معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم: مراجعت اسکندر به ایران

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم: مراجعت اسکندر به ایران
قیمت:
۷۷,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم: مراجعت اسکندر به ایران

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم اثری از حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله، تاریخ‌نگارِ نام‌آشنا و برجسته‌ی ایرانی است. کتاب حاضر، دهمین اثر از مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان به شمار می‌رود که در آن از شرح حالِ اسکندر و ماجراجویی‌ها، کشورگشایی‌ها و بازگشتش به ایران سخن به میان رفته است.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم

کمتر کسی است که از تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین آگاه نباشد. ایرانیان که از سرآغاز تاریخ بشر، در بسیاری زمینه‌ها سرآمدِ سایر ملل بودند و با تمدن درخشان خود، پرتوی علم و دانش را بر سراسر جهان می‌پراکندند، هم‌اکنون نیز از جمله مردمانی هستند که مشتاقانه پیگیر تازه‌ترین دستاوردها و به‌روزترین یافته‌های علوم مختلف هستند. تاریخ به‌دلیل بهره‌مندی از جذابیت‌های فراوان، شگفتی‌های کم‌نظیر و تأثیرات عمیقی که بر سرنوشت و شرایط کنونی مردم می‌گذارد از جمله حوزه‌هایی است که همیشه مورد علاقه و توجه این ملت کهن بوده است. مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان (History of Ancient Iran) که توسط حسن پیرنیا (Hasan Pirnia) نگاشته شده است، از زمره‌ی غنی‌ترین و ارزشمندترین منابع مهم در تاریخ‌پژوهی، ایران‌پژوهی و مطالعات تاریخی به شمار می‌رود و هم نزد ایرانیان و هم در میان تاریخ‌نگاران و پژوهشگران و اندیشمندان غیرایرانی از اعتبار، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حسن پیرنیا در باب دهم از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان، به رویداد بازگشت اسکندر به ایران پرداخته است و از قول چندین مورخ حال و اوضاع اسکندر و لشکر او و مردم بی‌دفاعی را که در مقابلش گاه صف‌آرایی می‌کنند و گاه با شنیدن سبعیت او و قشونش، تسلیم شده و شهر و دیار خود را در اختیار او قرار می‌دهند، شرح می‌دهد. در بخشی از کتاب از قول یکی از این تاریخ‌نگاران می‌شنویم که اسکندر به سال 325 قبل از میلاد عزم ایران‌زمین می‌کند و با سوزاندنِ کشتی‌های خراب، قشون را سه قسم می‌کند: بخشی را به چپاول سواحلِ کنار دریا می‌گمارد، بخشی دیگر را به غارت به درون مملکت اعزام می‌کند و خود رهسپار دست‌درازی به مردمی می‌شود که در دره‌ها ساکن بودند. مقدونی‌ها به جان مردم می‌افتند، مملکت را به آتش می‌کشند، مردم را می‌کشند، آنچه که می‌توانند با خود ببرند، به غنیمت می‌برند و آنچه را که نمی‌توانند نابود می‌کنند و آن‌قدر وحشی‌گری می‌کنند که مملکت به ویرانه‌ای بدل می‌شود و مردم از دهشت و هراس، مطیع و منقاد می‌گردند...

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم

حسن پیرنیا در کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم نیز مانند دیگر باب‌های دیگر، از منابع متعددی -از آثار معتبر فارسی، عربی و لاتین گرفته تا سنگ‌نوشته‌ها، آثار باستانی و نقوش برجسته- استفاده کرده است تا وقایعِ گذشته‌ی باستانی را به‌دقت و با جزئیات به مخاطب خود عرضه نماید. به همین دلیل است که آثار او از نخستین منابع علمی و مستندی محسوب می‌شوند که بر پایه‌ی منابع اصیل و آخرین یافته‌های باستان‌شناسان قرار دارند. پیرنیا هم‌زمان هم منابع درجه‌اول و مستند را به خدمت گرفته و هم از آخرین دستاوردها و نتایج پژوهش‌ها در تاریخ و فرهنگ بهره برده است و با به‌کارگیری روش‌شناسی علمی‌ای که در دیگر نقاط جهان رایج است، به بررسی تاریخ و گذشته‌ی ایرانِ کهن پرداخته است.

