معرفی و دانلود کتاب آموزش مهارت‌های زندگی: راهنمای تدریس تسهیل گران، مربیان و مشاوران

عکس جلد کتاب آموزش مهارت‌های زندگی: راهنمای تدریس تسهیل گران، مربیان و مشاوران
قیمت:
۹۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آموزش مهارت‌های زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش مهارت‌های زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش مهارت‌های زندگی: راهنمای تدریس تسهیل گران، مربیان و مشاوران

کتاب آموزش مهارت‌های زندگی نوشته‌ی حامد برآبادی، به بیان مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت‌های زندگی می‌پردازد و می‌کوشد شیوه‌ی آموزش آن‌ها را توضیح دهد. این کتاب روی مهارت‌هایی همچون همدلی، خودآگاهی، تفکر انتقادی و مدیریت استرس متمرکز می‌شود و به مربی‌ها و مشاوران یاد می‌دهد چطور کارگاه‌هایی برای آموزش آن‌ها برگزار کنند، چه ابزارهایی را به کار گیرند و کدام فعالیت‌ها را در این کلاس‌ها انجام دهند.

درباره‌ی کتاب آموزش مهارت‌های زندگی

انسان با برخی از توانایی‌ها‌ زاده می‌شود و به کمک آن‌ها زندگی می‌کند. با اینکه غرایز و توانایی‌های ذاتی برای بقا الزامی هستند ولی برای بالاتر بردن کیفیت زندگی کافی نیستند. ما برای اینکه خوشحال‌تر باشیم، سالم‌تر زندگی کنیم یا در روابط اجتماعی‌مان پیشرفت کنیم مجبوریم مفاهیم بیشتری را یاد بگیریم و آن‌ها را در خود ارتقا دهیم. به این مفاهیم در اصطلاح مهارت گفته می‌شود. مهارت‌ها از محصولات زندگی مدرن به شمار ‌می‌روند. در حقیقت پس از ظهور علم روانشناسی، بشر فهمید غیر از علم و تجربه، به نوعی دانش اکتسابی ویژه‌تر هم احتیاج دارد. مهارت‌های زندگی در طول این سال‌ها به مرور گسترده‌تر شدند تا جایی که امروزه طیف وسیعی را شامل می‌شوند. از طرف دیگر، محققان این موضوع را صرفاً مختص بزرگسالان نمی‌دانند، بلکه اعتقاد دارند کودکان هم باید برخی از آن‌ها را دارا باشند. اما مسأله اینجاست که یاد گرفتن مهارت‌های زندگی کار ساده‌ای نیست. در واقع برای رسیدن به آن باید آموزش ببینیم و تمرین کنیم. به عبارت بهتر، به مربی یا منتوری احتیاج داریم که بتواند به درستی آن‌ها را آموزش دهد. کتاب آموزش مهارت‌های زندگی: راهنمای تدریس تسهیل‌گران، مربیان و مشاوران نوشته‌ی حامد برآبادی به همین موضوع پرداخته و کوشیده این شیوه‌های آموزشی را توضیح دهد. این کتاب نشان می‌دهد که یک آموزگار، کوچ یا منتور چطور و با چه ابزار‌هایی می‌تواند چنین مهارت‌هایی را به دیگران بیاموزد.

مهارت اساساً با مفهوم آموزش گره خورده و این دو نمی‌توانند جدای از هم باشند. ما در طول زندگی‌مان در مورد خیلی از موضوعات آموزش می‌بینیم و آن‌ها را یاد می‌گیریم. آموزش با تمام محاسنی که دارد، در دو سطح کلی تغییراتی در ما به وجود خواهد آورد: در سطح دانش و اطلاعات، و در نگرش. یعنی ما به کمک آموزش، درباره‌ی موضوعی اطلاعات بیشتری کسب می‌کنیم و دیدگاهمان نسبت به آن تغییر می‌کند. اما نکته‌ی مهم این است که این‌ها هیچ‌کدام به تغییر در رفتار منتهی نخواهد شد. برای مثال در مدرسه و خانواده به ما یاد داده‌اند که سیگار مضر است. ما در مورد تبعات سیگار کشیدن می‌دانیم و احتمالاً نگرش بدی نسبت به آن پیدا کرده‌ایم. ولی این مسائل باعث نمی‌شوند آن را ترک کنیم. اینجاست که مفهوم مهارت وارد می‌شود. وقتی آموزش با مهارت ترکیب شود، تغییر وارد سطح عمیق‌تری شده و رفتار‌ها را عوض می‌کند. حامد برآبادی در کتاب آموزش مهارت‌های زندگی، به چند مهارت مهم زندگی مثل همدلی، خودآگاهی، تفکر انتقادی و مدیریت استرس اشاره می‌کند و شیوه‌ی آموزش هر یک را به تفصیل توضیح می‌دهد. نویسنده از شیوه‌ی برگزاری کارگاه‌ها می‌گوید و فعالیت‌هایی را که باید در آنجا انجام شوند، گام‌به‌گام شرح می‌دهد.

