معرفی و دانلود کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان

برای دانلود قانونی کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان

کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان نوشته‌ی الن ماری فورسبرگ، کلر شلی ایگان، اریک تورستنسن، لارنس لاندورد و بورن هافمن یکی از کتاب‌های استاندارد و آکادمیک در حوزه‌ی اصول اخلاقی کار با مراجعان حوزه‌ی روان‌شناسی و روان‌پزشکی است. اثر حاضر چارچوب‌های مناسبی برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حوزه‌ی ارتقا‌ی شناختی انسان ارائه می‌کند.

درباره‌ی کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان

کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان (Evaluating Ethical Frameworks for the Assessment of Human Cognitive Enhancement Applications) اثر الن ماری فورسبرگ (Ellen-Marie Forsberg)، کلر شلی ایگان (Clare Shelley-Egan)، اریک تورستنسن (Erik Thorstensen)، لارنس لاندورد (Laurens Landeweerd) و بورن هافمن (Bjørn Hofmann) کتاب کوچک و کم‌حجمی است که برای نخستین بار در سال 2017 به چاپ رسید. کتاب حاضر یکی از نخستین کتاب‌های آکادمیک ترجمه ‌شده به فارسی در خصوص اصول و چارچوب‌های اخلاقی کار با مراجعان دارای مشکلات شناختی است. لحن و زبان استفاده شده در این کتاب کاملاً آکادمیک می‌باشد و اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان رشته‌های روان‌شناسی، روان‌پزشکی و علوم شناختی از مخاطبان اصلی کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان به شمار می‌آیند.

ارتقای شناختی انسان (HCE) اصطلاحی برای برنامه‌هایی است که تصور می‌شود توانایی‌های شناختی همچون توجه، حافظه یا استدلال را به اشکال مختلف نظیر به‌کارگیری مداخلات دارویی و ژنتیکی، تحریک مغزی، حواس و ابزارهای دیگری از قبیل عینک‌های هوشمند بهبود می‌بخشند. بحث فلسفی ریشه‌دار بین مخالفان و موافقان ارتقای شناختی انسان و افزایش امکان‌سنجی برخی از کاربردهای آن نقطه‌ی آغاز کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان به شمار می‌رود.

اثر حاضر در رابطه با ویژگی‌های چارچوب‌های اخلاقی مناسب برای ارزیابی اخلاقی کاربردهای ارتقای شناختی انسان (HCE) یک سری بینش‌های کلیدی و اطلاعات کاربردی به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران ارائه می‌دهد. سیاست‌گذاری در حوزه‌ی ارتقا‌ی شناختی انسان نیازمند یافتن تعادل بین پرداختن به مسائل اخلاقی کنونی و موضوعاتی است که ماهیت نظری دارند یا از دل مفاهیم انتزاعی فلسفی برآمده‌اند. به اعتقاد نویسندگان کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان، چارچوب‌های اخلاقی مناسب باید آن‌قدر جامع و کامل باشند که بتوانند تمام ارزش‌های اخلاقی مرتبط را با هم ادغام کنند، موجب شفافیت شوند و برای افرادی که با فلسفه آشنایی ندارند نیز کاربردی باشند.

گفتنی است مسلم کُرد مترجم کتاب نامبرده خود کاندیدای دکتری علوم شناختی-روان‌شناسی شناختی دانشگاه شهید بهشتی تهران است. او در حوزه‌ی توانبخشی شناختی-هیجانی مقالات متعددی را منتشر کرده است و سابقه‌ی کار با افراد دارای کژکاری تنظیم هیجانی را در گروه‌های سالم و بالینی دارد. سازه‌ی آموزش حافظه‌ی کاری-هیجانی یکی از طرح‌های نوآورانه‌ی مسلم کُرد به شمار می‌رود که ده‌ها مقاله راجع به آن به چاپ رسیده است.

