معرفی و دانلود کتاب صوتی شرق بنفشه

عکس جلد کتاب صوتی شرق بنفشه
قیمت:
۸۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شرق بنفشه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شرق بنفشه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی شرق بنفشه

شهریار مندنی‌پور در کتاب صوتی شرق بنفشه داستان‌های کوتاه غیر مرتبطی را کنار هم قرار داده که هرکدام جنبه‌ی مختلفی از عشق و عواطف انسانی را در خود جا داده‌اند. زبان شاعرانه و فرم ادبی خاص شهریاد مندنی‌پور باعث شده است که این کتاب صوتی توجه منتقدین بسیاری را جلب کند.

درباره‌ی کتاب صوتی شرق بنفشه

بخش بزرگی از ادبیات کلاسیک فارسی پیرامون مفهوم عشق شکل گرفته است. شور و مصائب عشق توجه نویسندگان و شاعران معاصر فارسی را نیز به خود جلب کرده است. شهریار مندنی‌پور (Shahriar Mandanipour) در کتاب صوتی شرق بنفشه داستان‌های شاعرانه‌ای برای ما روایت می‌کند که هرکدام تجربه‌ی عاشقانه‌ی متفاوتی را در خود دارد. ما در نگاه او به عشق دیگر با یگانه تعریف عرفانی رو‌به‌رو نیستیم و شهریار مندنی‌پور توانسته است تجربه‌های متنوع عشق را در قالب این مجموعه داستان کوتاه به نمایش بگذارد.

زبان شاعرانه یکی از ویژگی‌هایی است که داستان‌های کوتاه شهریار مندنی‌پور را نسبت به نویسندگان هم‌نسلش متفاوت می‌کند. این نثر شاعرانه در کتاب صوتی شرق بنفشه به‌خوبی قابل بازشناسی است. شاعرانگی داستان‌های این مجموعه در کنار توجه شهریار مندنی‌پور به مسائل سیاسی و تاریخی معاصر، فرم منحصربه‌فردی را برای کتاب صوتی شرق بنفشه ایجاد کرده است. زبان روایی ویژه در داستان‌های این مجموعه کمک بسیاری به فضاسازی وهم‌آلود و ساختار پیچیده‌ی متن شهریار مندنی‌پور دارد.

داستان‌های کتاب صوتی شرق بنفشه علاوه بر ابهام و رازآلودگی، تعلیق فراوانی برای شنونده‌ی خود دارند. شهریار مندنی‌پور با استفاده از شگردهای روایت سیلان ذهن، زمان را در داستان‌های این مجموعه به بازی می‌گیرد. اسطوره‌ها و نمادهای متعددی که آشکار و پنهان در گوشه‌های روایت این داستان‌ها قرار گرفته‌اند رابطه‌ی بینامتنیت عمیقی با تاریخ ادبیات معاصر و کلاسیک فارسی ایجاد کرده است. به بازی گرفتن زمان عینی و ذهنی از یک‌سو و فراروی از پایبندی به زاویه‌ی دید داستان‌نویسی مدرن از سوی دیگر، نوشتار منحصربه‌فرد شهریار مندنی‌پور را شکل داده است.

از میان 9 داستان کتاب صوتی شرق بنفشه، شهریار مندنی‌پور داستان «شرق بنفشه» را به پوران و عباس، «شام سرو و آتش» را به حسین لیاقت، «سالومه» را به فریدون و فریبا و «آیلار» را به سیمین دانشور تقدیم کرده است. «ناربانو»، «مهمان (انسیه)»، «کهن دژ»، «هزار و یک شب» و «باز رو به رود» نیز دیگر داستان‌های مجموعه داستان کوتاه صوتی شرق بنفشه هستند. در داستان «شرق بنفشه» با عشقی جنون‌آمیز روبه‌رو می‌شویم که شخصیت‌ها را به سمت پایانی اسطوره‌ای می‌کشاند. داستان «شام سرو و آتش» عاشقی را روایت می‌کند که برای به دست آوردن و جاودانه کردن معشوق خود دست به هر کاری می‌زند. داستان «سالومه» نوع متفاوتی از عشق را برای ما به تصویر می‌کشد. سرنوشت‌گرایی و درک دایره‌وار از زمان، موجب تکرار وقایعی در این داستان‌ها می‌شود که پیش‌ازاین برای انسان‌های دیگری نیز اتفاق افتاده بود. علاوه‌براین داستان‌ها، باقی داستان‌های کتاب صوتی شرق بنفشه هرکدام مواجهه‌ی متفاوتی با عشق دارند. در این داستان‌ها عشق ایدئولوژیک، عشق به وطن و ملت، عشق به پدر و عشق تنانه از دریچه‌ی ذهن خلاق شهریار مندنی‌پور برای ما روایت می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی کتاب صوتی شرق بنفشه هنجار گریزی ساختاری شهریار مندنی‌پور در سطوح زبانی است. شخصیت‌های داستان‌های مجموعه داستان شرق بنفشه هرکدام زبان مخصوص به خود را دارند. شهریار مندنی‌پور زاویه‌ی دید داستان‌هایش را با توجه به همین لحن زبانی راوی‌ها به بازی می‌گیرد. او همچنان که از شیوه‌ی روایی خاصی به یک شیوه‌ی روایی دیگر حرکت می‌کند، می‌تواند به‌خوبی سبک‌های مختلف زبانی را نیز در داستان‌های خود اجرا کند.

