معرفی و دانلود کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک

عکس جلد کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک

کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک، اثر علیرضا نظری راهکارهایی برای دانشجویان ارائه می‌کند تا بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی خود را برای بازار کار و فرصت‌های شغلی موجود آماده کنند. نویسنده ضمن توضیح آسیب‌های ناشی از عدم برنامه‌ریزی دقیق به برنامه‌ریزان آموزش عالی نشان می‌دهد که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مطابق با شغل‌های موجود در بازار کار شکل نگرفته‌اند.

درباره‌ی کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک

یکی از مشکلات اساسی که کشورهای درحال‌توسعه با آن روبرو هستند فقدان برنامه‌ی آموزش متناسب با نیاز‌های کشور است. همان‌گونه که در کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک بیان می‌شود، رشد روزافزون رشته‌های تحصیلی و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بدون در نظر گرفتن نیازهای بازار کار سبب شکافی بین فارغ‌التحصیلان و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار شده است.

این مشکل در کشورهای توسعه‌یافته با توجه به ارتباط نزدیک بینِ رشته‌های دانشگاهی و بازار کار به وجود نمی‌آید. آموزش عالی در هر کشور با هدف ارائه‌ی بالاترین سطح خدمات آموزشی در نظر دارد تا افراد را برای ایفای نقش شغلی و اقتصادی مطابق با نیازهای کشور تعلیم دهد. نیازهای کشور به نیروی انسانی، سطوح اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را شامل می‌شود که بی‌توجهی یا عدم برنامه‌ریزی دقیق برای آن برابر است با از دست رفتن سرمایه‌ی انسانی و به وجود آمدن مشکلات متنوع در سطح‌های یادشده.

مورد دیگری که علیرضا نظری در کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک بیان می‌کند رقابت میان کشورها در عرصه‌ی جهانی است که دولت‌ها را وادار به برنامه‌ریزی دقیق‌تر می‌کند. منفعل بودن در دنیای امروز باعث می‌شود تمامی بخش‌های کشور اعم از ادارات، صنایع و تولید‌کنندگان کالاهای مصرفی و همچنین متصدیان فرهنگی و اجتماعی با مشکلاتی جدی مواجه شوند. بیکاری و مدرک‌گرایی مهم‌ترین پیامد عدم تطابق میان آموزش عالی و اقتضای بازار کار است.

کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک، در فصل اول و دوم دلایل فاصله و شکافِ میان بازار کار و آموزش عالی را شرح و در ادامه، طرح‌های اجرایی برخی کشورها برای کم کردن این فاصله را توضیح می‌دهد. در این بخش طرح «دانشگاه کارآفرین» نیز مطرح می‌شود. در فصل سوم کتاب بر تمرکززدایی از برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی می‌پردازد و آسیب‌ها، مزایا و موانع آن را شرح می‌دهد. کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک، در فصل چهارم و پنجم به بیان مشخصات و ویژگی‌های یک دانشگاه کارآفرین می‌پردازد و شرایط مورد نیاز برای برپایی کسب‌وکارهای کوچک در محیط دانشگاه را بیان می‌کند. این اشتغال‌زایی بر اساس ویژگی‌ها و امکانات منطقه تعیین می‌شود. فصل ششم را علیرضا نظری به تشریح عملکرد برخی کشورهای صنعتی در زمینه‌ی ایجاد کسب‌وکارهای کوچک اختصاص داده و نتایج آن را در رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته بررسی می‌کند.

نویسنده در فصل چهارم مشخصات دانشگاه کارآفرین را از لحاظ محتوای درسی به دو قسمت محتوای اجباری و محتوای اختیاری تقسیم می‌کند. در بخش محتوای اجباری یا عمومی، مبانی راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب‌وکار و در بخش اختیاری یا تخصصی، مهارت‌های فنی لازم برای تیم‌های کارآفرین تدریس می‌شود. با توجه به این توضیحات، نویسنده در فصل هفتم با بیان مقدمات عمومی مورد نیازِ دانشجویان پیشنهاد خود را جهت تکوین نظام درسی بیان می‌کند.

کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک توسط انتشارات مانیان عرضه شده است.

کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندان به کتاب‌های حوزه‌ی کارآفرینی و علوم تربیتی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک می‌خوانیم

ملاحظات میدانی نشان می‌دهد تعداد شغل‌هایی که در صنعت و یا عموماً بازار کار در ارتباط با رشته‌های مهندسی وجود دارد بسیار گسترده‌تر از محتوای ثابتی است که در این رشته‌ها آموزش داده می‌شود. عده زیادی از افرادی که در ارتباط با رشته‌های مهندسی جذب بازار کار می‌شوند در زمینه تجارت و خرید و فروش تجهیزات، ابزار مرتبط و یا مصالح مورد کاربرد در این رشته‌ها شاغل می‌باشند حال آنکه تعداد کمتری به‌عنوان مهندسین مشاور طراحی در شرکت‌ها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات مهندسی جذب می‌شوند. همچنین تعدادی از فارغ‌التحصیلان به‌عنوان مهندسین مجری در جهت امور اجرایی فعال هستند که بخشی از همین افراد نقش نظارت بر عملیات مهندسی را بعهده‌دارند لذا همانطور که ملاحظه می‌شود گرچه همه این عناوین شغلی مرتبط با یک رشته مهندسی است ولی نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد که جایگاه این افراد در شغل خود مهارت‌های مورد نیاز متفاوتی را می‌طلبد.

