معرفی و دانلود فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی

عکس جلد فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی
قیمت:
۲۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی

فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی، مشروح گفت‌وگوی میترا فردوسی، پژوهشگر و ادیب با محمد صنعتی، روانپزشک را درباره‌ی چیستیِ رنج و آثار و پیامدهای آن در دنیای مدرن در بر دارد. با شنیدنِ این مقاله از ابعاد پیچیده‌ی رنج و آثار آن بر زندگی فردی و اجتماعی انسان و همین‌طور با چهره‌ی متفاوت آن از نگاه روانشناسی و عرفان آشنا خواهید شد.

درباره‌ی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی

رنج چیست؟ چرا در زندگی ناگزیر از تحملِ آن هستیم؟ چه موهباتی در رنج بردن وجود دارد که بر تحمل و نه گریز از آن، توصیه شده است؟ چیستی رنج و چگونگیِ تاب‌‌آوری در مواجهه با آن در طول تاریخ دستخوشِ چه دگرگونی‌هایی بوده است؟ و آیا از پسِ عبور از آن، رسیدن به ساحل امنِ آرامش و رهایی امکان‌پذیر خواهد بود؟ این پرسش‌ها و نیز پرسش‌های دیگری از این دست، دستمایه‌ی آن شدند تا محمد صنعتی در مصاحبه‌ای که به کوشش میترا فردوسی انجام گرفته است و جزئیات آن را در فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی می‌شنوید، از ماهیت رنج و تحولاتِ آن در دنیای امروز سخن بگوید.

معرفی و دانلود فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی

انسان به گفته‌ی فروید، روانکاو پرآوازه، موجودی لذت‌جوست و این لذت را در کامروایی و حصول به آنچه که می‌خواهد، می‌جوید. چنین لذتی در دایره‌ی یک فرد و احتیاجاتِ وی به‌تنهایی نمی‌گنجد و از این رو، به مفهومی اجتماعی بدل می‌شود. آنچه که محرک انسان در زندگی است، همین تمایل او برای لذت‌جویی و بهره‌مندی از زندگی است. تمامی اعمالِ انسانی، از جمله ساختن سرپناه و محافظت از خود در برابر خطرها را می‌توان اقدامی برای مقابله با مرگ و نیستی و ترس از فنا دانست. اضطراب، رنج و نگرانی به پویایی انسان برای بهره‌جویی از زندگی می‌افزاید و در اینجاست که رنج، مفهوم متفاوتی می‌یابد.

در مقاله‌ی رنج چونان سبک زندگی به ابعادِ متفاوتی از رنج پرداخته شده است: اینکه منشاء رنج از کجاست و آیا نگاه اسطوره‌ای به این پدیده و در نظر گرفتنِ اسطوره‌ی هبوط برای شناخت خاستگاه رنج کافی‌ست و حیرانی و گمگشتگیِ انسان از نخستین گناه و خوردن میوه‌ی ممنوعه منتج شده است؟ اصالتِ رنج به چه معناست و از کجا در ادبیات عرفانی راه یافته است. تفاوت‌های رنج فردی و اجتماعی چه هستند، رنج اجتماعی چه نمود و چهره‌ای دارد و مواجهه با آن، با استفاده از چه ابزاری امکان‌پذیر است. علاوه بر آن، به معنا و تعابیر مختلف رنج اشاره می‌شود و اینکه این پدیده، برای هر فردی از معنا و مفهومی متفاوت برخوردار است. سپس تفاوت‌های میان رنج و درد برشمرده می‌شود و از مصداق‌های آنان سخن به میان می‌رود. از رنج انسان در اعصار و قرون مختلف صحبت می‌شود و در نهایت، به رنج در ادبیات عرفانی و آنچه در نظر عطار و مولانا رنج نامیده می‌شود، اشاراتی می‌شود. از نگاه مولانا، انسان از طریق رنج بردن است که به کمال می‌رسد و خود باید به سراغ رنج برود. او باید با آغوش باز از رنجی که خداوند برای وی می‌فرستند، استقبال کند چرا که هر چه از جانبِ پروردگار متعال ارسال می‌شود همه رحمت است و حکمت.

فصلنامه فرهنگی، هنری و عرفانی نگاه آفتاب فصلنامه‌ای تخصصی در حوزه‌ی مطالعات عرفانی است که به‌طور ویژه بر شخصیت فرهنگی و عرفانی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی متمرکز است. مقاله‌ی رنج چونان سبک زندگی در شماره‌ی پاییز سال 1399 این فصلنامه به چاپ رسیده است. نسخه‌ی گویای این مقاله را به همت نشر صوتی نوین کتاب گویا و با خوانش احسان چریکی و منیژه قاسمی‌فرد می‌شنوید.

فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی را به تمامی علاقه‌مندانِ مباحث عرفانی و فلسفه و طرفداران و دوست‌دارانِ اندیشه و افکار مولانا و دیگر عرفا پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی می‌شنویم

- مثلاً می‌شود گفت گروه اجتماعیِ زنان، رنج‌های مشترکی دارند یا جماعتِ حاشیه‌نشینانِ فقیر، به یک شکل رنج می‌برند؟

- قطعاً در دل گروه‌های مختلف اجتماعی، موضوعاتی مشابه رخ می‌دهند که افراد اول فکر می‌کنند فقط مشکل آن‌هاست. اما در روابط گروهی‌ست؛ چه گروه خانواده یا گروه‌های دوستان و همکاران یا در جریان گروه‌درمانی و از طریق عامل درمانی‌ست که آن فرد و همه‌ی اعضای گروه می‌توانند از رنج‌های مشترکِ خود آگاه شوند. رنج مشترک، درد کمتری دارد. از این طریق است که می‌توانند با هم تلاش کنند تا رنج کمتری را متحمل شوند؛ یعنی از طریق گفتن از درد مشترکی که اعضای گروه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، درمان اتفاق می‌افتد. به این صورت که وقتی فردی که درد و رنجی را برای خودش، خیلی فردی و شخصی فرض می‌کرده و احساس می‌کرده که فقط اوست که در این موقعیت قرار گرفته و اوست که این بدشانسی و بدبختی را تجربه می‌کند، وارد گروه‌درمانی می‌شود و با دیگرانی مواجه می‌شود که دارند تداعی می‌کنند آن‌ها هم همان رنجی را که او تجربه کرده است، چشیده‌اند. در این وضعیت، آن فرد احساس آرامشِ بیشتری می‌کند زیرا دریافته فقط او نیست که بار چنین رنجی را بر دوش می‌کشد بلکه تعدادی درد مشترک را با هم تجربه می‌کنند.

- شما کلمه‌ی درد را در کنار رنج یا به‌جای آن به‌کار می‌برید. می‌خواهم بدانم تفاوت درد از نظر دایره‌ی مفهومی و معنایی با رنج چیست؟ در روانکاوی این دو فرق دارند؟

- به نظر من باید برای پاسخ به این سؤال، سراغ معادل انگلیسی این دو واژه برویم که تا حد زیادی، ما را نسبت‌به تفاوت‌ها آگاه می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
41 دقیقه
رنج چونان سبک زندگی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابفصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی
نویسنده
راویاحسان چریکی، منیژه قاسمی فرد
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی

برای دریافت فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: رنج چونان سبک زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.