معرفی و دانلود کتاب چی کجا

عکس جلد کتاب چی کجا
قیمت:
۹۵۰۰ ۴,۷۵۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چی کجا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چی کجا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چی کجا

کتاب چی کجا آخرین نمایشنامه‌ی نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه نوبل، ساموئل بکت است. این اثر که رگه‌هایی از توتالیتر در آن موج می‌زند، به‌زعم بسیاری، نمایشنامه‌ای سیاسی‌ست که همچون اکثر آثار این نویسنده‌ی فقید، ابزوردیسم نیز در آن دیده می‌شود.

درباره‌ی کتاب چی کجا

اگر به دنیای نمایشنامه و تئاترهای مدرن علاقه‌مند هستید، احتمالا تاکنون خواننده یا ببینده‌ی آثاری از ساموئل بکت، نویسنده‌ی پرآوازه‌ی ایرلندی بوده‌اید. «در انتظار گودو» مشهورترین نمایشنامه‌ی این نویسنده است که در ایران نیز نمایش‌هایی براساس آن به روی صحنه رفته‌اند. در واقع، بکت کار خود را با نوشتن رمان آغاز کرد و بعدتر به نوشتن نمایشنامه نیز روی آورد که اکنون تعدادی از این نمایشنامه‌ها شهرتی جهانی دارند.

کتاب چی کجا (What Where) آخرین نمایشنامه‌ی ساموئل بکت (Samuel Beckett) است که بین ماه فوریه و مارس سال 1983 در اتریش نوشته شد. این اثر ابتدا به زبان فرانسوی به رشته تحریر درآمد، سپس توسط خود بکت به انگلیسی ترجمه شد. اثر پیش‌ رو نمایشنامه‌ای کوتاه و از متفاوت‌ترین آثار بکت به شمار می‌آید. بکت پنج شخصیت برای این نمایشنامه طراحی کرده که همگی ظاهری شبیه‌به‌هم دارند. بازیگران این نمایش با لباس‌‌ها و موهای بلند خاکستری بر روی صحنه حاضر می‌شوند. در واقع تنها چهار شخصیت بر روی صحنه حضور دارند و تنها صدای شخصیت پنجم در نمایش پخش می‌شود.

نمایشنامه‌ی چی کجا از یک الگوی فصلی پیروی می‌کند. صدا به ما می‌گوید که بهار است و چراغ روشن می‌شود. در کتاب حاضر مجموعه‌ای از دیالوگ‌ها و حرکات تکراری جاری است. همچون بسیاری از نمایشنامه‌های بکت، پوچی نیز در این اثر دیده می‌شود، اما چیزی که این نمایشنامه را به اثری متفاوت تبدیل کرده، بازی با مفهوم توتالیتر است. شخصیت‌های عجیب‌وغریب و مکالمات غیرقابل‌ پیش‌بینی ویژگی بارز کتاب چی کجا هستند که آن را به اثری قابل‌توجه برای دوستداران آثار بکت تبدیل می‌کند.

درباره‌ی مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه

«تجربه‌های کوتاه»، مجموعه‌ای گردآوری‌شده از داستان‌‌ها و نمایش‌نامه‌های کوتاهی است که از برترین آثار ادبیات جهان به شمار می‌آیند. این مجموعه با تلاش نشر چشمه و با هدف گردآوری آثار کم‌حجم، اما درجه‌یک ادبی جهان، به دست مخاطبان فارسی‌زبان رسیده است. مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه، یک فرصت عالی و استثنایی برای آشنایی مشتاقان جهان داستان و نمایش‌نامه با آثار مختلف ادبی از هر گوشه‌ی دنیا است. همچنین فرصتی ویژه برای تبدیل کردن اوقات ازدست‌رفته‌ی روز به تجربه‌ای طلایی و فراموش‌نشدنی به شمار می‌آید. در هر کجا و موقعیتی که باشید، چه در مسیر رسیدن به کار و یا فرصت استراحت روزانه، با در دست گرفتن یکی از کتاب‌های این مجموعه برای اندک زمانی از دنیای شلوغ و پرسروصدای بیرون فاصله خواهید گرفت و پا به جهان جادویی واژگان خواهید گذاشت.

از مجلدهای مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه می‌توان عناوین زیر را نام برد:

«مرده‌ها سکوت می‌کنند»، «شبح خانم ویل»، «حراج»، «محاکمه»، «پزشک پوشالی»، «میموزاهای الجزایر»، «مرگ در می‌زند»، «مجموعه‌ی نامرئی»، «من؟ من با همه فرق دارم» و «دو درس کوتاه درباره‌ی دیرین‌شناسی».

اقتباس‌های هنری از کتاب چی کجا

  • در سال 1983، آلن اشنایدر اولین تئاتر از نمایشنامه‌ی چی کجا را در تئاتر هارولد کلورمن نیویورک به روی صحنه برد؛ نمایشی که کاملاً به متن بکت وفادار بود.

  • در دسامبر 1983، بکت قصد داشت برای کارگردانی نسخه‌ی آلمانی این نمایشنامه به اشتوتگارت برود. به دلیل بیماری، این پروژه به تعویق افتاد و فیلمبرداری در نهایت، در استودیو Süddeutscher Rundfunk بین 18 و 25 ژوئن 1985 انجام شد.

  • در سال 1986، نمایشنامه‌ای تلویزیونی در آلمان و تئاتری در پاریس با اقتباس از این نمایش ساخته شد.

  • در سال 1988، هاینز هولیگر با اقتباس از نمایشنامه‌ی چی کجا اپرایی تک‌پرده را به‌روی صحنه برد و در سال 1997 نیز این اثر به صورت ضبط‌‌شده منتشر شد.

  • در سال 1988، بکت با Stan Gontarski و John Reilly همکاری کرد و تئاتر مجیک با اقتباس از چی کجا در سانفرانسیسکو برای تلویزیون آمریکا فیلمبرداری شد.

  • در دسامبر 1999، دیمین اودانل نسخه‌ی فیلمبرداری‌شده‌ی پروژه‌ی What Where for the Beckett on Film را کارگردانی کرد.

کتاب چی کجا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار ساموئل بکت را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

در بخشی از کتاب چی کجا می‌خوانیم

دوباره شروع مى‌کنم.
دیگه پنج ‌تا بیش‌تر نیستیم.
امروز درست انگار همون‌جا و همون‌موقع هستیم.
فصلِ بهار ئه.
زمان مى‌گذره.
این‌بار ناطق.
روشن مى‌کنم.
فضاى بازى روشن مى‌شود.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چی کجا
نویسنده
مترجمتینوش نظم جو
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات16
زبانفارسی
شابک978-600-229-632-0
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
۹۵۰۰ ۴,۷۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چی کجا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چی کجا

برای دریافت کتاب چی کجا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.