معرفی و دانلود کتاب مرغابی وحشی

عکس جلد کتاب مرغابی وحشی
قیمت:
77700 تومان - 8.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مرغابی وحشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مرغابی وحشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مرغابی وحشی

کتاب مرغابی وحشی نخستین شاهکار ادبی در ژانر تراژدی – کمدی است که در سال 1884 توسط نمایشنامه‌نویس نروژی هنریک ایبسن در پنج پرده خلق شد. این نمایشنامه درباره مردی است که می‌کوشد با کسانی که در نظرشان صداقت، درستی و راستگویی بیهوده است، مقابله کند.

درباره کتاب مرغابی وحشی:

در پرده نخست نمایشنامه مرغابی وحشی (The wild duck) در خانه هاکون ورله جشنی به مناسبت بازگشت پسرش به خانه برپاست. گرگیرش پسر هاکون 15 سال است که در معادن هویدال کار می‌کند و مدت‌ها می‌شود به خانه نیامده است. پس از آن اکدال پیر نزد هاکون می‌آید و اصرار می‌کند وارد دفتر کارش شود. اکدال مدت‌ها پیش هم‌رزم ورله و افسری در جنگ بود اما به دلیل رسوایی‌هایی که مسببشان ورله بوده، به زندان می‌افتد.

نمایشنامه مرغابی وحشی چند شخصیت اصلی دارد که هیچ کدام از آن‌ها شخصیت‌های شگفت انگیز و خارق العاده‌‌ای ندارند و صرفا انسان‌هایی معمولی هستند. این نمایشنامه شباهت‌هایی با نمایشنامه «دشمن مردم» هم دارد از آن جهت که شخصیت گرگیرش بسیار شبیه به دکتر استوکمان است با این تفاوت که دکتر استوکمان فردی محکم، قوی و در پی اهداف والایی بود اما گرگیرش شخصیتی متزلزل، افسرده و تا حدی کمیک دارد.

هدف ایبسن از نگارش این نمایشنامه پرورش شخصیت‌هایی متوسط است که زندگی معمولی دارند. توصیفات او به گونه‌ای است که بر رئالیسم تحلیلی تاکید می‌کند و بیشتر تلاش می‌کند از ناتورالیسم دوری کند. ایبسن برای اینکه اثرش بیشتر رئالیستی باشد، به میان مایگی تن داد به همین دلیل جامعه، مردم، هنرش و هر چیز دیگر در این اثر، رنگ و بوی میان مایگی و حد وسط را دارد.

درباره‌ی مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل:

هدف اصلی این مجموعه معرفی جهان‌های گوناگون نمایشی است؛ جهان‌هایی که به دلیل سیاست‌های فرهنگی خاص هیچ‌وقت گشوده نشدند و مردم چیزی از آن‌ها تا به حال نشنیده‌اند. آثار این مجموعه به دلیل اینکه بتواند موضوعات مختلفی را پوشش دهد به بخش‌هایی از جمله آمریکای لاتین، کلاسیک‌ها، کلاسیک‌های مدرن، تک‌پرده‌ای‌ها، چشم‌انداز شرق، بعد از هزاره، نمایشنامه‌های ایرانی، نمایشنامه‌های امریکایی و اروپایی تقسیم شده‌اند.

کتاب مرغابی وحشی مناسب چه کسانی است؟

کسانی که به آثار کلاسیک اروپایی و ادبیات نمایشی علاقه دارند و از طرفدارن هنریک ایبسن هستند، از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

با هنریک ایبسن بیشتر آشنا شویم:

شاعر و نمایشنامه نویس توانای نروژی، هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) در بیستم مارس 1828 میلادی چشم به جهان گشود. او از نمایشنامه‌نویسان مدرن و تحول‌گرایی محسوب می‌شود که جان تازه‌ای به کالبد ادبیات دراماتیک بخشیده و در آثارش، نگرش تازه‌ای به انسان را مطرح کرده است. در حقیقت ایبسن و آثارش را مرز بین تئاتر مردن و کلاسیک می‌دانند که از این نظر بسیار مهم است. درام‌های او حول محور انسان طراحی شده‌اند و دیدگاه‌ها، آرمان‌ها، غم، شادی، ناکامی‌های فردی و اجتماعی را در روند پرتلاطم حوادث اجتماعی به نمایش می‌گذارند.

