معرفی و دانلود کتاب اهمیت زمان: میراث زمین شناسی برای اندیشه‌ی علمی

عکس جلد کتاب اهمیت زمان: میراث زمین شناسی برای اندیشه‌ی علمی
قیمت:
۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اهمیت زمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اهمیت زمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اهمیت زمان: میراث زمین شناسی برای اندیشه‌ی علمی

مایکل لدرا در کتاب اهمیت زمان شما را با مفهوم زمان و کاربرد آن در علم زمین‌شناسی آشنا کرده و تعیین قدمت پدیده‌های زمین‌شناختی را با روش‌های گوناگون به شما خواهد آموخت. معرفی دوره‌های زمانی مورد نظر در زمین‌شناسی و بررسی سیر تکامل پدیده‌های آن، با توجه به تئوری‌های علمی از مباحث این اثر خواندنی هستند.

درباره‌ی کتاب اهمیت زمان

اصولاً «زمان» نه‌تنها در مطالعات تاریخی و حوزه‌ی علوم انسانی، بلکه در زمینه‌ی علوم تجربی و شاخه‌های متعدد آن نیز نقش پررنگی را ایفا می‌کند. با وجود زمان است که بسیاری از پدیده‌ها معنا می‌یابند و از سوی دیگر، بخش گسترده‌ای از هر علمی معطوف به گذشته و آینده‌ی پدیده‌های مورد مطالعه‌ی آن می‌شود. می‌دانیم که گذشته و آینده در بستری از زمان معنا دارند و بدون توجه به این مفهوم، سیر تحول پدیده‌های زنده و غیرزنده امکان‌پذیر نخواهد بود. مایل لدرا (Michael Leddra) می‌کوشد تا کاربرد زمان را در موضوعات مرتبط با زمین‌شناسی روشن ساخته و درکی کلی از آن‌ها را به شما عرضه نماید. به این منظور، کتاب اهمیت زمان (Time Matters) که نخستین چاپ آن در سال 2010 به بازار کتاب وارد شده، به بررسی زمان و تأثیر آن در پژوهش‌های علم زمین‌شناسی می‌پردازد.

مطالب کتاب حاضر در نُه بخش کلی و زیربخش‌هایی که در زیرمجموعه‌ی آن‌ها قرار می‌گیرند، گنجانده شده‌اند. البته پیش از ورود به بخش‌های نه‌گانه، با اهمیت زمان در مطالعات علمی آشنا می‌شوید و پیشگفتاری که در ابتدای کتاب قرار گرفته در درک بهتر سایر مطالب یاری‌رسان شما خواهد بود. زمان زمین‌شناختی، عنوان بخش اول است که شما را با کلیات و موضوعات محوری کتاب پیش‌رو خواهد کرد. در بخش دوم وارد جنبه‌های عملی شده و مصادیق زمان را در مطالعات زمین‌شناختی خواهید شناخت. تعیین قدمت و سن‌یابی سنگ‌ها دو موضوع مهمی هستند که مبنای بسیاری از تحقیقات حوزه‌ی زمین‌شناسی را می‌سازند؛ موضوعاتی که کاربرد آن‌ها مستلزم شناخت نقش زمان در علم زمین‌شناسی است.

معرفی و دانلود کتاب اهمیت زمان

در بخش دوم با روش‌های متنوع سن‌یابی آشنا می‌شوید. روش‌هایی که با به‌کارگیری پرتوها یا بررسی رد شکافت‌ها انجام می‌شوند. زمین‌شناسی نیز مانند بسیاری از علوم مستلزم تقسیم‌بندی‌های زمانی است تا از این طریق بتواند رخدادهای گذشته‌ را در چارچوب این تقسیم‌بندی بررسی کند. شانزده زیربخش موجود در بخش سوم کتاب به معرفی دوره‌های زمانی علم زمین‌شناسی از ژوراسیک تا آرکئن و هادئن اختصاص یافته.

پلوتونیسم و نپتونیسم دو موضوع اصلی بخش چهارم را می‌سازند. در فصل هشتم به سراغ تحولات عمده‌ی زمین‌شناختی، مانند انقراض‌ها و تناوب‌های آب‌وهوایی خواهید رفت. در بخش ششم داروین و نظریه‌ی تکاملش از راه می‌رسند و شما این فرصت را خواهید داشت تا با یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین تئوری‌های تاریخ علم آشنا شوید. در بخش هفتم تکامل و خلقت‌گرایی دو موضوعی هستند که در مقابل هم قرار می‌گیرند و شما می‌توانید در این بخش وجوه گوناگون آن‌ها را بشناسید.

بخش هشتم مطالبی را دربرگرفته که به تغییرات گذشته‌ی زمین اشاره دارند. همان تغییراتی که کوه‌ها و قاره‌ها را به شکل امروزی‌شان درآورده‌اند. در بخش نهم، نتیجه و چکیده‌ای از مباحث محوری، یا به عبارت دیگر، هدف کلی از تدوین کتاب اهمیت زمان را خواهید شناخت. واژه‌نامه‌هایی که در انتهای کتاب قرار گرفته‌اند به شما کمک خواهند کرد تا درکی صحیح از مطالب داشته باشید و حتی اگر آشنایی چندانی با علم زمین‌شناسی ندارید، بازهم مطالب را به‌خوبی بیاموزید. مایکل لدرا مطالب کتاب را به‌گونه‌ای بیان کرده که مخاطبان غیرمتخصص و صرفاً علاقه‌مند به دانش زمین‌شناسی نیز بتوانند مطالب را دریافت کرده و در خوانش آن دچار مشکل نشوند. ناگفته نماند که برخی از مباحث این کتاب پایه‌ای هستند و در حکم مقدمه‌ای برای مطالعات بیشتر و گسترده‌تر شما در آینده محسوب می‌شوند.

