معرفی و دانلود کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب

عکس جلد کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب
قیمت:
۸۰۰۰۰ ۴۰,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب

کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب نوشته‌ی زکای شن، به علل وقوع سیلاب‌ها می‌پردازد و انواع روش‌های تجربی و پیشرفته‌ی پیش‌بینی این حادثه‌ی طبیعی را مرور می‌کند. این راهنمای آموزشی در مورد متغیرهای مؤثر بر وقوع سیلاب بحث می‌کند، از نظر آمار و احتمالات آن را بررسی می‌نماید و خطرات ناشی از این پدیده و همین‌طور شیوه‌های کاهش آسیب‌های آن را توضیح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب مدل‌سازی، پیش‌بینی و کاهش خسارت سیلاب

سیل از خطرناک‌ترین پدیده‌های اقلیمی و طبیعی به شمار می‌رود که می‌تواند آسیب‌های وحشتناکی به‌جای بگذارد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بارندگی بیشتر از ظرفیت خاک باشد و زمین نتواند آب را پذیرا شود. در این صورت حجم آب زیادی بر روی سطح جمع می‌شود که می‌تواند آسیب‌زننده باشد. البته شکسته شدن سد، آب شدن برف یا طغیان رودخانه هم می‌توانند به سیلاب منجر شوند. به نظر می‌رسد با افزایش تغییرات اقلیمی در سال‌های گذشته و تأثیری که بر شدت بارش‌ها گذاشته، این پدیده شدت بیشتری گرفته است. در هر صورت، دانشمندان این حادثه را خطرناک تلقی می‌کنند و اصرار دارند که باید همیشه برای مقابله با آن آماده بود. اما مقابله با چنین اتفاقی کار ساده‌ای نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد. مهم‌ترین عامل در این میان، توان پیش‌بینی کردن سیلاب است. به این معنا که دانشمندان و متخصصان بتوانند احتمال وقوع آن را به دقت محاسبه نمایند. بدین شکل می‌توان تمهیداتی اندیشید و آسیب‌ها را کاهش داد. کتاب مدل‌سازی، پیش‌بینی و کاهش خسارت سیلاب (Flood Modeling, Prediction and Mitigation) نوشته‌ی زکای شن (Zekâi Şen) به همین موضوع پرداخته و کوشیده شیوه‌های پیش‌بینی وقوع سیل را مرور کند. این کتاب از شیوه‌های کلاسیک تا مدرن را مدنظر قرار می‌دهد و با مطالعه‌ی موارد واقعی نشان می‌دهد که چطور می‌توان به این مهم دست‌ یافت.

از حدود 150 سال پیش، انسان سعی کرد شیوه‌هایی برای پیش‌بینی سیلاب بیابد. روش‌های اولیه تا حد زیادی تجربی و به یک منطقه و اقلیم محدود بود. یعنی نمی‌شد آن شیوه را در زیستگاه‌های دیگر به کار برد و نتیجه گرفت. از میانه‌های قرن بیستم و با توسعه‌ی کامپیوترها، در این روش‌شناسی هم تحولات بزرگی اتفاق افتاد. کامپیوترها امکان محاسبات پیچیده را داشتند و می‌توانستند بر اساس داده‌های بزرگ و آمارهای گذشته، شدت بارش‌ها را مدل‌سازی کنند و با دقت خیلی بیشتری احتمال وقوع سیل را نشان دهند. در قرن فعلی باز هم رویکردها تغییر کرده و از تکنیک‌های جدیدتری برای پیش‌بینی استفاده می‌شود. زکای شن در کتاب مدل‌سازی، پیش‌بینی و کاهش خسارت سیلاب، به تمام متغیرهای مؤثر بر وقوع این حادثه پرداخته و هر یک را به‌تفصیل توضیح داده است. شن روش‌های آماری و احتمالی پیش‌بینی سیلاب را تشریح می‌کند و نقش تغییرات اقلیمی بر شدت گرفتن آن را بررسی می‌نماید. او در پایان این کتاب، راه‌هایی برای کاهش خطرات سیلاب پیشنهاد می‌دهد.

کتاب مدل‌سازی، پیش‌بینی و کاهش خسارت سیلاب را انتشارات دانشگاه یزد با ترجمه‌ی علی طالبی، مریم اکبری و زینب کریمی منتشر کرده است.

کتاب مدل‌سازی، پیش‌بینی و کاهش خسارت سیلاب برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به کارشناسان و دانشجویان رشته‌های عمران آب، مهندسی آب، مهندسی آبخیزداری و جغرافیا پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب می‌خوانیم

دقت برآورد PMP یا PMF به کمیت و کیفیت داده‌ها، به‌ویژه به سیلاب‌ها و رگبارهای غیرعادی بستگی دارد. حتی در این صورت امکان‌پذیر نیست که تخمین آن‌ها دقیق باشد، زیرا هیچ متدولوژی کاملی برای این منظور وجود ندارد. مقایسه و هماهنگی نتایج برآورد حاصل از مجموعه‌ای از روش‌های مختلف برای تحلیل لازم است. برای کنترل کیفیت، نتایج مختلف روش‌شناسی را می‌توان مقایسه کرد و در صورت لزوم، میانگین گروهی آن‌ها را به شیوهای برداشت کرد. در مطالعات مقایسه‌ای، لازم است به مقداری که تخمین PMP از بیشینه مقادیر ثبت بارندگی برای منطقه مجاور همگن از نظر هواشناسی تجاوز می‌کند، توجه شود. به‌علاوه، فراوانی و شدت سوابق رگبار باید در نظر گرفته شود. ممکن است محدودیت‌هایی در جابجایی رگبار در منطقه وجود داشته باشد. علاوه بر این، قابلیت اطمینان روابط بین بارندگی و سایر متغیرهای هواشناسی نیز برای اهداف مقایسه‌ای مهم است.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مقدمه
فصل 2: بارندگی و سیلاب
فصل 3: ویژگی‌های حوزه آبخیز و سیلاب‌ها
فصل 4: تجزیه‌وتحلیل آب‌نمود و آب‌نمود واحد
فصل 5: روش‌های منطقی سیلاب
فصل 6: روش‌های آماری و احتمالی
فصل 7: دبی طرح سیلاب و مطالعات موردی
فصل 8: تأثیر تغییر اقلیم بر سیلاب
فصل 9: ایمنی و خطر سیلاب
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب
نویسنده
مترجمعلی طالبی، مریم اکبری، زینب کریمی
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات535
زبانفارسی
شابک978-622-5846-60-9
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۸۰۰۰۰ ۴۰,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب

برای دریافت کتاب مدل سازی، پیش بینی و کاهش خسارت سیلاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.