معرفی و دانلود کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع

عکس جلد کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع
قیمت:
۴۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع

میهای چیکسنت میهای با نگارش کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع، منبع جامعی را در اختیارتان قرار داده که چیستی این مفهوم، نمودهای حقیقی آن در زندگی افراد، سیر تحول آن در دوران مختلف زندگی و ابعاد فردی و اجتماعی خلاقیت را به شما معرفی می‌کند. اثری که با موشکافی این مفهوم به‌ظاهر ساده، نقش چشمگیر آن را در تمامی وجوه زندگی آشکار خواهد کرد.

درباره‌ی کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع

کلمه‌ی «خلاقیت» برای بسیاری از ما یادآور هنر است. هنری که طیف گوناگونی از آثار نوآورانه را دربرمی‌گیرد و می‌تواند از نوع تجسمی باشد یا در دسته‌ی هنرهای کلامی و... قرار بگیرد. بسیاری از ما با اینکه بارها این کلمه را در مکالمات با دیگری یا در نوشته‌هایمان به کار می‌بریم، اما مصادیق آن رامی‌شناسیم و به‌سختی ممکن است بتوانیم تعریفی جامع و مانع از آن ارائه دهیم. همین نکته نشان می‌دهد با وجود کاربرد فراوان این مفهوم، همچنان از معنای آن بی‌خبریم یا تصور غلطی از آن داریم. خبر خوب اینکه کتاب‌های متعددی با موضوع چیستی و چگونگی خلاقیت تدوین شده‌اند و یکی از بهترین نمونه‌های چنین کتاب‌هایی هم‌اکنون در مقابلتان قرار گرفته. کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع (Creativity: flow and the psychology of discovery and invention) که نتیجه‌ی مطالعات و پژوهش‌های میهای چیکسنت میهای (Mihaly Csikszentmihalyi) را در خود جای داده، اثری است که شما را در شناخت ماهیت خلاقیت و حضور آن در زندگی روزمره راهنمایی خواهد کرد.

سه بخش کلی همراه با زیربخش‌های مربوط به آن‌ها، ساختار اصلی کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع را می‌سازند. در نخستین بخش نویسنده می‌کوشد تعریفی کامل، ساده و کاربردی از مفهوم خلاقیت به شما ارائه کند. در ادامه، به مشخصه‌هایی پی می‌برید که موجب می‌شوند افرادی که آن ویژگی‌ها را دارند، خلاق بدانید و فقدان آن‌ مشخصه‌ها را در وجود دیگری، به‌عنوان عدم خلاقیت فرد تلقی کنید. به این ترتیب، معیارهایی را در اختیار خواهید داشت که به شما در شناسایی افراد خلاق یا غیرخلاق کمک خواهند کرد. معیارهایی که می‌توانند شما را نیز در یکی از این دو دسته قرار دهند. در همین بخش با نمونه‌های عملی خلاقیت نیز آشنا خواهید شد و جریان آن را در زندگی و رفتار خودتان یا دیگران خواهید شناخت.

گذر زمان نه‌تنها بر ظاهر و جسم انسان مؤثر است، بلکه بر روان و قوای ذهنی و فکری او نیز تأثیرات چشمگیری خواهد داشت. بر این اساس، میزان توانایی انسان در بروز خلاقیت و کاربرد آن در سنین مختلف متفاوت خواهد بود. شاید بتوانید از همین ابتدا حدس بزنید که خلاقیت نیز مانند بسیاری از توانایی‌هایمان، رفته‌رفته و با کهولت سن رو به زوال می‌رود و به‌تدریج از چشمه‌ی جوشان خلاقیتمان در دوران کودکی، چیزی باقی نمی‌ماند. بااین‌حال، میهای چیکسنت میهای در بخش دوم کتاب خلاقیت نکات تازه‌ای را به شما عرضه خواهد کرد و دیدی علمی و گسترده از روند خلاقیت در دوران زندگی به شما خواهد بخشید.

بخش سوم به کنکاش در قلمروهای متنوع خلاقیت می‌پردازد. کلام، زندگی، آینده و... عرصه‌هایی هستند که حضور پررنگ خلاقیت را در آن‌ها می‌بینیم. به کمک مطالب این بخش نقش خلاقیت را در فرهنگ‌سازی خواهید شناخت و در انتهای کتاب نیز راه‌هایی برای ارتقای خلاقیت فردی خود می‌آموزید.

کتاب حاضر یقیناً دیدگاه شما را درمورد مفهوم خلاقیت دگرگون خواهد کرد. اگر شما هم مانند بسیاری از خوانندگان معتقدید خلاقیت نوعی الهام است و نیازی به تمرین ندارد، خودتان را برای یک غافل‌گیری بزرگ آماده کنید. چراکه میهای چیکسنت میهای با دلایل قاطع خود و کندوکاوی که در زندگی افراد خلاق داشته به شما ثابت می‌کند خلاقیت نه صرفاً نتیجه‌ی یک الهام ذهنی، بلکه حاصل سال‌ها کوشش، تمرین و تلاش است. تنها از همین راه است که شما نیز می‌توانید خلاق اندیشیدن و خلاق زندگی کردن را آموخته و در ابعاد مختلف زندگی خود از فواید بی‌شمار آن‌ها بهره‌مند شوید. البته این نکته را هم اضافه کنیم که چنانچه خلاقیت را منحصر به خلق آثار هنری می‌دانید، بازهم از نکاتی که کتاب خلاقیت برایتان تدارک دیده، شگفت‌زده خواهید شد. هنر تنها یکی از زمینه‌‌های ظهور خلاقیت است. بزرگان حوزه‌های علمی نیز هر یک برای پیشرفت و رسیدن به کشفیات و اختراعات جدید نیازمند خلاقیت و رشد آن هستند.

