معرفی و دانلود کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس: برنامه علمی برای والدین

عکس جلد کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس: برنامه علمی برای والدین
قیمت:
۵۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس: برنامه علمی برای والدین

الی لبوویتز در کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس راهکارهایی را در اختیار شما می‌گذارد که با به کار بستن آن‌ها بتوانید اضطراب فرزندتان را کاهش دهید و وسواس او را درمان نمایید. اگر کودکی دارید که با اضطراب و وسواس دست‌وپنجه نرم می‌کند، مطالعه‌ی کتاب حاضر می‌تواند روشنگر، راه‌گشا و کاربردی باشد.

درباره‌ی کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس

«فرزند من با اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌توانید کمک کنید؟»

اکثر والدینی که کودک یا نوجوانشان با اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کند، این سؤال را می‌پرسند. کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس (Breaking Free of Child Anxiety and OCD) پاسخی مثبت به این سؤال می‌دهد. اگر شما والد کودکی هستید که دچار وسواس است و یا مشکلات اضطرابی زندگی را بر او دشوار کرده، در جای درستی قرار دارید و بدانید که کتابِ حاضر همه‌ی چیزی است که به آن نیازمندید. الی لبوویتز (Eli Lebowitz) نویسنده‌ی کتاب، راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهد که با استفاده از آن‌ها بتوانید اضطراب فرزند خود را تا حد زیادی کاهش دهید و کیفیت زندگی‌اش را بهبود ببخشید.

نویسنده از برنامه‌ی درمانی SPACE بهره گرفته است که مخفف عبارت «Supportive Parenting for Anxious Childhood Emotions» می‌باشد. آنچه این برنامه‌ی درمانی را متمایز می‌سازد و نسبت به سایر رویکردهای درمانی برتری می‌بخشد، تمرکزی‌ست که بر والدین دارد. به عبارت دقیق‌تر، در این کتاب به جای آن‌که والدین مجبور باشند فرزندان خود را تحت فشار بگذارند، تلاش می‌کنند رفتار فردی را تغییر دهند که بیشترین کنترل را بر او دارند، یعنی خودشان.

معرفی و دانلود کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس

بسیاری از والدین، زمانی که با اضطراب فرزندشان مواجه می‌شوند، فوراً احساس گناه می‌کنند و فکر می‌کنند اگر فرزندشان مشکل اضطراب دارد، حتماً به خاطر اشتباهی‌ست که در شیوه‌ی فرزندپروری آن‌ها بوده. نویسنده‌ی کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس پیش از هرچیز تلاش می‌کند این افسانه را که «والدین عامل اضطراب فرزندانشان هستند» کنار بگذارد؛ سپس راهکارها و تکنیک‌هایی را معرفی می‌کند که پدرها و مادرها می‌توانند از طریق آن‌ها به فرزندان مضطرب خود کمک کنند. بنابراین نویسنده به شما می‌گوید به جای آن‌که خودتان را بابت مضطرب بودن فرزندتان به زیر تیغ تیز انتقاد ببرید، با مطالعه‌ی کتاب نامبرده قدمی در کاهش اضطراب کودکان بردارید.

همان‌طور که اشاره کردیم، نام رویکرد درمانی این کتاب SPACE است که رویکردی نظام‌مند می‌باشد. برای همین الی لبوویتز به والدین پیشنهاد می‌کند که کل کتاب را مطالعه کنند و سپس به ترتیب، پیشنهادهای آن را عملی سازند. اگرچه عبور از برخی مراحل وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد، اما بهتر است برای تکمیل همه‌ی مراحل وقت بگذارید و از کاربرگ‌های کتاب استفاده کنید تا به کودکتان کمک کنید کمتر دچار اضطراب شود.

بد نیست یادآوری کنیم که اگرچه کتاب حاضر می‌تواند بسیار سودمند واقع شود، اما هرگز -همان‌طور که نویسنده اشاره می‌کند- جایگزین درمان درمانگر حرفه‌ای نیست. اگرچه کتاب می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر کاهش اضطراب کودکتان بگذارد، اما اگر متوجه شدید که کتاب کافی نیست یا به کمک بیشتری نیاز دارید، از همکاری با مشاور سلامت روان حرفه‌ای و باتجربه در زمینه‌ی اضطراب کودک دریغ نکنید.

کتاب حاضر سیزده فصل دارد که ما در ادامه و به صورت تفکیک‌شده، به شرح مختصری از آن‌ها پرداخته‌ایم.