محمدرضا اسمعیل‌بیگ برگردان این کتاب علمی را به عهده داشته و نشر مازیار چاپ و انتشار آن را به انجام رسانده است.

در نکوداشت کتاب اهمیت زمان

  • این کتاب برای مخاطبان عام نوشته شده است. بنابراین، اصطلاحات فنی و علمی دقیق مربوط به برخی از بحث‌ها نیز شرح داده می‌شوند. نویسنده بینش گسترده‌ای را درمورد پیشرفت علم ما و مفاهیمی که دانش به جهانمان آورده است در اختیار خوانندگان قرار خواهد داد. (مخاطب آمازون)

کتاب اهمیت زمان برای چه کسانی مناسب است؟

برای اینکه با موضوعات و روش‌های علم زمین‌شناسی در بستری تاریخی آشنا شوید و به درکی جامع از سیر تحولات زمین‌شناختی برسید، کتاب حاضر راهنمای شما خواهد بود. دانشجویان، پژوهشگران و اساتید رشته‌ی زمین‌شناسی، همچنین مخاطبان عامی که به این حوزه علاقه‌مند هستند از مخاطبان اصلی این اثر به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب اهمیت زمان: میراث زمین شناسی برای اندیشه‌ی علمی می‌خوانیم

نخستین موجود دارای کلروفیل تا سن 26 سالگی وی ظاهر نشد. این موجودات به جو و اقیانوس‌های او اکسیژن دادند و این منجر به پی‌ریزی حیات به صورتی شد که امروزه می‌شناسیم (دوره‌ای که از آن گاهی با اصطلاح آروغ بزرگ نام برده می‌شود). از 31 سالگی نخستین سلول‌های هسته‌دار گسترش یافتند. هنگامی که که زمین ما در 39 سالگی بود (پایان پرکامبرین)، موجودات چند سلولی در استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی شروع به گسترش کردند.

تقریباً تمام مواردی که بشر امروزه بر زمین می‌بیند (شامل تمام حیات عمده‌ی جانوری) تنها در شش سال اخیر زندگی او ایجاد شده‌اند. به شهادت فسیل‌های کشف‌شده در چین و کانادا (شیل برگز) هنگامی که او 40 ساله بود، جانوران دارای بخش‌های سخت (استخوان، دندان و غیره) تنوع یافتند. ماهی‌ها در 41 سالگی او ظاهر شدند ولی سطح زمین تا 42 سالگی تقریباً عاری از حیات بود تا اینکه خزه‌ها شروع به تصرف قاره‌هایی کردند که تاآن زمان خالی بودند. در شش ماه بعدی سرخس‌ها ظاهر شدند، یک گسترش در حیات آبزی رخ داد و حشرات نیز پدیدار شدند. در سال بعد جنگل‌هایی از درخت‌های سرخسی بدن او را پوشانید و سنجاقک‌هایی با بال‌هایی تا بیش از 90 سانتیمتر در هوا پرواز می‌کردند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
مقدمه
1: زمان زمین شناختی
1.1. مقدمه
1.2. دورنمای تاریخی
1.3. زمان زمین‌شناختی و سن زمین مادر
2: سن یابی سنگ ها
2.1 . مقدمه
2.2. ماهیت چینه‌شناسی و اصول سن نسبی
2.3. زیست‌چینه‌شناسی
2.4. سن‌یابی پرتوسنجی
2.5. سن‌یابی با روش رد شکافت‌ها
2.6. مغناطیس
3: ریشه‌ های مقیاس زمان زمین شناختی
3.1. مقدمه
3.2. ژوراسیک
3.3. کربنیفر
3.4. تریاس
3.5. ترشیری
3.6. کامبرین
3.7. سیلورین
3.8. دونین
3.9. پرمین
3.10. می‌سی‌سی‌پین
3.11. کواترنری
3.12. اردوویسین
3.13. کرتاسه
3.14. پنسیلوانین
3.15. پروتروزوئیک
3.16. آرکئن و هادئن
4: پلوتونیسم در مقابل نپتونیسم
4.1. مقدمه
4.2. نپتونیسم
4.3. پلوتونیسم
5: یکنواخت گرایی درمقابله با فاجعه گرایی
5.1. مقدمه
5.2. فاجعه‌گرایی
5.3. توفا‌ن‌گرایی
5.4. یکنواخت‌گرایی
5.5. انقراض‌های جمعی
5.6. تناوب شرایط آب و هوایی گرم و سرد
5.7. فجایع و ماهیت علم
5.8. دیرینه جغرافی و تاریخ زمین
6: تکامل
6.1. مقدمه
6.2. داروین و تکامل
6.3. تعادل قطع‌شده و گونه‌زایی جغرافیایی
6.4. حد واسط‌ها - ما در جستجوی چه هستیم؟
7: تکامل در مقابل خلقت گرایی
7.1. مقدمه
7.2 . فسیل‌ها
7.3. بحث‌های مشهور تکامل در برابر خلقت
7.4. لاگرشتاتن
8: رانش قاره ‌ای و زمین‌ ساخت صفحه ‌ای
8.1. مقدمه
8.2. ساخته شدن کوه‌ها
8.3. هم‌ایستایی
8.4. رانش قاره‌ای
8.5. زمین‌ساخت صفحه‌ای
9: چه آموختیم؟
9.1. مقدمه
واژه ‌نامه
واژه ‌نامه
املای برخی از اسامی
نمایه
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اهمیت زمان: میراث زمین شناسی برای اندیشه‌ی علمی
نویسنده
مترجممحمدرضا اسمعیل بیگ
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-600-6043-62-3
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اهمیت زمان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اهمیت زمان

برای دریافت کتاب اهمیت زمان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.