معرفی و دانلود کتاب پرستیژ

عکس جلد کتاب پرستیژ
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پرستیژ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پرستیژ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پرستیژ

کتاب پرستیژ یکی از رمان‌های تحسین‌شده‌ی کریستوفر پریست است که دو جایزه‌ی یادبود جیمز تیت بلک و جایزه‌ی جهانی فانتزی برای رمان را در سال 1996 از آن خود کرد. کریستوفر نولان در سال 2006، فیلمی با همین نام با بازی کریستین بیل و هیو جکمن ساخت. داستان پرستیژ حکایت خصومتی صدساله میان دو شعبده‌باز است که حتی پس از مرگشان هم ادامه دارد...

درباره‌ی کتاب پرستیژ

کتابی که در سال 1995 منتشر شد و یک سال بعد، برنده‌ی دو جایزه شد: جایزه‌ی یادبود جیمز تیت بلک و جایزه‌ی جهانی فانتزی برای رمان. رمانی که کریستوفر نولان با اقتباس از آن فیلمی را به پرده‌ی سینما برد و با آن خاطره‌ی کریستوفر پریست (Christopher Priest) را زنده نگه داشت. کتابی که شما را به دنیای شعبده‌بازی در قرن نوزدهم و جهانی مملو از دوگانگی، فریب، جادو، وسواس، تله‌پورت، کینه‌توزی و وسواس می‌برد: کتاب پرستیژ (The Prestige)!

معرفی و دانلود کتاب پرستیژ

یک بسته‌ی پستی اسرارآمیز به دست اندرو وستلی، خبرنگار، می‌رسد: خاطرات آلفرد بوردن. کنجکاوی اندرو برانگیخته می‌شود؛ زیرا نام بوردن حقیقتی را به یاد او می‌آورد. اما کتاب بوردن به جای اینکه روایتی از ترفندهای شعبده‌بازی‌اش باشد، واقعیتی شوم را آشکار می‌کند: رقابتی کینه‌توزانه با روپرت آنژیر. اندرو برای فهمیدن حقیقت از املاک دربی‌شایر سردرمی‌آورد و با کیت آنژیر ملاقات می‌کند. کیت نیز دفترچه‌ی خاطرات پدربزرگش را در دست دارد. حالا این دو، می‌خواهند از گذشته‌ای مرموز پرده بردارند. گذشته‌ای که در آن خصومت تلخ میان دو شعبده‌باز بیشتر و بیشتر می‌شود و به حدی می‌رسد که اعضای خانواده‌ی آن‌ها، حتی پس از دو نسل، تحت‌تأثیر این کینه‌توزی قرار می‌گیرند. اما داستان این رقابت، فراتر از این حرف‌هاست. رقابتی که نیکلا تسلا و توماس ادیسون وارد آن می‌شوند، روایت را به مسیری تاریک‌تر و پیچیده‌تر می‌برد.

کتاب پرستیژ پنج بخش دارد و چهار بخش آن از دیدگاه یک نفر روایت می‌شود. تعدد زاویه‌ی دید باعث می‌شود که نتوانید به هر کس اعتماد کنید و دچار سوء‌تفاهم‌های فراوان شوید. درواقع وظیفه‌ی شما به‌عنوان مخاطب این است که روایت‌ها را در کنار هم بگذارید و درست را از غلط تشخیص دهید. همانطور که اشاره شد، اولین روایت از اندرو وستلی شروع می‌شود. اندرو روزنامه‌نگاری جنجالی است که درباره‌ی دیدن آدم فضایی و بشقاب‌پرنده و همین‌طور جادوگران می‌نویسد. او اکنون در حال تحقیق درباره‌ی رهبر یک فرقه‌ی مذهبی است که در دو مکان به‌طور همزمان حضور پیدا کرده است. اما متوجه می‌شود که این داستان ساختگی بوده و کیت آنژیر با سر هم کردن چنین داستانی،‌ او را به نزد خود فراخوانده است.

بخش دوم کتاب پرستیژ از دفترچه‌خاطرات آلفرد بوردن نقل می‌شود. او تکنیک‌ها و ترفندهای شعبده‌بازی‌اش را افشا می‌کند،‌ از زندگی شخصی و حرفه‌ای‌ خود می‌گوید و سپس به موضوع اصلی بازمی‌گردد: دشمنی با روپرت آنژیر. در بخش سوم، کاترین آنژیر قلم را به دست می‌گیرد و از تروماهای کودکی و خانواده‌اش می‌گوید. مهم‌ترین بخش کتاب که بسیاری از چیزها در آن مشخص می‌شود، بخش چهارم است: خاطرات روپرت آنژیر. خوانندگان شرح وقایع را از زبان بوردن خوانده بودند؛ اما حالا آن‌ها را از زبان شخص دیگری می‌خوانند. و همین ترفند کریستوفر پریست است که رمان پرستیژ را جذاب می‌کند. و در آخرین بخش با عنوان «پرستیژها» به زمان حال برمی‌گردید.

