معرفی و دانلود کتاب چشم پاینده: جستارهایی درباره‌ی هنر

عکس جلد کتاب چشم پاینده: جستارهایی درباره‌ی هنر
قیمت:
۹۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چشم پاینده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چشم پاینده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چشم پاینده: جستارهایی درباره‌ی هنر

کتاب چشم پاینده حاوی مجموعه‌ای از مقالات جولیان بارنز، نویسنده‌ی مطرح و پرافتخار اهل انگلستان، است. عمده‌ی توجه نگارنده در این مقالات، معطوف به آثار بزرگ هنر نقاشی در سده‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

درباره کتاب چشم پاینده

این قولی معروف و زبانزد است که «نقاشی را باید دید.» به عبارتی، در برابر هنرهای زیبا، در رأس آن‌ها نقاشی، صرفاً چشم‌ها باید در کار باشند و بس. در این عرصه، نه جای سخن‌وری و بلاغت، که جای دیدن و تأمل است. با این همه، اگر به انبوه متونِ بعضاً درخشانی نظر افکنیم که در باب آثار نقاشان بزرگ به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند، احتمالاً در صحت این گفته که «نقاشی را تنها باید دید»، چون و چرا می‌کنیم. درست است که کلام از نفوذ تصویر برخوردار نیست؛ اما چنان‌چه در خدمت توضیح زوایای گوناگون تصویر درآید، می‌تواند روشنگر و سودمند باشد. با توجه به این مطلب، می‌توان نوشتارهای نقادانه در باب هنر نقاشی را توجیه کرد. نوشتارهایی که به یاری ابزار زبان، پرتوی دیگرگونه بر جمالِ تصاویر می‌افکنند.

در راستای مطالب فوق، مایلیم مطالعه‌ی کتاب چشم پاینده (Keeping an Eye Open: Essays on Art) را به شما پیشنهاد کنیم. اثر مذکور مجموعه‌ای از مقالات خواندنی در باب هنر نقاشی‌ست که به قلم جولیان بارنز به رشته‌ی تحریر درآمده است. بارنزِ ذاتاً داستان‌نویس، در این اثر در مقام یک منتقد هنری تیزبین و جسور ظاهر شده، و زوایای گوناگونِ تکنیکی و محتواییِ برخی از درخشان‌ترین آثار هنری سده‌های نوزدهم و بیستم را، به دقت موشکافی کرده است.

البته شاید بهتر آن باشد که نوشتارهای کوتاه و بلند بارنز در کتاب چشم پاینده را، نه مقاله، بلکه جستار بخوانیم. جستار، برخلاف مقاله، لحنی شخصی‌تر دارد و در آن، نویسنده چندان در بند اعتبار علمی گفته‌های خویش نیست. بلکه به جای آن، تمایل دارد تأثیرات خاصی را که از موضوعی مشخص گرفته، با زبان منحصر به خویش به مخاطب انتقال دهد. درست همچون بارنز در کتاب پیش رو، که با زبانی صمیمی و لحنی گرم، برخی از شخصی‌ترین تأملات خویش در باب آثار نقاشان بزرگ معاصر را با خواننده در میان گذاشته است.

ادوارد مانه، ونسان ونگوگ، پل سلان، آنری فانتن لاتور، برت موریسو و رنه ماگریت، برخی از مشهورترین نقاشانی‌اند که اثر یا آثاری از ایشان، در جستارهای کتاب چشم پاینده مورد بحث و تأمل قرار گرفته است.

کتاب چشم پاینده به قلم آبتین رادمنش به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه در اختیار علاقه‌مندان به مباحث نظری در باب هنر نقاشی، قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب چشم پاینده

  • کتاب چشم پاینده نمودارِ اوجِ نگارش در باب هنر است. جولیان بارنز صفحه به صفحه، مقاله به مقاله، به بهترین شکل ممکن عقاید خویش را به قالب کلام درمی‌آورد. مقالات او همانقدر دلنشین و تحسین‌برانگیزند، که آثار هنری‌ای که در بابشان بحث می‌کند. (Richmond Times-Dispatch)

  • حاوی گزارش‌هایی قدرتمند و قانع‌کننده در باب پیوند میان هنر و هنرمند... جستارهای کتاب چشم پاینده به دقت نوشته شده‌اند و بسیار روشن و فهم‌پذیرند. (Times Literary Supplement)

  • اثری شگفت‌انگیز... چشم پاینده کتابی خواندنی، پرجنب‌وجوش و روشنگر، با مشاهداتی دقیق و عمیق است. مطالعه‌ی این اثر به گشت‌وگذار در فستیوالی عظیم می‌مانَد. (The Irish Independent)

  • جولیان بارنز در کتاب چشم پاینده، زندگینامه، تاریخ و فلسفه را به نحوی جذاب و فریبنده با یکدیگر ادغام نموده است. (Art Quarterly)

  • کتابی که عالی نوشته شده و به طرز شگرفی تأمل‌برانگیز است. جولیان بارنز یک سبک‌‌پرداز تمام‌عیار است؛ نه فقط به دلیل تسلطی که بر زبان ادبی دارد، بلکه همچنین، به علت هوش جست‌وجوگرش، صراحت نافذش، طنز سرکشش و البته، نگاه منصفانه‌اش. (Booklist)

  • کتاب چشم پاینده مجموعه مقالاتی فوق‌العاده در باب بزرگان عالم هنر در دو قرن نوزدهم و بیستم است. (Amazon)

کتاب چشم پاینده مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحثِ نظری در باب هنرهای زیبا، مخاطبین اصلی مقالات جولیان بارنز در کتاب چشم پاینده به شمار می‌روند.

