نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مرشد و مارگریتا - میخائیل بولگاکف

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
محمدعلی کلوندی
۱۴۰۱/۳/۳۰
چهارنکته درموردکتاب را میخواهم بیان کنم که میتوانند مفید باشند
نکته اول: توانایی‌ها وقدرت شیطان مبتنی بر مسیحیت ارتدکس است وباعقایدشیعه اثنی عشری مطابقت نداردکه قلم نویسنده در شرح توانایی هاوقدرت شیطان بی تاثیر نیست.
نکته دوم: شخصیت‌های زیادی درداستان وجود دارند که تعدادی از آن‌ها وقتی کار نویسنده با آن‌ها تمام میشود از داستان خارج میشوند وبرای جمع بندی دوباره درمورد آن‌ها مطالبی هست.
نکته سوم: افرادی که باشیطان وافرادش برخورد دارند به شکلی عجیب وغریب سست و ناتوان هستند وهرچه که شیطان یا افرادش میگویند قبول می‌کنندواراده‌ای ازخود نشان نمی‌دهندالبته به جزاغذیه فروش که فقط از بلایی که بعد از نمایش بر سرش آمده از شیطان شکایت می‌کند که کلاه سرش می‌رود ومنشی مجموعه نویسندگان که حاضر نمیشود بدون کارت نویسندگی اجازه ورود به دستیاران شیطان نمی‌دهد.
نکته چهارم: به نظر من این اثر یک شاهکار نیست وچون من قبل از این کتاب، کتاب یادداشت‌های یک پزشک را از بولگاکف به صورت صوتی شنیده بودم انتظار یک کتاب
فوق العاده را داشتم که اینطور نبود. درآخرهم اجرای آقای
قناعت پیشه خوب بود و ایرادی در اجرای ایشان ندیدم.
سجادعسگری
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
خب بلاخره تمومش کردم. اول بگم اگه دنبال داستانی هیجان انگیز یا جذاب هستید این کتاب رو بهتون توصیه نمیکنم چون کاملا روند کسل کننده‌ای داره هرچند که ماهیت کتاب هم این نیست که داستانی جذاب رو داشته باشه. کل کتاب با همه‌ی شلوغی هاش فقط یک پیام داره که این پیامو فقط کش میده. این کتاب مملو از تفسیرهای طولانیه به طوری که اگه مثلا چند قسمت رو نشنوید و برید قسمت بعدی چیزی رو از دست ندادید باید صبر ایوب داشته باشید تا بتونید تا پایان گوش بدید. از نظر اینکه نویسنده ذهن خلاقی داره شکی درش نیست ولی اصلا در حد نویسنده‌هایی همچون داستایوفسکی یا پوشکین و.. نیست. البته که این ژانر کتاب هم مخاطب خاص خودشو میطلبه که قطعا این مخاطب من نیستم. حس میکنم نویسنده داره القا میکنه فقط بنده‌ی شیطان باید باشی تا به آرزوهات برسی. در همین داستان هرکسی خودش رو تسلیم شیطان کرده همه‌ی خواسته هاش برآورده شده هرکسی باهاش در افتاده ور افتاده. در داستان میبینیم شیطان زمانی که مارگاریتا رو احضار میکنه راننده‌ای براش میفرسته و جالب اینجاس اون راننده یه کلاغه و کلاغ در اساطیر باستان پیام آوره خدایان شناخته میشده معلوم نیس نویسنده شیطان را همون خدا میخاد معرفی کنه یا چیز دیگه. حتی دستیار ولند یک گربه است حتی گربه هم در روم باستان نشانه خدایان بوده و در اینجا یک گربه دستیار ولند هستش اینجا هم معلوم نیس نویسنده میخاد القا کنه ولند یا همون شیطان همان خداست یا نه. نمیدونم. به هرحال این شیطانی که من در داستان نویسنده دیدم شیطان نبود خدا بود و اینطوری بمن القا شد. در کل این کتاب را نخونید چیزی رو از دست ندادید. زمانی که تمامش کردم یه نفس راحت کشیدم.