کتاب صوتی شرق بنفشه با صدای حسن همایی توسط نشر صوتی نوین کتاب گویا تهیه و تولید شده است. مهدی زارع آهنگساز و نوازنده‌ی سازهای متنوعی ازجمله ویولن و کمانچه که در رشته‌ی موسیقی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرده، آهنگسازی و تنظیم این کتاب صوتی را بر عهده داشته است. نسخه‌ی چاپی مجموعه داستان کوتاه شرق بنفشه برای اولین بار در سال 1377 توسط نشر مرکز منتشر شد و تا امروز چندین بار تجدید چاپ شده است.

نکوداشت‌های کتاب شرق بنفشه

  • من اگر خرقه‌ای داشتم به مندنی‌پور می‌بخشیدم. (هوشنگ گلشیری – نویسنده‌ کتاب شازده احتجاب)

  • مندنی‌پور نویسنده‌ای است با دست‌های آهنی که دستکشی مخملی بر آن پوشیده است. (سیمین دانشور – نویسنده‌ی کتاب سووشون)

  • شخصیت‌های داستان‌های مندنی‌پور اغلب ناامید هستند که به عشق پناه می‌برند. با عشق آشنایند، شادی و غم آن را درک می‌کنند، با مشکلات می‌جنگند و لذت و ذلت عشق را به جان می‌خرند و گاه متحول می‌شوند... عشق در برخی از داستان‌های مندنی‌پور پر تب‌وتاب است؛ عشقی که در آن عاشق برای رسیدن به معشوق خودکشی، معشوق‌کشی و یا برادرکشی و خیانت و... دست می‌زند. (فاطمه داوری)

کتاب صوتی شرق بنفشه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به ادبیات معاصر فارسی و خوانندگان داستان کوتاه مناسب است. اگر به خواندن داستان‌های شاعرانه علاقه‌مندید از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهید برد

با شهریار مندنی‌پور بیشتر آشنا شویم

شهریار مندنی‌پور نویسنده، خبرنگار و نظریه‌پرداز ادبی ایرانی است که در بهمن 1335 در شیراز به دنیا آمده است. او در سال 1354 از شیراز به تهران رفت و مشغول به تحصیل در رشته‌ی علوم سیاسی شد. شهریار مندنی‌پور پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تهران در سال 1360 با حضور داوطلبانه در جنگ ایران و عراق به مدت 18 ماه به‌عنوان افسر خدمت کرد. پس از پایان سربازی به شیراز بازگشت و در آنجا به‌عنوان رئیس مرکز تحقیقات حافظ و کتابخانه ملی فارس مشغول به کار شد. او در سال 1377 سردبیر ماهنامه‌ی ادبی عصر پنج‌شنبه شد.

در سال 2006 شهریار مندنی‌پور به‌عنوان همکار پروژه بین‌المللی نویسندگان دانشگاه براون، به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه‌های هاروارد و بوستون به‌عنوان نویسنده مدعو فعالیت کرد سپس بار دیگر به دانشگاه براون بازگشت و به تدریس ادبیات و سینمای مدرن فارسی پرداخت. کتاب‌های شهریار مندنی‌پور به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. مجموعه داستان‌های «ماه نیمروز» و «آبی ماورای بحار» از نوشته‌های شهریار مندنی‌پور است که توجه منتقدان بسیاری را به خود جلب کرده. کتاب «سانسور یک عاشقانه ایرانی» رمان شهریار مندنی‌پور است که به زبان انگلیسی و در آمریکا منتشر شده است.

در بخشی از کتاب صوتی شرق بنفشه می‌شنویم

می‌دانم اگر شلیک کنم صدای انفجار به سینه‌ی کوه روبه‌رو می‌خورد و برمی‌گردد و برای سال‌ها توی گوشم می‌ماند و شاید چرک کند و بزند بیرون. همان‌طور که خون از سینه‌ی او می‌زند بیرون اگر شلیک کند. برای اولین بار انگشتم روی ماشه لمس می‌شود. چون او عین وقار زندگی است. از سم‌هایش تکه‌های سیاه گل به هر طرف پرتاب می‌شود و ناگهان باز می‌شود یک گل سرخ. پیش از بازگشت کفاره‌ی صدای شلیک در میانه‌ی یک خیز در هوا که دو دستش زیر تنه‌اش جمع می‌شوند و سینه‌اش پیش می‌آید باز می‌شود روی سینه‌اش گل سرخ. سرش خم می‌شود رو به پایین. دیگر انتهای خیز است. فرود می‌آید سمت زمین. شاخه‌های شاخش زمین را شیار می‌زنند. فرو می‌روند توی زمین و صدای شکستن گردنش را می‌شنوم. حالا صدای شلیک برگشته می‌خورد به صورتم مثل سنگ.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
95 دقیقه
شرق بنفشه
63 دقیقه
شام سرو و آتش
115 دقیقه
آیلار
57 دقیقه
سالومه
102 دقیقه
ناربانو
35 دقیقه
مهمان (انسیه)
45 دقیقه
کهن‌دژ
43 دقیقه
هزارویک‌شب
45 دقیقه
باز رو به رود

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی شرق بنفشه
نویسنده
راویحسن همایی
ناشر چاپینشر مرکز
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۵۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی شرق بنفشه

محبوبه مولایی
۱۴۰۲/۸/۳
بی نظیر این کتاب محشره من چندین بار بغض کردم صدای گوینده و لحن بیانشون خیلی خوب بود یک دنیا ممنون از اقای همایی و صدای فوق العادشون که انقد زیبا با کلمات بازی کردن
zahra etemadi
۱۴۰۳/۱/۱۳
گوینده خوب بود اما نوع گویشش بسیار حزن انگیزه نتونستم کتابو تا انتها گوش بدم
ماهگل
۱۴۰۲/۱۱/۹
یک متن ادبی و تاریخی غنی و دلپذیر
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی شرق بنفشه

برای دریافت کتاب صوتی شرق بنفشه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.