معرفی و دانلود کتاب از کیقباد تا کیکاووس: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد نهم

عکس جلد کتاب از کیقباد تا کیکاووس: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد نهم
قیمت:
۳۴۵۰۰ ۲۴,۱۵۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از کیقباد تا کیکاووس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از کیقباد تا کیکاووس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از کیقباد تا کیکاووس: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد نهم

محسن دامادی در جلد نهم از مجموعه داستان‌های شاهنامه، کتاب از کیقباد تا کیکاووس، روایت ابوالقاسم فردوسی را از آغاز سلسله‌ی کیانیان تا به تخت نشستن کیکاووس با توضیحاتی جذاب و زبانی امروزی تعریف می‌کند. کیقباد اولین شاه سلسله‌ی کیانیان و از نژاد فریدون و کیکاووس فرزند اوست. داستان رستم و سهراب و سوگ سیاوش در دوران پادشاهی کیکاووس اتفاق می‌افتد.

درباره‌ی کتاب از کیقباد تا کیکاووس

پس از خشک‌سالی طولانی و بی‌تدبیری نوذر، تورانیان بار دیگر به ایران حمله می‌کنند. زال برای مقابله با یورش دائمی آن‌ها به ایران کیقباد را به‌عنوان پادشاهی مناسب معرفی می‌کند و این‌گونه سلسله‌ی کیانیان آغاز می‌شود. محسن دامادی در کتاب از کیقباد تا کیکاووس این بخش از شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی را با زبانی ساده و قابل‌فهم برای ما روایت می‌کند.

اولین رویارویی رستم و افراسیاب یکی از بخش‌های جذابی است که محسن دامادی به‌خوبی در کتاب از کیقباد تا کیکاووس آن را شرح می‌دهد. او همچنان که بخش‌های مهم متن شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی را ذکر می‌کند؛ رویدادها را به زبانی جذاب توضیح می‌دهد. یکی دیگر از بخش‌های جذاب کتاب از کیقباد تا کیکاووس جنگ رستم و اشکبوس است. رستم که در آغاز راه پهلوانی است در این دوره مانند نوجوانی با شیطنت و بازیگوشی وارد صحنه‌های نبرد می‌شود. در این دوره از جنگ‌های ایران و توران است که رستم می‌تواند خود را به‌عنوان پهلوانی مهم برای لشکر ایران تثبیت کند و درنهایت کیقباد، رستم و زال را به‌عنوان نزدیک‌ترین پهلوان‌ها نسبت به خود انتخاب می‌کند.

کتاب از کیقباد تا کیکاووس آغاز روایت یکی از جذاب‌ترین بخش‌های شاهنامه است. بیشتر داستان‌هایی که از شاهنامه شنیده‌ایم در همین دوران اتفاق می‌افتد. دوران پادشاهی کیکاووس طولانی‌ترین بخش شاهنامه است و برای آشنایی با بسیاری از شخصیت‌های اصلی این دوره باید شناخت جامعی از دوران پادشاهی کیقباد داشته باشیم. اولین حضور پهلوانان جدید ایران‌زمین در همین دوره اتفاق می‌افتد.

کتاب از کیقباد تا کیکاووس را انتشارات کتاب سرای نیک در قالب مجموعه‌ای جذاب از داستان‌های شاهنامه تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های داستان‌های شاهنامه

مجموعه داستان‌های شاهنامه اولین بار در سالروز بزرگداشت فردوسی رونمایی شد. محسن دامادی مسئولیت نگارش این مجموعه را به ‌عهده داشته. جلد‌های «زال و رودابه»، «پسران فریدون» و «هفت خان» بخشی از کتاب‌های این مجموعه است که توسط انتشارات کتاب سرای نیک منتشر شده‌اند. توجه به داستان‌های شاهنامه همیشه برای افراد و گروه‌های سنی مختلف جذاب بوده است. یکی از دلایل توجه کمتر به این داستان‌ها روایت شاعرانه و استفاده از ترکیب‌ها و کلماتی است که برای فارسی‌زبان امروزی دشوار است. اهمیت نگارش محسن دامادی در این است که او توانسته کتاب از کیقباد تا کیکاووس را به اثری جذاب برای آشنایان و ناآشنایان با متون ادبی تبدیل کند. او هم‌زمان که متن اصلی فردوسی را در برابر ما می‌گذارد با شرح موقعیت‌ها و کلمات دشوار ما را در درک بهتر متن شاهنامه یاری می‌کند.

