معرفی و دانلود کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی

عکس جلد کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی
قیمت:
۱۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی

رونالد ریجو در کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی شما را با یکی از جدیدترین شاخه‌های علم روان‌شناسی، چیستی و تاریخچه‌ی آن، همچنین تأثیری که در بهبود فضای محیط کار خواهد داشت، آشنا می‌کند. اثر حاضر که به‌عنوان کتاب درسی در دانشگاه‌ها و کالج‌ها تدریس می‌شود، برای دانشجویان رشته‌ی روان‌شناسی، مدیران شرکت‌ها و تمامی مخاطبانی که با رفتار سازمانی کارکنان و محیط‌های سازمانی در ارتباط هستند، مفید و کارآمد خواهد بود.

درباره‌ی کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی

روان‌شناسی صنعتی و سازمانی از گرایش‌های نوظهور علم روان‌شناسی محسوب می‌شود که تمرکز خود را بر منابع و نیروهای انسانی و مسائلی که در محیط‌های کاری موضوعیت پیدا می‌کنند قرار داده. از این علم گاه با اصطلاحات دیگری نظیر «روان‌شناسی کار» و «روان‌شناسی شغلی» نیز یاد می‌شود. ارتباط بین دو عامل انسان و کار موضوعات محوری روان‌شناسی صنعتی و سازمانی را تشکیل می‌دهند. در حقیقت این شاخه از علم را می‌توان نتیجه‌ی ورود روان‌شناسی به قلمرو کار و تجارت دانست. روان‌شناسی سازمانی غالباً برای مدیران و صاحبان کسب‌و‌کارهای گسترده مفید بوده و به ایشان کمک می‌کند در گزینش منابع انسانی عملکرد بهتری داشته باشند و محیط کاری را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که امکان کار گروهی و تعاملات مثبت فراهم باشد. یکی از منابعی که به‌طور مفصل شما را با این حوزه و زوایای متنوع آن آشنا خواهد کرد، کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی (Introduction to Industrial/Organizational Psychology) است که با کوشش‌ها و پژوهش‌های رونالد ریجو (Ronald E. Riggio) به نگارش درآمده.

علم روان‌شناسی صنعتی و سازمانی در مدت نه‌چندان طولانیِ حضورِ خود، ثابت کرده تأثیرات به‌سزایی در حل مشکلات محیط کاری و افزایش بازده کارکنان و ایجاد فضایی سالم و انگیزه‌بخش برای کارکنان سازمان‌ها داشته. بهداشت روانی که دقیقاً به موضوعاتی چون انگیزه، توان و انرژی کاری، آرامش پرسنل و پویایی محیط کار مرتبط است، یکی از مباحث اصلی روان‌شناسی سازمانی و صنعتی به شمار می‌رود. برقراری تعادل بین زندگی شخصی و کاری کارکنان، جلوگیری از فرسودگی کاری، رضایت پرسنل و کار و فعالیت هدفمند ایشان، دستاوردهای ارزشمندی هستند که متخصصان روان‌شناسی صنعتی و سازمانی تلاش دارند تا مؤسسات را در جهت تحقق آن‌ها در سازمان خود راهنمایی کنند.

توجه به ابعاد اجتماعی و روانی کار و شغل که ثمره‌ی آن پیدایش روان‌شناسی سازمانی و صنعتی بوده، مرهون دلایل متعددی است که سال‌ها پیش از شکل‌گیری این رشته، مقدمات ظهور آن را فراهم کرده بودند. دلایلی که ریشه در قرن بیستم میلادی دارند و با عبور از جنگ‌های جهانی اول و دوم، موجبات شکل‌گیری این شاخه‌ی علمی را فراهم کرده‌اند. در بخشی از کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی که به تاریخچه‌ی این علم پرداخته با دلایل پیدایش و گسترش آن آشنا خواهیم شد.

