معرفی و دانلود کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی: ناگفته‌هایی از عشق و ازدواج در ایران مدرن

عکس جلد کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی: ناگفته‌هایی از عشق و ازدواج در ایران مدرن
قیمت:
۱۴۹,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی: ناگفته‌هایی از عشق و ازدواج در ایران مدرن

کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی نوشته‌ی افسانه نجم آبادی، کنکاشی در جامعه‌شناسی ازدواج در ایرانِ قرن بیستم است. افسانه نجم آبادی در این کتاب که ایده‌ی نوشتن آن را از یک تجربه‌ی شخصی و خانوادگی گرفته، از تغییرات فرهنگی و اجتماعی در رابطه با ازدواج در ایران معاصر سخن می‌گوید.

درباره‌ی کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی

ازدواج و انتخاب همسر از کهن‌ترین رسوم اجتماعی است که در طی سال‌های مختلف و به دنبال تغییر رویه‌های فرهنگی، تغییرات فراوانی داشته است. جامعه‌شناسان بسیاری این مقوله را مورد مطالعه قرار داده‌اند و جنبه‌های مختلف آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند و افسانه نجم آبادی (Afsaneh Najmabadi) نیز یکی از آن‌هاست. نجم آبادی با نگارش کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی (Familial undercurrents)، روند تغییرات سبک زندگی مردم در مقوله‌ی ازدواج و زندگی زناشویی را مورد بررسی قرار داده و نشان داده که چطور خانواده‌ی ایرانی، از فضای سنت‌محور، مذهبی و مردسالارانه‌ی قدیمی‌اش که در آن چندهمسری امری عادی و رایج محسوب می‌شده فاصله گرفته و به سمتی رفته که ازدواج تک‌همسری را به یک ارزش بدل کرده است.

ایده‌ی اصلی نوشتن کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی، به معنای واقعی کلمه از یک جریان پنهان خانوادگی برای نجم‌آبادی منشأ گرفته. او در ابتدای کتاب عنوان می‌کند که مدتی پس از درگذشت پدرش، مطلع می‌شود که او همسر دیگری به جز مادرش داشته و از او صاحب فرزندانی نیز هست. گذشته از شوکی که مواجهه با این مسئله برای خانواده‌ی نویسنده به همراه داشت، شخصیت پدر که حالا مدتی هم از مرگش می‌گذشت برای همه علی‌الخصوص فرزندان همسر اولش ماهیتی اسرارآمیز به خود گرفت.

نجم آبادی در این کتاب عنوان می‌کند که بعد از گذشت چندین سال توانست روحیه‌ی ملاقات خانواده‌ی دوم پدرش را پیدا کند و این کار را با دیدن خواهر ناتنی‌اش شروع کرد. کم‌کم حس‌وحال پرس‌وجوگر و کارآگاه‌مآبش مجال بروز پیدا کرد و او شروع به دیدن افراد مختلف خانواده و جمع‌آوری اطلاعات حول محور این مسئله کرد. هر کدام از اعضای خانواده، چه تنی و چه ناتنی، برداشت و دید منحصربه‌فرد خودشان را نسبت به این قضیه داشتند و این گستردگی نظرات و اطلاعات، ایده‌ی نوشتن کتابی را به ذهن نجم‌آبادی متبادر کرد. برای او که پیش از این هم دستی در نوشتن کتاب‌های جامعه‌شناسانه با محوریت دید زنانه داشت، این کار چندان سخت و دور از ذهن نبود. او به واسطه‌ی فعالیت در خلق محتوای سایت زندگی زنان قاجار، به روایات متعددی از زندگی زنان در دوره‌های مختلف دسترسی داشت و ازاین‌رو،‌ اطلاعات کامل و جامعی از تاریخ زندگی زناشویی و سنت‌های آن در ایران در اختیارش بود. بنابراین تصمیم گرفت تا تغییرات فرهنگی و سنتی ازدواج را در ایران قرن بیستم، در قالبی تاریخی - روایی به رشته‌ی تحریر درآورد و خود نیز در کنار داشتن نقش مورخ و نویسنده، با روایت داستان تجدید فراش پدرش به یکی از راویان و شخصیت‌های کتاب تبدیل شود.

