معرفی و دانلود کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه

عکس جلد کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه
قیمت:
۵۰,۴۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه

با گشودن کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه، نوشته‌ی ژان بندتی، به دروازه‌ای بزرگ از جهان جادویی تئاتر راه خواهید یافت! هنر بازیگری سال‌هاست که به نظریات معلم بزرگ روسی خود یعنی کنستانتین استانیسلاوسکی گره خورده. اکنون، یکی از معروف‌ترین مفسران آثار او، مجموعه‌ای کامل از هر آنچه لازم است درباره‌ی متد تدریسی کنش جسمانی و دیگر دست‌آوردهای زندگی پربار این نظریه‌پرداز بزرگ بدانیم، در ابعاد کتابی کوتاه، اما کامل در اختیار ما قرار خواهد داد. گفتنی‌ست این اثر ذیل مجموعه‌ی «تئاتر: نظریه و اجرا» به انتشار می‌رسد.

درباره‌‌ی کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه

هنرمندان و بازیگران زیادی در سرتاسر دنیا هستند که مهارت و آموخته‌های هنری خود را مدیون استادی بزرگ در عرصه‌ی تئاتر روسیه می‌دانند. شخصیتی که با شیوه‌های آموزشی نوین خود، رنگ و معنای تازه‌ای به دنیای هنر تئاتر و اجرا بخشیده است. این معلم بزرگ کسی نیست جز کنستانتین سرگئی استانیسلاوسکی (Konstantin Stanislavski)، بازیگر و کارگردان بزرگ اهل روسیه.

شرح زندگی و آثار این استاد استثنائی در یک یا دو کتاب نمی‌گنجد، اما اگر می‌خواهید چکیده‌ای از یک کتاب‌خانه‌ی بزرگ درباره‌ی این شخصیت را یک‌جا بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم سری به کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه (Stanislavski: an introduction) بزنید. ژان بندتی (Jean Benedetti)، نویسنده‌ی این کتاب که خود از طرفداران درجه‌یک متد آموزشی استانیسلاوسکی است، حاصل سال‌ها موشکافی در آثار و زندگی این آموزگار بی‌بدیل هنر صحنه را با ما نیز درمیان خواهد گذاشت.

معرفی و دانلود کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه

در سال‌های آغاز قرن بیستم بود که بازیگر و مدیر تئاتر روسی، یعنی استانیسلاوسکی، با رونمایی از جدید‌ترین شیوه‌های آموزشی خود برای تربیت بازیگر، جهان نمایش را به قبل و بعد خود تقسیم کرد؛ تکنیکی که حتی تا به امروز مرجع آموزشی بسیاری از مدارس بازیگری و کلاس‌های دانشگاهی است. ژان بندتی نویسنده‌ی کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه، سعی دارد حتی کسانی را که آشنایی اندکی با دروس این معلم بزرگ دارند وارد بحث کتاب کند و پیچیدگی‌های نظری مسیر را از سر راه تازه‌واردان دنیای بازیگری نیز بردارد. نویسنده این نگاه کاربردی را از خود استانیسلاوسکی وام می‌گیرد و در عین سادگی و روان بودن مباحث سعی می‌کند تا شمایل جامعی از فعالیت‌های استانیسلاوسکی و از اولین زمینه‌های کاری او تا آخرین مراحل به نتیجه رسیدن متد آموزشی «کنش جسمانی» را به نمایش دربیاورد.

نویسنده‌ی کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه، در نوشتار خود از حدود گزارش یک زندگی‌نامه‌ی عادی فراتر می‌رود و سعی می‌کند تا در کنار زندگی شخصی استانیسلاوسکی، مخاطب را با عمق تفکرات و منش هنری او همراه کند. نکته‌ی قابل‌ِتوجه در خصوص ژان بندتی آن است که درکنار برشمردن نکات مثبت مکتب هنری استانیسلاوسکی، نگرشی منتقدانه نیز نسبت به ترجمه‌ی آثار او پیش می‌گیرد و از داشتن نگاهی موشکافانه در بررسی تاریخچه‌ی این متد هنری دست نمی‌کشد. بندتی با بررسی مجدد آثار استانیسلاوسکی، دست به تحلیل دقیق‌تری از لغت‌ها و اصطلاحات می‌زند و سعی می‌کند تا بازنگری حرفه‌ای‌تری نسبت به آنچه استانیسلاوسکی در ذهن داشته، ارائه دهد. عمل‌گرا بودن در سیستم آموزشی استانیسلاوسکی از دیگر نکات مهمی‌ست که نویسنده‌ی کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه بر آن تاکید دارد و تلاش دارد تا تصویر درست و شفافی از کارآمد بودن در دستگاه فکری این محقق روس را به مخاطب امروز نشان دهد. همچنین فصل‌های پایانی این کتاب همراه است با شمایل کلی از آثار به‌جامانده‌ی کنستانتین استانیسلاوسکی و مهم‌ترین ترجمه‌های حال حاضر و تفاسیر موجود از متد آموزشی او.