بسیاری بر سر بهتر بودن فیلم پرستیژ یا کتاب پرستیژ، اختلاف نظر دارند. طرح فیلم ساده‌تر است و در همان ابتدای آن رازی فاش می‌شود که تا اواسط رمان، به آن نخواهید رسید. اگر از آن دسته‌ای هستید که دوست دارید از اول همه چیز مشخص باشد و گره‌های داستان آرام‌آرام باز شوند، احتمالاً فیلم پرستیژ را ترجیح دهید. اما اگر می‌خواهید سردرگم و حیران باشید و تا پایان، حدس‌های بی‌شمار بزنید، رمان پرستیژ را برای خواندن انتخاب کنید. شاید کتاب نتواند جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ی فیلم کریستوفر نولان را داشته باشد؛ اما درعوض داستان از دیدگاه‌های متعدد روایت می‌شود و مخاطب فرصت کافی برای شناخت شخصیت‌ها دارد. و سرانجام، پس از خواندن کتاب با ترفندهای شعبده‌بازی، جادوگران به‌نام آن دوره مانند دیوید دوانت و همچنین دانشمندی چون نیکولا تسلا بیشتر آشنا می‌شوید. درکل تفاوت‌های زیادی میان کتاب و فیلم مشاهده می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا فیلم پرستیژ را ببینید و بعد کتاب پرستیژ را بخوانید.

معرفی و دانلود کتاب پرستیژ

زبان کریستوفر پریست در این رمانْ دقیق، واضح و پر از جزئیات است؛ به حدی که احساس می‌کنید به خیابان‌های لندن در عصر ویکتوریا برده شده‌اید و به دنبال رازهای شعبده‌بازی می‌گردید. پریست که یکی از نویسندگان مشهور علمی – تخیلی بود و چندین بار برنده‌ی جایزه‌ی کتاب فانتزی شد، همچون شعبده‌بازی تصاویر متعدد می‌آفریند و شما را وارد فضایی جادویی می‌کند.

از کتاب پرستیژ دو ترجمه در بازار ایران موجود است. گیتا گرکانی که یکی از مترجمان باتجربه و به‌نام زبان فارسی است، این کتاب را با همکاری نشر نیماژ ترجمه کرده.

جوایز و افتخارات کتاب پرستیژ

  • نامزد جایزه‌ی کتاب فانتزی بریتانیا (1995)
  • برنده‌ی جایزه‌ی یادبود جیمز تیت بلک (1996)
  • برنده‌ی جایزه‌ی جهانی فانتزی برای رمان (1996)
  • نامزد جایزه‌ی برام استوکر (1996)
  • نامزد جایزه‌ی آرتور سی. کلارک (1996)

نکوداشت‌های کتاب پرستیژ

  • کتاب پرستیژ فوق‌العاده است. بهترین کتاب کریستوفر پریست در سال‌های اخیر یا حتی شاید بهترین کتاب او. خواندن آن را به‌شدت توصیه می‌کنم. (دیوید لانگفورد، نویسنده‌ی رمان‌های علمی - تخیلی)
  • پریست این داستان پیچیده و پرتعلیق را با تخیل و مهارت بسیار زیاد نوشته است. قدرت روایت کتاب، مزیت اصلی آن به شمار می‌رود. (پابلیشرز ویکلی)
  • در دنیای ادبیات به رمان پرستیژ‌ توجه کمی شده است. کریستوفر پریست دو شعبده‌باز را با هم پیوند می‌زند. فیلم پرستیژ برخلاف کتاب از همان ابتدا سرنخ‌هایی به شما می‌دهد؛ اما رمان آنقدر ظریف است که متوجه سرنخ‌ها نمی‌شوید. یکی دیگر از مزایای کتاب در گسترش شخصیت‌ها و درک بهتر عناصر جادویی است. اگر از دیدن فیلم پرستیژ لذت بردید، باید بگویم کتابْ گوهری است که نباید آن را نادیده گرفت. (آدام کِرْکمن)
  • پشت تمام ترفندها، رمانی هوشمندانه درباره‌ی ماهیت تخیل و پنهان‌کاری نهفته شده است. (گاردین)
  • داستان پرستیژ هم آزاردهنده و هم هیجان‌انگیز است. وقتی کتاب را می‌بندی، با خود فکر می‌کنی که چگونه چنین اتفاقی افتاده است و مشتاقی بفهمی که این استاد ترفندهای بی‌بدیل، در ادامه چگونه شما را شگفت‌زده می‌کند. (الیزابت هَند، رمان‌نویس آمریکایی)

