معرفی و دانلود کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها: ایدئولوژی دهشگری جهانی

عکس جلد کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها: ایدئولوژی دهشگری جهانی
قیمت:
۷۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها: ایدئولوژی دهشگری جهانی

کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها، حاصل پژوهش‌های ایلان کاپور درباره‌ی حضور سلبریتی‌ها در جامعه و پیامدهای ناشی از آن است. او با اشاره به گسترش فعالیت‌های داوطلبانه‌ی افراد مشهور، نظیر تأسیس مؤسسات خیریه و راه‌اندازی کمپین‌های کمک‌رسانی، به نقد این پدیده‌ی نوظهور می‌پردازد و در این میان از رویکرد و اندیشه‌های اسلاوی ژیژک هم بهره می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها

در سال‌های گذشته به‌ویژه دو دهه‌ی اخیر، فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی سلبریتی‌ها، ستاره‌های سینما و تلویزیون و بیلیونرها شدت گرفت و حضور آن‌ها در مؤسسات خیریه پررنگ شد. ازاین‌رو بررسی رفتار این دسته از افراد به موضوع پژوهش محققان علوم اجتماعی بدل شد و کتاب‌های متعددی هم با این مضمون به رشته‌ی تحریر درآمد. کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه‌ی سلبریتی‌ها (Celebrity Humanitarianism) نوشته‌ی ایلان کاپور (Ilan Kapoor) یکی از این نمونه‌هاست که پدیده‌ی نوظهور سلبریتی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. نویسنده، فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی این دسته از افراد را به تبلیغ و گسترش کاپیتالیسم نئولیبرال، تبعیض و افزایش بی‌عدالتی نسبت می‌دهد و در تلاش است با ذکر مثال‌های متعدد، به اثبات این نظریه بپردازد.

شایان ذکر است که نظریات و اندیشه‌های اسلاوی ژیژک، نقش مهمی را در این کتاب ایفا می‌کنند. از منظر او، نقد ایدئولوژی به‌معنای آشکار کردن ناگفته‌ها و حقایقی است که پشت پرده قرار دارد. از طرف دیگر ایلان کاپور هم بر این باور است که فعالیت‌های داوطلبانه‌ی سلبریتی‌ها، جنبه‌ی انسان‌دوستانه ندارد و صرفاً از پیوند تنگاتنگ آن‌ با ایدئولوژی ناشی می‌شود. او این فعالیت‌ها را تلاشی برای ارتقا و رشد برند و شهرت این دسته از افراد می‌داند و باور دارد که چنین برخوردی به افزایش مصرف‌گرایی دامن می‌زند. عقلانی‌سازی تبعیض و رواج آن در پوشش و ظاهری تازه، از دیگر برداشت‌های نویسنده درباره‌ی حضور سلبریتی‌ها در مؤسسات خیریه و کمپین‌های کمک‌رسانی است.

کتاب پیش رو از سه فصل تشکیل شده. فصل اول به شرح باورهای نویسنده، مفهوم سلبریتی و گسترش این پدیده‌ در دهه‌های گذشته اختصاص دارد که کلیت کتاب را تشکیل می‌دهد. فصل دوم، درباره‌ی آشکارسازی تناقضات نهفته در رفتار سلبریتی‌هاست. نویسنده در این فصل اذعان می‌کند که این قبیل فعالیت‌های خیرخواهانه‌، صرفاً انباشت ثروت برای جمعیتی محدود را رقم می‌زند و درنهایت منجر به نابرابری بیشتر می‌شود. فصل سوم هم به نقد سازمان‌های غیردولتی و مؤسسات خیریه‌ای می‌پردازد که فعالیت‌هایشان جنبه‌ی نمایشی دارد و نه‌تنها کمکی به بهبود شرایط اجتماعی نمی‌کند، بلکه سبب ترویج فرهنگی غیراخلاقی می‌شود.

کتاب فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی سلبریتی‌ها بخشی از مجموعه‌ی مداخلات است که به‌همت انتشارات راتلج منتشر شده. انتشارات سوره مهر این کتاب را با ترجمه‌ی احسان شاه‌قاسمی به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه مداخلات

مداخلات (interventions)، مجموعه‌ی گسترده‌ای است که از 137 جلد کتاب تشکیل شده. این مجموعه را انتشارات راتلج با هدف به‌اشتراک‌گذاری نتایج حاصل از پژوهش‌های حوزه‌ی مطالعات انتقادی پساساختارگرایانه منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها

  • در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌هایی برای مطالعه‌ی فعالیت‌های انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها بوده‌ایم اما تعداد محدودی از آن‌ها مانند پژوهش ایلان کاپور، جامعیت دارد. (ماریا گابریلسن جامبرت، مجله‌ی پژوهشی صلح)

  • تحلیل انتقادی و کوبنده‌ی ایلان کاپور، نقطه‌ی شروعی برای مطالعات آینده در زمینه‌ی ارتباط میان سلبریتی‌ها با حوزه‌ی شخصی و سیاست خواهد بود. مطالعه‌ی این کتاب برای محققانی که به دنبال درک کامل‌تری از صنعت فرهنگ، اقتصاد سیاسی، توسعه و سیاست‌ بین‌المللی هستند، ضروری است. (ساندرا ویا، از مجله‌ی new political science)

  • این کتاب با ارائه‌ی یک استدلال نظری به مخالفت با خودنمایی‌های بیهوده‌ای می‌پردازد که فجایعی جهانی به همراه دارند. (جوزف برن، نشنال پست)

