معرفی و دانلود کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن

عکس جلد کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن
قیمت:
85750 تومان - 9.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن

کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن نوشتۀ علی‌اکبر علیزاد و رضا سرور، بیست مقاله از برجسته‌ترین و بهترین نویسندگان، نظریه‌پردازان و کارگردانان مشهور تئاتر مدرن را در بر می‌گیرد که هر یک به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در این باره پرداخته‌اند.

دربارۀ کتاب تنفس در هوای تئاتر:

چرا به نظریه و عمل تئاتر نیاز داریم؟ جدایى نظریه و عمل در تئاتر ایرانى چه پیامدهایى را به‌همراه داشته است؟ بعد از چندین دهه از سپرى ‌شدن عمر تئاتر ایرانى، نیاز به ترجمۀ آثار کلاسیک نظریه‌پردازان و پیشروان تئاتر بیش از پیش در تئاتر ما حس مى‌شود.

اکثر مقالاتی که در این کتاب آمده‌اند ویژگی مشترکشان مدرن بودنشان است. اما علاوه بر این، هر یک از این متون از نوعی سلیقه و دلبستگی شخصی مشترک در نویسندگان هم خبر می‌دهند. همۀ این متون با نوعی دلبستگی شخصی مولفان به یک نویسنده و کارگردان خاص ترجمه شده‌اند.

کتاب تنفس در هوای تئاتر (Breathing in the Air of Theater) تلاش می‌کند بر ارتباط دو طرفۀ متن و اجرای آن یا نویسنده و کارگردان تأکید و از اهمیت آن صحبت کند. از این رو در فصل اول این کتاب به سنت نمایشنامه‌نویس مدرن و در فصل دوم به اجرا و کارگردانان مدرنیست پرداخته شده است.

استریندبرگ، دورنمات، ایبسن، برشت، چخوف، گروتفسکی، کات، شکنر، سارتر و ... نویسندگان مقالات کتاب تنفس در هوای تئاتر هستند.

دربارۀ مجموعۀ تئاتر: نظریه و اجرا:

این مجموعه با این هدف گردآوری شده است تا جریان‌های مهم تئاتری جهان در عصر ما را معرفی کند. سنت‌هایی که مرور و خواندن دوبارۀ آ‌ن‌ها از هر لحاظ بسیار لازم و ضروری است. از این جهت، معرفی جریان‌های عمدۀ تئاتر و اجرای معاصر، بازخوانی آن‌ها، تأکید کردن بر ارتباط بین عمل و نظریۀ تئاتر از هدف‌های مهم این مجموعه به شمار می‌رود.

کتاب تنفس در هوای تئاتر برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تئاتر و نمایشنامه علاقه‌مند هستید و یا در این عرصه فعالیت می‌کنید، این کتاب نکته‌های فراوانی را به شما می‌آموزد.

در بخشی از کتاب تنفس در هوای تئاتر می‌خوانیم:

ژان به میس ژولی علاقه دارد، ولی از کریستین که رازهای خطرناک او را می‌داند می‌ترسد، و به اندازه کافی سنگدل هست که اجازه ندهد وقایع شب تأثیر مخربی بر نقشه‌های آتی او داشته باشد، ولی به کمک این قساوت برده‌وار و بی‌اعتنایی ارباب‌گونه می‌تواند بدون غش و ضعف خون را ببیند و هرگونه بدبیاری را از سر بگذراند. به همین دلیل است که او میدان مبارزه را صحیح و سالم ترک می‌کند، و بسیار محتمل است که سرانجام به یک هتل دار تبدیل شود؛ در واقع حتی اگر به یک کنت رومانیایی بدل نشود، احتمالاً پسرش به دانشگاه خواهد رفت و به یک مقام حکومتی بدل خواهد شد.

اطلاعاتی که ژان در مورد استنباط طبقات پایین از زندگی به دست می‌دهد البته زمانی که از حقیقت سخن می‌گوید خیلی مهم است؛ هر چند او زیاد این کار را نمی‌کند، چون به جای حقیقت‌گویی ترجیح می‌دهد از این سخن بگوید که چه چیزی برایش مفید و باصرفه است. وقتی میس ژولی اشاره می‌کند که طبقات پایین به اجبار حس می‌کنند که از بالا تحت فشارند، ژان بالطبع با او موافق است، چون هدفش این است که همدلی خانم را به دست آورد، ولی وقتی متوجه می‌شود که اگر خودش را از عوام جدا کند مزیتی برایش محسوب می‌شود، زود حرف هایش را پس می‌گیرد.

جدای از این وضعیت که ستارۀ ژان رو به صعود و پیشرفت دارد، وی به دلیل مرد بودنش به میس ژولی برتر است. وی از نظر جنسی، به دلیل نیروی مردانه‌اش، احساسات عمیقاً رشد یافته، و توانایی اش برای در اختیار گرفتن قوۀ ابتکار، اشراف‌زاده محسوب می‌شود. حس حقارت او، تا حد زیادی، ناشی از محیط اجتماعی‌اش است که در آن زندگی می‌کند و احتمالاً وقتی لباس های پیشخدمتی‌اش را درآوَرَد، می‌تواند خودش را از این حس خلاص کند.

طبع برده‌وار ژان خود را در تمایل به کُنت (چکمه‌های او) و خرافه‌پرستی مذهبی نشان می‌دهد، ولی او مشخصاً به کنت به عنوان مردی علاقه دارد که دارای جایگاه برتری است که خود خواهان آن است و این علاقه، حتی وقتی او بر عواطف دختر کنت پیروز می‌شود و تهی بودن این صدف زیبا را می‌بیند، همچنان باقی می‌ماند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: تئاتر مدرن: متن و اجرا
فصل اول: متن
1: استعاره‌ای در باب فرم دراماتیک
2: مقدمۀ نویسنده بر میس ژولی
3: تأویل شخصی از ایبسن
4: یادداشت‌های چخوف بر باغ آلبالو
5: چخوف در تحول تئاتر مدرن
6: خدایان همراه با آدمیان نابود می‌شوند (1)
7: دیالکتیک‌های گالیله
8: روان‌پریشی اطراف بی‌طرف: فردریش دورنمات
9: یونسکو
10: یادداشتی دربارۀ رئالیسم بکت
11: در انتظار گودو سارایوو (1)
فصل دوم: اجرا
12: یادداشت‌هایی در باب تئاتر قساوت
13: تأثیر بیگانه‌سازی
14: تکنیک بازیگر
15: سفر تادئوش کانتور
16: گفت‌وگو با پیتر بروک
17: طلسمی برساخته از خاطره
18: هملت در پایان جهان
19: یادداشت‌هایی در باب بهشت اکنون! (1)
20: رابرت ویلسون و بازیگر (1)
منابع مقالات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن
نویسنده،
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات246
زبانفارسی
شابک978-600-5193-79-4
موضوع کتابکتاب‌های هنرهای نمایشی، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک
85750 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن

برای دریافت کتاب تنفس در هوای تئاتر: مقالاتی در باب درام مدرن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.