معرفی و دانلود کتاب صوتی باشگاه ذهن: چه کسی فکر می‌کند، چه احساسی دارد و چرا این موضوع اهمیت دارد

عکس جلد کتاب صوتی باشگاه ذهن: چه کسی فکر می‌کند، چه احساسی دارد و چرا این موضوع اهمیت دارد
قیمت:
۹۶,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی باشگاه ذهن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی باشگاه ذهن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی باشگاه ذهن: چه کسی فکر می‌کند، چه احساسی دارد و چرا این موضوع اهمیت دارد

دنیل ام. وگنر و کورت گری در کتاب صوتی باشگاه ذهن ابعاد اخلاقی ادراکات ذهنی را با ظرافت خاصی بررسی می‌کنند. آن‌ها سعی دارند مبنای احساساتی چون عشق و نفرت و رفتارهایی چون تخریب و محافظت را برای ما آشکار کنند. چکیده‌ی ایده‌ی کتاب چنین است: تصور ما از توانایی فکر و احساس یک پدیده بر قضاوت‌های اخلاقی ما نسبت به آن تأثیر می‌گذارد.

درباره‌ی کتاب صوتی باشگاه ذهن

برخورد ما با پدیده‌ها بر اساس تصوری که از ذهن و احساسات آن‌ها داریم شکل می‌گیرد. دنیل ام. وگنر (Daniel M. Wegner) و کورت گری (Kurt Gray) در کتاب صوتی باشگاه ذهن (The Mind Club) از مجموعه‌ی موجوداتی صحبت می‌کنند که از نظر ما توانایی فکر و احساس دارند. تعلق به چنین مجموعه‌ای رفتار ما با آن پدیده را دچار تغییر می‌کند. باشگاه ذهن درواقع مجموعه‌ی پدیده‌هایی است که توسط انسان‌ها دارای شعور و احساس در نظر گرفته می‌شوند. تعیین عناصر موجود در این مجموعه بستگی به جهان‌بینی متفاوت افراد دارد و تأثیر متفاوتی بر رفتار انسان‌ها می‌گذارد.

یکی از مکانیسم‌های انسانی در برخورد با عناصر مختلف محیط پیرامون، فرایندهای انسان‌زدایی یا انسان‌سازی پدیده‌ها است. دنیل ام. وگنر و کورت گری وجود این فرایندها را در برخورد مختلف ما با پدیده‌ها جست‌وجو می‌کنند. آن‌ها در کتاب صوتی باشگاه ذهن نشان می‌دهند که هنگامی‌که یک فرد چیزی یا کسی را دوست ندارد یا از آن خوشش نمی‌آید دست به فرایندهای انسان زدایی می‌زند. بسیاری از ناسزاهایی که طرفین درگیری‌ها به هم اطلاق می‌کنند درواقع نمودی از همین انسان‌زدایی است. از طرف دیگر هنگامی‌که یک عنصر بی‌جان و بی‌احساس موردتوجه فردی قرار می‌گیرد او دست به فرایند انسان‌سازی زده و مانند موجودی دارای حس و ذهن با آن پدیده برخورد می‌کند.

انسان‌محوری یکی از مسائلی است که در کتاب صوتی باشگاه ذهن موردتوجه قرار می‌گیرد. ما به‌راحتی می‌توانیم تصور کنیم که انسان‌های دیگر می‌توانند فکر و احساس داشته باشند. درواقع ما، انسان‌ها را به‌راحتی وارد باشگاه ذهن می‌کنیم؛ اما در برخورد با حیوانات یا گیاهان ممکن است سخت‌گیرانه‌تر برخورد کنیم. برای بسیاری از افراد ممکن است گربه و گوسفند به یک اندازه عضوی از باشگاه ذهن نباشند. خیلی از افراد گیاهان را عضوی از باشگاه ذهن در نظر می‌گیرند درحالی‌که دیگران عضویت در باشگاه را وابسته به ویژگی‌های دیگری قلمداد می‌کنند.

