معرفی و دانلود کتاب انقراض ششم: تاریخ غیرطبیعی

عکس جلد کتاب انقراض ششم: تاریخ غیرطبیعی
قیمت:
۸۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقراض ششم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقراض ششم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقراض ششم: تاریخ غیرطبیعی

کتابی هولناک، جذاب، قابل‌توجه و درگیرکننده که برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر و پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز شده است. الیزابت کولبرت با کتاب انقراض ششم شما را به نقاط مختلف جهان می‌برد، داستان انقراض ده‌ها گونه‌ی جانداری -از کرگدن سوماترایی تا قورباغه‌ی طلایی- را روایت می‌کند و به این سؤالات پاسخ می‌دهد: آیا انقراض این گونه‌ها زنگ خطری برای آغاز ششمین انقراض است؟ آیا ما انسان‌ها در این انقراض نقش داریم؟ آیا دنیا با همین انقراض به پایان می‌رسد؟

درباره‌ی کتاب انقراض ششم

روزی روزگاری، حدود 66 میلیون سال پیش، یک سیارک بزرگ با سرعت 45000 مایل در ساعت به شبه‌جزیره‌ی یوکوتان (مکزیک امروزی) برخورد کرد. این سیارک با نیرویی معادل 1500 برابر بمب هسته‌ای‌ با زمین تماس پیدا کرد و تقریباً هر چیزی را (به جز سنگ و خاک) به نابودی کشاند. احتمالاً همه بدانید که در اثر برخورد این سیارک با زمین، نسل دایناسورهای غیرپرنده منقرض شدند و میلیون‌ها سال طول کشید تا حیات دوباره از سر گرفته شود و با تنوعی بیشتر، به رشد خود ادامه دهد. این انقراض که به انقراض کرتاسه - پالئوژن معروف است، فقط یکی از پنج انقراضی است که سیاره‌ی زمین در 500 میلیون سال گذشته از سر گذرانده. انسان‌ها از دیرباز سؤالی مهم در ذهن دارند: جهان در چه زمانی به پایان می‌رسد؟ بسیاری از دانشمندان و حتی فرقه‌های مذهبی به‌دنبال پاسخ این پرسش گشته‌اند و گذشت زمان نشان می‌دهد که تلاش فرقه‌های مذهبی به هیچ جایی نرسیده است. الیزابت کولبرت (Elizabeth Kolbert) که یکی از روزنامه‌نگاران فعال نیویورک تایمز است، وظیفه‌ی پیدا کردن جواب این مسئله‌ی مهم بشریت را بر عهده می‌گیرد. و نتیجه‌ی این تلاش، به نوشتن کتاب انقراض ششم (The Sixth Extinction) ختم می‌شود. کتابی پرافتخار و پرفروش که به گواه بسیاری از دانشمندان و فعالان محیط‌زیست، به‌خوبی توانسته از عهده‌ی ارائه‌ی توضیحی علمی، دقیق و ساده‌فهم از شرایط زمین در چندین میلیون سال گذشته و حال حاضر بربیاید.

معرفی و دانلود کتاب انقراض ششم

الیزابت کولبرت کتابش را با بازدید از یک مرکز تحقیقاتی در کاستاریکا آغاز می‌کند؛ جایی که محققان در حال مطالعه روی چگونگی انقراض قورباغه‌ی طلایی هستند. نرخ انقراض این گونه از دوزیستان 45 هزار برابر نرخ پیشین انقراض است. با این آمار، باید آن‌ها را در رتبه‌ی اول جانوران در معرض خطر انقراض قرار داد. دانشمندان فکر می‌کنند از بین رفتن زیستگاه اصلی و شیوع نوعی قارچ کشنده که انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، عوامل اصلی انقراض این گونه هستند. از همان فصل اول کتاب انقراض ششم نتیجه می‌گیرید که انسان‌ها در حال نابود کردن کره‌ی زمین و نسل خودشان هستند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. در دیگر فصل‌های کتاب انقراض ششم، داستان گونه‌هایی را می‌خوانید که به‌نوعی نمادین هستند: ماستودون آمریکایی، اوک بزرگ، آمونیت‌ها و... . در این فصل‌ها الیزابت کولبرت شما را به اقصی نقاط جهان می‌برد و با فجایعی رودررو می‌کند که انسان‌ها رقم زده‌اند. کولبرت که خبرنگار و روزنامه‌نگار متعهدی است، برای هر چه واقعی‌تر شدن گزارش‌هایش به مناطقی چون جنگل‌های آمازون، کوه‌های آند، جنگل‌های استوایی پرو و... می‌رود.