با جولیان بارنز بیشتر آشنا شویم

جولیان بارنز (Julian Barnes) یکی از نویسندگان مطرح و شناخته‌شده‌ی انگلستان معاصر است. او به سال 1946، در شهر لستر دیده به جهان گشوده است. خانواده‌ی او همه از اهالی فرهنگ بودند. واقعیتی که در شکل‌گیری گرایشات هنری و ادبی در بارنز بی‌تأثیر نبود. او در کالج مگدالن آکسفورد درس خواند و در سال 1968 فارغ‌التحصیل شد. به مدت سه سال به همکاری در نگارش فرهنگ‌نامه‌ی آکسفورد پرداخت و پس از آن، به نقدنویسی در نشریات و جراید روی آورد. شهرت امروزینش اما، پس از انتشار رمان‌هایش حاصل شد. «فقط یک داستان»، «درک یک پایان»، «هیاهوی زمان» و «طوطی فلوبر»، شماری از بهترین عناوین ادبی جولیان بارنزِ داستان‌نویس‌اند. سبک نگارش ساده و نثر صیقل‌خورده‌ی بارنز، از جمله دلایل محبوبیت نوشته‌های روایی او به شمار می‌روند.

جوایز و افتخارات جولیان بارنز

  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی من بوکر
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی دیوید کوهن
  • نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کتاب گودریدز
  • حضور در فهرست پرفروش‌ترین نویسندگان بریتانیا
  • نامزد دریافت جایزه‌ی ادبی International Dublin
  • و ...

در بخشی از کتاب چشم پاینده: جستارهایی درباره‌ی هنر می‌خوانیم

دماغه‌ی فینیستر را رد کرده بودند و برابر بادی تند رو به جنوب پیش می‌رفتند که دسته‌ای فُک‌ ناوچه را دوره کردند. مسافرانِ روی عرشه پشت میله‌های جان‌پناه ازدحام کردند و مبهوتِ این جانورانی شدند که می‌توانستند دور کشتی‌ای بگردند که داشت با سرعت نُه یا ده گره حرکت می‌کرد. محو تماشای جست‌وخیز فُک‌ها بودند که فریادی برخاست. پسرک خدمتکاری از یکی از پنجره‌های سمت چپ کشتی بیرون افتاده بود. منوّری شلیک کردند، قایق نجاتی به آب انداختند و کشتی ایستاد. اما تمهیدات‌شان با بی‌تدبیری صورت گرفت و وقتی بَلَمِ شش‌پارویی را به آب انداختند کار از کار گذشته بود. پسرک که هیچ، قایق نجات را هم نتوانستند پیدا کنند. تنها پانزده سالش بود و کسانی که او را می‌شناختند مدعی بودند شناگر قهاری است. حدس می‌زدند که به احتمال زیاد خود را به قایق نجات می‌رساند. در این صورت، پس از تحمل جان‌فرساترین مصایب، بی‌تردید روی همان قایق تلف شده بود.

گروه اعزامی به سنگال متشکل از چهار کشتی بود: یک ناوچه، یک ناو جنگی تندرو، یک کشتی باری و یک کشتی دودَکَله. 17 ژوئن 1816 با 365 مسافر از جزیره‌ی اِکس به آب زده بودند. حالا با یک نفر کم‌تر داشتند به سمت جنوب پیش می‌رفتند. در تنریف آذوقه گرفتند، مقدار زیادی شراب‌، پرتقال، لیمو، انجیرِ بنگالی و انواع سبزیجات. آن‌جا ملتفتِ طینت خراب ساکنان محلی شدند: زنان سَن کروا دم‌در می‌ایستادند و مردان فرانسوی را ترغیب می‌کردند که بروند داخل، خاطرجمع از این‌که شحنه‌های تفتیش، که شیدایی زناشویی را نیرنگ شیطان می‌خواندند و با آن مخالفت می‌کردند، غیرت شوهران آن‌ها را علاج خواهند کرد. مسافران فکور این‌گونه رفتارها را به خورشید جنوب منتسب می‌کردند که مشهور است قدرتش پیوندهای طبیعی و اخلاقی را سست می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
درامد
1. ژریکو: استحاله ‌ی فاجعه به هنر
2. دُلاکروا: چه‌ قدر رمانتیک؟
3. کوربه: آن‌طوری نیست، این‌طوری است
4. مانه: سیاه ‌وسفید
5. موریزو: «بدون شغل»
6. فانتن ‌لاتور: ردیف مردان
7. سزان: مگر سیب تکان می‌خورد؟
8. نویسنده‌ها و نقاشان
9. دُ گا: هوم، هه، ها
10. دُ گا: و زنان
11. کِسَت: نبسته است او را کسی دست‌وپای
12. رُدون: بالا، بالا!
13. ون گوگ: سِلفی با آفتاب‌گردان‌ها
14. نویسنده‌ها و نقاشان.
15. بونار: مارت، مارت، مارت، مارت
16. وویّار: شما صدایش کنید ادوار 
17.  والوتون: نبیِ اجنبی
18. براک: قلب نقاشی
19. فرانسه به روسیه می ‌رود
20. مگریت: پرنده به تخم
21. اولدنبورگ: کِیفِ نرمِ خوش
22. اما به هنر بدل می ‌شود؟
23. فروید: بُرهه‌نگر
24. هاجکین: سخنانی برای اچ. اچ
یادداشت‌ها
سپاس‌گزاری
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چشم پاینده: جستارهایی درباره‌ی هنر
نویسنده
مترجمآبتین رادمنش
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات444
زبانفارسی
شابک978-622-7858-01-3
موضوع کتابکتاب‌های آموزش نقاشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چشم پاینده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چشم پاینده

برای دریافت کتاب چشم پاینده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.