معرفی و دانلود کتاب ابزارهای کمدی نویسی: مسئله‌ی جدی بانمک ‌بودن

عکس جلد کتاب ابزارهای کمدی نویسی: مسئله‌ی جدی بانمک ‌بودن
قیمت:
۷۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ابزارهای کمدی نویسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ابزارهای کمدی نویسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ابزارهای کمدی نویسی: مسئله‌ی جدی بانمک ‌بودن

تفاوت بین یک اثر خنده‌دار و کمدی چیست؟ کمدی چه تفاوتی با درام دارد؟ استیو کاپلان در کتاب ابزارهای کمدی نویسی اهمیت کمدی را در قیاس با درام تبیین کرده و ریشه‌های اهمیت ویژه‌ی آن را در این مسئله جست‌وجو می‌کند که کمدی بازنمایانگر واقعیت موجود است. همچنین اعتقاد دارد که کمدی به شیوه‌ای منحصربه‌فرد حقیقت را بازگو می‌کند. این کتاب حاوی ترفندهایی برای خنده‌دار بودن نیست؛ بلکه اثری‌ست در تجلیل از کمدی فاخر و راهنمایی برای تبدیل شدن به کمدین‌های بهتر.

درباره‌ی کتاب ابزارهای کمدی نویسی

استیو کاپلان (Steve Kaplan)، نویسنده و متخصص حوزه‌ی سرگرمی، کتاب ابزارهای کمدی نویسی (The Hidden Tools of Comedy) را در ردّ یک نظریه‌ی کلی نوشته است. او می‌کوشد علیه این ایده که درام عمیق‌تر از کمدی است استدلال‌هایی بیاورد و بنابراین تصمیم گرفته است در این کتاب نظریه‌ی جدیدی را ارائه دهد. این نظریه کمدی را در نسبت و قیاس با درام، شکل هنری عمیق‌تری قلمداد می‌کند.

کاپلان استدلال می‌کند که درام درباره‌ی شخصیت‌هایی است که «ایده‌آل» هستند و کمدی درباره شخصیت‌هایی است که «ناقص»اند و بنابراین با جهان واقعیت قرابت بیشتری دارند. بر این اساس، او نتیجه می‌گیرد درام درباره‌ی این است که مردم چگونه می‌خواهند باشند -اما نیستند- و کمدی اساساً درباره‌ی این است که مردم واقعاً چگونه هستند. استیو کاپلان درصدد آن برمی‌آید که افق‌های تازه‌ای را پیرامون چیستی کمدی و چگونگی عملکرد آن رویاروی مخاطبان بگسترد.

اما آیا درام به راستی شکل عمیق‌تر و ناب‌تری نسبت به کمدی است؟ استیو کاپلان در طول کتاب استدلال‌های خود را دراین‌باره بیان می‌کند اما در نهایت نتیجه‌گیری نهایی درباره‌ی این موضوع بر عهده‌ی مخاطب است. برخی از منتقدانِ این کتاب که با ایده‌ی اصلی کاپلان موافقت و همدلی چندانی ندارند، بر این عقیده‌اند که شخصیت‌های درام می‌توانند افرادی باشند که رنج می‌برند زیرا نمی‌توانند دنیا را آن‌گونه که هست، با محدودیت‌ها و نقصان‌هایش، بپذیرند. به عبارت دیگر، درام به اندازه‌ی کمدی درباره‌ی افراد، نقص‌ها و در نتیجه واقعیت‌ها است.

نویسنده سپس استدلال می‌آورد که تفاوت بین درام و کمدی، حضور شخصیت «قهرمان» و «غیرقهرمان» نیست، بلکه صورت صحیح این دوگانه را باید «بزرگسالانی که به شیوه‌ای ناقص اما اساساً بالغانه به مسائلشان رسیدگی می‌کنند» و «بزرگسالانی که چالش‌های خود را به شیوه‌ای کاملاً ناقص و کودکانه/احمقانه حل می‌کنند» در نظر گرفت.

بخش اول کتاب با عنوان «شناخت کمدی» دربرگیرنده‌ی پنج فصل است که استیو کاپلان در آن‌ها ابعاد گوناگون کمدی را معرفی و تشریح می‌کند. باورهای رایج اما نادرست درباره‌ی کمدی، نظریه‌ی بدیع کاپلان دراین‌باره، آزمونی برای درک کمدی و معرفی ابزارهای کمدی، موضوعاتی هستند که در بخش اول کتاب، مطالب مفید و مفصلی را درباره‌ی آن‌ها می‌خوانید.

معرفی و دانلود کتاب ابزارهای کمدی نویسی

نویسنده سپس در بخش دوم به خوبی نشان می‌دهد که چگونه از هر ابزاری در کمدی برخلاف درام استفاده می‌شود. بخش دوم اثر پیش رو با عنوان «ابزارهای پنهان کمدی نویسی» فصل ششم تا سیزدهم کتاب را در بر می‌گیرد و در بخش سوم با عنوان «شاه بیت» سؤال‌های متدوال درباره‌ی کمدی مطرح شده و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

کتاب ابزارهای کمدی نویسی از حیث پژوهشی دارای ارزش بسیار بالا و نثر آن بسیار روان و عاری از مغلق‌گویی است. نویسنده در تلاشی موفق و به‌ثمرنشسته، ساختار منحصربه‌فردی را برای کتاب در نظر گرفته است که یادگیری را سرگرم‌کننده و آسان کند. کاپلان احترام و اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کمدی قائل است و دانش و تجربه‌ی او این کتاب را به یک پیشنهاد منحصر به فرد و ضروری برای کسانی که در خنداندن مردم جدی هستند، تبدیل کرده است.

