معرفی و دانلود کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان

عکس جلد کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان

فهیمه جاویدمهر کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان را با آگاهی از اهمیت و حساسیت موضوع آموزش جنسی تألیف کرده. والدین با مطالعه‌ی این کتاب یاد می‌گیرند آگاهی‌های جنسی را به گونه‌ای به فرزند خود انتقال دهند که با هوش، سن و جنسیت او متناسب باشد و بنابراین از آسیب‌های احتمالی در این زمینه پیشگیری کنند.

درباره‌ی کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان

اگر خوب به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم فکر کنید، متوجه نقش پررنگ جنسیت و مسائل جنسی در آن خواهید شد. برای مثال، بخش مهمی از شناختی که هرکس از خودش دارد، بر جنسیت و انتظارات جامعه از زنانگی و مردانگی مبتنی است. بسیاری از رفتارهای روزمره‌ی افراد در جنسیت آن‌ها ریشه دارد. بخشی از رفتار دیگران با ما را جنسیت شکل می‌دهد. خطر سوءاستفاده و بهره‌کشی جنسی قابل نادیده گرفتن نیست و در نهایت، ارتباط زن و مرد، عشق، ازدواج و روابط جنسی دغدغه‌ی دائمی در تمام دوران بوده است. شاید به عنوان بزرگسال به حضور مداوم مسائل مربوط به جنسیت و مسائل جنسی در زندگی عادت کرده باشید. اما این موضوع برای کودکان که مدت کمی از حضورشان در این دنیا می‌گذرد کاملاً جدید است. والدین وظیفه دارند با آموزش مسائل جنسی به کودک، او را برای زندگی در دنیایی که پر از این مسائل است آماده کند. اما تنها کودک نیست که به آموزش نیاز دارد. بلکه پدر و مادرها هم برای تربیت جنسی کودکان باید آموزش ببینند. فهیمه جاویدمهر، کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان را با هدف آمادگی والدین برای ارائه‌ی آموزش‌های جنسی به فرزندان تهیه کرده است.

فهیمه جاویدمهر، کارشناس ارشد مشاوره و مدرس کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تربیت جنسی برای والدین و کودکان است. او کنجکاوی‌های کودکان درباره‌ی بدن خود و دیگران را می‌شناسد و چالش‌های والدین برای توضیح درباره‌ی این موضوعات را درک می‌کند. به همین دلیل کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان را نوشته تا در والدین بینش صحیحی نسبت به آموزش و تربیت جنسی به وجود آورد و به رشد مهارت‌های لازم در آن‌ها کمک کند. او در نگارش این کتاب به فرهنگ اسلامی خانواده‌های ایرانی نیز توجه کرده است.

فصل اول کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان، ذهنیتی از چیستی و چگونگی تربیت جنسی کودکان را در ذهن والدین می‌سازد و آن‌ها را با اهمیت این آموزش آشنا می‌کند. پدر و مادرها در فصل دوم، مراحل تربیت جنسی و موضوعات مهمی که باید در سنین مختلف برای کودکان مطرح شود را یاد می‌گیرند. این موضوعات اطلاعاتی درباره‌ی هویت جنسی، نقش‌های جنسیتی، حریم خصوصی و موارد دیگر را شامل می‌شود. فصل سوم کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودک به یکی از مهم‌ترین مباحث برای مراقبت و امنیت کودک، یعنی کودک‌آزاری و آزار جنسی می‌پردازد. فهیمه جاویدمهر، فصل آخر کتاب را به راهنمایی والدین برای پاسخ دادن به سوالات و کنجکاوی‌های رایج کودکان راجع به بارداری، زایمان، عادت ماهانه و موارد مهم دیگر اختصاص داده است.

والدین پس از مطالعه‌ی این کتاب می‌توانند رفتارهای سالم یا نگران‌کننده‌ی فرزند خود را تشخیص دهند و در واکنش به آن، رفتار درستی را پیش بگیرند. کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان در انتشارات عصر قلم به چاپ رسیده است.

کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمام پدر و مادرهایی که کودک پیش‌دبستانی یا دبستانی دارند پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان می‌خوانیم

هویت تفاوتی است که بین خود و دیگران قائل می‌شوید. والدین در شکل‌گیری هویت کودک سهم مهمی دارند؛ هر چند امروزه از تأثیر رسانه‌ها نمی‌شود غافل شد.