رونالد ریجو در سراسر کتاب کوشیده تا تئوری‌های این حوزه را در کنار نکات عملی و کاربردی مطرح کند و به این ترتیب اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران، دانشجویان و اساتید رشته‌ی روان‌شناسی صنعتی و سازمانی قرار دهد و از سوی دیگری دستورالعملی کارآمد به مدیران و رهبران سازمان‌ها ارائه نماید. نویسنده همچنین تلاش کرده تا طیف متنوعی از مشاغل و ارتباط آن‌ها را با روان‌شناسی صنعتی و سازمانی به بحث بگذارد و از این طریق مخاطبان را با کاربرد متنوع این رشته رویارو کند. ارائه‌ی نظریات کلاسیک این حوزه در کنار آخرین پیشرفت‌های نظری یا عملی آن از دیگری ویژگی‌های شاخص کتاب زمینه‌ی روان‌شناسی صنعتی - سازمانی به شمار می‌آید.

این کتاب خواندنی را نشر مازیار با برگردان داود حسین‌زاده، زهرا لبادی و پرویز صالحی به مرحله‌ی چاپ و انتشار رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی

  • کتاب رونالد ریجو نه‌تنها تمام مطالب ضروری روان‌شناسی صنعتی - سازمانی را پوشش می‌دهد، بلکه این کار را به‌گونه‌ای انجام می‌دهد که دانشجویان ما را برای انجام آن‌ها آماده می‌کند. یکی از مهم ترین موضوعات امروزی، یعنی چگونگی گنجاندن تنوع، برابری، شمول و عدالت اجتماعی در محیط کار در این اثر مطرح شده. (میشل میکی هبل، استاد روان‌شناسی و مدیریت دانشگاه رایس، ایالات متحده‌ی آمریکا)

  • پروفسور ریجو یک کتاب درسی ایده‌آل و مناسب نوشته‌ که با استقبال دانشجویان نیز مواجه شده. این کتاب درسی بر آخرین تحقیقات روان‌شناسی صنعتی و سازمانی و زمینه‌های مرتبط با آن از جمله رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی تأکید دارد. به این ترتیب، به روش‌های مدیریتی‌ای می‌پردازد که به مدیران در تمام صنایع و سازمان‌ها اجازه می‌دهد محیط‌های کاری فراگیرتر، مؤثرتر و سالم‌تری ایجاد کنند. (هرمان آگوینیس، استاد مدیریت و رئیس گروه مدیریت)

کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویانی که رشته‌ی تحصیلی ایشان به‌نحوی مربوط به حوزه‌ی روان‌شناسی صنعتی - سازمانی است یا به پژوهش در حوزه‌ی روان‌شناسی کار می‌پردازند، مخاطبان اصلی کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی محسوب می‌شوند. دانشجویان تازه‌وارد رشته‌ی روان‌شناسی نیز از مطالعه‌ی این اثر بهره‌ی فراوانی خواهند برد.

با رونالد ریجو بیشتر آشنا شویم

پروفسور رونالد ریجو استاد رهبری و روان‌شناسی سازمانی و مدیر سابق مؤسسه‌ی رهبری کراویس در کالج کلرمونت مک‌کنا است. او همچنین به‌عنوان محقق مدعو در کالج چرچیلِ دانشگاه کمبریج اشتغال دارد. ریجو مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی روان‌شناسی از دانشگاه سانتا کلارا دریافت کرده و تحصیلات تکمیلی خود را در روان‌شناسی اجتماعی- شخصیتی از دانشگاه UC Riverside ادامه داده. تحقیق در زمینه‌ی ارتباطات عاطفی، ارتباط غیرکلامی و مهارت‌های ارتباطی از حیطه‌های فعالیتی وی هستند. کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی نخستین اثر رونالد ریجو است که در اختیار فارسی‌زبانان قرار می‌گیرد.

