معرفی و دانلود کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد

برای دانلود قانونی کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد

کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد، بر روی سنجش و ارزیابی فیزیکی و روانی دانش‌آموزان معلول متمرکز شده و شیوه‌های انجام آزمون آن‌ها را آموزش می‌دهد. این راهنما به معلمان تربیت‌بدنی می‌آموزد که چطور یک ابزار سنجش مناسب انتخاب کنند، رشد و مهارت حرکتی و عملکرد جسمانی دانش‌آموز معلول را بسنجند، ادراک و شناخت او را ارزیابی کنند، و رفتارها و صلاحیت اجتماعی او را تحلیل نمایند.

درباره‌ی کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد

بخش زیادی از جمعیت دنیا را معلولین تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد در چند دهه‌ی گذشته و با رشد کلی جمعیت دنیا، تعداد این قشر نیز بیشتر شده. به‌طوری‌که حالا برآورد می‌شود تقریباً 1 میلیارد نفر با انواع معلولیت‌ها در دنیا زندگی می‌کنند. اما دنیای فعلی، برخلاف گذشته، قصد ندارد این افراد را حذف کند یا به حاشیه براند. سال‌هاست که کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر معلولین را به زندگی بازگردانیم و اجازه بدهیم در جامعه حضوری فعال‌تر داشته باشند، هزینه‌های مادی و معنوی بسیار کمتر خواهد شد. رویکردهای حذفی جز آسیب، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. به همین دلیل رویکرد دولت‌ها نیز به سمت تسهیل و آماده‌سازی رفته؛ هم فرد معلول برای حضور در جامعه آموزش ببیند و هم جامعه به نحوی اصلاح شود که پذیرای آن‌ها گردد. اما کار کردن با معلولین و رشد دادن آن‌ها کار ساده‌ای نیست. پس از والدین، این معلم‌ها هستند که این وظیفه را بر عهده‌دارند. کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد (Developmental and Adapted Physical Activity Assessment) نوشته‌ی مایکل هاروات (Michael Horvat)، لوک ای. کلی (Luke E. Kelly)، مارتین ای. بلاک (Martin E. Block) و ران کروک (Ron Croce)، برای معلمین ورزش تدوین و طراحی شده. این راهنما به دبیران تربیت‌بدنی یاد می‌دهد که چطور بچه‌های معلول را ارزیابی و با آن‌ها کار کنند. سنجش‌هایی که در این کتاب ارائه گشته طیف وسیعی را، از سنجش عملکرد حرکتی تا رفتارهای روان‌شناختی تا صلاحیت‌های اجتماعی، شامل می‌شود.

از حدود یک میلیارد معلول دنیا، تقریباً 100 میلیون نفر کودک و نوجوان هستند. ما نمی‌توانیم این گروه را به بهانه‌ی مشکلات حرکتی یا ذهنی رها کنیم. تحقیقات و پژوهش‌ها نشان داده که با آموزش درست، خیلی از این بچه‌ها می‌توانند زندگی نرمالی داشته باشند و به جامعه‌شان کمک کنند. اما مسأله اینجاست که آموزش این افراد پرهزینه‌تر بوده و نیاز به مهارت‌های ویژه‌ای دارد. ازآنجایی‌که درصد زیادی از این معلولین، دچار مشکلات حرکتی هستند و از نرم‌ها فاصله دارند، سخت‌ترین بخش آموزش آن‌ها بر عهده‌ی معلمین ورزش است. این معلم‌ها در وهله‌ی اول باید دانش‌آموزانشان را بسنجند و ارزیابی کنند. این مسأله حیاتی است چون بر اساس نتایج این سنجش‌هاست که می‌توان مسیر کلی را تدوین و برنامه‌ریزی کرد و حرکات ورزشی را طراحی نمود. مایکل هاروات، لوک ای. کلی، مارتین ای. بلاک و ران کروک در کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد، پس از توضیح فلسفه‌ی سنجش، به انواع ابزارهای ارزیابی اشاره می‌کنند؛ در این قسمت ابزارهایی همچون پایایی، روایی و عینیت معرفی می‌شوند. نویسندگان در ادامه به بحث‌های عملی وارد می‌گردند و شیوه‌های انتخاب و انجام آزمون‌ها را آموزش می‌دهند. پس‌ازآن آزمون‌های سنجش رشد و مهارت حرکتی و عملکرد جسمانی دانش‌آموز معلول را تشریح می‌کنند و شیوه‌های ارزیابی پاسچر، گام‌برداری و تعادل را می‌آموزند. همین‌طور آزمون‌های ارزیابی ادراک و شناخت این دانش‌آموزان را توضیح می‌دهند و درنهایت در مورد سنجش رفتارها و صلاحیت اجتماعی آن‌ها صحبت می‌کنند.

کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد را علی شمسی ماجلان، مرتضی تفاح و صفورا حشمتی برای انتشارات مبانی ترجمه کرده‌اند.

کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به معلمان ورزشی که با معلولین کار می‌کنند، پیشنهاد می‌شود. همین‌طور والدینی که کودک معلول دارند و درمانگرها و فیزیوتراپ‌ها هم می‌توانند از این راهنما بهره ببرند.

در بخشی از کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد می‌خوانیم

همیشه در مورد عمومیت دادن آزمون‌ها برای افراد بامعلولیت با احتیاط عمل کنید. سطح عملکرد اجرایی افراد بامعلولیت، به عنوان یک گروه کلی، معمولا با همسالان غیرمعلول آن‌ها تفاوت دارد. در گذشته عوامل زیادی وجود داشته است که از دستیابی افراد بامعلولیت به سطح بهینه‌ای از سلامتی ممانعت می‌کردند. یکی از عوامل اصلی که اغلب موجب محدود شدن ظرفیت افراد بامعلولیت شده است این موضوع است که سایر افراد، از جمله والدین، معلمان، مربیان و کارفرماهایی که ممکن است این افراد را به استخدام خود درآورند، معمولا ظرفیت افراد بامعلولیت را ناچیز می‌شمارند. تمرکز بر معلولیت موجب شده است تا اهداف در نظر گرفته شده برای افراد بامعلولیت تقلیل یابد یا توانایی این افراد برای دستیابی به این اهداف ناچیز شمرده شود و این موضوع می‌تواند به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه به افراد بامعلولیت سرایت کند و آن‌ها نیز یک چنین برداشت اشتباهی از خود داشته باشند. تجربه محدود و کم این افراد در بازی و فعالیت جسمانی می‌تواند ناشی از رفتار والدین مضطرب و نگران یا والدینی باشد که بیش از حد از کودکان بامعلولیت خود حمایت می‌کنند؛ اما به هر حال در برخی از موارد فرصت‌هایی که برای شرکت در فعالیت‌های جسمانی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد محدود است. این محدودیت‌ها اغلب منجر به کمبود فعالیت در افراد بامعلولیت می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
قدردانی
مقدمه مترجمان
فصل 1: چه کسی را می‌سنجید
فصل 2: چرا سنجش را انجام می‌دهید
فصل 3: شناخت دانش‌آموزان
فصل 4: انتخاب یک ابزار سنجش مناسب
فصل 5: انتخاب آزمون‌ها و برگزاری آن‌ها
فصل 6: سنجش رشد حرکتی و مهارت حرکتی
فصل 7: سنجش عملکرد جسمانی
فصل 8: سنجش پاسچر، گام‌برداری و تعادل
فصل 9: سنجش ادراک و شناخت
فصل 10: سنجش رفتار و صلاحیت اجتماعی
پیوست الف: نمونه تکمیل شده آزمون‌های رشد حرکتی دوران طفولیت و کودکی اولیه
پیوست ب: نمونه تکمیل شده آزمون‌های رشد حرکتی پایه
پیوست پ: نمونه تکمیل شده آزمون‌های صلاحیت حرکتی
پیوست ت: نمونه تکمیل شده آزمون‌های مهارت ورزشی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد
نویسنده، ، ،
مترجممرتضی تفاح، صفورا حشمتی، علی شمسی ماجلان
ناشر چاپیانتشارات مبانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات392
زبانفارسی
شابک978-622-688216-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد

برای دریافت کتاب سنجش فعالیت بدنی سازگارانه در دوران رشد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.