معرفی و دانلود کتاب هدا گابلر

عکس جلد کتاب هدا گابلر
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هدا گابلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هدا گابلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هدا گابلر

کتاب هدا گابلر، اثر هنریک ایبسن، داستان زندگی زن زیبایی را دنبال می‌کند که در ازدواج سرد و بی‌عاطفه‌ای اسیر شده و پس از بازگشت از ماه عسلی طولانی و کسل‌کننده به کمک دوست و همراهش، قاضی براک، تصمیم به نابودی زندگی افراد نزدیکش می‌گیرد و تلاش می‌کند با سوءاستفاده و کنترلشان، آن‌ها را به جنون بکشاند.

درباره‌ی کتاب هدا گابلر

هنریک ایبسن (Henrik Ibsen)، نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی هدا گابلر (Hedda Gabler) از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان مدرن و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات نروژ به حساب می‌آید که هم‌رده‌ی نمایشنامه‌نویسان بزرگی مانند شکسپیر و سوفوکل شمرده می‌شود. ایبسن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های جنبش رئالیسم در ادبیات نروژ و جهان شناخته می‌شود. اگرچه او کار خود را با نمایشنامه‌های واقع‌گرایانه آغاز نکرد، بلکه در دوره‌ی اول نویسندگی خود، آثار بسیاری برگرفته از اسطوره‌ها و افسانه‌های نروژی خلق کرد که گرچه اقتباس‌شده از اسطوره و افسانه بودند اما همچنان رگه‌هایی از رئالیسم و صراحت بیان مشهور ایبسن در آن‌ها دیده می‌شد. پس از این و بعد از ورود به دوره‌ی دوم کار ایبسن، دیگر اثری از اسطوره‌ها نمی‌بینیم و به جای آن به تماشای بلوغی رئالیستی در آثارش می‌نشینیم. کتاب هدا گابلر، اوج هنر ایبسن و شکوفایی کامل میراث ادبی این هنرمند بزرگ است.

کتاب هدا گابلر آخرین اثر رئالیستی هنریک ایبسن است که در سال 1890 میلادی در اوج شهرت ایبسن منتشر شد و در سرتاسر اروپا روی صحنه به اجرا درآمد. کتاب، درگیری درونی زنی زیبا و جذاب به نام هدا گابلر را دنبال می‌کند؛ زنی که پس از ازدواجی مصلحتی و خستگی از رابطه‌ای بدون عشق و در شورشی علیه زندگی کسل‌کننده‌اش شروع به نابود کردن افراد نزدیک زندگی‌ خود می‌کند.

هدا شباهتی به زنان پاک و سرخورده‌ی سده‌ی نوزده میلادی ندارد، او در واقع شخصیتی شیطانی است، اما ایبسن با او با ملایمت و همدردی برخورد می‌کند، مانند زنی که قربانی شرایط سخت زمانه‌ی خود شده و بر علیه آن‌ها می‌شورد. تصویرسازی ایبسن از درگیری درونی هدا با خود و انتظاراتی که در جامعه‌ی بورژوازی آن دوران از او می‌رود، داستان هدا گابلر را بدل به یکی از اثرگذارترین داستان‌های سده‌ی نوزده میلادی و نمایشی اعتراضی از تبعیض‌‌ها و نابرابری‌های علیه زنان در دوران انتشار خود می‌کند.

هدا گابلر یکی از اولین زنانی است که در دوره‌ی آغازین مدرنیسم به عنوان ضدقهرمانی خبیث و منفی نمایش داده می‌شود. ایبسن که این نمایش را در سال‌های پایانی زندگی خود نوشت، شخصیت هدا را با الهام از نورای «خانه‌ی عروسک» خود خلق کرد و یکی از شگفت‌انگیزترین کاراکترهای دراماتیک زمانه‌ی خود را به مخاطبان معرفی نمود. در خانه‌ی عروسک شاهد شخصیت زنی بودیم که پس از آگاه شدن از ضعف و ناتوانی خود، تصمیم به ترک خانه و خانواده می‌گیرد. اما هدا را می‌توان شخصیتی کاملاً مخالف نورا دانست. هدا پس از آگاهی به ضعف خود و خستگی از زندگی بیهوده‌اش، تصمیم می‌گیرد که به هر قیمت که شده بر علیه این شرایط قیام کند؛ او هرگز نمی‌خواهد خاطره‌ی یک زن نجیب و سربه‌زیر را در ذهن مخاطبان خود باقی بگذارد؛ میراث هدا قیام، خشم، آشوب و نابودی است.