در نکوداشت‌ کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان

  • اثری مفید برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پیش‌تر با مسائل اخلاقی-زیستی دست‌وپنجه نرم نکرده‌اند. در کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان تعاریف روشن، جدول‌های مختصر و مفید و مباحث صریحی ارائه شده است. (آمازون)

کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب مناسب اساتید و دانشجویان رشته‌ی روان‌شناسی، روان‌پزشکی، علوم شناختی و همچنین تمام علاقه‌مندان به مباحث علمی مرتبط با اخلاق زیستی و فلسفه‌ی پزشکی است.

با نویسندگان کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان بیشتر آشنا شویم

الن ماری فورسبرگ پژوهشگر ارشد و فارغ‌التحصیل دکترای اخلاق کاربردی است. او در رساله‌ی دکتری خود در مورد روش‌های ارزیابی اخلاقی مواد غذایی اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی یا همان غذاهای زیست‌مهندسی کار کرده است. فورسبرگ تاکنون چندین پروژه‌ی تحقیقاتی بزرگ در نروژ و اروپا را رهبری کرده است و در حال حاضر به‌عنوان رئیس تحقیقات مؤسسه‌ی پژوهشی کار در اسلو و کالج دانشگاه آکرشوس فعالیت می‌کند.

بورن هافمن استاد دانشگاه علم و صنعت نروژ و مدرس مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه اسلو است. او در این مراکز آموزشی فلسفه علم، اخلاق زیستی و فلسفه پزشکی تدریس می‌کند. هافمن تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در رشته‌ی فلسفه‌ی پزشکی به اتمام رساند و در حوزه‌ی علوم طبیعی و علوم انسانی نیز آموزش دیده است.

لارنس لاندورد نیز پژوهشگر ارشد است که در موسسه نوآوری علمی دانشگاه رادبود به عنوان استادیار تدریس می‌کند. زمینه‌های تحقیقاتی موردعلاقه‌ی او شامل مسائل توجیهی در فلسفه، نظریه اخلاقیات و به طور خاص رابطه‌ی بین علم و فناوری است.

کلر شلی ایگان نیز پژوهشگر ارشد و دارای دکترای مطالعات علم و فناوری است. او در حوزه‌هایی نظیر اخلاق کاربردی، اخلاق پژوهش، سیاست تحقیق و نوآوری و علم و فناوری نانو پژوهش‌های زیادی را به انجام رسانیده است.

اریک تورستنسن، دیگر مؤلف کتاب حاضر، کارشناسی ارشد تاریخ ادیان دارد و در حوزه‌ی اخلاق زیستی با کمیته‌های ملی اخلاق‌ پژوهش در نروژ و همچنین مرکز مطالعات هولوکاست همکاری داشته است.

در بخشی از کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان می‌خوانیم

داروهای تقویت‌شناختی، که به آن‌ها داروهای هوشمند یا «نوتروپیک‌ها» نیز گفته می‌شود ‌noo به زبان یونانی یعنی «ذهن» و tropo نیز به معنای گردش/تغییر است (کاکیک، 2009) برای درمان ناتوانی‌های شناختی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلالات عصبی-روانی و آسیب‌های مغزی به کار می‌رود (یاهاکان و مورین زامیر، 2011). این داروها در درمان نقایص شناختی همچون آلزایمر، اسکیزوفرنی و اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی (ADHD) به کار می‌روند (ساهاکیان و مورین-زامیر، 2011). برخی افراد سالم هم از بسیاری از این داروها برای تقویت شناختی «در سطح بهتر از نرمال» استفاده می‌کنند (فاراه و همکاران، 2014؛ هال، 2004؛ راسین و فورلینی، 2009). اثرات تقویت شناختی فقط در سطح کارکردهای مجزایی مثل تمرکز، هشیاری، حافظه کاری، حافظه بلندمدت و غیره دیده می‌شوند (شرمر و همکاران، 2009).