الیزابت کولبرت از تحقیقات زیادی بهره می‌برد تا نشان دهد که تنوع حیات روی زمین به‌طور ناگهانی و چشم‌گیری کاهش یافته است و احتمالاً انقراض ششمی در راه خواهد بود: انقراضی که پیش‌بینی می‌شود پس از انقراض دایناسورها، ویرانگرترین رویداد تاریخ کره‌ی زمین باشد. او در پایان کتاب انقراض ششم هیچ را‌ه‌حلی ندارد؛ زیرا این مسئله بزرگ‌تر از آن است که یک نفر بتواند آن را به‌تنهایی حل کند. کولبرت با این کتاب فقط چشم‌اندازی از آینده به ما انسان‌ها می‌دهد و شما را با چندین سؤال تنها می‌گذارد: آیا می‌خواهید در دنیایی زندگی کنید که تنها شیرها، ببرها و کرگدن‌ها در جنگل‌ها زندگی کنند؟ آیا مسئولیت تأثیر خود بر محیط‌زیست را بر عهده می‌گیرید و کاری برای آن انجام می‌دهید؟ آیا دنیا باید این‌گونه به پایان برسد؟

معرفی و دانلود کتاب انقراض ششم

در طی این سال‌ها ناشرهای مختلفی کتاب انقراض ششم را به چاپ رسانده‌اند. یکی از بهترین ناشران حال‌حاضر در ایران، انتشارات ققنوس است که این کتاب را با ترجمه‌ی شهربانو صارمی روانه‌ی بازار کرده.

جوایز و افتخارات کتاب انقراض ششم

  • برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر در بخش بهترین ناداستان (2015)
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ماساچوست (2015)
  • برنده‌ی جایزه‌ی لس‌آنجلس تایمز در بخش علم و فناوری (2014)
  • نامزد جایزه‌ی ملی حلقه‌ی منتقدان کتاب (2014)
  • قرار گرفتن در فهرست ده کتاب برتر نیویورک تایمز (2014)
  • نامزد جایزه‌ی هلن برنشتاین (2015)
  • نامزد جایزه‌ی PEN/E.O Wilson در بخش بهترین کتاب علمی (2015)
  • نامزد مدال اندرو کارنگی در بخش ناداستان (2015)
  • نامزد جایزه‌ی مجله‌ی کِرکوس در بخش ناداستان (2015)
  • نامزد جایزه‌ی گودریدز در بخش ناداستان (2014)
  • کتاب پرفروش نیویورک تایمز
  • قرار گرفتن در فهرست صد کتاب برتر ناداستان به انتخاب روزنامه‌ی گاردین

نکوداشت‌های کتاب انقراض ششم

  • کتابی گیرا. الیزابت کولبرت در کتاب انقراض ششم مرثیه‌ای برای موجودات ازبین‌رفته‌ی این سیاره می‌نویسد. قدرت واقعی کتاب او در ارائه‌ی تاریخچه‌ی دقیق سیاره‌ی زمین است. (نیویورک تایمز)

  • با این کتاب نگاه شما به جهان از بیخ و بن تغییر خواهد کرد. کولبرت یک مشاهده‌گر باهوش و نویسنده‌ی خلاق است که می‌تواند با یکی از دردناک‌ترین موضوعات حال حاضر جهان، کتابی جذاب و ساده‌فهم بنویسد. (سیاتل تایمز)

  • داستانی حماسی و جذاب که مانند یک کتاب هیجان‌انگیز علمی و تخیلی آن را می‌خوانیم. کتاب انقراض ششم الیزابت کولبرت قرار است به یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین کتاب‌های عصر ما تبدیل شود. (دیوید گرن، نویسنده‌ی کتاب «قاتلان ماه گل»)

