معرفی و دانلود کتاب آخرین انار دنیا

عکس جلد کتاب آخرین انار دنیا
قیمت:
۹۰۰۰۰ 45000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آخرین انار دنیا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آخرین انار دنیا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آخرین انار دنیا

کتاب آخرین انار دنیا، به تالیف بختیار علی، شاهکار ادبیات کُرد و رمانی جهانیست. هر چه در دستتان هست را بگذارید کنار و این رمان را بخوانید. شاهکاری غیر منتظره، ظریف، معصومانه، عمیق با تخیلی شگفت انگیز و باور نکردنی.

آخرین انار دنیا رمانی عظیم، با زیرساخت‌های سایکولوژیک که جابه‌جا بر ساحت انسان و غلتیدن آن در وادی قدرت و پایمالی عاطفه تأکید دارد. بختیار علی در این کتاب به تمام مسائل بنیادی زندگی بشر از مرگ و تنهایی و خدا و زیبایی گرفته تا خیانت و تکثیر متشابه انسان‌ها در یکدیگر نیز پرداخته است.

توجه به تصاویر پس‌‌زمینه، تأکید بر زلالی جان‌های رنج‌برده از جنگ و فوکوس بر تبعات آن، هم‌نهشتی خودآگاه و ناخودآگاه حاکمان و نگاه واپس‌گراشان به انسان‌های پس از قیام، کم‌رنگ بودن هستار مرکزی انسانیت در مواجهه‌ی با قدرت، و بسیاری اِلِمان‌های دیگر از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در رمان آخرین انار دنیا است. 

آخرین انار دنیا رمانی جهانی است چرا که تاکنون به زبان‌های آلمانی، روسی، انگلیسی، عربی، یونانی، ترکی و اخیراً هم اسپانیایی برگردان شده و هنوز هم در نشریات ادبی دنیا نقدهایی می‌خورد و اگر از پرگویی‌های گاه زائد بختیار علی و تناقض‌های کوچکی که کم‌وبیش در بعضی از شخصیت‌های قصه‌اش مثل «اکرام کوه‌نشین» وجود دارد، بگذریم با رمان فوق‌العاده قوی و تکنیکی روبه‌رو هستیم.

بختیار علی در کتاب آخرین انار دنیا، هرچند جنگ و تبعات آن را دست‌مایه‌ی اصلی داستانش کرده اما به تمام مسائل بنیادی زندگی بشر از مرگ و تنهایی و خدا و زیبایی گرفته تا خیانت و تکثیر متشابه انسان‌ها در یکدیگر نیز پرداخته و شگفتا که در انتهای داستان هم، هیچ انسانی را محکوم و مجرم یا عاری از خطا نمی‌داند. قالب داستان بر رئالیسم جادویی استوار است. 

بختیار علی در هر ژانری که به فعالیت پرداخته، تحسین منتقدان را برانگیخته است. فعالیت‌های بختیار علی، خط بطلانی است بر این ادعا که نویسنده را تنها به وجه کاری خودش محدود می‌کند و هرگونه شاخه‌پری دیگر را مساوی با هدر رفتن انرژی و انحراف از معیار اصلی می‌خواند. بختیار در سال‌های فعالیتش همواره تئوری‌پردازی بزرگ و مقاله‌نویسی برجسته بوده است. در فعالیت‌های سیاسی‌اش همچون یک مصلح اجتماعی عمل کرده است. اشعارش به‌شدت موردتوجه بوده و به‌لحاظ ساختار و داشتن پس‌زمینه‌های فلسفی، جریان‌ساز بوده است و در کعب آخر کاراکتر چندوجهی‌اش، داستان‌نویسی (رمان‌نویسی) خلاق و جهانی است. رمان‌نویسی که درازگویی را با رمان، اشتباه نمی‌گیرد و همچون یک ناظر بی‌طرف، تنها به مختصات انسان در جغرافیایی بی‌مرز و تکثیرشده می‌پردازد. بختیار علی، رئالیسم جادویی را برای رمانش برگزیده است.

در کتاب آخرین انار دنیا، «مظفر صبحگاهی» راوی اصلی است که قصه را از درون کشتی راه گم‌کرده‌اش روایت می‌کند: لغزان و سیّال، با پاهایی که بر زمین نیست... مرد اسارت‌برده‌ای که اینک پس از بیست‌ویک سال حبس، بعد از آزادی، با زندان بزرگ‌تری روبه‌رو است؛ و «سریاسی» که از یک تَن به سه تَن تکثیر می‌شود: زایش رنج و دردهای بشری. «خواهران سپید» از مهم‌ترین کاراکترهای رُمان‌اند. دخترانی که بر پایه‌ی پیمانی پوچ، زایش را بر خود حرام کرده‌اند و با بکارتی ابدی، به یکی از مهم‌ترین انشعابات داستان چندبُعدی بختیار علی بدل می‌شوند. 

در بخشی از کتاب آخرین انار دنیا می‌خوانیم:

صبح روز اول بود که دانستم اسیرش هستم. 

توی آن کاخ متروک، در عمق آن جنگل پنهان بود که گفت بیرون طاعون کشنده‌ای شایع شده است. وقتی که دروغ می‌گفت تمام پرندگان پر می‌کشیدند. از بچگی چنین بود. هرگاه دروغ می‌گفت بلاهای طبیعی نازل می‌شد، باران می‌بارید یا درختان سقوط می‌کردند!... توی آن کاخ بزرگ و متروک اسیرش بودم. برایم کتاب‌های زیادی آورد و گفت: «این‌ها را بخوان»، گفتم: «می‌خواهم بروم»، گفت: «در بیرون طاعون آمده، تمام دنیا را طاعون برداشته، مظفر صبحگاهی... توی این کاخ زیبا بمان و زندگی کن. من این کاخ را برای رهایی از بیرون ساخته‌ام.

