معرفی و دانلود کتاب قفس شیشه‌ای: کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی بر سرمان می‌آورد؟

عکس جلد کتاب قفس شیشه‌ای: کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی بر سرمان می‌آورد؟
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قفس شیشه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قفس شیشه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قفس شیشه‌ای: کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی بر سرمان می‌آورد؟

اثرات زیان‌بار و جبران‌ناپذیر فناوری و اتوماسیون‌ها موضوعات اصلی کتاب قفس شیشه‌ای به شمار می‌آیند. نیکلاس کار، نویسنده‌ی پرفروش، در این اثر خواندنی از خطر جایگزین شدن ماشین‌ها و کامپیوترها به‌جای انسان‌ها برایتان می‌گوید و شما را متوجه بحرانی می‌کند که پیشرفت تکنولوژی امروزی برای بشر ایجاد کرده. نویسنده باز زبانی ساده و صریح می‌کوشد تا تأثیرات گسترش کامپیوترها و اتوماسیون‌ها بر موقیت شغلی و زندگی انسان‌ها را برایتان تشریح کند.

درباره‌ی کتاب قفس شیشه‌ای

اگر اهل فیلم‌های تخیلی هالیوودی یا کتاب‌های علمی-تخیلی باشید، حتماً با فیلم‌ها یا داستان‌هایی برخورد داشته‌اید که درمورد نبرد انسان‌ها با ربات‌ها هستند. ربات‌هایی که در ابتدا در خدمت انسان بوده‌اند اما به‌تدریج زندگی او را تحت کنترل خود قرار داده‌اند و انسان برای رهایی از این بن‌بست راهی ندارد جز شکست تکنولوژی‌ای که خود آن را به وجود آورده است. تماشای فیلم‌ها یا مطالعه‌ی کتاب‌هایی با این موضوع همیشه جذاب، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده بوده اما باید بدانید این پدیده، یا به‌عبارتی فاجعه، به پرده‌ی نقره‌ای سینما و قفسه‌ی کتاب‌ها محدود نمی‌شود. در واقع، ما همین امروز هم گرفتار چنین خطری هستیم و اگر به مقابله با سرعت سرسام‌آور تکنولوژی برنخیزیم، آینده‌مان دست‌کمی از فیلم‌ها و کتاب‌های علمی-تخیلی نخواهد داشت. نیکلاس کار (Nicholas Carr) در کتاب قفس شیشه‌ای (The Glass Cage) قصد دارد ما را از پیامدهای ویرانگر فناوری‌هایی آگاه کند که بدون احساس خطر، به‌طور روزمره در معرض آن‌ها قرار داریم. این اثر که نخستین بار در سال 2014 به بازار داغ کتاب‌ها وارد شد، توانست توجه و تحسین مخاطبان عام و منتقدان را نیز به خود جلب کند.

ظهور اولین کامپیوترها که حجم بالا و حافظه‌ی اندکی داشتند، برای انسان‌ها نویدبخش اتفاقات شگفت‌انگیزی بود که می‌توانست زندگی‌شان را متحول کند. رفته‌رفته کامپیوترهای کوچکتر و قوی‌تر، انواع و اقسام ربات‌ها، سامانه‌ها و اتوماسیون‌ها هم قدم به میدان گذاشتند تا زندگی را برای انسان‌ها راحت‌تر کرده و بیشترین نفع را با کمترین زحمت برایش به ارمغان بیاورند. از نخستین تلاش‌های انسان برای گسترش کامپیوترها و تکنولوژی، سال‌های بسیاری می‌گذرد، بااین‌حال تلاش دست‌اندرکاران این حوزه همچنان متوقف نشده و پرقدرت به مسیر خود ادامه می‌دهند. به سبب وجود همین فناوری‌ها، زندگی انسان تغییرات بسیاری را به خود دیده. آن‌چنان که انسان دویست یا سیصد سال پیش، حتی تصورش را هم نمی‌کرد چنین تحولاتی در زندگی انسان‌های سده‌های آتی امکان‌پذیر باشد.