مجید پاکنژاد
۱۴۰۰/۱۱/۲۰
این کتاب بی شک یکی از شاهکارهای ادبیات روسیه توسط نابغه‌ای به نام بولگاکف در میان بزرگانی مانند تولستوی، داستایوفسکی، پوشکین، انتوان چخوف، ماکسیم گورکی و...... به نگارش در آمده
به عقیده بنده این کتاب را بایستی در ژانر فلسفی قرارداد تا تخیلی که بسیار زیبا و توانمند توانسته مرز میان خیال و واقعیت را درهم شکسته و بسیار عمیق و تعمق برانگیز توانسته شیطان درون و شیاطین اطرافمان را در هم ترکیب کرده و یکسری واقعیات را در ذهن خواننده و یا بهتر بگم شنونده به تصویر بکشد.
شهرزاد زارع
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
سلام دوستان، این کتاب یک اثر متفاوت بود، کتابی که شاید نیاز به تامل فراوان داره، شروع داستان رو دوست داشتم آنقدر که خیلی سریع یک جلد از کتاب رو خریدم که خودم بخونم، اما ظاهرا از درک مطالب عمیقی که با زبان طنز بیان میشد عاجز بودم چون چندبار سعی کردم ولی نتونستم کتاب رو کامل گوش بدم از حوصله‌ام خارج بود، امیدوارم برای شما مفید واقع بشه
Monir Naghikhani
۱۴۰۱/۴/۲۴
زیاد خوشم‌نیومد، به جز برخی چیزها از جمله متی بعد از حضرت عیسی را دوست داشتم که آنهم کامل نبود، وجود شیطان وخدا بحثی هست همیشگی، سرگرم‌کننده بود ولی جالب نبودبا سپاس از گوینده محترم.
رضا اکبری
۱۴۰۲/۱/۱۷
داستان جالبیه من شیطان این داستان رو دوست دارم ولی باید با دقت زیاد گوش بدین چون اگه داستان از دستتون در بره سخته فهمیدنش
فاطمه براری
۱۴۰۱/۵/۲۳
بیان اقای قناعت پیشه مث همیشه عالی، با اینکه به شدت به ادبیات روسیه علاقه مندم اما این اثر به دلم ننشست
hooman nozhat
۱۴۰۱/۵/۱۸
یکی از آثاری که هرکس درطول عمرش باید مطالعه‌اش کرده باشد. البته اگر از ترجمه میلانی استفاده میشد خیلی بهتر بود
ali Aram
۱۴۰۲/۸/۸
به نظر من سبک این کتاب یک داستانه مفهوم بیشتر به رویا خیال هست. چندان جالب نبود حتی در رویای
بهمن ابراهیمی یزدی
۱۴۰۱/۱/۱۴
نثر بینهایت دلنشینی داره ضمنا فضا سازی نویسنده بی نهایت عالیه
شراره اسحاقی
۱۴۰۰/۱۱/۷
عالی بود. به گوینده عزیز و تیم خوب آوانامه خسته نباشید میگم.
دودی شهبازب
۱۴۰۳/۱/۱۹
خیلی جذاب بود، هنوز به شخصیت‌های داستان فکر میکنم
Dr. Anahita Akbari
۱۴۰۱/۹/۲۸
پیچیده و جالب بود باید فکرتان را بکار بیاندازید تا بفهمید
محمد مکرم
۱۴۰۱/۳/۲۱
زندگی در دنیای تخیلی بولگاکف
Omid Kamari2836
۱۴۰۱/۲/۲۲
زیاد خوشم نیومد تا اینجای کار
داود پقه
۱۴۰۱/۱/۲۴
زیاد حال نکردم باهاش
یاسین علایی
۱۴۰۱/۱/۸
داستانی جذاب و قابل دنبال کردن هست
مریم مهرشاد
۱۴۰۰/۱۲/۱۷
یه داستان تخیلی که فکر کنم بیشتر مناسب نوجوان هاست.