می‌توان گفت همه‌ی ما بدون آنکه بدانیم بخشی از یک باشگاه خاص هستیم. به‌احتمال‌زیاد همسایه‌ها و گربه‌هایی که می‌شناسیم نیز عضوی از این باشگاه باشند اما ماهی‌تابه یا گوشی موبایل غیرهوشمند را بخشی از این گروه نمی‌دانیم. دنیل ام. وگنر و کورت گری برای جمع‌بندی ایده‌هایی که در کتاب صوتی باشگاه ذهن مطرح کرده‌اند مطالعات مختلفی انجام داده‌اند. آن‌ها در بررسی‌های پیمایشی و آزمایش‌های متنوع در مورد ویژگی‌های ذهنی پدیده‌های مختلف با افراد مصاحبه کرده‌اند. بررسی ویژگی‌های یک ربات، یک مدیرعامل، یک حیوان خانگی و یک انسان مرده باعث شد الگوی خاصی از انسانی‌سازی در میان افراد شناسایی شود. عواملی که باعث می‌شوند تا ما پدیده‌ها را عضوی از باشگاه ذهنی در نظر بگیریم وابسته به توانایی تفکر و توانایی تجربه‌ی احساسی است. اگر پدیده‌ای بتواند به شیوه‌ای برنامه‌ریزی‌شده اهداف خود را دنبال کند یعنی توانایی تفکر دارد و اگر بتواند احساساتی مانند شادی، هوشیاری و احساساتی مانند گرسنگی را درک کند یعنی دارای توانایی تجربه‌ی احساسی است.

ما افراد و پدیده‌ها را بر اساس تصویری که از جایگاه آن‌ها در باشگاه ذهن داریم قضاوت می‌کنیم. یک فیلسوف و یک کودک برای ما توانایی تفکر و تجربه‌ی احساسی متفاوتی دارند. دنیل ام. وگنر و کورت گری در کتاب صوتی باشگاه ذهن به‌سادگی نشان می‌دهند که ما برای کاهش احساس گناه ناشی از آسیب رساندن به دیگران، آن‌ها را فاقد تفکر یا احساس در نظر می‌گیریم. انسان زدایی از انسان‌ها یکی از رویکردهایی است که حکومت‌های فاشیستی برای سرکوب دیگران از آن‌ها استفاده می‌کردند.

کتاب صوتی باشگاه ذهن ریشه‌ی بسیاری از باورها و رفتار‌های ناخودآگاه ما را تبیین می‌کند. دنیل ام. وگنر و کورت گری معتقدند که مردم ممکن است در مورد اینکه فردی عضو باشگاه ذهن باشد اختلاف‌نظر داشته باشند، اما درنهایت بر اساس تصور ناخودآگاهی که از تفکر و احساس دارند نسبت به آن پدیده قضاوت می‌کنند.

دنیل ام. وگنر یکی از نویسندگان کتاب صوتی باشگاه ذهن در حین نگارش این کتاب درگذشت و کورت گری تلاش کرد باقی کتاب را بر اساس شناختی که از دنیل ام. وگنر و جهان‌بینی او داشت به پایان برساند. نسخه‌ی چاپی این کتاب با ترجمه‌ی سرور کرم‌پور دشتی توسط انتشارات پندار تابان منتشر شده و انتشارات جیحون نسخه‌ی صوتی این کتاب را با صدای افشین اعتماد تهیه و تولید کرده است.

نکوداشت‌های کتاب باشگاه ذهن

  • دنیل وگنر یکی از باهوش‌ترین، شوخ‌ترین و محبوب‌ترین روانشناسان اجتماعی جهان بود. کتاب باشگاه ذهن کتابی واقعاً بدیع است که در آن مطالعات درخشانی در مورد برخی از عمیق‌ترین موضوعاتی که ذهن انسان می‌تواند به آن فکر کند ارائه شده است. (استیون پینکر – نویسنده‌ی کتاب لوح سپید)

  • راهنمایی برای درک اینکه چگونه انسان‌ها ذهن دیگران را درک می‌کنند. (برایان رزنیک)

  • آخرین کتاب دنیل وگنر شاهکاری است که با مرگ نابهنگام او بیش‌ازپیش ارزشمند شد. خوشبختانه درخشش و شوخ‌طبعی او زنده است. کورت گری، همکار و شاگرد او، در این کتاب ایده‌های خودشان را با دقت و وضوح توضیح می‌دهد. باشگاه ذهن را نباید از دست داد. (دانیل گیلبرت – نویسنده‌ی کتاب راز شاد زیستن)