کتاب تاریخ ایران باستان - باب دهم را نشر سپاس به چاپ رسانده است. نسخه‌ی صوتی این اثر را به همت انتشارات جیحون و با خوانش فرهاد اتقیایی می‌شنوید.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های تاریخ ایران باستان

«تارخی ایران باستان» عنوان مجموعه کتاب‌هایی است که به قلم حسن پیرنیا، مقلب به مشیرالدوله، مورخ، حقوق‌دان و سیاست‌مدار ایرانیِ دوران قاجار، در چندین جلد تألیف شده و به انتشار رسیده است. هر جلدی از این مجموعه به تحلیل و بررسی موضوعی ویژه اختصاص دارد و پیرنیا با کنکاش در داده‌های تاریخیِ ایران باستان و ارائه‌ی مستندات، شرح و تفصیلی دقیق از آن موضوع در کتاب خود آورده است. از میان موضوعاتی که حسن پیرنیا در کتاب‌های این مجموعه به آن‌ها پرداخته است می‌توان به مبنای علم تاریخ، بررسی سلسله‌های پارسیان، پارت‌ها، حکومت‌های مقدونی و یونانی، اسکندر کبیر، جنگ‌های ایران و یونان، سلطنت خشایارشا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

با وجود منابع اطلاعاتی متعدد تاریخی و سهولت دسترسی به نتایج پیشرفت‌هایی که همه‌روزه در شیوه‌های پژوهش و مطالعه‌ی تاریخ و باستان‌شناسی رخ می‌دهد، مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان همچنان از منابع معتبر و مورد مراجعه‌ی بسیاری از آگاهان و پژوهشگرانِ این علم به شمار می‌رود چرا که کمتر منبعی مانند آثار حسن پیرنیا از چنین دقت‌نظر و باریک‌بینی‌ای برخوردار است. این مجموعه با درگذشت نابهنگام نویسنده‌ی آن، ناتمام باقی ماند و شرح سلسله‌ی ساسانی به سرانجام نرسید.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و جویندگان دانش درباره‌ی گذشته‌ی ایران در دوران باستان شنیدنی و جالب‌توجه خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم: مراجعت اسکندر به ایران می‌شنویم

در این احوال که اسکندر مشغول معالجه‌ و بستن زخمِ خود بود، در اردویش خبر مرگ او شیوع یافت. حزن و اندوه مقدونی‌ها عمومی بود چنان‌که ضجه و ناله‌ی همه بلند شد و پس از آن این خبر باعث نگرانی‌ها و بهت گردید. می‌گفتند: «کدام‌یک از آن همه سرداران که به قضاوت اسکندر و ما لایق‌اند جانشین او گردند، فرماندهی را به‌عهده خواهد گرفت؟ چطور از میان آن همه مردمان جنگجو به وطن خود برگردیم و حال آنکه بعضی هنوز به اطاعت درنیامده‌اند؟ و برخی چون دیگر ترسی از اسکندر نخواهند داشت، یاغی خواهند شد. چگونه از آن همه رودهای بزرگ بگذریم؟ چه وسایلی داریم و چه باید بکنیم؟ اسکندر دیگر وجود ندارد.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
25 دقیقه
فصل سوم: لشکرکشی اسکندر به هند - مبحث اول: از باختر تا سند 327 ق.م. - مقدمه
28 دقیقه
روایت کنت کورث
27 دقیقه
مبحث دوم: از سند تا هیفاز 327 تا 326 ق.م. - رسیدن اسکندر به سند
26 دقیقه
جدال دو لشکر
22 دقیقه
رفتن اسکندر به ولایت گلوزس
17 دقیقه
مبحث سوم: تصمیم به بازگشت 326 ق.م. - رسیدن اسکندر به کنار رود هیفاز
21 دقیقه
روایت پلوتارک
27 دقیقه
مبحث چهارم: از رود هیفاز تا اقیانوس هند 326 تا 325 ق.م. - بازگشت به رود هیداسب
23 دقیقه
شایعه‌ی مرگ اسکندر
29 دقیقه
فرار پتالیان
28 دقیقه
رسیدن اسکندر به مصب سند
23 دقیقه
فصل چهارم: مراجعت اسکندر به ایران - مبحث اول: عبور از مکران و بلوجستان 325 ق.م.
20 دقیقه
مبحث دوم: اسکندر در کرمان و پارس 325 ق.م.
27 دقیقه
اسکندر در پاسارگاد
21 دقیقه
مبحث سوم: اسکندر در شوش 325 ق.م.
21 دقیقه
وقایع شهر اُیپس - شورش سپاه
22 دقیقه
روایت کنت کورث
24 دقیقه
مبحث چهارم: اسکندر در بغستان، نیسا و همدان - مرگ هفستیون
25 دقیقه
مبحث پنجم: کارهای اسکندر در بابل - فوت او 324 تا 323 ق.م.
24 دقیقه
رفتن اسکندر به بابل
24 دقیقه
آخرین ضیافت اسکندر به فوت او
12 دقیقه
روایت کنت کورث
23 دقیقه
فصل پنجم: خصایل اسکندر - کارهای او
17 دقیقه
کتاب سوم - باب دوم - حکومت جانشینان اسکندرفصل اول: نزاع مقدونی‌ها در اطراف نعش اسکندر اول - مبحث اول
17 دقیقه
روایت ژوستن
28 دقیقه
مبحث دوم: کارهای اولی پردیکاس - تقسیم ممالک
24 دقیقه
جدال‌ها

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم: مراجعت اسکندر به ایران
نویسنده
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۰ ساعت و ۲۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب دهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.