این‌جا آرام بگیر... من این کاخ را برای خودم و فرشته‌هایم ساخته‌ام، خودم و شیطان‌هایم... بیرون طاعون سختی است همین‌جا بمان و از طاعون‌ها دور باش.» آن‌جا از طاعون دور بودم. از بچگی چنین بود چیزهای خوبش را برای من می‌گذاشت و من هم چیزهای خوبم را برای او. او «یعقوب صنوبر» بود مردی که هرگاه به آسمان خیره می‌شد چیزی می‌شد. ستاره‌ای می‌چکید، شبی فرامی‌رسید یا نوری می‌افسرد!... طبیعت با او سازگار نبود انگار. خیلی‌وقت‌ها هم‌سفرش بودم؛ او بر تمام جاده‌ها چیره بود و مثل کف دست می‌شناخت‌شان. من آخرین هم‌قطار قدیمی‌اش بودم... از بچگی می‌شناختم‌اش، آن‌هایی که پیش‌ترها همراهمان می‌جنگیدند جوان بودند و بعدها نصفشان دشمن خونی‌اش شدند و نیمی دیگر نوکر دست‌به‌سینه‌اش. نمی‌دانم داستان من و یعقوب صنوبر از کجا شروع می‌شود... بیست‌ویک سال زندان و دربه‌دری از من چیزی نگذاشته است.

توی این بیست‌ویک سال هم او بود که نامه می‌داد و توی آن نامه‌هایش وعده می‌داد: «بیرون که آمدی، توی زیباترین قصر جهان زندگی خواهی کرد.» نامه‌هایش هیچ اسمی نداشتند، گاهی فقط می‌نوشت: «دل‌تنگت هستم» و یا طرح مغموم پرنده‌ای را می‌کشید. هر سال احساس می‌کردم که در آن دست‌خط چیزی روی می‌دهد. یک دگرگونی نرم و درونی. توی آن بیست‌ویک سال نوشته‌هایش تنها راه آگاه شدنم از جهان بیرون بود. 

بیست‌ویک سال آزگار، تنها آن جملات را می‌نوشت. همیشه یک جمله بود، یک جمله‌ی تکراری... اما

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آخرین انار دنیا
نویسنده
مترجمآرش سنجابی
ناشر چاپیانتشارات افراز
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات344
زبانفارسی
شابک978-964-243-053-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک
۹۰۰۰۰ 45000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آخرین انار دنیا

karow rezvani
۱۳۹۷/۱۲/۵
کتاب بسیار گیرایی ست، هنگام خواندن دوست ندارید کتاب را زمین بگذارید.. موضوع بسیار جذابی لااقل برای من داشت.
جا داشت داستان پردازی بیشتر و عمیق‌تر وارد شخصیت‌ها می‌شد.
دیگر اینکه ترجیح من ترجمه آزاد نیست، این کار خیانت به متن اصلی ست
شب رو شبان
۱۳۹۶/۱۲/۲۴
عالی. سرنوشت انسان‌هایی که جنگ سرنوشت آن‌ها را تباه کرده و شاید خود کمترین نقش را در این تباهی دارند. منبع تباهی هر چه و هر کس که باشد، آن‌ها روزگار خود را با دلی سبک می‌گذرانند.
سنور ویسی
۱۳۹۷/۵/۳۰
بهترین رمان از بهترین نویسنده‌ی کورد.. پیشنهاد میکنم رمان قصر پرندگان غمگین از همین نویسنده رو هم بخونید که فوق العادس و کلا با این رمانش متفاوته
دیمن غفاری
۱۳۹۶/۱۱/۱۱
عالی بود من این کتاب رو قبلا خونده بودم و اگر امانت نبود چندین بار دیگه هم دلم میخواست بازم بخونمش... حالا که اینجا پیدا کردم واقعا خوشحال شدم
محی الدین آرین
۱۳۹۷/۸/۲۶
داستانش خیلی خوبه، اما شیوه روایی داستان خیلی شاید به دل نشینه، که شاید به خاطر ترجمه باشه... بالاخره ترجمه مثل اصلش نمیشه
حنانه دزواره یی
۱۳۹۷/۹/۱۰
قرار بود آخر داستان، داستان‌های مینیمالی که تو مسابقه برنده شده بودن رو هم چاپ کنند!!!من که چیزی ندیدم
Alireza Khiabani
۱۴۰۰/۳/۲۸
یکی از بهترین کتاب‌هایی که خوندم
نسخه چاپیش رو گرفتم هدیه بدم به کسانی که براشون ارزش قائلم
مسعود میرزایی
۱۳۹۹/۷/۲۶
بی نظیره این کتاب. قبلا هم در برنامه کتاب شب رادیو تهران با صدای استاد بهروز رضوی گوش داده بودم
Ftm Sa
۱۳۹۸/۱۰/۲۴
آدمو یکم گیج میکنه ولی گیرایی بالایی داره
مهسا فریادیان
۱۳۹۸/۷/۱۸
بی‌نظیر و فوق‌العاده
واحد محمودی
۱۳۹۸/۴/۱۳
واقعا بهترین رمان دنیاست
پریا ساعدی
۱۴۰۱/۱/۱
کتاب بسیار خوبی بود
مشاهده همه نظرات 12

راهنمای مطالعه کتاب آخرین انار دنیا

برای دریافت کتاب آخرین انار دنیا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.