به کودکان کمک کنید هویت خود را مثبت تلقی کنند. کافی است به گونه‌ای تربیت شوند، که خود را آن گونه که هستند بپذیرند، نه آن‌گونه که دیگران می‌خواهند. افراد باید، خویشتن واقعی خویش را قبول کنند، دنیای درونی خود را بشناسند، به خود علاقه داشته باشند و خود را با دیگران مقایسه نکنند. همه افراد، فرایند هویت‌یابی را به خوبی طی نمی‌کنند.

هویت اجزای متعددی دارد. یکی از اجزای هویت، هویت جنسی است. هویت جنسی به معنای پذیرفتن مردانه بودن یا زنانه بودن، و ایفای نقش مربوطه است. والدین از همان ابتدای کودکی فرزندشان می‌توانند در شناخت و پذیرش هویت جنسی، او را یاری کنند. مثلا انتخاب اسم مشترک در هر دو جنس، می‌تواند تأثیر منفی روی هویت جنسی کودک داشته باشد.

در مواردی که کودک زیر یازده سال، به هر دلیلی یکی یا هر دو والدین را نداشته باشد، ممکن است در هویت جنسی سردرگم شود. در چنین شرایطی بهتر است، با افزایش ارتباط با محارم مورد اطمینان، نقش‌های جنسیتی را از آنان بیاموزد. در حقیقت جای خالی پدر یا مادر باید با ارتباط با محارم پر شود تا میزان آسیب کاهش یابد.

کودکی که نقش جنسی‌اش را پذیرفته و خودآگاهی بیشتری دارد، عزت نفسش نیز بیشتر است. چنین کودکانی کمتر مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. از طرفی کودکی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌، عزت‌نفس او دچار آسیب شده است. بخصوص پسر نوجوانی که توسط زنان بزرگسال مورد آزار قرار گرفته‌اند، به دلیل اینکه ابتدا دچار احساس لذت و خشم، می‌شود، ولی وقتی متوجه می‌شود، این آزار جنسی بوده دچار احساس گناه می‌شود، و این احساس اثرات مخربی در روح و روان و زندگی فرد به جا می‌گذارد. نتیجه این که کودکانی که از نظر جسم و روان سالم‌تر هستند، کمتر مستعد آزار جنسی هستند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: ضرورت و اهمیت آموزش مسائل جنسی به کودکان
ضرورت تربیت جنسی
اهداف تربیت جنسی
باورهای نادرست راجع‌به تربیت جنسی
عوامل مؤثر در تربیت جنسی
اصول مهم برای تربیت جنسی کودکان زیر 7 سال
مرور چند مورد تجربه واقعی
تفاوت بیداری جنسی و آگاهی جنسی
فصل دوم: گام‌های آموزش
شروع و چگونگی آموزش
مواقع مناسب برای آموزش در بحث تربیت جنسی
در هر سنی، چه مواردی را آموزش دهیم؟
اولین قدم در آموزش جنسی
هویت جنسی
شکل‌گیری نقش‌های جنسیتی
مهارت‌های زندگی
آموزش خصوصی بودن بدن
استثناها در آموزش خصوصی بودن بدن
نکات قابل توجه مربوط به سنین مختلف در بحث تربیت جنسی
خود لمسی کودک
دکتر بازی
هشدارهای جنسی
فصل سوم: انواع کودک آزاری
باورهای اشتباه راجع ‌به آزار جنسی
نشانه‌های آزار جنسی
فصل چهارم: پاسخ به سوالات کودک
سؤال پر چالش: بچه از کجا می‌آید؟
آموزش نحوه تولد
آرایش کردن
لاک زدن
بیان فحش جنسی توسط کودک
پریود و نوار بهداشتی
ختنه
حاملگی
سزارین
زایمان طبیعی
بازی‌های کامپیوتری
مشاهده سکس والدین
شرم مسموم (بیش ‌از حد)
عزت‌نفس جسمی دختر
یک چالش‌ جنسی
چه رفتارهایی هشدار است و نیاز به پیگیری دارد؟
رفتارهای پرخطر که نیاز به مشاوره دارد
در هر سن چه مواردی از تربیت جنسی باید آموزش داده شود؟
سخن آخر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات عصر قلم
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات88
زبانفارسی
شابک978-622-5751-50-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان

برای دریافت کتاب اشتباهات والدین در تربیت جنسی کودکان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.