معرفی و دانلود کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها: روانشناسی رفتار مالی

عکس جلد کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها: روانشناسی رفتار مالی
قیمت:
۵۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها: روانشناسی رفتار مالی

کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها به شناسایی رفتار مالی از دیدگاه علم روان‌شناسی می‌پردازد. دومنیکا میسن با این رویکرد جدید، به موسسات مالی زاویه‌ی دیگری از عوامل مؤثر بر جذب مشتری را نشان می‌دهد. او معتقد است بیش از آنکه وضعیت مالی و عوامل جامعه‌شناختی بر نحوه‌ی پول خرج کردن افراد تأثیرگذار باشند، عوامل روانی دخیل هستند.

درباره‌ی کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها

هنگامی که از اقتصاددانان درباره‌ی تفاوت‌ها در رفتارهای مالی افراد پرسش می‌شود، آن‌ها اغلب برای توضیح این تمایزها به تفاوت در وضعیت مادی افراد اشاره می‌کنند؛ افراد زمانی که درآمد بیشتری دارند، پول بیشتری خرج می‌کنند و می‌اندوزند. این رابطه‌ی به‌ظاهر ساده از دیدگاه کلان درست است، اما وقتی از دیدگاه یک فرد خاص دیده شود، دیگر درست نخواهد بود. اغلب این موقع است که مشخص می‌شود از بین هر دو نفر با درآمد و وضعیت معیشتی یکسان، ممکن است نفر اول مشکلی با خرج کردن پول نداشته باشد؛ درحالی‌که برای نفر دوم خرج کردن ناچیزترین مقدار پول هم دردناک است. آنچه می‌تواند این تفاوت‌ها را توضیح دهد این است که رفتارهای مالی، فارغ از وضعیت مالی، به عوامل اجتماعی و روان‌شناختی بسیاری بستگی دارد، از جمله: رویکرد کلی افراد به زندگی، میزان خوش‌بینی، داشتن احساس کنترل بر زندگی خود، رابطه‌ی فرد با پول، سطح مادی‌گرایی و سبک خرج کردن پول.

در کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها (The Psychology of Financial Consumer Behavior) سعی شده به بررسی عوامل غیرمالی و عمدتاً روانی‌ای پرداخته شود که بر نگرش‌ها و رفتارهای مالی افراد اثر می‌گذارند و آن‌ها را توضیح می‌دهند. نتایج مطالعات متعددی در این کتاب ارائه خواهند شد که نشان می‌دهند شیوه‌های رفتار افراد در حوزه‌ی مالی (مانند داشتن پس‌انداز و بدهی، یا داشتن حساب بانکی و استفاده از کارت بانکی) تنها تا حدی خاص به منابع مالی آن‌ها (این‌که آیا پول مازادی دارند یا خیر) بستگی دارد. دومنیکا میسن (Dominika Maison) در بخش‌های زیادی از این کتاب، مخاطب را با تحلیل‌هایی آشنا خواهد کرد که نشان می‌دهند اگر در کنار متغیرهای جمعیت‌شناختی و درآمدی، عوامل روان‌شناختی نیز به‌عنوان محرک‌های رفتارهای مالی بررسی شوند، اهمیت عوامل جمعیت‌شناختی و درآمدی کاهش می‌یابد یا به‌کلی از بین می‌رود.

فصل اول کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها مروری است بر مطالعاتی که به رفتارهای ناخودآگاه و خودکار مصرف‌کنندگان، از منظر اقتصاد رفتاری می‌پردازند. این فصل همچنین شامل مروری بر متغیرهای روان‌شناختی گوناگون است. این متغیرها شامل متغیرهای عام (غیرمرتبط با حوزه‌ی مالی مانند وجدان‌مداری، روان رنجورخویی و خودکنترلی) و متغیرهای خاص (مربوط به امور مالی مانند نگرش نسبت به پول، سبک خرج کردن پول و مادی‌گرایی) هستند. دومنیکا میسن در فصل دوم کتاب به این پرسش پاسخ می‌دهد که «چه چیزی باعث می‌شود افراد از وضعیت مالی خود رضایت داشته باشند؟ وضعیت مالی عینی و واقعی افراد، یا درک و برداشتشان از این وضعیت و رویکرد کلی آن‌ها به زندگی؟» یکی از موضوعات مهمی که در این فصل به آن اشاره می‌شود، وابستگی بین وضعیت مادی و رضایت از زندگی (حس شادی) است.

معرفی و دانلود کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها

فصولِ سه و چهارِ کتاب به کارهایی می‌پردازد که مردم معمولاً با پول خود انجام می‌دهند: چگونگی خرج کردن و نحوه‌ی نگهداری آن. در این فصل همچنین با مفهوم جدیدی از شیوه‌های خرج کردن پول از نگاه دومنیکا میسن آشنا خواهیم شد که چهار سبک مختلف را در برمی‌گیرد: خرج کردن مقتصدانه، سفت کردن کمربندها، خرج کردن سرخوشانه و ولخرجی. این تقسیم‌بندی به توضیح رفتارهای اقتصادی مصرف‌کنندگان کمک خواهد کرد.

کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها مباحث فصل پنجم را به ایجاد بدهی و بازپرداخت آن اختصاص داده است. دومنیکا میسن نشان می‌دهد که رفتار بدهکاران بیشتر به عوامل روان‌شناختی بستگی دارد تا عوامل جمعیت‌شناختی و درآمدی. در این فصل با تقسیم‌بندی جدید دیگری آشنا خواهیم شد که وام‌گیرندگان را از منظر انگیزه و رویکردشان به بازپرداخت بدهی، به پنج گروه مختلف تقسیم می‌کند: فراموش‌کارها، کسانی که برای دیگران زیر بار قرض می‌روند، بی‌خیال‌ها، کسانی که رشته‌ی امور مالی‌شان از دستشان خارج شده و گریزگراها/ اجتناب‌کنندگان.

در نهایت، کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها با بررسی وضعیت دگرگون‌شونده‌ی بانکداری در دنیای امروز به پایان می‌رسد. تفاوت‌ها در استفاده از سیستم‌ها و خدمات بانکی در کشورهای مختلف چشمگیر است؛ در بعضی کشورها تنها درصد کمی از شهروندان صاحب حساب بانکی هستند (مثلاً در کشور پاکستان تنها ۱۱ درصد مردم حساب دارند) درحالی‌که در برخی کشورهای دیگر (مثلاً در سوئد) نه‌تنها اکثریت افراد دارای حساب بانکی هستند، بلکه به بالاترین سطح استفاده از خدمات بانکی رسیده‌اند و رفتارهای مالی‌شان تقریباً به‌طور کامل غیرنقدی است. در این فصل، با مفهوم علاقه‌ی وافر به پول نقد نیز آشنا خواهیم شد که در کنار ترس از فناوری، یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه سیستم‌های بانکی و پیشرفت به سمت رفتارهای مالی غیرنقدی است.

کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها حاصل دهه‌ها تحقیق دومنیکا میسن در زمینه‌ی مسائل مالی است که انتشارات اژدهای طلایی آن را با ترجمه‌ی امین ذکائی آشتیانی منتشر کرده است.

کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مؤسسات مالی، دانشجویان و متخصصین حوزه‌ی اقتصاد و روان‌شناسی اقتصادی و بازاریابان پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها: روانشناسی رفتار مالی می‌خوانیم

در مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد، پژوهشگران با بررسی داده‌های یک مطالعه‌ی کمی بر روی 360 نفر، سطح هر یک از دیدگاه‌های زمانی در افراد دارای پس‌انداز و بدون پس‌انداز را مقایسه کردند. افرادی که پس‌انداز داشتند، در مقایسه با افراد بدون ‌پس‌انداز، سطوح پایین‌تری از دیدگاه‌های زمانی آینده-منفی و حال جبرگرا را نشان دادند. به‌علاوه، سطح چشم‌انداز زمانی آینده به‌وضوح در آن‌ها بالاتر بود. همچنین چشم‌انداز زمانی آینده‌گرا با پس‌انداز منظم‌تر نیز در ارتباط بود. افراد، بسته به چشم‌انداز زمانی غالب خود، از نظر کاری که با پس‌انداز خود انجام می‌دهند نیز با یکدیگر متفاوت بودند: این‌که آیا پول خود را در خانه و یا در بانک نگهداری می‌کنند و یا آن را در ابزارهای مالی یا کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. اولاً نگه داشتن پول در خانه با سطوح بالاتر دیدگاه زمانی آینده-منفی، حال جبرگرا و با سطوح پایین‌تر دیدگاه زمانی آینده همراه بود (همین چشم‌اندازهای زمانی از لحاظ پیش‌بینی دارا بودن پس‌انداز نیز معنادار بودند). به ‌همین ‌ترتیب، نگهداری پول در بانک در یک حساب جاری، حساب پس‌انداز یا سپرده‌ی مدت‌دار با سطوح بالای دیدگاه زمانی آینده‌گرا و سطوح پایین دیدگاه‌های آینده-منفی و حال جبرگرا (یعنی دیدگاه‌های مرتبط با سطح پایین عاملیت فرد) در ارتباط بود. بااین‌حال، وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا املاک و مستغلات می‌رسید، تنها دیدگاه حال لذت‌گرا بود که نقش معناداری داشت: سطوح بالاتر حال لذت‌گرا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند و سطوح پایین دیدگاه زمانی حال لذت‌گرا، سرمایه‌گذاری در مستغلات را تشویق می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
سخن ناشر
درباره‌ی نویسنده
فصل یک: دیدگاه روان‌شناختی در رفتارهای مالی
فصل دو: ثروتمندی چقدر پول داریم و درباره‌اش چه می‌اندیشیم؟
فصل سه: خرج کردن پول: درد یا لذت؟
فصل چهار: پس‌انداز و سرمایه‌گذاری
فصل پنج: وام: نیاز یا خواسته؟
فصل شش: بانکداری، عدم استفاده از خدمات بانکی، بانکداری جدید
ضمیمه‌ی 1: ساختار جمعیت‌شناختی گروه نمونه‌ی مطالعه‌ی FinBehTrack 2016
ضمیمه‌ی 2: پرسشنامه‌ی FinBehTrack 2016

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها: روانشناسی رفتار مالی
نویسنده
مترجمامین ذکائی آشتیانی
ناشر چاپیانتشارات اژدهای طلایی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات294
زبانفارسی
شابک978-622-7950-95-3
موضوع کتابکتاب‌های مالی و بیمه، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها

برای دریافت کتاب ناخن خشک‌ها و ولخرج‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.