فصل نخست، درک اضطراب کودک نام دارد. الی لبوویتز در ابتدای این فصل به تعریف اضطراب می‌پردازد. بنا بر آنچه لبوویتز بیان می‌کند، اضطراب واژه‌ای برای توصیف سیستمی است که ما را از تهدیدات و خطرات احتمالی آگاه می‌کند و در امان نگه می‌دارد. همه‌ی موجودات زنده سیستمی برای تشخیص امور ایمن از ناایمن دارند. نویسنده ذیل این فصل به شرح این موضوعات می‌پردازد که چرا برخی از کودکان با اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ‌مشکلات اضطرابی چقدر شایع هستند، چرا این کتاب از واژه‌ی «مسئله» به‌جای «اختلال» استفاده می‌کند و چگونه اضطراب بر افکار، بدن، احساسات و رفتار کودک تأثیر می‌گذارد.

«اضطراب کودک انواع و درمان» نام دومین بخش کتاب است. در این فصل می‌آموزید که انواع اصلی اضطراب کودکی و نوجوانی چیستند و اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر، فوبیا، حمله‌ی هراس و اختلال هراس، آگورافوبیا، وسواس و اجبار و اضطراب بیماری هرکدام چه معنایی دارند. شما همچنین با مطالعه‌ی این فصل متوجه می‌شوید که آیا اضطراب درمان‌پذیر است یا خیر. همچنین از نحوه‌ی درمان اضطراب توسط متخصصان آگاه می‌گردید.

«آیا اضطراب فرزند شما بر خانواده نیز تأثیر گذاشته است؟» پرسشی است که در سومین فصل از کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس به آن پاسخ داده می‌شود. «چگونه اضطراب فرزندتان بر شما و خانواده‌ی شما تأثیر می‌گذارد» و «چرا کودکان مضطرب به والدین خود تکیه می‌کنند» دو مبحث مهم دیگری هستند که در فصل سوم به آن‌ها پرداخته می‌شود.

چهارمین فصل کتاب، «مشکلات رایج در تربیت کودک مضطرب» نام دارد. الی لبوویتز به ما می‌گوید که والدین کودک بودن یعنی مواجهه با چالش‌ها و معضلات بی‌پایان؛ اضطراب کودک می‌تواند همه‌ی تصمیمات را پیچیده‌تر و دشوارتر کند و هیچ پاسخ روشنی برای بهترین روش برخورد با این چالش‌ها وجود ندارد.

«انطباق خانوادگی» عنوان پنجمین فصل کتاب است. الی لبوویتز در این فصل ابتدا توضیح می‌دهد که انطباق خانوادگی اساساً چه معنایی دارد، مشارکت در رفتار اضطراب‌محور به چه معناست و چگونه می‌توان فهمید که آیا در حال انطباق هستیم یا خیر. او در ادامه‌ی فصل پنجم به شما نشان می‌دهد که چرا والدین خود را انطباق می‌دهند، انطباق مفید و غیرمفید چیست، چرا انطباق دادن دشوار است و انطباق خواهران و برادران چگونه است.

شما تا به اینجا مفهوم انطباق و تأثیر منفی آن بر کودکان مضطرب در درازمدت را درک کرده‌اید و می‌دانید در مدت طولانی می‌تواند به او لطمه وارد کند. می‌دانید که انطباق می‌تواند اضطراب فرزندتان را در طول زمان حفظ کند و در نتیجه باعث شود او کمتر با ترس‌هایش روبه‌رو شود. اکنون ممکن است به انطباق‌های خود بیشتر توجه کنید. ازآنجایی‌که انطباق ممکن است برای فرزندتان مفید نباشد و بار سنگینی را بر دوش شما و بقیه‌ی اعضای خانواده بگذارد، منطقی است که سعی کنید کمتر به آن بپردازید. کاهش انطباق بخش مهمی از روش توصیف‌شده در این کتاب است. اما قبل از این‌که به کاهش انطباق خانوادگی بپردازیم، کار بسیار مهمی وجود دارد: ابتدا باید درک دقیقی از انطباق‌های خود داشته باشید. حتی اگر قبلاً بسیاری از آن‌ها را شناخته باشید، به‌احتمال زیاد موارد دیگری نیز وجود دارند که به‌شان فکر نکرده‌اید. فصل ششم، «طرح‌ریزی انطباق»، به شما کمک می‌کند تا «دستور کار» دقیقی برای انطباق‌های خود و خانواده تهیه کنید. با ادامه‌ی کار بر روی این کتاب، دستور کار را به‌روزرسانی و انطباق‌های دیگری را که از آن مطلع می‌شوید اضافه کنید.

