معرفی و دانلود کتاب مارکسیسم و روانکاوی

عکس جلد کتاب مارکسیسم و روانکاوی
قیمت:
۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مارکسیسم و روانکاوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مارکسیسم و روانکاوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مارکسیسم و روانکاوی

کتاب مارکسیسم و روانکاوی نوشتۀ روبن اسبورن به بررسی نظریۀ روانکاوی توسط مارکسیست‌ها و در مقابل بررسی مارکسیسم توسط روانکاوها می‌پردازد. در این اثر، با برخی از مهم‌ترین آرا و نظریات زیگموند فروید و کارل مارکس نیز آشنا می‌شویم.

دربارۀ کتاب مارکسیسم و روانکاوی

کتاب مارکسیسم و روانکاوی (Marxism and Psychoanalysis) اثر روبن اسبورن (Reuben Osborn) بررسی نظریۀ روانکاوی توسط مارکسیست‌ها را مد نظر قرار می‌دهد و در عین حال، ارزیابی مارکسیسم به وسیلۀ روانکاوها را در دستور کار دارد؛ از سوی دیگر، هر دوی این رویه‌ها را به صورت کلی و جامع بررسی می‌کند. روبن اسبورن در این اثر کوشیده است روابط متقابل بین ابعاد مختلف زندگی ذهنی انسان را با تکیه بر توصیفات فروید شرح دهد و جهان عینی فرایندهای اقتصادی و اجتماعی را با نگاهی به مارکسیسم تشریح کند. در واقع استدلال اصلی این است که نظریۀ فروید و مارکس در تقابل با یکدیگرند، اما به هیچ وجه ناقض هم نبوده و نیستند و به نوعی مکمل همدیگرند.

نظریۀ روانکاوی زیگموند فروید دیدگاه جامعی است که تمام جنبه‌های مختلف شخصیت انسان و همچنین درمان اختلالات شخصیتی را در بر می‌گیرد. این نظریه برای نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم مطرح شد. بر اساس نظریۀ روانکاوی فروید، تعارض‌های ناخودآگاه بین بخش‌های مختلف روان را می‌توان علت اصلی رفتارهای نابهنجار فردی دانست. روبن اسبورن نیز در کتاب مارکسیسم و روانکاوی جنبه‌های مختلفی از نظریۀ روانکاوی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب مارکسیسم و روانکاوی در دو بخش (نظریه‌های فروید، فروید و مارکس) و هشت فصل نگارش شده است. روبن اسبورن در بخش اول کتاب (فصل 1 تا 4) به نظریه‌های فروید و به ویژه نظریۀ روانکاوی می‌پردازد و در بخش دوم کتاب (فصل 5 تا 8) آرا و نگرش‌های فروید و مارکس و اشتراکاتشان را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین نویسنده در آخرین فصل کتاب، دربارۀ نوع تأثیری که انتظار می‌رود دانش روانکاوی بر کار سیاسی مارکسیست‌ها داشته باشد، پیشنهاداتی ارائه می‌کند.

بیایید نگاه دقیق‌تری به محتوای کتاب مارکسیسم و روانکاوی داشته باشیم. روبن اسبورن بخش نخست کتاب و فصل اول را با ارائۀ مفهوم بنیادین روانکاوی آغاز می‌کند: زیربنای تمام اندیشه‌ها و اعمال آگاهانه فرایندهای ناخودآگاهی هستند که در عبارت ذهن ناخودآگاه جمع شده است. او هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی را نمونه‌ای چشمگیر از وجود رویدادهای ذهنی برمی‌شمارد. هدف نویسنده در فصل دوم پرداختن به طرح کلی نظریۀ زندگی غریزی است که نظریۀ روانکاوی ارائه کرده؛ بنابراین سراغ تعاریف متنوعی از غرایز می‌رود و رشد جنسی و مراحل آن را بررسی می‌کند. نویسنده در فصل سوم سراغ رویاها می‌رود و رویا را از منظر نظریات فروید و همچنین نظریۀ روانکاوی مورد بررسی قرار می‌دهد. در فصل چهارم دربارۀ برخی اَشکال رفتاری بحث می‌شود که به واسطۀ آن‌ها، گرایش‌های ناخودآگاه در تلاش برای ابراز وجودند. در ادامه، نویسندۀ کتاب مارکسیسم و روانکاوی در بخش دوم به سراغ اشتراکات میان آرای فروید و مارکس می‌رود. در کل، روبن اسبورن در این اثر قصد دارد نشان دهد نظریۀ روانکاوی فروید و مارکسیسم در بررسی و مطالعۀ انسان، رویکردهایی متقابل و مکمل‌اند.

کتاب مارکسیسم و روانکاوی برای چه کسانی مناسب است؟

اثر حاضر مناسب ردۀ سنی بزرگسال است. اگر علاقه‌مند هستید در مورد نظریات مارکس و فروید بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را مطالعه کنید.

