معرفی و دانلود کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان

عکس جلد کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان
قیمت:
۱۳۵۰۰۰ ۱۲۱,۵۰۰ تومان ۱۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان

کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان تألیف راجش کومار جین، مفاهیم تکنولوژی ارتباطی SDH، ساختار و مکانیسم‌های حفاظتی آن را توضیح و نشان می‌دهد که چرا این سیستم نسبت به نسل‌های پیشین خود منعطف‌تر و پرظرفیت‌تر است. این کتاب کاربردی، پس از مرور روند تکاملی تکنولوژی‌های مخابراتی و سیستم PDH، نحوه‌ی انتقال داده در SDH را تشریح می‌کند، مشکلات ضمنی آن را برمی‌شمارد و از آینده‌ی این فناوری می‌گوید.

درباره‌ی کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان

در سال‌های اخیر، سازمان‌های مخابراتی برای انتقال اطلاعات از پروتکل‌های استاندارد پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را ظرف مدت کوتاهی جابجا کنند. این سیستم‌ها که به تجهیزات دیجیتالی مثل فیبر نوری یا سیستم‌های رادیویی متکی هستند، جریان‌های بیت دیجیتالی را از مبدأ دریافت کرده و با سرعتی قابل‌توجه و کمترین اختلال به مقصد موردنظر می‌رسانند. یکی اولین نمونه‌های این فناوری، PDH یا سلسه‌مراتب دیجیتال بود. این سیستم باوجود تحولاتی که به وجود آورد و ویژگی‌های مثبت زیادی که داشت اما دارای محدودیت‌هایی هم بود. برای مثل ظرفیت پهنای باند آن به نسبت محدود بود. از سوی دیگر، ساختارش نیز به نحوی بود که باعث می‌شد پیچیده به نظر برسد و کار با آن مشکل باشد. به‌مرور که تعداد کاربران بیشتر شد و حجم ترافیک افزایش یافت، محققان به این نتیجه رسیدند که PDH پاسخگوی نیازها نیست و باید به سراغ استانداردهای جدیدتری بروند. درنتیجه در دهه‌ی 1980 فناوری دیگری به نام SONET شکل گرفت. در این استاندارد، بین قسمت‌های مختلف شبکه اختلاف‌فازی وجود نداشت و همزمان و هماهنگ کار می‌کردند. یعنی آن اختلاف و ناهماهنگی‌ای که در PDH وجود داشت برطرف شد. به خاطر همین به این سیستم جدید، سلسله مراتب دیجیتال همزمان اطلاق شد. SONET پروتکلی آمریکایی بود ولی در اروپا با الگوبرداری از آن، سیستم SDH ارائه و عرضه شد. این دو سیستم عملاً تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و از ساختار مشابهی تبعیت می‌کنند. یکی از منابع کاربردی برای آشنایی با این موضوع، کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان (Principles of Synchronous Digital Hierarchy) تألیف راجش کومار جین (Rajesh Kumar Jain) است. این اثر، فناوری SDH را معرفی می‌کند و الگوها و چارچوب‌های آن را توضیح می‌دهد. نویسنده که خود از متخصصین این حوزه به‌حساب می‌آید، تلاش می‌کند برتری و مزیت این استاندارد به دیگر استانداردهای مخابراتی را نشان دهد.

SDH شبکه‌ای همزمان محسوب می‌شود که در آن جریان‌های بیت دیجیتالی به‌صورت همگام و هم‌فاز انتقال داده می‌شوند. این سیستم از ویژگی‌ها متعددی برخوردار است که باعث خیلی مطمئن‌تر و قابل‌اعتمادتر باشد. برای مثال در آن باند فیبر نوری محدودیت پهنا ندارد، می‌توان با آن داده‌های ویدئویی و چند رسانه‌ای را حمل کرد، ساختاری ساده‌تر دارد و البته درصد خطای آن کمتر است. درنتیجه از این استاندارد به شکل گسترده‌ای در خیلی از کشورهای اروپایی و آسیایی مثل ایران استفاده می‌شود. راجش کومار جین در کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان، پس‌ازاینکه روند تکاملی سیستم‌های ارتباطاتی را مرور کرد، به‌تفصیل در مورد استانداردهای دیجیتالی صحبت می‌کند. در ادامه به شبکه‌ی SDH می‌رسد و نحوه‌ی انتقال داده در آن توضیح می‌دهد. نویسنده به مشکلات این سیستم هم اشاره می‌کند و درنهایت از این می‌گوید که آینده‌ی آن به چه صورت خواهد بود.

کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان را مهدی نیکنام ترجمه و مؤسسه‌ی فرهنگی-هنری دیباگران تهران منتشر کرده است.

در نکوداشت کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان

  • این کتاب برای مهندس‌هایی که در حوزه‌ی سیستم‌های سلسله مراتب دیجیتال همزمان کار می‌کنند، یکی از بهترین منابع به شمار می‌رود. (اس. کی. بیسواس، مهندس مخابرات وزارت راه‌آهن هند)

کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مهندسین برق و مخابرات پیشنهاد می‌شود.

(حجم این کتاب بیشتر از 20 مگابایت است. لطفاً پیش از خرید نسخه‌ی نمونه را دانلود و از صحت نمایش فایل در تلفن‌همراه یا تبلت خود اطمینان حاصل کنید.)

در بخشی از کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان می‌خوانیم

سیستم انتقال آنالوگ یک سیستم طبیعی است. تمام فعالیت‌های ما بهطور ذاتی آنالوگ یا پیوسته هستند برای مثال صحبت کردن (بهجز مواقع سکوت،) دیدن و شنیدن؛ اما سوییچ‌های الکتریکی، دارای دو وضعیت روشن و خاموش یا 0 و 1 هستند. درنتیجه دارای عملکردی ناپیوسته می‌باشند. این سوییچ‌ها به‌عنوان یکی از تجهیزات اصلی دیجیتال کاربرد دارند.

در ارتباط تلفنی راه دور، یک سیگنال صوتی بین دو نقطه با استفاده از تجهیزاتی مانند میکروفون، خط تلفن، گیرنده و تقویت‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های ارتباطی اولیه با این روش برای سال‌ها به کار گرفته می‌شدند. با رشد تقاضا و نیاز به افزایش فاصله‌های تحت پوشش، کیفیت پایین صوت دریافتی به مهم‌ترین مسئله تبدیل شده و بیشترین تلاش مهندسین بر روی آن متمرکز گردید.

مهمترین عوامل مؤثر بر روی کیفیت صوت عبارت‌اند از: 1. نویز؛ 2. اعوجاج؛ 3. تضعیف (کاهش سطح سیگنال با افزایش طول مسیر)؛ 4. Cross Talk (تأثیر یک مکالمه (روی یک زوج سیم) بر روی مکالمه دیگر (روی زوج سیم دیگر) درون یک کابل)؛ 5. تداخل. همچنین کمبودهای موجود در تجهیزات، تقویت‌کننده‌ها، مبدل‌ها و فیلترها در کنار بستر انتقال از جمله موارد مهم تلقی می‌شوند. در کنار تمام کارهایی که برای این مشکلات صورت گرفت، ظرفیت محدود سیستم‌های آنالوگ به‌عنوان پاشنه آشیل، کار را برای ادامه غیرممکن می‌نمود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه
فصل دوم: مزایای تکنولوژی دیجیتال
فصل سوم: تبدیل آنالوگ به دیجیتال و اصول TDM
فصل چهارم: کدگذاری خطی و مدولاسیون دیجیتال
فصل پنجم: کلاک
فصل ششم: اختلال سیگنال، تشخیص و تصحیح خطا
فصل هفتم: همزمانی
فصل هشتم: سلسله‌مراتب دیجیتال نیمه هم‌زمان
فصل نهم: آلارم‌های نگهداری PDH
فصل دهم: Synchronous Digital Hierarchy
فصل یازدهم: عملیات و نگهداری در SDH
فصل دوازدهم: ساختار SDH و مکانیسم حفاظتی
فصل سیزدهم: Data Over SDH
فصل چهاردهم: سیستم‌های موجود و آینده SDH
فصل پانزدهم: بستر انتقال برای تکنولوژی‌های PDH، SDH و OFC
فصل شانزدهم: مقدمه‌ای بر شبکه‌های انتقال نوری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان
نویسنده
مترجممهدی نیکنام
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات509
زبانفارسی
شابک978-622-218-130-7
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی برق
قیمت نسخه الکترونیک
۱۳۵۰۰۰ ۱۲۱,۵۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان

برای دریافت کتاب اصول سلسله مراتب دیجیتال همزمان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.