پس از شکسپیر و چخوف، ایبسن بیش از سایر نمایشنامه‌نویسان در ایران شناخته شده و آثارش به روی صحنه رفته است. هنریک ایبسن در طول فعالیت هنری و ادبی خود 26 نمایشنامه ماندگار از جمله "مرغابی وحشی"، "استاد معمار"، "خانه عروسک" و... خلق کرد. سبک آثار ایبسن رئالیسم است که هم زمان از قوانین کلاسیک نمایشنامه‌نویسی هم پیروی می‌کند، هم چنین، نوعی سمبولییسم و نمادگرایی نیز در داستان‌های او دیده می‌شود.

داستان‌های او دارای بخش‌های مشخصی چون معرفی شخصیت‌ها، طرح مشکلات، گره افکنی، اوج‌گیری و گشایش گره‌ها همراه با پایانی غافلگیر کننده است. قواعدی که قهرمانان آثار او زیر پا می‌گذارند در واقع دغدغه‌های ذهنی خود اوست که سعی می‌کند آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف بسنجد و در بوته آزمایش قرار دهد.

در بخشی از کتاب مرغابی وحشی می‌خوانیم:

یک خدمتگزار: (جلوی در اتاق دیگر) می‌گم... پتِرسِن!... یه پیرمردی اومده و...
پتِرسِن: (زیر لبی) بر شیطون... یه‌همچین وقتی کی می‌تونه باشه؟!
ایکدال پیر از راست می‌آید. پالتوی ژنده‌ای پوشیده و یقه‌اش را بالا زده است. دستکش پشمی به ‌دست کرده است. عصا و کلاهی از خز به دست گرفته است و یک پاکت کاغذی قهوه‌ای زیر بغل دارد. موی حنایی رنگش چرکین و ژولیده است و سبیل کم پشت سفیدی پشت لبش دیده می‌شود.
پتِرسِن: (که به‌سوی او می‌رود.) ‌ای خدا... تو اینجا چی‌کار داری؟
ایکدال: (همان دم در) پتِرسِن، باید برم دفتر.
پتِرسِن: دفتر که یه ساعته تعطیله و...
ایکدال: دم درَم همینو گفتن، پدرم! ولی گرُبرگ که هنوز اونجاس. پتِرسِن یه لطفی بکن و بذار یواشکی از این‌طرف برم. (به در اختصاصی اشاره‌ می‌کند. ) بار اولم نیس که از این‌طرف می‌ر‌م!
پتِرسِن: باشه، بیا برو. (در را باز می‌کند.) ولی یادت باشه وقت رفتن از راه همیشگی بری، چون‌که مهمون داریم.
ایکدال: باشه. می‌دونم پتِرسِن، ممنونم پدرم! رفیق باوفا ! ممنونم. (زیر‌لب) الاغ! (وارد دفتر می‌شود و پتِرسِن در را پشت سر او می‌بندد.)
یِنسِن: اینم از کارمندای دفتره؟
پتِرسِن: نه. کارا که زیاد می‌شه، یه خرده‌ش رو می‌دن بهش ببره خونه ‌رونوشت برداره. ولی ‌روزگاری برای خودش کسی بوده این پیر‌مرد، ایکدال.
یِنسِن: آره، از سر و وضعش پیداس خیلی بدبختی کشیده.
پتِرسِن: آره. یه زمانی افسر بوده، کسی باورش نمی‌شه!
یِنسِن: برو بابا... افسر!

فهرست مطالب کتاب

رئالیسم مرغابی وحشی و ‌شاعرانگی ایبسن و سخنی درباره ترجمه این متن
کتاب‌شناسی
مرغابی وحشی
شخصیت‌ها
صحنه
پرده یک
پرده دو
پرده سه
پرده چهار
پرده پنج

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مرغابی وحشی
نویسنده
مترجمبهزاد قادری، یدالله آقاعباسی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات210
زبانفارسی
شابک978-600-7806-17-3
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
77700 ت - 8.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مرغابی وحشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مرغابی وحشی

برای دریافت کتاب مرغابی وحشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.