با روبن اسبورن بیشتر آشنا شویم

روبن اسبورن نویسندۀ آمریکایی ساکن نیویورک بود. از آثار او می‌توان به مارکسیسم و روانکاوی، اومانیسم و نظریۀ اخلاقی، فروید و مارکس، و همچنین روانشناسی واکنش اشاره کرد. از این میان، تنها کتاب مارکسیسم و روانکاوی به فارسی ترجمه شده است. آثار او تاکنون به 5 زبان مختلف ترجمه شده‌اند.

در بخشی از کتاب مارکسیسم و روانکاوی می‌خوانیم

انگلس فقط می‏‌توانست به صورت تخمینی به چیزی اشاره کند که فروید توانست بعدها بر اساس پژوهش‌‏های انسان‌‏شناختی کامل‌‏تری بدان دست یابد، با این حال، [انگلس] نگرش فروید دربارۀ سرکوب را شرطی برای ثبات در زندگی اجتماعی پیش‏‌بینی کرد. او نوشت: «حسادت سنگ بنای تشکیل چنین گروه‏‌های بزرگ و پایداری بود که گذار از حیوان به انسان فقط درون آن‌ها محقق می‏‌شد.» او ادامه می‌‏دهد ازدواج گروهی که نخستین شکل ازدواج برون‏‌همسری بود، با نبود حسادت حاصل شد؛ درنتیجه رضایت جنسی با هر زنی در گروه دستاورد فقدان حسادت است. «و درواقع، کهن‌‏ترین و اصلی‏‌ترین شکل خانواده در تاریخ چیست که حتی امروزه بقایای آن دیده می‏‌شود؟ ازدواج گروهی که در آن تمام گروه‌‏های مردان و کل گروه‏‌های زنان متقابلاً به یکدیگر تعلّق داشتند، و قلمروهای حسادت کوچک و کوچک‌‏تر می‏‌شد.» بنابراین می‌توانیم به‌‏راحتی نگرش انگلس و فروید را به یکدیگر پیوند دهیم.

دورۀ «مقاربت جنسی لگام‏‌گسیخته» که انگلس بدان اشاره کرد با دورۀ پس از کشتن پدر ابتدایی شباهت‏‌هایی دارد که از طریق ارضای نامحدود تکانه‌‏های جنسی، ممکن شده بود. و همان‏طور که انگلس خاطرنشان می‏‌کند «رواداری متقابل مردان جوان» برای ثبات جامعه ضروری بود؛ فروید هم معتقد است برادران برای به‏زیستی در کنار یکدیگر، ناگزیر از وضع و استقرار موانع هم‏‌خوابگی با محارم بودند. و در نهایت ازدواج گروهی معادل با نخستین توتم گروهی است که در خلال آن، تقابل دوسویه و حسادت فروکوفته می‏‌شود و امیال جنسی در خارج از گروه یا خاندان برآورده می‌شود.

حالا به نظریۀ پدر ابتدایی بازمی‏‌گردیم: کارکرد اصلی آن این است که ترکیب بسیاری از مفاهیم متناقض را با یکدیگر امکان‏‌پذیر می‌‏کند. فروید از ماهیت تخمینی آن آگاه بود و درباره‏‌اش گفت: «من عادت کرده‌‏ام که از حرف‏‌هایم سوء‏برداشت شود، بنابراین فکر نمی‌‏کنم این صراحت بی‏راه باشد که در ارائۀ چنین استنتاجاتی ابداً از ماهیت پیچیدۀ پدیده‏‌هایی غافل نیستم که باعث پیدایششان شد؛ تنها ادعای‏ مطرح‏‌شده این است که عامل جدیدی به خاستگاه‌‏های ازپیش‌‏دانسته یا هنوزشناخته‌‏نشدۀ دین، اخلاق و جامعه افزوده شده که به تجربۀ روانکاوی مجهّز است.»

فهرست مطالب کتاب

پیش‌درآمد
پیشگفتار نویسنده
بخش نخست: نظریه‌های فروید
فصل اول: ساختار ذهن
فصل دوم: نظریه جنسی فروید
فصل سوم: رؤیاها و تحلیل
فصل چهارم: روانشناسی بهنجار و نابهنجار
بخش دوم: فروید و مارکس
فصل پنجم: جامعه ابتدایی
فصل ششم: پیشرفت اجتماعی
فصل هفتم: ماتریالیسم دیالکتیکی
فصل هشتم: برخی کاربردها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مارکسیسم و روانکاوی
نویسنده
مترجموحید گلشاهی
ناشر چاپیانتشارات نگاه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات216
زبانفارسی
شابک978-600-376831-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مارکسیسم و روانکاوی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مارکسیسم و روانکاوی

برای دریافت کتاب مارکسیسم و روانکاوی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.