کتاب خلاقیت، با برگردان عباسعلی کتیرایی هر آنچه درمورد خلاقیت و انعکاس آن در زندگی لازم است بدانید، به شما آموزش خواهد داد. نشر مازیار چاپ و انتشار این کتاب خواندنی را به انجام رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب خلاقیت

  • اگرچه فواید مطالعه‌ی کتاب خلاقیت برای محققان آشکار خواهد بود، اما اثر حاضر، آمیزه‌ای تأمل‌برانگیز از علم و محاوره نیز هست که خوانندگان عام کنجکاو را نیز آگاه خواهد کرد. (اسکول لایبرری ژورنال)

  • خواندنی، در دسترس و لذت‌بخش. (واشنگتن تایمز)

کتاب خلاقیت برای چه کسانی مناسب است؟

به تمامی مخاطبانی که قصد دارند با چیستی خلاقیت و نحوه‌ی بروز و کاربرد آن در عرصه‌های گوناگون زندگی آشنا شوند پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب خلاقیت را در صدر برنامه‌های مطالعاتی خود قرار بدهند.

با میهای چیکسنت میهایی بیشتر آشنا شویم

میهای چیکسنت میهایی (متولد سپتامبر 1934 در کرواسی) نویسنده و روان‌شناس آمریکایی-مجارستانی است که شهرت خود را عموماً به سبب طرح مفهوم غرقگی یا سیالی به دست آورده. او هم‌اکنون به تدریس روان‌شناسی و مدیریت در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کلرمونت اشتغال دارد و چندی نیز مدیریت گروه روان‌شناسی در دانشگاه شیکاگو و گروه انسان‌شناسی کالج لیک فارست را عهده‌دار بوده است.

موضوعاتی مانند اینکه چرا انسان‌های خلاق معمولاً خودخواه به نظر می‌رسند و چرا نابغه‌ها ظاهری زجرکشیده دارند، محوریت پژوهش‌ها و آثار علمی او را تشکیل می‌دهند. «در جست‌و‌جوی اوج» و «شغل خوب، شغل پوچ» از دیگر آثار وی به شمار می‌آیند.

در بخشی از کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع می‌خوانیم

بعد از اینکه فرد خلاق حس می‌کند در افق تخصص او چیزی است که جور درنمی‌آید، به‌عبارت‌دیگر، مسائلی هست که ممکن است ارزش پرداختن داشته باشند، فرایند خلاقیت معمولاً برای مدتی مخفی می‌شود. شواهد نهفتگی از گزارش‌هایی به دست می‌آید که در آن‌ها فرد خلاق متحیر ‌مسئله‌ای است و رسیدن به یک الهام ناگهانی در مورد ماهیت ‌مسئله را به یاد می‌آورد، ولی هیچ مرحله ذهنی میانی آگاهانه‌ای را به خاطر نمی‌آورد. به دلیل این فضای خالی بین حس کردن ‌مسئله و شهود راه‌حل آن، فرض می‌شود باید مرحله اجتناب‌ناپذیری از نهفتگی در وقفه فرایند آگاهانه اتفاق افتاده باشد.

نهفتگی، به دلیل اسرارآمیز بودنش، خلاق‌ترین بخش کل فرایند فرض می‌شود. مراحل آگاهانه را می‌توان تا‌اندازه‌ای با قواعد منطق و عقلانیت تحلیل کرد. اما آنچه در فضاهای «تاریک» روی می‌دهد تحلیل معمول را به چالش می‌طلبد و پرده‌ای اسرارآمیز بر کار نابغه می‌اندازد: فرد تقریباً حس می‌کند ناچار است برای توضیح آن به‌نوعی عرفان روی بیاورد و دست به دامن الهه‌های شعر و موسیقی شود.

مصاحبه‌شوندگان ما همگی قبول داشتند که باید بگذاریم مسائل برای مدتی زیر آستانه آگاهی بمانند. یکی از گویاترین توصیف‌ها در مورد اهمیت ‌این مرحله را بازهم فریمن دایسون فیزیکدان روایت می‌کند. او در توصیف کار فعلی‌اش می‌گوید:

دور خودم می‌چرخم و کاری نمی‌کنم، که احتمالاً به‌ این معنی است که این‌ یک دوره خلاقه‌ است، اگرچه تا این دوره سپری نشود نمی‌دانید. فکر می‌کنم بیکار بودن خیلی مهم است. منظورم ‌این است که همیشه می‌گویند شکسپیر در فاصله بین نمایشنامه‌ها بیکار بوده است. نه اینکه خودم را با شکسپیر مقایسه کنم، ولی آن‌هایی که همیشه خود را مشغول نگه می‌دارند معمولاً خلاق نیستند. بنابراین از عاطل بودنم شرمنده نیستم.

فهرست مطالب کتاب

بخش 1: فرآیند خلاق
آماده کردن صحنه
خلاقیت کجاست؟
شخصیت خلاق
عمل خلاقیت
جریان خلاقیت
محیط خلاقیت
بخش 2: زندگی‌ها
سال‌های اولیه
سال‌های بعد
پیر شدن خلاق
بخش 3: قلمروهای خلاقیت
قلمروی کلام
قلمروی زندگی
قلمروی آینده
فرهنگ‌سازی
تقویت خلاقیت فردی
پیوست الف: مصاحبه‌شوندگان
پیوست ب: تفاهم‌نامه مصاحبه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع
نویسنده
مترجمعباسعلی کتیرایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات693
زبانفارسی
شابک978-600-6043-50-0
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع

برای دریافت کتاب خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.