  • ایلان کاپور، سونامی پیش‌پاافتادگی افراد مشهور را به شکلی هدفمند، صریح و انتقادی متوقف می‌کند. واکنشی ظریف و درخشان به ارزش‌های رسانه‌ای بی‌آلایش. (پل ای. تیلور از دانشگاه لیدز)

  • وقتی صحبت از سرزنش ساده‌انگارانه‌ی عطش سلبریتی‌ها برای شهرت و توجه باشد، ایلان کاپور در بهترین نسخه‌ی خود ظاهر می‌شود. (جنی هالند، The Risky Shift)

کتاب فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی سلبریتی‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

فعالان و علاقه‌مندان به حوزه‌ی علوم اجتماعی و مردم‌شناسی، مخاطب اصلی کتاب پیش رو هستند.

در بخشی از کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها: ایدئولوژی دهشگری جهانی می‌خوانیم

ژیژک می‌گوید یک ویژگی تمایز‌بخش هر کشور شیوه‌ای است که لذت (خوشی) را به وسیله جشنواره‌ها، ورزش، روزهای تعطیل، افسانه‌ها و مانند این‌ها سازمان می‌دهد. فعالیت انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها یکی از این موارد است، چون به کشورهای غربی امکان می‌دهد حول یک چهره قهرمان در شخصیت هر سلبریتی انسان‌دوست جماعتی سیاسی برسازد. وقتی جولی و مدونا پول‌های زیادی به خیریه‌ها کمک می‌کنند، گلداف چند بار کاندیدای جایزه صلح نوبل می‌شود، یا بونو را به‌عنوان «مرد سال» تایم در سال 2005 انتخاب می‌کنند، کشورها‌ در این مورد، امریکا، بریتانیای بزرگ و ایرلند‌ احساس خوبی پیدا می‌کنند و کشورهای خوبی به نظر می‌رسند. پس، فعالیت‌های انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها با گفتمان ملی‌گرا/ غرب‌گرا پیوند دارد، چون به تولید یک جماعت ملی یا هویت غربی سخاوتمند و خیرخواه کمک می‌کند که غرور و وحدت می‌آفریند.

شگفت نیست که سیاست‌مداران تمایل دارند کسانی مانند گلداف را قهرمان جلوه بدهند یا در سال 2005 تونی بلر و گوردون براون با شور شوق خودشان را قهرمان کارزار «فقر را به تاریخ بسپاریم» جا بزنند و بریتانیا را یک «کشور بزرگ» بنامند که پای ارزش‌های جهان‌وطن و انسان‌دوستانه ایستاده است. سلبریتی‌هایی مانند کریس مارتین از کلدپلی که میرور در همان نمایش جی8/ لایو8 از او نقل کرد «بریتانیا شگفت‌انگیز است‌ او واقعاً درباره این چیزها [یعنی بخشش بدهی، کمک خارجی بیشتر و غیره] دغدغه دارد»، از این سرخوشی سیاست‌مداران پشتیبانی می‌کنند و آن را بازتاب می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
سپاس‌نامه
پیشگفتار: فعالیت انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها و ایدئولوژی
فعالیت انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها
انگاشت ژیژکی از ایدئولوژی
فصل 1: سلبریتی‌ها: انسان‌دوست یا ایدئولوگ؟
فعالیت‌های انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها
زیربندهای ایدئولوژیک
خود‌ تبلیغ
تبلیغ کشور (غربی)
تقویت سرمایه‌داری
تقویت یک نظم «پسامردم‌سالار»
استفاده و سوء‌استفاده از افریقا/ جهان سوم
همدستی ما
نتیجه‌گیری
فصل 2: میلیاردرها و انسان‌دوستی شرکتی: «سرمایه‌داری بدون کافئین»
میلیاردرها و انسان‌دوستی
با یک دست می‌دهند...‌
... و با دست دیگر پس می‌گیرند
گیتس: انباشت ثروت با محصورسازی
سوروس: انباشت پول با بی‌ثبات‌سازی
سرمایه‌داری بدون کافئین
انسان‌دوستی شرکتی نو: پراداکت (رد) و خرید دهشگرانه
بونو و کارزار پراداکت (رد)
تولید و مصرف دهشگری
لذت خرید دهشگرانه
نتیجه‌گیری
فصل 3: «سازمان‌های غیر دولتی نمایشی»: کوشندگی بدون کنش؟
سازمان‌های غیر دولتی نمایشی
انسان‌دوستی نو: فرمان «اقدام کنید» و «اکنون اقدام کنید»
خشونت نمادین و نظام‌مند سازمان‌های غیر دولتی نمایشی
کوشندگی ضد نظری
کوشندگی کاذب و فریب
پیشاهنگی مرزهای نوین سرمایه‌داری: سرمایه‌داری مصیبت
پساسیاست، سراسرنمایی و شرایط استثنایی
نتیجه‌گیری
نتیجه‌گیری: چه باید کرد؟
نقد ایدئولوژی و «گذار از خیال‌پردازی»
یک سیاست سازش‌ناپذیر چپ؟
سیاست بارتلبی
برچیدن سرمایه‌داری: به سوی یک کمونیسم مردم‌سالار؟
منابع لاتین
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها: ایدئولوژی دهشگری جهانی
نویسنده
مترجماحسان شاه قاسمی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات260
زبانفارسی
شابک978-600-03-2902-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها

برای دریافت کتاب فعالیت‌های انسان دوستانه سلبریتی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.