معرفی و دانلود کتاب اقتصاد سیاسی روسیه

عکس جلد کتاب اقتصاد سیاسی روسیه
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد سیاسی روسیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد سیاسی روسیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اقتصاد سیاسی روسیه

وجود شباهت‌هایی میان اقتصاد ایران و اقتصاد روسیه محمد کردزاده کرمانی را بر آن داشت که مقاله‌های کتاب اقتصاد سیاسی روسیه را گردآوری و ترجمه نماید و در آن سیاست‌گذاری‌های اقتصادی روسیه را مورد بررسی قرار دهد. تمرکز این کتاب بر سیاست‌های روسیه بعد از فروپاشی نظام کمونیستی است.

درباره کتاب اقتصاد سیاسی روسیه

اقتصاد سیاسی (Political Economy) شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که قولنین مربوط به تولید و توزیع درآمد و تأثیرات آن را در مراحل مختلف توسعه‌ی جامعه‌ی بشری مورد مطالعه قرار می‌دهد. روابط متقابل اقتصادی و سیاسی و تغییرات آن‌ها موضوع اصلی اقتصاد سیاسی می‌باشد. اقتصاد سیاسی نتایج و آثار اقدامات سیاسی را بر توسعه‌ی اقتصادی بررسی می‌کند تا برای چالش‌های اقتصادی و سیاسی راه‌کارهایی بیابد.

کتاب اقتصاد سیاسی روسیه، سیاست‌گذاری‌های اقتصادی روسیه پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

سوالاتی که کتاب حاضر در پی پاسخ گفتن به آن‌هاست عبارتند از: اندیشه‌ی محوری در اقتصاد سیاسی روسیه چیست یا اینکه محققان روسی راجع به توسعه چگونه می‌اندیشند و چه راه‌کارهایی برای آن ارائه می‌کنند؟ رانت در روسیه چه ویژگی‌هایی دارد؟ فرایندهای اقتصاد سیاسی روسیه‌ی کنونی چیست؟ و ...

کتاب حاضر در چهارده فصل نوشته شده و در آن به این قبیل از مباحث پرداخته می‌شود: شرق‌شناسی روسیه، مفهوم رانت در ادبیات اقتصادی روسیه، رانت منابع طبیعی، آسیب‌شناسی رانت، بیماری هلندی و تأثیر پولی منابع رانت طبیعی، متنوع‌سازی اقتصاد و سیاست اعتبار ملی، نگاهی به اقتصاد سیاسی روسیه پس از فروپاشی کمونیسم، سیاست خودکشی اقتصادی، اقتصاد سیاسی روسیه‌ی کنونی، و...

کتاب اقتصاد سیاسی روسیه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به علاقه‌مندان مباحث اقتصادی، به‌ویژه آنان که به دنبال آشنایی با سیاست‌ها و مناسبات کلان و خرد اقتصاد روسیه هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب اقتصاد سیاسی روسیه می‌خوانیم

باید اشاره شود که تغییرات به حق در رویکرد نهادگرایی برای فهم شرایط توسعه اقتصاد کشورها از جمله اقتصادهای کشورهای شرق آسیا اساساً به فهم متخصصین روسی بستگی دارد. مثلاً «روزمائینسکی» معتقد است که تحقیقات در مورد مزایای مکاتب مختلف موجب انسجام و متراکم شدن مفاهیم می‌شود که این خود اصل مطلوبی است که از نهادگرایی قدیمی نشأت می‌گیرد. این طبیعت جهان و انسان است. سوژه‌های مالکیت با ضرورت‌های جهان برخورد می‌کنند که ویژگی این برخورد وضعیت غیرقابل برگشت به گذشته و وضعیت نامعلوم آینده است. این وضعیت ضمن اینکه اشتباهات را روشن می‌کند مشخص می‌کند که نتیجه تصمیمات نامعلوم است و در حقیقت خود جهان گذشته دیگر پایه‌ای ندارد. این در حقیقت نشان می‌دهد که تا چه حد مفاهیم متضاد در بهترین وضعیت برای تحقیقات در مورد وضعیات نادرست و بحران‌ها مناسب است، وضعیتی که در جهان در حال توسعه وجود دارد.

در محاسبه‌ای عاقلانه و ضروری رهیافت نهادگرایی برای فهم توسعه کشورهای غیر اروپایی، «حیدر» به این مسئله تأکید دارد که در اروپا، جایی که رشد اقتصادی در اول در آن جا شروع شد، رسیدن به توسعه برای نخبگان غیراروپایی وظیفه‌ای اجباری شد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: شرق‌شناسی روسیه، روش‌های مطالعاتی و فرایند توسعه مکتب نهادگرایی
فصل دوم: مفهوم رانت در ادبیات اقتصادی روسیه
فصل سوم: روسیه: رانت منابع طبیعی، قدرت رقابت و تحلیل مفهوم بیماری هلندی
فصل چهارم: «ایدِئولوژی تخریب»، نقد «گلازیف» بر تئوری‌های پول‌گرایان
فصل پنجم: نگاهی به اقتصاد سیاسی روسیه پس از فروپاشی کمونیسم
فصل ششم: سیاست خودکشی اقتصادی
فصل هفتم: اقتصاد سیاسی روسیه کنونی از نگاه «سرگی گوبانف»
فصل هشتم: اندیشه‌های اقتصادی سیاسی «سرگی گوبانف»، مصاحبه دوم
فصل نهم: نقد پایه‌های نظام امنیت اقتصادی روسیه
فصل دهم: بحران سیستمی و انتخاب راه توسعه
فصل یازدهم: بحران سیستمی و بحران کرونا در روسیه
فصل دوازدهم: چرا پیروز تسلیم شکست شد
فصل سیزدهم: تلاش روسیه برای ایجاد و توسعه خوشه‌های علمی صنعتی
فصل چهاردهم: روش تهیه برنامه توسعه نوآوری برای شرکت‌هایی که دولت در آن‌ها سهم دارد
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اقتصاد سیاسی روسیه
نویسنده
مترجممحمد کردزاده کرمانی
ناشر چاپیانتشارات نگارستان اندیشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات308
زبانفارسی
شابک978-622-5273-11-5
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اقتصاد سیاسی روسیه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اقتصاد سیاسی روسیه

برای دریافت کتاب اقتصاد سیاسی روسیه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.