  • یکی از بزرگ‌ترین و یکی از بهترین ذهن‌های جوان روانشناسی که اهمیت ذهن را به ما یادآوری می‌کند. (مایکل نورتون – نویسنده کتاب پول شادی‌بخش)

  • دانیل وگنر یکی از خلاق‌ترین ذهن‌های روانشناسی بود و کورت گری نیز یکی از خلاق‌ترین همکاران او. آن‌ها در باشگاه ذهن بزرگ‌ترین ایده‌ی خود را با استفاده از مثال‌های قابل‌تأمل، نگارش هوشمندانه و آزمایش‌های درخشان توصیف می‌کنند. خواندن این کتاب برای هرکسی که صاحب ذهن است و می‌خواهد بداند که چگونه از آن استفاده کند ضروری است. (نیکلاس اپلی)

  • با درگذشت دنیل وگنر جهان یک غول روشنفکر را از دست داد. ما خوش‌شانس هستیم که شوخ‌طبعی لحن و بحث‌برانگیز بودن ایده‌ها او در کتاب باشگاه ذهن، از طریق متن کورت گری باقی مانده است. باشگاه ذهن شما را با حقایق سرگرم‌کننده‌ای درباره‌ی معنای زندگی، اخلاق و فقدان آشنا می‌کند. (باربارا فردریکسون – نویسنده‌ی کتاب مثبت‌گرایی)

کتاب صوتی باشگاه ذهن برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای کسانی که دوست دارند چرایی انتخاب‌های ناخودآگاه خود را درک کنند بسیار جذاب خواهد بود. اگر قصد دارید پیش‌فرض‌هایی که انتخاب‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند درک کنید این کتاب صوتی برای شما مناسب خواهد بود.

با دنیل ام. وگنر و کورت گری بیشتر آشنا شویم

دنیل مرتون وگنر (Daniel Merton Wegner) پرفسور رشته‌ی روانشناسی دانشگاه هاروارد بود که در سال 1948 در کانادا به دنیا آمد. او پیش از مرگش در سال 2013 جایزه‌ی مشارکت علمی برجسته انجمن روانشناسی آمریکا و جایزه‌ی دانشمند ممتاز روانشناسی اجتماعی را در سال 2011 به خود اختصاص داد. «توهم اراده‌ی آگاهانه (The Illusion of Conscious Will)» و «خرس سفید و سایر افکار ناخواسته (White bears and other unwanted thoughts)» از کتاب‌های مهم دنیل ام. وگنر محسوب می‌شوند.

کورت جیمز گری (Kurt James Gray) استادیار دانشگاه کارولینای شمالی و سرپرست آزمایشگاه ادراک ذهن و اخلاق است. او برنده‌ی جایزه‌ی جانت اسپنس از طرف انجمن علوم روانشناسی است. کتاب «اطلس روانشناسی اخلاق (Atlas of Moral Psychology)» یکی دیگر از کتاب‌های کورت گری است که موردتوجه علاقه‌مندان به مباحث مربوط به روانشناسی و اخلاقیات قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب صوتی باشگاه ذهن می‌شنویم

ازآنجایی‌که حیوانات شکارچی و حیوانات شکار همه موجوداتی هستند که تقریباً با سرعت انسان حرکت می‌کنند، اهداف و احساسات آن‌ها بهتر درک می‌شود. ما در دنیای مدرن، هرگز نگران شکار آهو و قرار از دست گرگ‌ها نیستیم اما، مقیاس زمانی انسان‌محور با ما باقی مانده است؛ در فرایند درک ذهن‌های دیگر، همه‌ی موجودات باید با یک سرعت حرکت کنند.