اکنون شما همه‌چیز را درباره‌ی اضطراب و انطباق آموخته‌اید و انطباق‌های خود را یادداشت کرده‌اید و تقریباً آماده هستید که با کاهش انطباق خانوادگی خود، به فرزندتان کمک کنید که از اضطرابش بکاهد. فصل هفتم، یعنی «چگونه می‌توانید حمایت کنید؟» به همین منظور به رشته‌ی تحریر درآمده است. در این فصل حمایت از کودکان مضطرب را یاد می‌گیرید، درمی‌یابید که چرا حمایت بسیار مهم است، متوجه می‌شوید که آیا شما حمایت می‌کنید یا نه. در انتها نیز تمریناتی برای به‌کارگیری جملات حمایتی برای فرزندتان وجود دارد.

فصل هشتم دراین‌باره است که ابتدا باید کدام انطباق را کاهش دهید؟ از عناوین فرعی این فصل می‌توان به موارد روبه‌رو اشاره کرد: «انطباق «خوبی» که باید کاهش یابد چیست؟»،‌ «انطباقی را انتخاب کنید که بیشتر اتفاق می‌افتد»،‌ «آیا واقعاً این انطباق به اضطراب مربوط است؟»،‌ «هدف خود را انتخاب کنید!»،‌ «چه چیزی یک انطباق را به انتخابی ضعیف برای هدف تبدیل می‌کند.» و «اولین انطباق هدف خود را انتخاب کنید.»

در قصل نُهم برنامه‌ریزی برای کاهش انطباق را می‌آموزید. نویسنده‌ی کتاب در ابتدای این فصل به شما می‌گوید که برنامه‌ی شما باید شامل چه باشد. به عقیده‌ی الی لبوویتز برنامه‌ی خوب برای کاهش انطباق باید تا حد امکان دقیق باشد. او به شما توصیه می‌کند به نمونه‌برنامه‌هایی که در این فصل آمده نگاهی بیندازید تا برای جزئیات برنامه‌ی خود ایده بگیرید. سپس بقیه‌ی فصل را بخوانید.

فصل دهم، «چگونه‌ فرزندتان را از برنامه‌ی خود آگاه کنید» نامیده شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، مهم‌ترین آموزه‌های شما در این فصل است: «چرا باید این طرح را به فرزندتان توضیح دهید»، «چه زمانی باید به فرزندتان درباره‌ی این طرح توضیح دهید»، «مطمئن شوید که پیام شما مختصر و حمایتی است و شامل چرایی، چه چیزی، چه زمانی، چه کسی و چگونه و چه مقدار از برنامه شما است» و «چرا باید از پیام نوشتاری استفاده کنید».

اکنون که شروع به اجرای برنامه‌ی خود برای کاهش انطباق کرده‌اید، باید یادداشت کنید که چه زمان‌هایی طبق برنامه عمل کردید، چه مواقعی نیاز به ایجاد تغییراتی در برنامه داشتید و چه زمانی بنا به دلایلی به برنامه عمل نکردید. فصل یازدهم، با عنوان «روی برنامه‌ی خود کار کنید‌» شما را در این امر یاری می‌دهد.

سرانجام، به فصل دوازدهم می‌رسیم که «عیب‌یابی: مقابله با پاسخ‌های دشوار کودک» نام دارد. شما در این بخش این امور را می‌آموزید:

  • نحوه‌ی مقابله با پاسخ‌های پرخاشگرانه‌ی کودک؛
  • نحوه‌ی مقابله با پاسخ‌های مربوط به اضطراب کودک؛
  • نحوه‌ی مقابله با تهدید به خودآزاری در فرزندتان.

فصل سیزدهم در ادامه‌ی فصل قبلی نوشته شده و «عیب‌یابی: مقابله با مشکلات مربوط به همکاری با همسرتان» نام دارد. شما با خواندن این فصل یاد می‌گیرید:

  • چرا شما و همسرتان درباره‌ی روش پاسخگویی به اضطراب فرزندتان توافق ندارید؛
  • برای ارتباط بهتر با همسر خود چه باید کرد؛
  • چگونه ارتباط با همسرتان را بهبود ببخشید؛
  • اگر شما و همسرتان به توافق نرسیدید چه باید بکنید؛
  • چگونه تعیین کنید که آیا برنامه‌ای وجود دارد که هر دوی شما بر سر آن توافق کنید.

در نهایت، به فصل آخر می‌رسیم که جمع‌بندی و نتایج نام دارد که محتوای آن از عنوانش مشخص است. نشر پندار تابان -که در زمینه‌ی روانشناسی کودکان و نوجوانان فعالیت دارد- این کتاب را با ترجمه‌ی فائزه پیمان‌پاک منتشر کرده است.