این کتاب خواندنی اولین‌بار در سال 2004 به دست علاقه‌مندان رسید. ترجمه‌ی فارسی این اثر را علی اکبر علیزاد برعهده داشته و نسخه‌ی فارسی اثر به دست نشر بیدگل منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه

  • یک کتاب کوچک و همچون جواهر! مقدمه‌ای هم بر توسعه‌ی شخصیتی استانیسلاوسکی، و هم بر محتوا و دامنه‌ی حرفه‌ای او. (رایتینگ تئاتر ژورنال)
  • این کتاب به ما نشان می‌دهد که شکل‌گیری یک نظام و سیستم، فرآیندی عملی است. هنرآموزان و بازیگران از انتشار این کتاب سپاس‌گزار خواهند بود. (مکمل آموزشی مجله‌ی تایمز)
  • مطالعه‌ای بادقت و بااستناد که برای هر دانشجوی جدی تئوری بازیگری ارزشمند و موردپسند خواهد بود. (چویز)

کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب یک پیشنهاد فوق‌العاده برای تمام علاقه‌مندان و هنرجویان هنر بازیگری و تئاتر است.

در بخشی از کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه می‌خوانیم

استانیسلاوسکی مدام حس می‌کرد باید به جلو حرکت کند. از رکود می‌ترسید. لحظه‌ای که چیز تازه و نو به امری تکراری و مکانیکی تبدیل می‌شد، او مسیر جدیدی را پی می‌گرفت. حس می‌کرد MXAT در معرض این خطر است که سبکی انحصاری و خشک را شکل بدهد. بعضی از مشخصه‌های اجراهایشان، به‌خصوص مکث‌ها، آن‌چنان بدنام شده بود که در کاباره‌های مسکو به سخره‌اش می‌گرفتند. این خطر وجود داشت که در بند ناتورالیسمی مُرده بیفتند. وقت آن بود رپرتوار را گسترش بدهند و با مشکلات جدیدی دست‌وپنجه نرم کنند.

استانیسلاوسکی در سال 1905 استودیویی تأسیس کرد تا بازیگران جوان بتوانند ایده‌های نو و روش‌های جدید را در آن تجربه کنند. او مه‌یرهولدِ جوان را مسئول این کار کرد. مه‌یر‌هولد بعد از بازی نقش کنستانتین در مرغ دریایی در سال 1902، MXAT را ترک کرده بود. وقتی استانیسلاوسکی بار دیگر با او ملاقات کرد آن‌چنان او را سرشار از ایده، با اعتمادبه‌نفس و فصیح دیده بودش که خودش چنین نبود. دیگر رئالیسم و جزئیات اصیل امری مُرده محسوب می‌شد؛ زمانۀ امر غیرواقعی، رؤیاها و تصورات فرا می‌رسید. استانیسلاوسکی حس همدلی داشت. او قبلاً با محک زدن اجراهایی از مترلینگ سمبلیسم را تجربه کرده بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
فهرست کوته‌نوشت‌ها
گاه‌شمار مختصر
مقدمه
1: بنیادها
2: رشد «سیستم»
3: نگارش «سیستم»
4: متد کنش‌های جسمانی
5: پیشرفت یک ایده
ضمیمه 1
ضمیمه 2
فهرست موضوعات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه
نویسنده
مترجمعلی اکبر علیزاد
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-622-7554-49-6
موضوع کتابکتاب‌های هنرهای نمایشی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه

محسن جهانی
۱۴۰۳/۱/۲۳
کتاب خوب و جالبی بود برای خودم و بقیه توصیه میکنم بخونن با دقت بیشتر، فکر کنن روی مطالبی که نوشته شده، چون تاثیرگذار هست
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه

برای دریافت کتاب استانیسلاوسکی: یک مقدمه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.