مردم بسیار فراتر از مقیاس زمان انسان‌محور هستند و هرچه موجودی به انسان شبیه‌تر باشد دارای ذهن بیشتری در نظر گرفته می‌شود. ما انتظار داریم اعضای باشگاه ذهن تقریباً به‌اندازه‌ی انسان باشند، به‌اندازه‌ی انسان عمر کنند، با صدایی انسانی صحبت کنند و اعضای بدن و حجم موهایشان با انسان برابر باشد. به همین دلیل است که در فیلم‌های علمی-تخیلی، موجودات فضایی به طرز عجیبی مانند انسان‌ها هستند. البته آن‌ها ممکن است کمی درشت‌تر باشند، کمی بیشتر عمر کنند، با کمی لهجه صحبت کنند (شگفت‌آور این‌که به انگلیسی صحبت می‌کنند!) چند دست اضافی داشته باشند یا کمی بیشتر مو داشته باشند اما، آن‌ها تقریباً انسان هستند. فیلمی را تصور کنید که در آن انسان‌ها یک موجود فضایی باهوش را کشف می‌کنند که تقریباً اندازه‌ی یک قاره است و فکر کردنش سال‌ها طول می‌کشد: بلافاصله شکست گیشه را به همراه خواهد داشت.

ما انتظار داریم ذهن‌ها شبیه به ما باشند و این انسان‌محوری فقط به دلیلی خودخواهی نیست، زیرا دست‌کم در قلمرو موجودات حیوانی، انسان‌ها به‌طور خاص دارای بیشترین میزان ذهن هستند. انسان‌ها آسمان‌خراش‌ها را ساخته‌اند و مکانیک کوانتوم را کشف کرده‌اند و همچنین بر اساس ذهن خود، مستندات دست اولی از عامل مأموریت و تجربه‌ی ذهن انسان دارند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
6 دقیقه
مقدمه
22 دقیقه
فصل اول: به باشگاه خوش آمدید - قسمت اول
24 دقیقه
به باشگاه خوش آمدید - قسمت دوم
23 دقیقه
به باشگاه خوش آمدید - قسمت سوم
23 دقیقه
فصل دوم: حیوان - قسمت اول
23 دقیقه
حیوان - قسمت دوم
21 دقیقه
حیوان - قسمت سوم
24 دقیقه
حیوان - قسمت چهارم
23 دقیقه
فصل سوم: ماشین - قسمت اول
22 دقیقه
ماشین - قسمت دوم
23 دقیقه
ماشین - قسمت سوم
23 دقیقه
ماشین - قسمت چهارم
23 دقیقه
فصل چهارم: بیمار - قسمت اول
24 دقیقه
بیمار - قسمت دوم
22 دقیقه
بیمار - قسمت سوم
22 دقیقه
بیمار - قسمت چهارم
18 دقیقه
فصل پنجم: دشمن - قسمت اول
22 دقیقه
دشمن - قسمت دوم
25 دقیقه
دشمن - قسمت سوم
24 دقیقه
دشمن - قسمت چهارم
24 دقیقه
فصل ششم: خاموش - قسمت اول
18 دقیقه
خاموش - قسمت دوم
20 دقیقه
خاموش - قسمت سوم
23 دقیقه
خاموش - قسمت چهارم
25 دقیقه
خاموش - قسمت پنجم
25 دقیقه
فصل هفتم: گروه - قسمت اول
25 دقیقه
گروه - قسمت دوم
24 دقیقه
گروه - قسمت سوم
18 دقیقه
گروه - قسمت چهارم
20 دقیقه
فصل هشتم: مرده - قسمت اول
24 دقیقه
مرده - قسمت دوم
20 دقیقه
مرده - قسمت سوم
22 دقیقه
مرده - قسمت چهارم
22 دقیقه
فصل نهم: خدا - قسمت اول
24 دقیقه
خدا - قسمت دوم
24 دقیقه
خدا - قسمت سوم
22 دقیقه
خدا - قسمت چهارم
24 دقیقه
فصل دهم: خود - قسمت اول
25 دقیقه
خود - قسمت دوم
18 دقیقه
خود - قسمت سوم
23 دقیقه
خود - قسمت چهارم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی باشگاه ذهن: چه کسی فکر می‌کند، چه احساسی دارد و چرا این موضوع اهمیت دارد
نویسنده،
مترجمسرور کرم پور دشتی
راویافشین اعتماد
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۵ ساعت و ۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی باشگاه ذهن

شهرزاد هویدا
۱۴۰۲/۲/۳
کتاب آموزنده‌ای بود، شاید خوانش راوی به مذاق همه خوش نیاید ولی من پسندیدم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی باشگاه ذهن

برای دریافت کتاب صوتی باشگاه ذهن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.