معرفی و دانلود کتاب پیربانوی کوچک

عکس جلد کتاب پیربانوی کوچک
قیمت:
۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پیربانوی کوچک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پیربانوی کوچک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پیربانوی کوچک

کتاب پیربانوی کوچک، نمایشنامه‌ای کوتاه از آرنولد وسکر است. این نمایشنامه، با صحنه‌ای در واگن متروی لندن آغاز می‌شود و در ادامه به شرح درگیری بین پیرزن داستان و مرد جوانی می‌پردازد که قبول نمی‌کند سیگار کشیدن در مترو، برخلاف قوانین است! هدف نویسنده از نگارش این کتاب، به تصویر کشیدن تحولات فکری، رفتاری و بازنگری در ارزش‌هایی است که در دهه‌ی 80 میلادی، جامعه‌ی انگلیس را تحت تأثیر قرار داد.

درباره‌ی کتاب پیربانوی کوچک

آرونولد وسکر (Arnold Wesker)، نمایشنامه‌نویس انگلیسی، کتاب پیربانوی کوچک (Little Old Lady) را همراه با نمایشنامه‌ی واکسی (Shoeshine) در سال 1988 منتشر کرد. این نمایشنامه، با صحنه‌ای در متروی شهر لندن آغاز می‌شود. پس از ورود مردی جوان که با سیگار وارد واگن شده، پیرزنیکه در آنجا حضور دارد دست به اعتراض می‌زند و از مرد می‌خواهد که سیگارش را به پیروی از قوانین، خاموش کند. پس از امتناع مرد جوان، او از دیگر حضار می‌خواهد که به این اعتراض بپیوندند و قوانین مترو را به مرد جوان، گوشزد کنند. اما از آن‌جا که هیچ‌کس جرأت چنین کاری را ندارد، پیرزن اعلام می‌کند که در این صورت، دکمه‌ی توقف اضطراری را خواهد زد.

مرد جوان هم در این میان، شروع به ترساندن پیرزن می‌کند و تمام این اتفاقات درحالی رخ می‌دهند که حاضران در واگن قطار، منتظر نشسته‌اند تا ببینند سرانجام این کشمکش به کجا ختم می‌شود.

داستان درباره‌ی یک حادثه‌ی آتش‌سوزی در متروی لندن است که در دهه‌ی 80 میلادی اتفاق می‌افتد. نویسنده در تلاش است تا در این نمایشنامه، واکنش مردم را به قانون‌شکنی و عواقب آن به تصویر بکشد. چراکه جامعه‌ و فرهنگ انگلیسی در آن دوران درحال تغییر بود و مردم تلاش می‌کردند تا با تجدیدنظر در رفتار و افکار خود، کمترین ارزش و توجه را برای دیگران قائل باشند. با این حال همچنان شماری از اصول اخلاقی پابرجاست و جوان‌ترها هنوز هم به افراد مسن احترام می‌گذارند.

هدف آرنولد وسکر هم از نگارش نمایشنامه‌ی پیش رو دقیقا همین بوده است. او قصد داشت با تألیف یک داستان، تغییرات جامعه‌ی دهه‌ی 80 میلادی را ثبت کند و ارزش‌ها و اندیشه‌های مردم را به تصویر بکشد.

در این کتاب سه شخصیت اصلی با نام‌های تریسی، سم و جیسون وجود دارند. تریسی و سم، 15 ساله‌اند و جیسون هم 17 سال دارد. بقیه‌ی حاضران در نمایشنامه، فاقد اسم‌اند و با عناوینی نظیر «پیربانوی کوچک» از آن‌ها یاد می‌شود.

پیربانوی کوچک، زن 65 ساله و ریزنقشی است که مرد جوان داستان را به چالش می‌کشد. یکی دیگر از شخصیت‌های بی‌نام‌ونشان نمایشنامه هم زنی 45 ساله است که بیش از اندازه بابت هر چیزی نگران می‌شود. از این رو، نویسنده او را «زن نگران» (Harassed Women) خطاب می‌کند. «مرد ناخوشایند» (Unpleasant Man)، شخصیت دیگری است که 50 سال دارد و همان‌طور که پیداست، رفتار خوبی را از خودش بروز نمی‌دهد. تمام این شخصیت‌ها در مترو حضور دارند و هر یک با رفتار و گفتار خود، بخشی از جامعه و تحولاتش را منعکس می‌کنند.

کتاب پیربانوی کوچک، چهل‌وسومین جلد از مجموعه‌ی «تجربه‌های کوتاه» است که به‌همت نشر چشمه، گردآوری و منتشر شده است. این کتاب با ترجمه‌ی حسن ملکی، نخستین‌بار در سال 1399 در دسترس مخاطبان فارسی‌زبان قرار گرفت.

