معرفی و دانلود کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها

عکس جلد کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها

علی مجید البدیری در کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها به معرفی مکاتب و نظریات گوناگون ادبیات تطبیقی پرداخته و همچنین تلاش محققین عرب در راه تکمیل دانش این رشته دانشگاهی را مورد بررسی قرار داده است؛ اثری که در اختیار دارید، یکی از مهم‌ترین منابع برای درس ادبیات تطبیقی در مقطع کارشناسی است.

درباره کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها:

اثری که مشغول مطالعه‌ی معرفی آن هستید، برگردانی‌ست از کتاب مهم «الأدب المقارن؛ مبادئ وتطبیقات» نوشته‌ی علی مجید البدیری که نخستین بار در سال 2013 منتشر شده است. نویسنده در این اثر به معرفی مکتب‌های ادبیات تطبیقی از جمله مکتب‌های فرانسوی، آمریکایی، اسلاوی و تصویرشناسی پرداخته و آنان را از دیدگاه نظریه‌پردازان غربی مفصلاً مورد بررسی قرار می‌دهد. علاوه‌براین، تلاش نگارنده بر آن بوده تا به شرحٍ نقش محققان و نظریه‌پردازان غربی را در تکمیل ادبیات تطبیقی بپردازد. نویسنده در وهله‌ی اول و پیش از هر چیزی تلاش می‌کند تا تعریف دقیقی از مفهوم ادبیات تطبیقی ارائه دهد. به این طریق است که مخاطب در فصل اول و پیش از پرداختن به مباحث دیگر، با مکتب‌های ادبیات تطبیقی و تحولات آن آشنا می‌شود.

به عقیده‌ی بسیاری از صاحب‌نظران، ترجمه‌ی این اثر گامی ارزشمند در جهت جبران کمبود منابع زبان فارسی بوده و از بهترین مرجع‌ها برای مطالعه در زمینه‌ی ادبیات تطبیقی‌ست؛ ‌ این کتاب به‌ویژه برای دانشجویان مقطع کارشناسی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. از جمله مطالبی که در این اثر به آن‌ها پرداخته می‌شود می‌توان به مطالب زیر اشاره کرد: «پیدایش ادبیات تطبیقی و مراحل تحول آن، ادبیات قومی، مکتب‌های ادبیات تطبیقی و رابطه ادبیات تطبیقی با برخی از دستاوردهای جدید نقد ادبی.»

کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان رشته‌ی ادبیات فارسی و علاقه‌مندان به ادبیات تطبیقی بیش از همه مخاطب این اثر خواهند بود.

در بخشی از کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها می‌خوانیم:

زمینه پیدایش مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی برای نخستین بار زمانی به‌وجود آمد که برخی از پیشگامان این مکتب مانند فردیناند برونتیر (F. Bruneteir) ضرورت شناخت سطوح تحولات ادبیات فرانسوی از طریق مقایسه با دیگر ادبیات‌ها، لزوم بررسی این تحولات در انواع ادبی گوناگون و شناخت راه‌های دریافت مؤثرات خارجی توسط ادبیات فرانسوی را مطرح کردند. این مسائل با پیدایش گرایش‌های قومی در فرانسه همزمان بود که فرانسویان را به نگارش با زبان فرانسوی فرامی‌خواند. در کنار این عوامل، رواج دانش تطبیقی و انجام پژوهش‌های مقایسه‌ای در علوم گوناگون نیز اثرگذار بود به‌طوری‌که کتاب‌هایی برمبنای دانش تطبیقی در حوزه‌های آناتومی، فیزیولوژی و حتی به‌صورت غیرروشمند در علم نحو و لغت به نگارش درآمد.

حوادث فراوانی در ایجاد زمینه پیدایش ادبیات تطبیقی در قرن هجدهم و آغاز نوزدهم در فرانسه مؤثر بود. از جمله این حوادث، ایجاد تحولات اساسی در حوزه‌های ادبی بود که نمونه‌هایی از آن عبارتند از: گسترش دامنه ادبیات، افزایش آگاهی از ادبیات ملل گوناگون با افزایش چشمگیر فعالیت‌های ترجمه، تعمیق روابط فکری میان فرانسه و کشورهای دیگر و ظهور و گسترش فعالیت روزنامه‌ها و مجلات. عواملی که سبب شد وان تیگم تلاش برای تحقق ایده جهانی شدن اندیشه را مهم‌ترین ویژگی‌ و نشانه قرن هجدهم قلمداد کند. نگارش کتاب مادام دوستال (D. Stael) به زبان آلمانی هم در معرفی ادبیات آلمانی به خوانندگان فرانسوی و دعوت به توجه و پژوهش پیرامون ادبیات دیگر ملت‌ها مؤثر بود.

در سال 1827 میلادی، آبل ویلمان (Abel Villemain) فرانسوی، پژوهش پیرامون روابط ادبیات فرانسوی با ادبیات اروپایی را از خلال سخنرانی‌هایی در سوربن آغاز کرد و پس از او نیز تلاش‌هایی در این زمینه انجام شد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
مقدمه مؤلّف
فصل اول
تعریف ادبیات تطبیقی
پیدایش ادبیات تطبیقی و مراحل تحول آن
زمینه‌های پژوهش تطبیقی
اهمیت ادبیات تطبیقی
آمادگی‌های لازم برای پژوهش تطبیقی
استفاده از ترجمه در پژوهش تطبیقی
فصل دوم
ادبیات قومی
ادبیات عام و رابطه آن با ادبیات تطبیقی
ادبیات جهانی
فصل سوم
مکتب فرانسوی
مکتب آمریکایی (نقدی)
مکتب اسلاوی (گونه شناسانه)
شکل‌گیری روش و تحولات آن
مبانی و ویژگی‌های روش‌شناختی
مطالعات ادبیات تطبیقی در جهان عرب
آغاز دریافت نظریه‌های ادبیات تطبیقی
اقدامات نوآورانه در ادبیات تطبیقی
فصل چهارم
رابطه ادبیات تطبیقی با برخی از دستاوردهای جدید نقد ادبی نوین
رابطه ادبیات تطبیقی با بینامتنیت
رابطه ادبیات تطبیقی با نقد فرهنگی
مطالعات ترجمه
فصل پنجم: پژوهش‌های عملی
تأثیر نهج‌البلاغه در شعر ناصرخسرو
سخن پایانی
مسئله هویت و جستجوی خویشتن
راوی در شعر داستانی
شیوه روایتگری و نقش آن در پویایی شعر داستانی
سیمای محمّد (ص) در کتاب مثنوی معنوی جلال‌الدین رومی
نمونه‌ای از پژوهش‌های تصویرشناسی
منابع نظری تحقیق
منابع پژوهش‌های عملی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها
نویسنده
مترجممعصومه نعمتی قزوینی
ناشر چاپیانتشارات سفیر قلم
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات216
زبانفارسی
شابک978-600-7435-78-6
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها

برای دریافت کتاب ادبیات تطبیقی: مبانی و کاربست‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.