در پاسخ به این پرسش که چه چیزی این کتاب را برای علاقه‌مندان حوزه‌ی طنز به یک خواندنی ضروری تبدیل می‌کند، باید گفت که کاپلان چیزی حدود ده‌هزار ساعت از زندگی خود را وقف این موضوع کرده و اثر حاضر دربرگیرنده‌ی سال‌ها تجربه‌ی او در فیلم، تئاتر و تلویزیون و مطالعه‌ی دقیق و هدفمند کمدی است که در هشت ابزار آسان برای ساختن کمدی بهتر خلاصه شده است. شما نمی‌توانید تمام زندگی خود را صرف مطالعه در حوزه‌ی کمدی کنید اما می‌توانید یک راه میانبر کوتاه‌تر انتخاب کنید و با خواندن کتاب ابزارهای کمدی نویسی، از سال‌ها تجربه و پژوهش استیو کاپلان در این زمینه بهره ببرید.

کتاب حاضر به همت نشر چشمه و ترجمه‌ی مهدی کیا چاپ و منتشر شده است.

کتاب ابزارهای کمدی نویسی برای چه کسانی مناسب است؟

آنچه در کتاب ابزارهای کمدی نویسی نوشته شده است، برای نویسندگان، مجریان، کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که در تئاتر، تلویزیون و عرصه‌ی سینما مشغول فعالیت در حوزه‌ی کمدی و طنز هستند، کاربرد دارد.

در بخشی از کتاب ابزارهای کمدی نویسی: مسئله‌ی جدی بانمک ‌بودن می‌خوانیم

در کمدی‌رمانتیک‌ها، شخصیت‌های شما با مهارت‌های اندکی شروع می‌کنند یا مثل فیل کانِرز در روز گراندهاگ عوضی‌اند. برای آن‌که داستان عاشقانه را وارد کمدی‌رمانتیک کنید، به شخصیت اصلی، خواه بیل موری در نقش فیل باشد یا ساندرا بولاک در نقش لوسی در فیلم وقتی خواب بودی، مهارت‌هایی بدهید. مثلاً فیل را در نظر بگیرید که در ابتدای فیلم روز گراندهاگ آدمی عوضی و خودپسند است، اما ناگهان بااحساس و صمیمی و بامحبت می‌شود و سکانسْ رمانتیک می‌شود. می‌خواهید درام خلق کنید؟ به کاراکتر مهارت‌هایی بدهید. می‌خواهید کمدی خلق کنید؟ مهارت‌هایی را از کاراکتر بگیرید.

به همین طریق می‌توانید به یک داستان درام کمدی اضافه کنید: شخصیتی ناقهرمان به صحنه اضافه کنید، یا مهارت‌هایی را موقتاً از قهرمان بگیرید. این روش را می‌توان در فیلم‌های دلهره‌آور و حادثه‌ای هم به کار گرفت. نمونه‌ای برای این مورد، فیلم حادثه‌ای جذابِ دهه‌ی هشتاد میلادی، جان‌سخت است. کمی بعد از آن‌که آدم‌بَدها ساختمان را به تصرف درمی‌آورند، سکانسی در پنت‌هاوس وجود دارد. درحالی‌که جان مک‌کلِین (با بازی بروس ویلیس) زیر یک میز پنهان می‌شود، می‌بینیم سردسته‌ی اشرار، هانس گروبر (با بازی آلن ریکمَن)، به مدیرعامل ژاپنی شلیک می‌کند. در این لحظه دوربین زوم می‌کند روی مک‌کلینِ پنهان زیر میز. و واکنش او چیست؟ عزم پولادین؟ اراده‌ی انتقام‌جویانه؟ نه، او متحیر است. باورش نمی‌شود. وای خدای من! این‌گونه رفتار ناقهرمانانه تحولی بود، چون مخاطبان به آن دسته از قهرمان‌های اکشن عادت داشتند که نقش‌شان را چارلز برانسون و کلینت ایستوود بازی می‌کردند: خویشتن‌دار، سرسخت، مصمم، قوی و باهوش. این یکی از اولین دفعاتی بود که می‌دیدیم کسی اندکی مبهوت به نظر می‌رسد وقتی که می‌بیند جنایتی اتفاق افتاده. در نتیجه: این‌جا او ناقهرمان است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
پیش‌ گفتار
چه ‌طور این کتاب را بخوانیم
بخش یک: شناخت کمدی
فصل یک: باورهای غلط درباره ی کمدی
فصل دو: آزمون درک کمدی
فصل سه: پاسخ (نظریه ‌ی کمدی)
فصل چهار: معادله ‌ی کمدی
فصل پنج: معرفی ابزارها
بخش دوم: ابزارهای پنهان کمدی‌نویسی
فصل شش: موفق شدن
فصل هفت: ناقهرمان
فصل هشت: روابط استعاری
فصل نُه: کنش مثبت
فصل ده: احساس فعال
فصل یازده: خط مستقیم / خط موج ‌دار
فصل دوازده: کهن‌الگوها یا کمدیاامشب!
فصل سیزده: پیش‌ فرض کمیک
بخش سه: شاه‌بیت
فصل چهارده: سؤال ‌های متداول کمدی
مؤخره
یادداشت‌ها
واژه نامه ی فارسی به انگلیسی
واژه‌نامه‌ی انگلیسی به فارسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ابزارهای کمدی نویسی: مسئله‌ی جدی بانمک ‌بودن
نویسنده
مترجممهدی کیا
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات341
زبانفارسی
شابک978-622-7858-26-6
موضوع کتابنگارش، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ابزارهای کمدی نویسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ابزارهای کمدی نویسی

برای دریافت کتاب ابزارهای کمدی نویسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.