معرفی و دانلود کتاب افسون ریاضیات

عکس جلد کتاب افسون ریاضیات
قیمت:
۷۶۰۰۰ ۳۸,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افسون ریاضیات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افسون ریاضیات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افسون ریاضیات

کتاب افسون ریاضیات، چنان‌که از عنوان آن پیداست، اثری علمی درباره‌ی دانش ریاضی است. تئونی پاپاس در این کتاب خواندنی ما را با جادوی ریاضیات آشنا می‌سازد و نشانمان می‌دهد که علم ریاضی بسیار عمیق‌تر، شیرین‌تر، و البته، کاربردی‌تر از آن است که می‌پنداریم.

درباره کتاب افسون ریاضیات

کتاب افسون ریاضیات (The Magic of Mathematics) اثری فوق‌العاده و خواندنی با موضوع علم ریاضی است. نگارنده‌ی این کتاب، تئونی پاپاس، یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانانِ زمانه‌ی ما به شمار می‌رود. او در کتاب افسون ریاضیات، به این کلیشه‌ی رایج که ریاضی علمی خشک و خالی از ظرافت است، حمله برده، و نشان داده که دقیقاً خلافِ این ادعا، صادق است. تئونی پاپاس به ما می‌گوید که ریاضیات مادر تمامی علوم است. به باور او، بدون فرا گرفتنِ اصول علم ریاضی، نمی‌توانیم در هیچ رشته‌ی علمی و پژوهشی، سرآمد شویم و پیشرفت کنیم. پاپاس مصرانه از ما می‌خواهد که دافعه‌ی ریاضیات را فراموش کنیم، و با ذهنیتی عاری از پیش‌داوری، پای درسِ ریاضیاتی او بنشینیم. به زعم نویسنده‌ی کتاب افسون ریاضیات، آنچه بسیاری از مخاطبین عام را از دانش ریاضی بیزار ساخته، شیوه‌ی غلط آموزش این دانش در مدارس است. اگر معلمین دبستان‌ها و دبیرستان‌ها، می‌دانستند که چگونه شیرینی علم ریاضیات را به کودکان و نوجوانان بچشانند، امروز ریاضیات این دافعه‌ی کنونی را نداشت. حالا، بر عهده‌ی دانشمندانی چون تئونی پاپاس است که برای اعاده‌ی حیثیت از دانش ریاضیات تلاش کنند، و جذابیت‌های وافر این علم کاربردی را به مخاطبین معمولی یادآوری نمایند.

کتاب افسون ریاضیات از بخش‌های مجزایی تشکیل شده است، که ذیل هر یک از آن‌ها، یکی از موضوعات مهمِ علم ریاضی با زبانی ساده آموزش داده شده است. البته هدف نگارنده‌ی این کتاب، بیش از آموزش اصول علم ریاضی، تأکید بر اهمیت این علم بوده است. تئونی پاپاس به روشنی و زیبایی هرچه تمام‌تر، نشان می‌دهد که چگونه اصول علم ریاضی بر تقریباً تمام جوانب زندگی ما حکمرانی می‌کند. او می‌گوید اگر این اصول را بشناسیم، می‌توانیم زندگی خود را به نحو بهتر و مثمر ثمرتری سامان دهیم.

شکل خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، تماس‌های تلفنی‌ای که هرروزه دنبال می‌نماییم، هواپیمایی که ما را از جایی به جای دیگر می‌برد، سلول‌های بدنمان و بسیاری از امور کوچک و بزرگ دیگر، همه و همه بر مبنای قواعد ریاضیاتی سامان یافته‌اند. پس پیداست که آگاهی از این قوانین، ضرورتی بی‌چون‌وچرا دارد. کتاب افسون ریاضیات این آگاهی را در قالب متنی خواندنی و مفرح، ارزانی ما می‌کند.

کتاب افسون ریاضیات توسط عباس علی کتیرایی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات مازیار در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب افسون ریاضیات

  • در کتاب افسون ریاضیات طیف گسترده‌ای از مباحث مربوط به علم ریاضی مورد بحث قرار گرفته است. این اثر منحصراً برای مخاطبین عام به رشته‌ی تحریر درآمده؛ مخاطبانی که لزوماً پیش‌زمینه‌ی علمی چندانی درباره‌ی دانش ریاضی ندارند. (Library Journal)

  • تئونی پاپاس در کتاب افسون ریاضیات به جهان وسیع و بی‌انتهای ایده‌ها می‌پردازد؛ طلسم‌هایی را که ریاضیات پیش پای ما می‌نهند بررسی می‌کند؛ و به ما یاری می‌رساند که جادوی علم ریاضی را، آن‌جا که هیچ انتظارش را نداریم، کشف کنیم. (Amazon)

کتاب افسون ریاضیات مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان ریاضی و دوست‌داران این رشته‌ی تحصیلی، مخاطبین اصلی کتاب افسون ریاضیات، اثر تئونی پاپاس، به شمار می‌روند.