متداول‌ترین داروهایی که برای تقویت شناختی به کار می‌روند، «محرک‌ها» هستند. برخی از این محرک‌ها عبارتند از: ریتالین (متیل فنیدات) و آدرال (نمک‌های ترکیبی آمفتامین) که اغلب برای درمان ADHD تجویز می‌شوند (گیرلی و همکاران، 2008). استفاده از این داروهای ADHD حافظه را نیز تا حدی تقویت می‌کنند (گیرلی و همکاران، 2008). یک داروی جدیدتر نیز به نام «مودافینیل» وجود دارد که اثربخشی آن برای درمان خستگی ناشی از نارکولپسی، آپنه خواب و اختلال در خواب ناشی از شیفت کاری در شب تایید شده است. امروزه از این دارو برای تقویت آگاهی افرادی که به دلیل کمبود خواب دچار احساس گیجی می‌شوند ‌مانند پزشکان شیفت شب‌ استفاده می‌شود (گیرلی و همکاران، 2008).

فهرست مطالب کتاب

دربارۀ مترجم
چکیده
فصل 1: مقدمه
1-1 دربارۀ ارتقای شناختی انسان، مجادلات فلسفی و نیاز به یک چارچوب اخلاقی عملی برای سنجش برنامه‌های ارتقای شناختی انسان
منابع
فصل 2: حاکمیت اخلاقی و ابزارهای اخلاقی
2. 1. ابزارهای اخلاقی به‌مثابۀ ابزاری برای گفت‌وگوی کاربردی-اخلاقی
2. 2. کیفیت در اخلاق کاربردی
2. 3. معیارهای ابزارهای اخلاقی خوب
منابع
فصل 3: ملاحظات اخلاقی در HCE چند مثال از داروهای تقویت شناختی و تحریک غیرتهاجمی مغز
3. 1. روش‌شناسی
3. 2. داروهای تقویت‌شناختی
3. 3. تحریک غیرتهاجمی مغز
3. 4. ریسک و اثربخشی
3. 5. اصالت و طبیعی بودن
3. 6. عادلانه بودن دستاوردهای شخصی با استفاده از تقویت‌کننده‌های شناختی
3. 7. توزیع عدالت در سطح اجتماع
3. 8. اجبار
3. 9. مسائل اخلاقی خاص دراتباط‌با تحریک غیرتهاجمی مغز
3. 10. دیدگاه‌های حامی تقویت شناختی
3. 11 خلاصه فصل
منابع
فصل 4: انواع چارچوب‌های سنجش برنامه‌های HCE
4. 1 اخلاق مبتنی بر اصول
4. 2. ماتریس اخلاقی
4. 3. اخلاق پیش‌بینی برای فناوری‌های نوظهور
4. 4. سنجش اخلاقی فناوری
4. 5. سنجش اخلاقی-سودمندی فناوری
4. 6. سنجش اخلاقی تأثیر
منابع
فصل 5: صلاحیت چارچوب‌ها برای سنجش اخلاقی برنامه‌های HCE
5. 1. اخلاق مبتنی بر اصول
5. 2. ماتریس اخلاقی
5. 3. چارچوب اخلاق پیش‌بینی برای فناوری‌های نوظهور (ATE)
5. 4. سنجش اخلاقی فناوری (ETA)
5. 5 سنجش اخلاقی-سودمندی فناوری (eCTA)
5. 6. سنجش اخلاقی تأثیر فناوری (EIA)
5. 7. خلاصۀ فصل
منابع
فصل 6: سخن پایانی
6. 1. بحث
6. 2. نتیجه‌گیری
منابع
منابع اضافی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان
نویسنده، ، ، ،
مترجممسلم کرد
ناشر چاپیانتشارات نسل نواندیش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-622-220-708-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۵۹۹۰۰ ۲۹,۹۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان

برای دریافت کتاب اصول اخلاقی برنامه‌های توانبخشی شناختی انسان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.