در بخشی از کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی می‌خوانیم

اجتماعى شدن سازمانى: یادگیرى نقش‌ها و هنجارهاى گروهى

یک حوزه اساسى تحقیق که در سه دهه اخیر توجه فراوان روان‌شناسان صنعتى/ سازمانى را به‌خود جلب کرده است اجتماعى شدن سازمانى، یا فرایندى است که به‌وسیله آن کارکنان جدید با گروه‌هاى کارى یکپارچه شده و هماهنگ مى‌گردند. اجتماعى شدن سازمانى سه فرایند عمده را دربر مى‌گیرد: (1) رشد مهارت‌ها و توانایى‌هاى ویژه کار، (2) کسب مجموعه‌اى از رفتارهاى مناسب مربوط به نقش، و (3) تطبیق با هنجارها و ارزش‌هاى گروه کارى. فرایند اول - یادگیرى مهارت‌ها و توانایى‌هاى ویژه کار - هدف اصلى کار آموزى پرسنلى است که به‌طور کامل در فصل 5 مورد بحث قرار گرفت. دو فراینددیگر - کسب نقش‌ها و رفتارهاى مربوط به نقش و یادگیرى هنجارهاى گروهى - در فصل حاضر مورد توجه قرار گرفته است. کارکنان جدید نقش‌ها و هنجارهاى گروه را به همان شیوه‌اى یاد مى‌گیرند که مهارت‌هاى شغل تازه را فرا مى‌گیرند یعنى به شیوه مشاهده و تقلید رفتارهاى دیگران. تازه‌واردان ممکن است با تماشا کردن به کارگران جا افتاده در یک شغل به‌مثابه مدل سعى کنند رفتارهاى موفقیت‌آمیز آن‌ها را تکرار کنند.

براى مثال، یک وکیل دعاوى تازه کار ممکن است با مشاهده شیوه‌اى که همکار ارشد او مسایل مربوط به شرکت را در دادگاه و در جلسه‌ها سرو سامان مى‌دهد رفتار مورد انتظار مربوط به نقش خود را در زمینه وکالت موفقیت‌آمیز شرکت یاد بگیرد. کارکنان جدید ممکن است هنجارهاى گروهى را از طریق تقویت براى اجراى مناسب رفتارها و تنبیه براى کارهاى نادرست یاد بگیرند. یک فروشنده تازه کار در یک فروشگاه لباس پرمشترى و شلوغ ممکن است هنجارهاى مربوط به پوشش مناسب کارمندان وشیوه مناسب برخورد با مشتریان ناصبور را از طریق دریافت لبخند تأئید و سرتکان دادن یا عدم تائید توأم با اخم از سرپرست فروش یاد بگیرد.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
بخش اول
فصل 1: مقدمه: تعریف‌ها و تاریخچه
فصل 2: روش تحقیق در روان‌شناسى صنعتى/ سازمانى
بخش دوم
فصل 3: تحلیل مشاغل
فصل 4: استخدام کارمند
فصل 5: کارآموزى و ارتقاء کارمندى
فصل 6: ارزشیابى عملکرد کارمند
بخش سوم
فصل 7: انگیزش
فصل 8: رضایت شغلى، حضور در کار و کیفیت زندگى کارى
فصل 9: استرس کارگرى
بخش چهارم
فصل 10: ارتباط در محل کار
فصل 11: فرایندهاى گروهى درسازمان‌هاى کارى
فصل 12: رهبری
فصل 13: نفوذ، قدرت و سیاست
فصل 14: ساختار سازمانى، فرهنگ و توسعه
بخش پنجم
فصل 15: عوامل انسانى درطراحى کار
فصل 16: شرایط کار و حفاظت و ایمنى در کار
واژه‌نامه (انگلیسی - فارسی)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی
نویسنده
مترجمداوود حسین زاده، زهرا لبادی، پرویز صالحی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات512
زبانفارسی
شابک978-964-5676-45-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی

roya danesh
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
این کتاب به ریز وگام به گام همه رو توضیح داده و برای تدریس درس روانشناسی صنعتی کتاب عالی هست
دکتر مجید فرهمند
۱۴۰۳/۱/۱۶
سلام وقت و عاقبت شما به خیر باشد بسیار عالی
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی

برای دریافت کتاب زمینه‌ی روانشناسی صنعتی - سازمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.