دانشمندان به سبب ایجاد دگرگونی‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر بشری به خودشان می‌بالند. بااین‌حال، در این بین نکته‌ای وجود دارد که غالباً از نگاه ایشان پنهان مانده اما توجه متخصصان علوم اجتماعی را برانگیخته است: این فناوری افسارگسیخته که زندگی انسان را به دست گرفته، در پس چهره‌ی غرورآفرینی که دانشمندان سعی دارند آن را به شما نشان بدهند، روی پلید و شوم دیگری نیز دارد که خبر از رخدادهای تلخی می‌دهد.

نیکلاس کار در تمامی فصول نه‌گانه‌ی کتاب قفس شیشه‌ای سعی دارد همین چهره‌ی تاریک فناوری را به شما نشان بدهد. زندگی، کار و استعدادهای شما تحت‌الشعاع پیشرفت تکنولوژی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد تا فلج شدن فکری بشر در قفسی که تکنولوژی برایش ساخته، زمان زیادی نمانده است. نویسنده تلاش دارد تا با بهره‌گیری از تجربیات شخصی خود که حالتی داستان‌وار به اثر حاضر داده‌اند، شما را متوجه حقیقتی کند که هرروزه در مقابل چشمانتان رژه می‌رود اما ممکن است هرگز شما را به فکر فرو نبرده باشد: با گسترش کاربرد کامپیوتر و اتوماسیون‌ها که در ابتدا برای راحتی انسان‌ها طراحی شده بودند، دیگر جایی برای انسان‌ها و نیروی کار انسانی باقی نخواهد ماند.

نیکلاس کار با نگاه دقیق و تیزبین خود مصادیقی واقعی از مضرات کاربرد بیش‌ازحد تکنولوژی به شما ارائه می‌کند که به رخدادهایی حقیقی در جریان رشد فناوری اشاره دارند. اگرچه نویسنده‌ی کتاب قفس شیشه‌ای معتقد است هرگز هوش مصنوعی به پای هوش انسانی نخواهد رسید اما به این خاطر که بخش عمده‌ای از زندگی انسان، تکرار خودکار کارهای روزمره مانند رانندگی یا پارک کردن خودرو است، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی با وجود محدودیت‌هایش بتواند بر هوش انسانی غلبه کند و این یعنی زنگ خطر! اگر نجات بشر از چنگال فناوری‌ها لجام‌گسیخته دغدغه‌ی شما هم هست و مایل‌اید با نگاهی نقادانه پیشرفت تکنولوژی و پسرفت انسان امروزی را به بحث بنشینید، کتابی که پیش رو دارید، انتخابی ایده‌آل خواهد بود.

امیر سپهرام برگردان این کتاب را به عهده داشته و نشر مازیار نیز آن را به مرحله‌ی چاپ و انتشار رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب قفس شیشه‌ای

  • اثری جدید و قدرتمند! (هفته‌نامه‌ی استاندارد)
  • کتابی گیرا که شما را به فکر فرومی‌برد. (Associated Press)
  • کتابی همراه با تجزیه و تحلیلی جامع و بسیار آموزنده. (هفته‌نامه‌ی ناشران)

کتاب قفس شیشه‌ای برای چه کسانی مناسب است؟

برای اینکه با تأثیرات مخرب تکنولوژی و فناوری بر زندگی انسان امروزی آشنا شوید و پیامدهای جبران‌ناپذیر اتوماسیون‌ها بر زندگی اجتماعی بشر را بشناسید، مطالعه‌ی کتاب قفس شیشه‌ای را هرگز فراموش نکنید.

با نیکلاس کار بیشتر آشنا شویم

نیکلاس کار (زاده‌ی 1959) نویسنده‌ی برجسته‌ی آمریکایی است که در زمینه‌ی موضوعاتی مانند تکنولوژی، فرهنگ و تجارت آثار ارزشمندی را ارائه کرده. او تحصیلات خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات آمریکایی و انگلیسی در دانشگاه هاروارد به پایان رسانده و چندی نیز به‌عنوان سردبیر اجرایی نشریه‌ی هاروارد بیزنس ریویو فعالیت داشته.