درباره‌ی مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه

مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه، با هدف انتشار شاهکارهای تاریخ ادبیات نمایشی و داستان‌ کوتاه تحت نظارت حسن ملکی و به‌همت نشر چشمه، در بازار کتاب عرضه شد. عنوان مجموعه هم ریشه در هدف اولیه‌ی آن، که گردآوری آثار کوتاه مناسب برای مطالعه در یک نشست است، نشأت می‌گیرد. از این رو تمامی آثار منتشرشده در این مجموعه، کم‌حجم‌اند تا خواننده بتواند در فرصت‌های کوتاه به مطالعه‌ی آن‌ها بپردازد. شایان ذکر است که فرآیند ترجمه‌ی این آثار، با دقت و حساسیت بالایی توسط برترین مترجمان فارسی‌زبان صورت گرفته.

کتاب پیربانوی کوچک برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمامی علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی توصیه می‌شود. هرچند که هنرمندان عرصه‌ی تئاتر هم از مطالعه‌ی آن لذت خواهند برد.

با آرنولد وسکر بیشتر آشنا شویم

آرنولد وسکر، نمایشنامه‌نویس انگلیسی متولد سال 1932 است که تا زمان حیات خود در حدود 4 داستان کوتاه، 2 مقاله و 50 نمایش‌نامه را منتشر کرده. او تجربیات گسترده‌ای در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری داشته و نگارش چند شعر و یک کتاب کودک را هم در کارنامه دارد. آثار او به بیش از 20 زبان ترجمه شده‌ و در اقصی نقاط جهان به اجرا گذاشته شده‌اند. طبقه‌ی کارگر و چالش‌هایی که پیش روی آن‌ها قرار دارد، محوریت آثار او را تشکیل می‌دهند.

آرنولد وسکر در سال 1985 به عضویت انجمن سلطنتی ادبیات درآمد. او در دوران فعالیتش موفق به کسب جوایز و افتخارات بسیاری شد که در این میان می‌توان به دریافت جایزه‌ی گلدی در سال 1987 اشاره کرد. زندگی آرنولد وسکر در سال 2016 و در سن 83 سالگی با مرگ او به پایان رسید.

کتاب‌های «سوپ جوجه با جو» و «آشپزخانه» نمونه‌هایی از برجسته‌ترین آثار این نویسنده‌اند که نسخه‌ی فارسی آن‌ها هم منتشر شده است.

در بخشی از کتاب پیربانوی کوچک می‌خوانیم

پیربانوى کوچک: یعنى دوست‌پسرت نمى‌خونه؟
تریسى: اون دوست‌پسر من نیست، اون هم‌سایه‌ى دیواربه‌دیوار جدیدمونه، از من هم بهتره.
پیربانوى کوچک: یعنى تو مى‌گى کتاب‌خون‌ها آدم‌هاى بدى‌اند، اون‌هائى که کتاب نمى‌خونند همه‌شون ماه و خوب و دوست‌داشتنى‌اند؟
تریسى: من چنین چیزى نگفتم.
پیربانوى کوچک: اسم‌تون چىه.
تریسى: من تریسى‌ام، اون سامه.
سام: من سام‌ام، اون تریسیه.
پیربانوى کوچک: من هم یه پیرزن نخود هر آشم.
سام: پیر؟ شما پیر نیستى. کى مى‌گه شما پیرى؟
پیربانوى کوچک: غلط نکنم، دارى دستم مى‌ندازى. همه‌ى جوون‌ها به آدم‌هاى بالاى بیست‌وپنج مى‌گند پیر، این‌طور نیست؟
سام: [کتاب را از تریسى مى‌گیرد، رو به پیربانوى کوچک می‌کند.] پایتخت ترکیه؟
پیربانوى کوچک: آنکارا. قدیم‌ها قسطنطنیه بود، که حالا به اسم استانبول معروفه. استانبول! چه اسم بدى. قسطنطنیه خیلى بهتره، مگه نه؟ رمانتیک‌تره. از اسم کنستانتینوس گرفته‌ند که اولین امپراتور روم بود که مسیحى شد. و امپراتورى دیگه‌اى شروع شد به اسم امپراتورى بیزانس. این اسم حالا به نظر خیلى رمانتیک میاد. بیزانس. یک عالمه نقاشى و کلیسا توُ دوره‌ى بیزانس ساخته شد. من زمان مدرسه درس تاریخ رو خیلى دوست داشتم. اما هیچ‌جا رو ندیدم. وسع سفررفتن نداشتم. حالام که دیگه دیره.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پیربانوی کوچک
نویسنده
مترجمحسن ملکی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات21
زبانفارسی
شابک978-600-229-640-5
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پیربانوی کوچک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پیربانوی کوچک

برای دریافت کتاب پیربانوی کوچک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.