معرفی و دانلود کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی

نجم‌آبادی بزرگ‌ترین چالشی که در مسیر نوشتن کتاب جریان‌های پنهان خانوادگی داشته را مسئله‌ی رعایت حریم خصوصی افراد عنوان می‌کند. او مدت‌ها پس از شروع مصاحبه‌هایش با افراد مختلف خانواده و فامیل، قصد تبدیل این اطلاعات به یک کتاب را نداشته و این کار را صرفاً برای رفع کنجکاوی انجام می‌داده. به همین خاطر در زمان مصاحبه با افراد، از آن‌ها اجازه‌ای برای بازگویی روایاتشان نگرفته. اما بعدها تصمیم گرفته تا این داستان‌ها را، به طریقی که نه حریم شخصی افراد زیر پا گذاشته شود و نه تیغ سانسور از ارزش محتوا بکاهد، در کتابش منتشر کند.

در کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی به تغییر فرهنگی‌ای که در سبک زندگی و طرز فکر مردم اتفاق افتاد و ازدواج را صرفاً از امری طبیعی و ذاتی، به امری عاشقانه و انتخابی بدل کرد پرداخته می‌شود. نویسنده سپس به سراغ اشیاء و معانی آن‌ها در مقوله‌ی ازدواج می‌رود؛ برای مثال این مورد که لباس سفید عروسی و گرفتن عکس‌های دونفری آتلیه‌ای چه تأثیری در پذیرش زندگی زن و شوهری داشته‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. معانی ازدواج در ایران آن زمان و همچنین تغییراتی که زندگی شهری بر رابطه‌ی زناشویی اعمال کرد نیز از موضوعات مورد بحث در این کتاب هستند.

کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی توسط محمد سروی زرگر به فارسی ترجمه شده. نشر صوتی لحن دیگر و انتشارات بیدگل، ناشران این کتاب هستند و شما آن را با صدای فروغ حداد می‌شنوید.

کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که به تحلیل جامعه‌شناسانه‌ی ازدواج در ایران قرن بیستم علاقه دارند مخاطبین اصلی این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی: ناگفته‌هایی از عشق و ازدواج در ایران مدرن می‌شنویم

ادبیات داستانی تنها حوزه‌ای نبود که مضامین مربوط به وضعیت هولناک زنان و ازدواج اجباری و کودک‌همسری در آن صورت‌بندی شده است. به علاوه این مضامین در دهه‌های 1300 و 1310 تازگی نداشتند. به‌هرحال، اکثر نقدهای اجتماعی - سیاسی اواخر قرن نوزدهم که در قالب ژانرهای متنوعی از جمله داستان نوشته شده بودند، پیشاپیش عقب‌ماندگی سیاسی و فرهنگی کشور و وضعیت زنان را به نحوی به هم ربط داده بودند. اما دو تفاوت عمده در اینجا به چشم می‌خورد؛ در دهه‌های آغازین قرن بیستم جمعیت عظیمی از افراد کتابخوان در ایران وجود داشت که مدام هم بر آن افزوده می‌شد و زنان را هم در بر می‌گرفت. به علاوه این آثار، رمان‌هایی کوتاه بودند که اغلب در ابتدا به صورت دنباله‌دار در روزنامه‌ها منتشر، و سپس در قالب کتاب‌های نسبتاً ارزان چاپ می‌شدند. لذا این آثار دردسترس‌تر بودند و بین خوانندگان بیشتری توزیع می‌شدند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه‌ی یک
نمونه‌ی دو
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
متن پشت جلد
16 دقیقه
پیشگفتار
41 دقیقه
به جای مقدمه
51 دقیقه
یک: ازدواج از سر عشق
50 دقیقه
طنز
53 دقیقه
دو: اشیاء
24 دقیقه
لباس عروسی و عکس‌های استودیویی
49 دقیقه
سه: معانی ازدواج
47 دقیقه
دگرگونی‌های نسلی در رویه‌های خانوادگی
46 دقیقه
چهار: دگرگونی‌های شهری
13 دقیقه
موخره

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی: ناگفته‌هایی از عشق و ازدواج در ایران مدرن
نویسنده
مترجممحمد سروی زرگر
راویفروغ حداد
ناشر چاپینشر بیدگل
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۳۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی

برای دریافت کتاب صوتی جریان‌های پنهان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.