کتاب از کیقباد تا کیکاووس برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به فرهنگ و اسطوره‌های ایرانی بسیار جذاب خواهد بود. اگر دوست دارید به راحتی و سادگی داستان جذاب پهلوانان ایرانی و بخش مهمی از ادبیات کلاسیک فارسی را مطالعه کنید، از خواندن این کتاب لذت خواهید برد.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم

محسن دامادی نویسنده و کارگردان سینما است که در سال 1338 در کرمان به دنیا آمده. بیشتر علاقه‌مندان به سینما او را به خاطر کارگردانی فیلم‌های «همه چی عادیه»، «یک اشتباه کوچولو» و قبرستان غیرانتفاعی» می‌شناسند. رمان «افسانه یک نجیب‌زاده ایرانی»، کتاب نظری «چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم» و کتاب «برگزیده تاریخ اجتماعی» نشان از تنوع کاری او به‌عنوان نویسنده دارد. مشارکت او در مجموعه کتاب‌های داستان‌های شاهنامه بخش دیگری از کارنامه‌ی هنری محسن دامادی است.

در بخشی از کتاب از کیقباد تا کیکاووس: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد نهم می‌خوانیم

افراسیاب که هنوز در شگفتی بود، به پدر گفت: گمان نمی‌کنم شیر چنین زوری داشته باشد، انگار پای رستم بر زمین و سَرَش در ابرها باشد! خدایی بود کمربندم پاره شد، لشکریان آمدند و مرا از زیرِ دست و پای این آدم که چه بگویم، این تکه کوه بیرون کشیدند!

بِدان زور هرگز نباشد هُژَبر
دو پایش به خاک اندرون، سَر به اَبر

سواران جنگی همه هم‌گروه
کشیدَندَم از دستِ آن لَخت کوه

افراسیاب با غرور به پشنگ گفت: البته تو از دلِ شیر، پنجه‌ی دلیر، جنگ و آهنگِ من در جنگ خبر داری، ولی در دستِ این بچه، انگار به وزنِ پشه باشم، ماندم این چه آفرینشی است که خدا کرده؟

تو دانی که شاهی دل و چَنگِ من
دلیری و کِردار و آهنگِ من

به دستِ وِی اَندَر یکی پشه ام
وَزآن آفرینش پُر اندیشه ام

افراسیاب درباره‌ی رستم گفت: پیل‌پیکری بود با سرپنجه‌ی شیر، انگار هوش، خِرَد، اختیار و مهارِ او در دستِ فیلِ بیخود شده‌ی درونِ او باشد، چنان در میدان تکاپو داشت، انگار نگاه نکند روی آب است یا در غار، بر بلندی ایستاده یا در فرودِ راه! بی‌تُرمُز تاخت و لشکرِ ما را درو کرد.

یکی پیل تن دیدم و شیرِ جنگ
نه هوش و نه دانش نه رای و نه سنگ

عِنانَش سِپُرده بِدان پیلِ مَست
هَمَش رود و هم غار و هم راهِ پَست

افراسیاب گفت: باور کن پدر! لشکرِ ما بالای هزار گُرز به پیکرِ این آدم زدند، انگار نه انگار! بگو از سنگ و آهن درست شده!

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
قباد در برابرِ بیداد
جنگی آرمانی!
دیدارِ دوباره با شَماساس
رستم در جست‌وجوی افراسیاب
سفارش زال به رستم!
رستم رو در روی افراسیاب
درد و دریغِ رستم!
ولوله در سپاه ایران
مژدگانی برای قباد
یورش بر دشمن
خروشیدنِ دار و گیر!
فرارِ تُرکان به سوی دامغان
گردهمایی سپاه پیروز
شکستی ناباورانه!
دردِ دل افراسیاب با پدر
نشان شده بودم!
پیشنهادِ افراسیاب
نَرمشِ قشنگِ پشنگ!
پشنگ و نامه‌ای ارتَنگ!
پاسخِ قباد به نامه‌ی پشنگ
بازگشتِ فرستاده‌ی پشنگ
فَغان از آشتی!
پیشکشِ شاهانه
قباد در پایتخت
قباد و بازرسیِ ویژه
پسرانِ قباد
بازگشت کاوس به تخت
کین‌خواهی از شاه مازندران
خِرَدورزی در مازندران
نامه به شاه مازندران
پهلوان فرهاد مازندرانی
فرهاد در شهرِ دیوان
زورآزمایی با فرهاد
پاسخِ دیوشاه به فرهاد
بازگشتِ فرهاد نزدِ کاوس
رستم را خبر کنید!
رستم در راه مازندران
کُلاهور را خبر کنید!
زورآزماییِ کلاهور با رستم
دیدارِ رستم با شاه مازندران
خط و نشانِ دیوشاه
بازگشت رستم نزد کاوس
پیش‌دستی در جنگ
آمادگیِ ایرانیان
دیوی به نامِ جویا
رستمِ دانا، هماورد جویا
شکستِ جادوی دیوان
نبرد رستم و دیوشاه
جادوی دیوشاه
تاراجِ بارگاه دیوشاه
روزِ شادمانی
کاوس در پایتخت
سخن پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از کیقباد تا کیکاووس: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد نهم
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-622-5753-85-3
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۴۵۰۰ ۲۴,۱۵۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب از کیقباد تا کیکاووس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب از کیقباد تا کیکاووس

برای دریافت کتاب از کیقباد تا کیکاووس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.