  • دیدگاه الیزابت کولبرت نسبت به انقراض، علاقه‌ی من را به تنوع حیات برانگیخت؛ حتی وقتی فهمیدم که در حال حاضر چندین گونه در معرض خطر هستند. (داوا سوبل، نویسنده‌ی کتاب «دختر گالیله»)

  • کتاب انقراض ششم اثری است هشداردهنده که یک فاجعه‌ی بیولوژیکی دلخراش را روایت می‌کند. الیزابت کولبرت به‌وضوح یکی از نویسندگان مسئولیت‌پذیری است که سرنوشت کره‌ی زمین برایش اهمیت دارد. (بری لوپز، نویسنده‌ی کتاب «رؤیاهای قطبی»)

  • الیزابت کولبرت با نثر شفاف و دوست‌داشتنی خود مثل همیشه حقایق غم‌انگیز و قابل‌توجه لحظه‌‌لحظه‌ی زندگی ما روی زمین را بیان می‌کند: ما انسان‌ها بخش وسیعی از مخلوقات را به لبه‌ی پرتگاه رانده‌ایم و هنوز هم این کار را انجام می‌دهیم. کتابی قابل‌اعتنا در عصر حاضر. (بیل مک کیبن، نویسنده‌ی کتاب «روغن و عسل»)

کتاب انقراض ششم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی آینده‌ی سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنید نگران هستید، کتاب انقراض ششم را بخوانید.

در بخشی از کتاب انقراض ششم: تاریخ غیرطبیعی می‌خوانیم

دقیقاً معلوم نیست چه زمانى اروپایى‌ها براى اولین بار به صورت تصادفى استخوان‌هاى یک ماستودون آمریکایى را یافتند. در سال 1705 یک دندان کرسى که از باقى قسمت‌ها جدا افتاده بود در مزرعه‌اى در شمال نیویورک از زیر خاک درآمد و به لندن ارسال شد؛ اسم آن «دندان غول» بود. استخوان‌هاى اولین ماستودونى که شاید بتوان گفت به صورت علمى بررسى کردند در سال 1739 کشف شد. آن سال شارل لوموئان، دومین بارون لونگوى، همراه چهارصد سرباز، برخى مانند او فرانسوى و بقیه بیشتر آلگانکینى و ایروکوئویى، در حال سفر به پایین‌دست رودخانه‌ی اوهایو بود. سفر طاقت‌فرسا بود و تدارکات ناکافى. سربازى فرانسوى که از این اوضاع جان به در برده بود بعدها به یاد مى‌آورد که سربازها فقط با دانه‌هاى بلوط زنده بودند. شاید پاییز بود که لونگوى و سربازانش در کرانه‌ی شرقى اوهایو، نه‌چندان دور از جایى که اکنون شهر سینسیناتى قرار دارد، اردو زدند. چند تن از سرخپوستان رهسپار شکار شدند. چند کیلومتر دورتر به باتلاقى رسیدند که از آن بوى گوگرد برمى‌خاست. رد پاى بوفالوها از جهات مختلف به باتلاق مى‌رسید و صدها شاید هم هزاران استخوان بسیار بزرگ مانند تکه‌هاى کشتى‌اى شکسته از باتلاق بیرون زده بود. مردها در حالى که استخوانى دراز به طول تقریباً یک متر، عاجى غول‌آسا و چند دندان بسیار بزرگ را با خود حمل مى‌کردند به اردوگاه بازگشتند. ریشه دندان‌ها به درازى دست انسان بود و وزن هر کدام تقریباً پنج کیلوگرم.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌درآمد
1: انقراض ششم
2: دندان‌هاى کرسى ماستودون
3: پنگوئن‌هاى اولیه
4: شانس آمونیت‌ها
5: سلام بر آنتروپوسِن
6: دریاى پیرامون ما
7: اسید چکنده
8: جنگل و درختان
9: جزایرى در خشکى
10: پانگئاى نو
11: کرگدن و موج فراصوت
12: ژن دیوانگى
13: موجود پردار
سپاسگزارى
رویدادهای عمده‌ی تاریخ حیات – نیم میلیارد سال آخر
کتابنامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقراض ششم: تاریخ غیرطبیعی
نویسنده
مترجمشهربانو صارمی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات359
زبانفارسی
شابک978-622-04-0305-0
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقراض ششم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقراض ششم

برای دریافت کتاب انقراض ششم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.