به‌عنوان مثال فردی که دارای شغل مرتبط با بخش فروش در یک کارخانه تولیدی مصالح ساختمانی مشغول بوده و فارغ‌التحصیل در رشته مهندسی عمران می‌باشد گرچه نیاز به آموزش مفاهیمی در رابطه با ارزیابی مقاومت اجزای ساختمانی دارد اما بنظر شغل او نیاز بیشتری به کسب توانایی‌هایی در مورد مسائل بازرگانی، بازاریابی و شناخت انواع روابط تجاری دارد که معمولاً در محتوای درسی حال حاضر رشته‌های مهندسی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد یا در مورد فردی که مسئولیت اجرای پروژه‌های عمرانی را در دست دارد آموزش نحوه مدیریت عملیات اجرایی، اجرای بهینه برنامه زمانبندی و توانایی ارزیابی تکنیک‌های مختلف اجرایی ضرورت بیشتری دارد حال آنکه در رشته‌های مهندسی ارائه شده در دانشگاه‌ها در حال حاضر محتوای یکسانی به همه افراد آموزش داده شده و در واقع فرد حجم بیشتری از مفاهیم دریافتی خود را که با صرف سرمایه زمانی و شاید مالی بدست آورده‌اند در جایگاه شغلی خود سودمند نیافته و معمولاً بدست فراموشی سپرده می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1: ارزیابی کارکرد بخش آموزش عالی
توسعه آموزش عالی
به‌روزرسانی آموزش عالی
نهادینه کردن ارتباط بین آموزش عالی و بازار کار
2: روش آموزش دوگانه (ترکیبی) یا آموزش حین کار
معرفی ساختار آموزش دوگانه
مرور تجربه برخی کشورها در اجرای آموزش‌های مهارتی
اشتباه در تلاش برای شبیه‌سازی محیط‌های کاری در فضاهای آموزشی
3: تمرکززدایی در بخش آموزش عالی
ابعاد مختلف تمرکززدایی در ساختار آموزش عالی
مرور سوابق در مورد تمرکززدایی در ساختار آموزش عالی
تمرکززدایی در محتوای تحصیلی آموزش عالی
آسیب‌های تمرکززدایی ناقص در ساختار آموزش عالی
استقلال مالی مؤسسات آموزش عالی
حرکت به سمت استقلال مالی دانشگاه‌ها با حمایت از تیم‌های کارآفرین
4: هدف‌گذاری کارآفرینی در دانشگاه‌ها
شاخص‌های دانشگاه کارآفرین
بومی‌سازی طرح دانشگاه کارآفرین
محتوای درسی و هدایت تحصیلی در دانشگاه کارآفرین
فرهنگ‌سازی کارآفرینی در دانشگاه‌ها
کارآفرینی در دانشگاه‌های مهارتی
هدفمندی پروژه‌های درسی و پژوهشی بر اساس راه‌اندازی کسب‌وکار
راهنمایی تیم‌های کارآفرین دانشجویی توسط اساتید دانشگاه
5: سازوکار دانشگاه‌ها برای رشد کسب‌وکارهای نوپا
برنامه‌های رشد برای تیم‌های کارآفرین دانشجویی
جذب سرمایه اولیه برای رشد تیم‌های کارآفرین دانشجویی
تجربه پارک‌های علم و فناوری و چالش‌ها
توجه به پتانسیل‌های بومی در پروژه‌های کارآفرینی
شکل سهامی واحدهای کسب‌وکار نوپای دانشجویی
تبدیل مرحله به مرحله دانشگاه‌های نسل قبل به دانشگاه‌های کارآفرین
6: تأثیر توسعه کسب‌وکارهای کوچک در رشد اقتصاد کشورها
فضای اقتصادی مناسب برای سهولت آغاز کسب‌وکارها
تجربه موفق دولت چین در توسعه کسب‌وکارهای کوچک
خوشه‌سازی کسب‌وکارها جهت توسعه
آسیب‌شناسی توسعه کسب‌وکارهای کوچک
7: مهارت‌های لازم برای تأسیس و رشد کسب‌وکارهای نوپا
شناخت بازار و تحلیل صنعت
بازاریابی
ارزیابی ریسک
طراحی ساختار تولید
طراحی سازمان
طراحی بخش مالی
توصیه‌هایی در مورد راه‌اندازی کسب‌وکارها
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک
نویسنده
ناشر چاپینشر مانیان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات204
زبانفارسی
شابک978-622-310-101-4
موضوع کتابکتاب‌های کارآفرینی، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک

برای دریافت کتاب آموزش عالی مهارتی با هدف توسعه کسب و کارهای کوچک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.