جملات برگزیده کتاب افسون ریاضیات

  • حتی در علم ریاضیات نیز تخیل شگفت‌انگیزی وجود دارد. (ولتر)
  • زیباترین چیزی که می‌توان تجربه کرد چیزی است که اسرارآمیز باشد، این سرچشمۀ تمام هنر و علم حقیقی است. (آلبرت اینشتین)
  • هیچ شاخه‌ای از ریاضیات، هر قدر هم انتزاعی باشد، ممکن نیست روزی در یکی از پدیده‌های جهان واقعی به‌کار نرود. (نیکلای لباچفسکی)
  • ریاضیات، که محصول تفکر مستقل از تجربۀ انسان است، چگونه انطباقی چنین شگفت‌انگیز با امور واقعی دارد؟ (آلبرت اینشتین)

با تئونی پاپاس بیشتر آشنا شویم

تئونی پاپاس (Theoni Pappas) استادِ برجسته‌ی علم ریاضی‌ است. او به سال 1944 به دنیا آمده و هم‌اینک در آستانه‌ی ورود به نهمین دهه‌ی زندگی خود قرار دارد. تئونی پاپاس را بیش از همه به واسطه‌ی آثار علمی درخشانی که به رشته‌ی تحریر درآورده می‌شناسند. او در زمره‌ی دانشمندانی است که علم را برای عموم مردم همه‌فهم و جذاب ساخته‌اند. تئونی پاپاس در دانشگاه‌های کالیفرنیا و بارکلیِ آمریکا تحصیل کرده است. کتاب «افسون ریاضیات» بهترین اثر ترجمه‌شده از وی به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب افسون ریاضیات می‌خوانیم

قلیدس در سال 300 پیش از میلاد، هنگامی‌که ساماندهی مفهوم‌های هندسی را در یک دستگاه ریاضی آغاز کرد، چندان آگاه نبود که ایجاد نخستین جهان ریاضی را آغاز کرده است. جهان‌های ریاضی و اجزای آن‌ها فراوانند در اینجا جهان حساب را با اعداد که ارکان آن هستند می‌بینیم و حوزه‌های جبر را با متغیرهایش، جهان هندسۀ اقلیدسی را با مربع‌ها و مثلث‌هایش، توپولوژی را با چیزهایی چون نوار موبیوس و شبکه‌ها و برخال‌ها را با چیزهایی که دایماً تغییر می‌کنند اینها حوزه‌های مستقلی هستند که در عین‌حال با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. همۀ آن‌ها در کنار هم دنیای ریاضیات را می‌سازند. دنیایی که می‌تواند مستقل از عالم ما وجود داشته باشد، اما تمام چیزهای پیرامون ما را توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد.

هر یک از جهان‌های ریاضی در یک سامانۀ ریاضی هستی می‌یابند. این سامانه اصول اساسی وجود چیزهای این جهان را ساماندهی می‌کند؛ چگونگی شکل‌گیری هر چیز، پدید آمدن چیزهای جدید از آن‌ها و قوانین حاکم بر آن‌ها را بیان می‌کند. یک سامانۀ ریاضی از یک رشته عوامل پایه تشکیل شده است که اصطلاحات تعریف ناشده خوانده می‌شوند. این اصطلاح‌ها را می‌توان توضیح داد تا هرکس برداشتی از مفهوم آن‌ها داشته باشد، اما در حقیقت نمی‌توان آن‌ها را تعریف کرد. چرا؟ چون برای شکل‌گیری تعریف‌ها به این اصطلاح‌ها نیاز داریم و شما برای شروع به تعدادی از این اصطلاحات نیاز دارید. برای تعریف این واژه‌های آغازکننده، اصطلاح‌های دیگری وجود ندارند که به‌کار روند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
ریاضیات در زندگی روزمره
جهان جادویی ریاضیات
ریاضیات و هنر
جادوی اعداد
جادوی ریاضیات در طبیعت
تردستی‌های ریاضی در گذشته
ریاضیات نغمۀ خود را می‌نوازد
انقلاب کامپیوتر
ریاضیات و رازهای زندگی
ریاضیات و معماری
افسون منطق، سرگرمی و بازی
پاسخ‌ها
کتابشناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افسون ریاضیات
نویسنده
مترجمعباسعلی کتیرایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-964-5676-83-2
موضوع کتابکتاب‌های ریاضی
قیمت نسخه الکترونیک
۷۶۰۰۰ ۳۸,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افسون ریاضیات

علیرضا گلمحمدی
۱۴۰۳/۲/۱
خیلی از مباحثی که تو کتاب بهش اشاره شده رو من بلد نیستم و این باعث میشه که برم دنبال اون مباحث و اینجوری روند کندی رو برای خوندن این کتاب میگذرونم و همچنین خسته میشم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب افسون ریاضیات

برای دریافت کتاب افسون ریاضیات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.