در نکوداشت کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس

  • الی لبوویتز در کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس زنانی واضح و رویکردی نو دارد و کلید رها شدن کودکتان از وسواس و اضطراب را تقدیم‌تان می‌کند. (داون هوبنر، نویسنده‌ی کتاب «چیرگی بر وسواس»)

کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پیشِ روی شما برای والدینی به رشته‌ی تحریر درآمده که می‌خواهند به فرزندانشان کمک کنند اضطراب و وسواس کمتری را تجربه کنند.

در بخشی از کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس: برنامه علمی برای والدین می‌خوانیم

این‌که چه احساسی داریم تأثیر زیادی می‌گذارد بر این‌که دنیای اطرافمان را چگونه می‌بینیم و درباره‌ی آن چگونه فکر می‌کنیم. در اوایل این فصل درباره‌ی تفاوت افکار کودکان مضطرب با افکار کودکانی که کمتر مضطرب هستند خواندید. کودکان مضطرب تمایل دارند: یک، سناریوهای منفی را در تخیل خود ماهرانه تصور کنند؛ دو، برای این احتمالات منفی ارزش بالایی قائل شوند و آن‌ها را حتی وخیم‌تر از دیگر کودکان تصور کنند و سه، رویدادهای منفی را فراتر از واقعیت تصور کنند. حتی افرادی که معمولاً مضطرب نیستند وقتی احساس اضطراب می‌کنند، تمایل دارند احتمال وقوع رویدادهای منفی را دست بالا بگیرند. جالب است که محتمل‌تر به نظر رسیدن تمام وقایع منفی، تنها چیزی نیست که ما را مضطرب می‌کند. این یکی از دلایلی است که به نظر می‌رسد کودکان مضطرب سریع‌تر نگران می‌شوند.

نکته‌ی دیگری که ممکن است در افکار کودک مضطرب خود دیده باشید این است که او تا چه حد می‌تواند بر اضطراب خود متمرکز شود؛ حتی اگر این موضوع باعث شود نتواند به سایر مسائل توجه نشان دهد. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که او نمی‌خواهد درباره‌ی چیز دیگری صحبت کند. با این ‌حال اگر خود را به‌جای فرزندتان بگذارید، به‌راحتی می‌توانید بفهمید که چرا این اتفاق می‌افتد. مغز انسان به‌گونه‌ای توسعه یافته است که ابتدا تهدیدات را در نظر بگیرد و بعد دیگر مسائل را. وقتی تهدیدی را شناسایی کردیم منطقی است که تا زمان مقابله با تهدید، چیزهای دیگر را به حالت تعلیق درآوریم. تصور کنید که با همکارتان درباره‌ی موضوع مهمی مربوط به کار تلفنی صحبت می‌کنید و در عین‌ حال شام می‌پزید. اگر به طور تصادفی به‌خاطر مقداری روغن داغ در آشپزخانه آتش‌سوزی کوچکی ایجاد شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً گوشی را رها کرده و روی خاموش‌کردن آتش تمرکز می‌کنید. آیا گفت‌وگو درباره‌ی کار مهم نیست؟ البته که هست؛ اما باید صبر کند. مغز شما باید انتخاب کند که چه چیزی را در اولویت قرار دهد و به‌قول ‌معروف اول ایمنی! حالا به این فکر کنید که در ذهن فرزندتان چه می‌گذرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل 1. درک اضطراب کودک
فصل 2. اضطراب کودک انواع و درمان
فصل 3. آیا اضطراب فرزند شما بر خانواده نیز تأثیر گذاشته است؟
فصل 4. مشکلات رایج در تربیت کودک مضطرب
فصل 5. انطباق خانوادگی
فصل 6. طرح‌ریزی انطباق
فصل 7. چگونه می‌توانید حمایت کنید؟
فصل 8. ابتدا باید کدام انطباق را کاهش دهید؟
فصل 9. برنامه‌ریزی برای کاهش انطباق
فصل 10. چگونه فرزندتان را از برنامه‌ی خود آگاه کنید
فصل 11. روی برنامه‌ی خود کار کنید
فصل 12. عیب‌یابی: مقابله با پاسخ‌های دشوار کودک
فصل 13. عیب‌یابی: مقابله با مشکلات مربوط به همکاری با همسرتان
فصل 14. جمع‌بندی و نتایج
پیوست «الف». کاربرگ
پیوست «ب». منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس: برنامه علمی برای والدین
نویسنده
مترجمفائزه پیمان پاک
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-622-281-130-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس

برای دریافت کتاب نجات فرزندانمان از اضطراب و وسواس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.