معرفی و دانلود کتاب هدا گابلر

با توجه به شخصیت‌پردازی‌های زنانه‌ در آثار ایبسن، می‌توان او را یکی از نخستین نویسندگان بزرگ عصر مدرن دانست که در آثارش آشکارا به دغدغه‌های فمینیستی می‌پردازد و اگرچه هرگز صراحتاً خود را فمینیست معرفی نمی‌کند، همدردی‌ای که در قالب آثار خود نسبت به زنان سرخورده، زنان سرکوب‌شده و زنان سرافکنده نشان می‌دهد، از دیدگاه و نقطه‌نظر مردی سنتی در سده‌ی نوزده میلادی به نوع خود یک سرکشی انقلابی به حساب می‌آید.

در نهایت، می‌توان تمام درگیری هدا را از آغاز تا پایان نمایش، به نوعی درگیری زنی ضعیف‌شده و سرخورده برای کنترل پیدا کردن بر زندگی خود دید. زنی که در ناامیدی و ناتوانی برای کنترل کردن زندگی خودش تصمیم به نابودی و ویرانی زندگی دیگران می‌گیرد. ایبسن اوج هنر خود را در خلق چنین شخصیتی در کتاب هدا گابلر به نمایش گذاشته است: شخصیتی که در عین اخلاق‌گریز و بی‌رحم بودن، مخاطب را به ترحم وا می‌دارد و او را به توجیه اعمال ناپسند و خلاف عرف خود قانع می‌کند.

نکوداشت‌های کتاب هدا گابلر

  • هدا گابلر بهترین اثر هنریک ایبسن و هدا جذاب‌ترین کاراکتر زن خلق‌شده به وسیله‌ی اوست. (مجله‌ی بلک اند وایت)
  • هدا کاراکتری جهانی است، زاده‌ی تمدنی که به هیچ وجه تنها متعلق به نروژ نیست. (ویلیام آرچر در پیشگفتارش بر ترجمه‌ی انگلیسی هدا گابلر)

اقتباس‌های سینمایی از کتاب هدا گابلر

  • فیلم Hedda Gabler (2016) به کارگردانی متیو جان
  • برنامه تلویزیونی Hedda Gabler (1962) با کارگردانی الکس سگال و بازی اینگرید برگمان

کتاب هدا گابلر برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب هدا گابلر به تمام افرادی که به خواندن نمایشنامه و آثار مدرن ادبی علاقه دارند توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب هدا گابلر می‌خوانیم

هدا: ولی چقدر عجیب که کلاهش را این ‌طور می‌اندازد این‌جا. هیچ‌ کس این کار را نمی‌کند.
تسمان: مطمئن باش که دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد.
هدا: به هر صورت از او عذرخواهی کرده و رفع سوء تفاهم می‌کنم.
تسمان: بله هدای خوب و مهربانم، این کار را بکن.
هدا: عصر که آن‌جا رفتی می‌توانی او را برای امشب به شام دعوت کنی.
تسمان: حتماً این کار را خواهم کرد و اگر یک کار دیگر هم بکنی مرا قلباً خوشحال می‌کنی.
هدا: چه کار؟
تسمان: اگر بتوانی به خاطر من هم که شده خود را حاضر کنی که به او «تو» خطاب کنی.
هدا: نه، نه تسمان، قبلاً که گفتم، نباید چنین تقاضایی از من بکنی، سعی می‌کنم به او «عمه» بگویم و باید به همین راضی باشی.
تسمان: خیلی خوب، خیلی خوب، ولی فکر می‌کنم حالا که دیگر جزء فامیل شده‌ای‌...
هدا: باز هم هیچ دلیلی برای این کار نمی‌بینم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هدا گابلر
نویسنده
مترجممینو مشیری
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات95
زبانفارسی
شابک978-600-121-536-0
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هدا گابلر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هدا گابلر

برای دریافت کتاب هدا گابلر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.