معرفی و دانلود کتاب اسناد افغانستان: تاریخ سری جنگ

عکس جلد کتاب اسناد افغانستان: تاریخ سری جنگ
قیمت:
۶۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اسناد افغانستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اسناد افغانستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اسناد افغانستان: تاریخ سری جنگ

کتاب اسناد افغانستان اثری خواندنی است که از زاویه‌ای جدید، حمله‌ی آمریکا به افغانستان را موشکافی می‌کند. کریگ ویتلاک در این اثر، از برخی حقایقِ ناگفته درمورد طولانی‌ترین جنگ آمریکا و پنهان‌کاری‌های مقامات سیاسی پرده برمی‌دارد. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز به حساب می‌آید.

درباره‌ی کتاب اسناد افغانستان

کریگ ویتلاک (Craig Whitlock)، فینالیست جایزه‌ی پولیتزر و خبرنگار واشنگتن‌پست، در کتاب پرفروش خود، اسناد افغانستان (The Afghanistan Papers)، نشان می‌دهد که چطور سه رئیس‌جمهورِ متوالیِ آمریکا، در طولانی‌ترین جنگ تاریخ کشورشان، باور مردم را دست‌کاری و چشم‌اندازی از پیروزی برای آن‌ها ترسیم کردند. این کتاب مملو از افشاگری‌های صریح درباره‌ی تاریخ جنگ آمریکا و افغانستان و روشن‌سازی ابهامات تاریخی است.

جنگ آمریکا در افغانستان در سال 2001 به هدف اخراج القاعده و سلب قدرت از طالبان آغاز شد. آمریکا که القاعده و در رأس آن بن‌لادن را مسبب حادثه‌ی 11 سپتامبر می‌دانست، این حمله را با هدف شکست دادن القاعده آغاز کرد. حمله‌ی آمریکا از حمایت متحدانش ازجمله انگلستان برخوردار بود و در میان عموم مردم مشروعیت داشت. بااین‌حال، مقامات ایالات متحده پس از برکنار کردن طالبان از رأس قدرت، اهداف اصلی خود را گم کردند و از مسیر اولیه منحرف شدند. جنگ در افغانستان به باتلاق و پیروزی آمریکا به سرابی بدل شد که جز اتلاف نیروی سربازان، عایدی به همراه نداشت. اقرار نکردن به شکست و وعده‌ی پیروزیِ کاذب، کاری بود که بوش، اوباما و ترامپ، هرسه در آن شریک بودند.

معرفی و دانلود کتاب اسناد افغانستان

کتاب اسناد افغانستان شامل نقل‌قول‌های مستند و اطلاعات معتبری از سوی کسانی است که در جنگ نقش داشته‌اند؛ از رهبران کاخ سفید گرفته تا سربازانِ جان‌برکفِ خط مقدم. کریگ ویتلاک در این کتاب، باور عمومی را در مورد حمله‌ی آمریکا به افغانستان تغییر می‌دهد و نقدهای صریحی نسبت به اشتباهات مقامات ارشد آمریکا وارد می‌داند.

این کتاب با ترجمه‌ی حمید هاشمی کهندانی، از سوی انتشارات کوله‌پشتی منتشر شده است.

جوایز و افتخارات کتاب اسناد افغانستان

  • پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز
  • بهترین کتاب واشنگتن‌پست در سال 2021

نکوداشت‌های کتاب اسناد افغانستان

  • کتاب اسناد افغانستان حاوی افشاگری‌های جدیدی در باب حوادثی است که قبلاً از زاویه‌ای دیگر شاهدش بوده‌ایم. (واشنگتن‌پست)
  • ویتلاک با جزئیات شفاف و ظریف، شرح می‌دهد که چگونه رهبران و فرماندهان آمریکایی وعده‌های کشورشان را به افغان‌ها و سربازان آمریکایی فراموش کردند. (استیو کول، نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر)
  • کتاب اسناد افغانستان چرایی طولانی شدن جنگ در افغانستان را توضیح می‌دهد. این اثر شرحی است از فرصت‌های ازدست‌رفته، اشتباهات آشکار و بیش از هر چیز، گزارش‌های دست اول فرماندهان ارشد که سال‌ها بعد اذعان کردند که حقیقت جنگ را به مردم نگفته‌اند. (باربارا استار، خبرنگار سی‌ان‌ان پنتاگون)
  • کتاب اسناد افغانستان براساس مصاحبه‌های خصوصی و صریح و افشاگرانه نوشته شده است. (NPR)

کتاب اسناد افغانستان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به افرادی که به کتب تاریخی و سیاسی علاقه‌مندند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب اسناد افغانستان: تاریخ سری جنگ می‌خوانیم

راهبرد جدید اوباما فقط چند ماه به حیات خود ادامه داد. مک‌کریستال در ژوئن 2009 فرماندهی جنگ را بر عهده گرفت و بلافاصله دستور بازنگری مجدد راهبرد جنگ را صادر کرد و این خود نشان می‌داد اوضاع جبهه‌های آمریکا در جنگ افغانستان از قبل نیز وخیم‌تر شده است و فرمانده‌ی ارتش فکر نمی‌کند برنامه‌ای که رئیس‌جمهور برای جنگ دارد، عملی باشد.

