معرفی و دانلود کتاب احمق

عکس جلد کتاب احمق
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب احمق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب احمق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب احمق

کتاب احمق نمایشنامه‌ای دوپرده‌ای از پاسکال وربوس، درام‌نویس مطرح اهل بلژیک است. شخصیت مرکزی این نمایشنامه، مردی به اسم «ژان» است. ژان از بیماری سخت و لاعلاجی رنج می‌برد؛ بیماری‌ای که او را از پنهان داشتنِ عواطفش ناتوان می‌سازد، و از همین رو، لقب «احمق» را برای وی به ارمغان می‌آورد...

درباره کتاب احمق

پاسکال وربوس یکی از شناخته‌شده‌ترین درام‌نویسانِ حال حاضر جهان است. نمایشنامه‌ی احمق (Limbecile)، از سوی اغلب منتقدان و صاحب‌نظران، مهم‌ترین دستاورد ادبی او لقب گرفته است. این نمایشنامه در سال 1985 نگاشته شد، و در سال 2001 برای اولین بار به روی صحنه رفت.

شخصیت اصلی نمایشنامه‌ی احمق، «ژان» نام دارد. او مردی ناتوان و مظلوم است، که از یک بیماریِ ذهنیِ کمابیش ناشناخته و عجیب رنج می‌برد. این بیماری سبب می‌شود ژان نتواند رفتار اجتماعیِ مناسبی داشته باشد. مثلاً او از دروغ گفتن ناتوان است؛ همچنین، قادر به کنترل عواطف و افکار خویش نیست، و اغلب هرآنچه را که در سر دارد، با صدایی بلند بر زبان می‌آورد. مجموع این شرایط، سبب شده که ژان نزد اطرافیانش، به چشم یک احمق تمام‌عیار نگریسته شود. اما آیا به راستی او یک احمق است؟ آیا بیماری او، که وی را ناتوان از ظاهرسازی می‌سازد، از قضا یک موهبت الهی نیست؟

ژان در خانه، نزد مادری بدکردار، بی‌محبت و مستبدمنش زندگی می‌کند. تنها دوست او در زندگی، فردی به نام «فیلمون» است، که او هم در بدکرداری و خباثت، دست‌کمی از مادر ژان ندارد. پیرنگ نمایشنامه حول محور نقشه‌ی شومی شکل می‌گیرد که فیلمون در سر دارد. نقشه‌ای که اگر تا آخر دنبال شود، ژانِ بیچاره و بی‌نوا را در معرض حوادث تلخی قرار می‌دهد. فیلمون می‌خواهد از ژان آدمی ساکت و گوشه‌گیر بسازد؛ انسانی به سان مجسمه، که یک گوشه ساکت و آرام بنشیند و کاری به کار کسی نداشته باشد. اما چنین تغییری در نهاد ژان، چگونه ممکن خواهد بود؟...

کتاب احمق طنز ظریف و درخشانی دارد، که گاه به تلخی می‌زند. این اثر همچنین، آکنده از تأملات فلسفی در باب زندگی انسانی‌ست. مطالعه‌ی این نمایشنامه، بی‌گمان به مذاق مخاطبینی که شیفته‌ی ادبیات فاخرند، خوش خواهد آمد.

کتاب احمق توسط مهسا بیژن‌زاده به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر آپریس در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

کتاب احمق مناسب چه کسانی است؟

طرفداران ادبیات مدرن اروپا و علاقه‌مندان به درام‌های طنز، دو گروه از مخاطبین اصلی کتاب احمق از پاسکال وربوس به شمار می‌روند.

با پاسکال وربوس بیشتر آشنا شویم

پاسکال وربوس (Pascal Vrebos) نمایشنامه‌نویسِ قهارِ بلژیکی‌ست، که به سال 1952 در شهر بروکسل دیده به جهان گشوده است. او تحصیلات آکادمیکش را در رشته‌ی لغت‌شناسیِ دانشگاه لیبرال بروکسل، و رشته‌ی معناشناسیِ دانشگاه پاریس، پی گرفته است. وربوس در کنار نویسندگی، به کار روزنامه‌نگاری نیز علاقه دارد، و هم‌اینک در رادیو و تلویزیون بروکسل مشغول به کار است. از وربوس آثار فراوانی به انتشار رسیده است. از جمله سی نمایشنامه‌ی شناخته‌شده، که اغلب آن‌ها تاکنون به زبان‌های مهم دنیا ترجمه شده‌اند. از آن جمله است سه نمایشنامه‌ی «یادداشت نارنجی»، «حرف جادویی» و «آغاز راه»، که در کنار نمایشنامه‌ی «احمق» جزو مهم‌ترین آثار نویسنده به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب احمق می‌خوانیم

در وسط صحنه، فیلمون خواب ژان را بهم می‌زند.
فیلمون- دوست من، الآن وقت خواب دیدن نیست. باید حاضر شوی.
ژان، که در خواب و بیداری ست- برای چه حاضر شوم؟
فیلمون- برای مبارزه! یک بکسور، قبل از بازی، مربی‌اش را با ضربات مشت می‌خرد!
ژان- اما... چرا باید با زنی که نمی‌شناسیم، اینقدر خشن بود؟
فیلمون- در اولین برخورد با یک فرد ناشناس لازم است. تو هیچ تجربه‌ای نداری، باید چیزهایی یاد بگیری. می‌دانی، زن‌ها مثل ماشین می‌مانند. باید بلد باشی چطوری راهش بیاندازی، مکانیکش را بدانی، روغن زدنش را!... درسته!
ژان- تو عقلت را از دست دادی...
فیلمون-... خب برای شروع با من تکرار کن: ״ من زن می‌گیرم! ״
فیلمون خارج می‌شود.
ژان- کجا می‌روی؟
فیلمون- برمی‌گردم.
او خارج می‌شود. در می‌زند. یکبار... دوبار...
ژان- داخل شو!
فیلمون وارد می‌شود.
فیلمون- تو این خانم کوچولوی ناشناس را ״ تو ״ خطاب می‌کنی؟
ژان- می‌دانی... سخت است تو را به جای یک زن تصور کنم.
فیلمون، عصبانی- به فکر آینده ات باش: به خاطر خدا کمی تلاش کن!

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب احمق
نویسنده
مترجممهسا بیژن زاده
ناشر چاپیانتشارات آپریس
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات159
زبانفارسی
شابک978-622-7430-87-5
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب احمق

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب احمق

برای دریافت کتاب احمق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.