کتاب آموزش مهارت‌های زندگی را انتشارات نسل یاسان چاپ کرده است.

کتاب آموزش مهارت‌های زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی کسانی که در حوزه‌ی مهارت‌آموزی فعالیت دارند، توصیه می‌شود. چه تسهیل‌گر کودکان باشید و چه مشاور بزرگسالان، این راهنما نکات زیادی را به شما خواهد آموخت.

در بخشی از کتاب آموزش مهارت‌های زندگی: راهنمای تدریس تسهیل گران، مربیان و مشاوران می‌خوانیم

پس از انجام این فعالیت، تسهیل‌گر (مربی) می‌تواند برای جمع‌بندی بگوید: همدلی (Empathy) توجه و رفتار مناسبِ شنونده در مقابل فرد سخنگوست؛ به‌گونه‌ای که در پایان مکالمه و ارتباط، سخنگو این احساس را دارد که درک شده و مورد احترام قرار گرفته است. به‌طور خلاصه، همدلی عبارت است از درک حقیقی پیام با قرار دادن خود به‌جای فرد سخنگو. استعاره‌ی راه رفتن با کفش‌های دیگری به‌خوبی منظور ما از همدلی‌کردن را منتقل می‌کند. گاهی ممکن است احساسات یا تجربه یا رفتار کسی را درک نکنیم. مساله‌ای نیست! جنبه‌ی مهم همدل‌ بودن تمایل به درک و توانایی انتقال این تمایل است. همواره می‌توانیم - و بهتر است - بپرسیم که: «آیا حرفت را درست می‌فهمم؟» پس ‌همدلی عبارت است از گوش‌کردن به کسی و تلاش برای درک دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و احساساتش، و انتقال دادن این درک به او. همدلی با همدردی یا دلسوزی متفاوت است. در همدردی سعی می‌کنیم در برابر عواطفِ ابرازشده از سوی سخنگو، شفقت و ترحم نشان دهیم. گوش‌دادن با همدلی شامل درک محتوا و احساس موجود در پیام است، حال آن‌که در همدردی توجه بیشتر معطوف به احساسات موجود در پیام است و ما سعی داریم نشان دهیم که از احساساتِ ابرازشده توسط سخنگو، متاثر شده‌ایم. اصطلاح قدیمی «بدبختی همراه می‌طلبد» مبین این است که گاهی‌اوقات افراد مایلند دیگران با آن‌ها همدردی کنند. اما در بسیاری از موارد - هنگامی‌که قصد انتقال پیامی جدی را دارند- به هیچ‌ روی دوست ندارند دیگران برای آن‌ها اظهار تأسف کنند. چنین واکنشی از سوی شنونده حاکی از این است که او معنای پیام فرد سخنگو را به رسمیت نمی‌شناسد. این رفتار عموماً به صورتی تحقیرآمیز و بیش از حد احساساتی جلوه‌گر می‌شود؛ هرچند شنونده نیت بدی نداشته باشد. پس پاسخ همدلانه بر اصل موضوع تاکید دارد، در حالی‌که پاسخ همدردانه احساس اندوه برای فرد سخنگو را به نمایش می‌گذارد، اما درک درستی را از معنای پیام او ارائه نمی‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمات تشکیل کارگاه آموزشی
فصل دوم: مهارت خودآگاهی
فصل سوم: مهارت‌ همدلی
فصل چهارم: مهارت مدیریت استرس
فصل پنجم: مهارت مدیریت هیجانات (خشم، خُلق منفی)
فصل ششم: مهارت‌های ارتباطی
فصل هفتم: مهارت تفکر انتقادی
فصل هشتم: مهارت تفکر خلاق
فصل نهم: مهارت‌های حل مساله و تصمیم‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش مهارت‌های زندگی: راهنمای تدریس تسهیل گران، مربیان و مشاوران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نسل یاسان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات284
زبانفارسی
شابک0-3-98066-622-978
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آموزش مهارت‌های زندگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آموزش مهارت‌های زندگی

برای دریافت کتاب آموزش مهارت‌های زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.