اقتباس‌های فرهنگی و سینمایی از کتاب پرستیژ

کریستوفر نولان با اقتباس از کتاب پرستیژ، فیلم محبوبی با همین نام ساخت که با داستان کریستوفر پریست، تفاوت‌هایی داشت. در این اثر نامزد جایزه‌ی اسکار کریستین بیل، هیو جکمن، مایکل کین، اسکارلت جوهانسون و دیوید بویی بازی کرده‌اند.

کتاب پرستیژ برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پرستیژ در دسته‌ی داستان‌های علمی – تخیلی گوتیک پر از تعلیق، رمز و راز، جادو و شعبده‌بازی با زمینه‌ی تاریخی قرار می‌گیرد. اگر به هر کدام از این موضوعات علاقه دارید، این رمان را بخوانید. به کسانی که فیلم پرستیژ را دوست داشتند، پیشنهاد می‌کنیم رمان پرستیژ را هم بخوانند.

در بخشی از کتاب پرستیژ می‌خوانیم

تقریباً به شکلی تغییر‌ناپذیر طی اجرای حرفه‌ای، لحظه‌ای می‌رسد که شعبده‌باز گویی مکث می‌کند. به‌سمت چراغ‌های جلوی صحنه قدم پیش می‌گذارد و در نور خیره‌کننده، درست رو به تماشاچیان می‌کند. می‌گوید، یا چنانچه نمایش در سکوت اجرا می‌شود، گویی می‌گوید: «به دست‌هایم نگاه کنید. در آن‌ها چیزی پنهان نیست.» دست‌هایش را بالا می‌گیرد تا تماشاچیان ببینند، کف دست‌ها را بالا می‌آورد تا آن‌ها را نشان دهد، انگشتانش را باز می‌کند تا ثابت کند پنهانی چیزی را میان آن‌ها نگرفته. دست‌هایش را چنین بالا می‌گیرد و آن‌ها را می‌گرداند تا پشت دست‌ها را به تماشاچیان نشان دهد و این ثابت می‌کند دست‌ها به‌کلی خالی‌اند. برای رفع هر شکی، احتمالاً شعبده‌باز اندکی آستین‌های کتش را برمی‌گرداند. آن‌ها را یک اینچ بالا می‌برد تا مچ‌ها را آشکار کند و نشان بدهد آنجا نیز چیزی پنهان نشده. بعد تردستی‌اش را انجام می‌دهد، لحظاتی بعد از مدرک انکار‌ناپذیر تهی‌بودن دست‌ها چیزی را از دست‌هایش بیرون می‌آورد: بادبزنی، کبوتر یا خرگوشی زنده، دسته‌گل کاغذی و حتی گاهی فتیله‌ای روشن. این تناقض است، امری امکان‌ناپذیر! تماشاچیان مجذوب راز می‌شوند و صدای دست‌زدن‌ها بلند می‌شود.

چگونه هریک از این‌ها ممکن است؟

شعبده‌باز و تماشاچیان وارد مرحله‌ای شده‌اند که آن را «پیمان تسلیم به جادو» می‌نامم. آن را به‌روشنی چنین نمی‌نامند، به‌واقع، تماشاچیان تقریباً از وجود چنین پیمانی خبر ندارند، اما همان است که هست. البته نمایش‌دهنده به‌هیچ‌وجه جادوگر نیست، بازیگری است که نقش جادوگر را اجرا می‌کند و می‌خواهد تماشاچیان، حتی موقت، باور کنند او با نیروهای جادویی ارتباط دارد. در این میان، تماشاچیان می‌دانند آنچه دیده‌اند، جادوی واقعی نبوده، اما آن‌ها علم به این را سرکوب می‌کنند و به آرزوی مجری تسلیم می‌شوند. هرچه نمایش‌دهنده بهتر چشم‌بندی کند، تصور می‌شود در جادوی فریبنده ماهرتر است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
بخش اول: اندرو وستلی
بخش دوم: آلفرد بوردِن
بخش سوم: کیت انژیر
بخش چهارم: روپرت انژیر
بخش پنجم: پرستیژها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پرستیژ
نویسنده
مترجمگیتا گرکانی
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات392
زبانفارسی
شابک978-600-367607-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پرستیژ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پرستیژ

برای دریافت کتاب پرستیژ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.