نیکلاس کار سال‌های متمادی برای ژورنال‌های گوناگونی از جمله هاروارد بیزنس ریویو و آتلانتیک در زمینه‌ی فناوری و تکنولوژی قلم می‌زده. برخی از کتاب‌های او حاصل بسط و گسترش همین مقالات هستند. کتاب‌های «تغییر بزرگ»، «آیا آی‌تی مهم است؟» و «قفس شیشه‌ای» برخی از آثار نیکلاس کار هستند که موجب محبوبیت او میان خوانندگان عام و توجه متنقدان به کتاب‌هایش شده‌اند.

در بخشی از کتاب قفس شیشه‌ای: کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی بر سرمان می‌آورد؟ می‌خوانیم

شبکه‌های اجتماعی‌ای از قبیل فیس‌بوک هم به نظر با همان اشتیاق به پیش رانده می‌شوند. این شبکه‌ها از راه کشف آماریِ دوستان بالقوه، ارایه‌ی دکمه‌ی لایک و دیگر نشان‌های احساسات کلیک کردنی و مدیریت خودکار بسیاری از امور زمان‌برِ روابط شخصی، به دنبال کارآمدتر کردن فرآیند آشفته‌ی برقراری ارتباط هستند. مارک زوکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، تمام این کارها را اشتراک‌گذاری بی‌اصطکاک می‌خواند، یا به عبارت دیگر، حذف تلاش آگاهانه از روابط اجتماعی. اما در اِعمال آرمان‌های دیوان‌سالارانه‌ی سرعت، بهره‌وری و استانداردسازی به روابط‌مان با دیگران نکته‌ی متناقضی نهفته است. عموماً محکم‌ترین وابستگی‌هامان از راه تراکنش‌های بازاری یا دیگر مجاری تبادل روزمره‌ی داده‌ها شکل نمی‌گیرند. مردم گره‌های روی شبکه نیستند. پیوند نیاز به اعتماد، احترام و از خود گذشتگی دارد و همه‌ی این‌ها از نظر یک فن‌سالار عوامل ناکارآمدی و دردسرند. حذف اصطکاک از بستگی‌های اجتماعی آن‌ها را محکم‌تر نمی‌کند، بلکه ضعیف‌تر می‌کند. پیوندهای بی‌اصطکاک بیشتر شبیه بستگی بین مصرف‌کننده و محصول است؛ راحت شکل می‌گیرد و راحت هم شکسته می‌شود.

گوگل، فیس‌بوک و دیگر سازندگان نرم‌افزارهای شخصی، درست مانند والدین مداخله‌گری که اجازه‌ی هیچ کار مستقلی را به فرزندان‌شان نمی‌دهند، کیفیت‌های شخصیتی‌ای را که، دست کم در گذشته، برای یک زندگی سرشار و مستحکم حیاتی شمرده می‌شده‌اند تحقیر و تنزل می‌دهند؛ کیفیت‌هایی چون ابداع، کنجکاوی، استقلال، پشتکار و جرأت. شاید بنا است در آینده چنین فضایلی را صرفاً وکالتی تجربه کنیم؛ از درون شخصیت‌های قهرمان‌گونه‌ای مانند جان مارستن و در دنیایی فانتزی که از راه نمایشگرمان واردش می‌شویم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
پیش‌گفتار: اخطار به متصدیان
فصل 1: مسافران
فصل 2: روباتی پشت دروازه
فصل 3: پرواز با خودپرواز
فصل 4: اثر تباهی
میان‌پرده‌ای با موش‌های رقصان
فصل 5: کامپیوتر یقه‌سفید
فصل 6: جهان و نمایشگر
فصل 7: اتوماسیون برای مردم
اصلاً چه نیازی به بشر هست؟
میان‌پرده‌ای با قبردزدان
فصل 8: پهپاد درونی ما
فصل 9: عشقی که رج به رج شیار می‌سازد
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قفس شیشه‌ای: کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی بر سرمان می‌آورد؟
نویسنده
مترجمامیر سپهرام
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات216
زبانفارسی
شابک978-600-6043-61-6
موضوع کتابکتاب‌های علمی، کتاب‌های آموزش کامپیوتر
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قفس شیشه‌ای

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب قفس شیشه‌ای

برای دریافت کتاب قفس شیشه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.