراوانی بر جریان داستان‌نویسی و روشن‌فکری در ایران گذاشته است. جلال آل احمد در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود، تا مدت‌ها در مبارزات سیاسی شرکت می‌کرد و حتی تا زمانی عضو حزب توده بود. از آثار مشهور جلال آل احمد می‌توان به کتاب‌های «مدیر مدرسه»، «پنج داستان» و «دید و بازدید» و همینطور ترجمه‌هایش از کتاب‌های «قمارباز» فئودور داستایوفسکی و «بیگانه» از آلبر کامو اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی سنگی بر گوری می‌شنویم

سال اول ازدواج‌مان به این گذشت که چطور جلوگیری کنیم و حیف است که به این زودی دست‌و‌بال‌مان بند شود، خیال سفر در دنبالش و از این حرف‌ها؛ و بعد هم زندگی اجاره‌نشینی و دیگر معاذیر. از سال سوم بود که قضیه جدی شد. من هنوز ککَم هم نمی‌گزید و پیش از بچه خیلی چیزهای دیگر در کله داشتم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
20 دقیقه
فصل اول
19 دقیقه
فصل دوم
29 دقیقه
فصل سوم
26 دقیقه
فصل چهارم
20 دقیقه
فصل پنجم
19 دقیقه
فصل ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سنگی بر گوری
نویسنده
راویبهمن وخشور
ناشر صوتیانتشارات آوای چیروک
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سنگی بر گوری

اعظم منصوری
۱۴۰۲/۷/۲۲
کتابی جذاب و زیبا از جلال آل احمد با سبک و سیاقی که خاص جلال آل احمد است درباره‌ی تلاشهای خودش و همسرش سیمین دانشور برای بچه دار شدن و دنبال کردن نصایح و راهکارهای فامیل و دوست و آشنا در این زمینه که همه بی نتیجه میماند و بالاخره جلال آل احمد به این نتیجه میرسد که قصه هایش بچه هایش باشند و میبینیم که چقدر خوب توانسته‌اند اسم او را در طول زمان و تا ابدیت زنده نگهدارند. این کتاب در واقع به نوعی زندگینامه‌ی جلال آل احمد نیز هست که خیلی صادقانه در مورد خانواده‌اش همه چیز را مینویسد در مورد پدر، مادر و خواهران و برادرانش. با تشکر از راوی داستان آقای بهمن وخشور که بهتر بود ایشان تمام داستان رابا یک لحن میخواندند تا تاثیر گذاری و زیبایی بیشتری داشته باشد و با تشکر از کتابراه.
مهران راستی
۱۴۰۳/۱/۷
ان قدر متفاوت و جذاب و گیرا بود در شرح شرائط فرهنگی زمانه که ناگفتنی. گوینده هم در فن گویندگی چه در حس و چه در فراز و فرود و تنظیم نفس عالی. این مطلب که جلال بجای نوه و نتیجه آثار قلمی خودش رو یادگار به حساب میاره، من رو یاد حدیث رسول الله (ص) انداخت که قریب به مضمون می‌فرمود: "اگر کسی از دنیا بره و دستنوشته‌ای از خودش بجا نگذاره گویی هیچ کاری در این دنیا نکرده. " ولی با وجود علاقه مندی من به قلم جلال و علی الخصوص این اثرش به خاطر طنز شیرینی که دارد، باید به اندک بی ادبی اثر و حرمت شکنی صریح سیمین همسرش معترض بود. شیرینی و گیرایی اثر گر چه مهم ولی ای کاش به اخلاقیات هم بیشتر بها داده می‌شد.
فرح حقیقی
۱۴۰۲/۵/۱۹
یکی از طنازترین کتابهای مرحوم جلال آل احمد است، زندگینامه‌ای به سبک اعتراف است، رک و صریح و بی پرده و البته با چاشنی طنز. به نظر من محبوبیت آثار جلال آل احمد بخاطر عدم ریا و تظاهر است چیزی که این روزها کیمیاست. ممنون از کتابراه
زهرا قاسمی
۱۴۰۲/۹/۲۷
هرچی از قشنگی این کتاب بگم کم گفتم
و صدای گوینده بی نهایت دلنشین بود
خوندن این کتاب برای همه میتونه جذابیت داشته باشه چون بخشی از دغدغه همه ما توی زندگیه
ممنون از کتابراه❤️
Nirvana Goodarzi
۱۴۰۲/۵/۱
طرز فکر حاکم بر ان زمان را در خصوص نداشتن بچه بسیار زیبا توضیح داده‌اند در واقع بخشی از زندگی مرحوم جلال که به زیبایی نگارش شده است
اکبر ایزدی
۱۴۰۲/۷/۲۴
یکی از زیبا طنزه ایکه در زمینه زندگینامه شنیده‌ام قطعاً جلال آل احمد بسیار خوب ارایه نمود و لذت بردم و همچنین بهمن و خشور خوب از عهده صوت آن بر آمده
حمید بیهقی
۱۴۰۲/۹/۲۴
داستانی است واقعی با قلمی وبیانی ملموس رک و بی پرده جذاب و با چاشنی طنز که خاص جلال آل احمد است
آرین شیاسی
۱۴۰۲/۱۲/۱۶
عالی بود واقعا خدمتی که جلال به ادبیات فارسی کرد هنوز کسی انجام نداده
اعظم عرب پور
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
جالب بود، و این که انقدر شفاف و واضح گفته بود برایم جالب تر بود.
حسین رستمی
۱۴۰۲/۹/۲۹
بسیار عالی همچون دیگر نوشته‌های جلال، بسیار شنیدنی بود، مرسی از کتابراه
الی بستار
۱۴۰۲/۱۲/۵
واقعا کتابی که از هر لحظه لذت می بری و باید داشته باشی
Mahmoodreza Taheri
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
خیلی سلیس و بی پرده تا نسبتا عامیانه، مثل مدیر مدرسه و....
رقیه پورفرح
۱۴۰۲/۸/۲۱
خوب بود خیلیها این مشکل رو دارن
Aminkarami Karami
۱۴۰۲/۵/۲۷
زیبا و نویسنده سالها از زندگیش جلوتره
نسرین بقایی زاده
۱۴۰۲/۸/۱۳
بسیار زیبا و پرمفهوم
مشاهده همه نظرات 15

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سنگی بر گوری

برای دریافت کتاب صوتی سنگی بر گوری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.