مک‌کریستال خود فرزند یک نظامی رده‌بالای قدیمی بود و قبلاً در افغانستان حضور پیدا کرده بود، اما ابتدا در عراق فرماندهی یک گروه عملیات ویژه را بر عهده گرفته و آنجا توانسته بود صدها نفر از رهبران مخالفان حضور آمریکا در عراق را نابود کند. او با دیوید پترائوس که فرمانده‌ی کل نیروهای آمریکا در عراق و معمار راهبرد ضدشورش پنتاگون در آن کشور بود، ارتباط دوستانه‌ای داشت. پترائوس در آن زمان فرماندهی مرکزی آمریکا و نظارت بر عملیات نظامی در خاورمیانه و افغانستان بر عهده‌اش بود و او بود که مک‌کریستال را برای فرماندهی جنگ افغانستان پیشنهاد کرده بود. هر دوی آن‌ها در نگاه مردم افراد خوش‌فکر و فعالی بودند که می‌توانستند هم‌زمان چندین وظیفه‌ی مختلف را بر عهده بگیرند.

پترائوس پنجاه‌وشش‌ساله بود و از دانشگاه پرینستون دکترا گرفته بود و خبرنگاران را به مسابقه‌ی شنا دعوت می‌کرد و شانزده کیلومتر در روز می‌دوید و به خبرنگاران می‌گفت اگر بتوانند پا به پای او بدوند، به سؤالاتشان پاسخ می‌دهد. مک‌کریستال نظامی پنجاه‌وچهارساله‌ای بود که روزی دوازده کیلومتر می‌دوید و هم‌زمان کتاب صوتی گوش می‌کرد و کلاً برای خوردن صبحانه و ناهار وقت نداشت. در یکی از مقالات مجله‌ی نیویورک آمده است: «مک‌کریستال به‌شدت به خودش فشار می‌آورد، شب‌ها بیشتر از چهار پنج ساعت نمی‌خوابد و در روز بیش از یک وعده غذا نمی‌خورد.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش اول: طعم خیالی پیروزی
فصل اول: مأموریت آشفته
فصل دوم: آدم‌بدها چه کسانی هستند؟
فصل سوم: پروژه‌ی ملت‌سازی
بخش دوم: حواس‌پرتی بزرگ
فصل چهارم: افغانستان به فراموشی سپرده می‌شود
فصل پنجم: برخاستن ارتش از خاکستر
فصل ششم: اسلام به زبان ساده
فصل هفتم: بازی دوطرفه
بخش سوم: بازگشت طالبان
فصل هشتم: دروغ و چرخش
فصل نهم: راهبرد ناهماهنگ
فصل دهم: جنگ‌سالاران
فصل یازدهم: جنگ با تریاک
بخش چهارم: پیشدستی اوباما
فصل دوازدهم: تکرار اشتباهات گذشته
فصل سیزدهم: گودال تاریکی پر از پول بادآورده
فصل چهاردهم: از دوست تا دشمن
فصل پانزدهم: غرق در فساد
بخش پنجم: فروپاشی
فصل شانزدهم: جنگ با حقیقت
فصل هفدهم: دشمنی در خانه
فصل هجدهم: توهم بزرگ
بخش ششم: بن‌بست
فصل نوزدهم: نوبت ترامپ می‌شود
فصل بیستم: حکومت‌داری بر پایه‌ی مواد مخدر
فصل بیست‌ویکم: گفت‌وگو با طالبان
نکاتی درمورد اعتبار منابع مورداستفاده در این کتاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اسناد افغانستان: تاریخ سری جنگ
نویسنده
مترجمحمید هاشمی کهندانی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات384
زبانفارسی
شابک978-600-461-533-4
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اسناد افغانستان

مرتضی خاوری
۱۴۰۳/۱/۸
کتاب کاملی بود از نظر روایت جنگ آمریکا در افغانستان. برای این که خود آمریکایی‌ها هم دیگر دیر فهمیده بودند که ادامه دادن این جنگ بعد از کشته شدن اسامه بن لادن اشتباه بوده است. وباید همون موقع از افغانستان خارج می‌شدند. و خیلی سیاست‌های اشتباه دیگر از جمله ملت سازی به روش غربی در افغانستان. که شدنی نیست
سیدعبدالله گرامیان
۱۴۰۲/۷/۳۰
در مورد شرایط واقعی افغانستان و دلیل اینکه چرا اقتصادش پیشرفت نمی‌کن اطلاعات خوبی می‌دهد
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب اسناد افغانستان

برای دریافت کتاب اسناد افغانستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.