معرفی و دانلود کتاب اول خانواده: برنامه‌اى قدم به قدم براى ایجاد یک خانواده کم نظیر

عکس جلد کتاب اول خانواده: برنامه‌اى قدم به قدم براى ایجاد یک خانواده کم نظیر
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اول خانواده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اول خانواده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اول خانواده: برنامه‌اى قدم به قدم براى ایجاد یک خانواده کم نظیر

فیلیپ مک گرا، روانشناس برجسته‌ی اهل آمریکا، در کتاب اول خانواده در باب اهمیت جایگاه نهاد خانواده در جهان پرشتاب امروز سخن گفته است. او در این اثر شماری از توصیه‌های سودمند را گرد آورده که به والدین در جهت تحکیم بنیان‌‌های خانواده‌ی خویش، یاری می‌رسانند.

درباره کتاب اول خانواده

امروزه روز هیچ کاری ساده‌تر از سخن گفتن در باب تزلزل پایه‌های نهاد خانواده نیست. گفته‌هایی از این دست این روزها خریداران بسیاری دارد؛ هم در محافل علمی و دانشگاهی، و هم در جمع‌های خصوصی. گویی آدمیان با سخن گفتن از مرگ قریب‌الوقوع نهاد خانواده، دانش بی‌کران خویش را به رخ مخاطب می‌کشند! اما دانشی از این دست، یعنی دانشی که صرفاً وضعیتی شوم را تبیین کند، بدون آن‌که راهکاری برای برون‌رفت از آن وضعیت ارائه دهد، چه سودی در بر دارد؟ البته پیش از هر چیز باید در این مورد که به قهقرا رفتن اهمیت نهاد خانواده واقعیتی شوم است، اتفاق نظر داشت. چه، کم نیستند افرادی که با نوعی رضایت خاطر از این موضوع یاد می‌کنند. گویی خانواده بندی‌ست بر دست و پای فرد؛ و حال که این بند سستی گرفته، باید بر طبل شادمانی کوبید! به هر رو، دکتر فیلیپ مک گرا ابداً چنین دیدگاهی ندارد. او به عنوان روانشناسی برجسته و مردمی، در کتاب اول خانواده (Family First) به دفاعِ تمام‌قد از شأن و ارزش و اهمیت نهاد خانواده برخاسته، و در این مسیر، حسابی از خجالت گروه جامعه‌شناسانِ خانواده‌ستیز درآمده است!

فیلیپ مک گرا کتاب اول خانواده را، بیش از صاحب‌نظری در حوزه‌ی روانشناسی، به عنوان یک پدر، و البته، یک همسر به نگارش درآورده است. او در این اثر نسبت به خطراتی که بقای نهاد خانواده را، دست‌کم در شکل کنونی آن، تهدید می‌کنند، هشدار داده است. به باور مک گرا، هیچ چیز مثل یک خانواده‌ی خوب نمی‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفاییِ استعدادهای فرد شود. البته انکار نمی‌توان کرد که خانواده می‌تواند از بسیاری جهات به روند شکل‌گیری شخصیت فرد لطمه نیز وارد آورد؛ اما در تحلیل نهایی، مزایای خانواده‌ای خوب، بر معایب خانواده‌ای بد، می‌چربد. پس رویکرد معقولانه آن است که به جای تیشه زدن به ریشه‌ی خانواده، کاستی‌های این نهاد را اصلاح کنیم و به زبان ساده، شیوه‌های تشکیل خانواده‌ای خوب را به مردم بیاموزیم؛ یعنی درست همان کاری که در کتاب اول خانواده صورت گرفته است.

در این اثر، ضمن ارائه‌ی دیدگاهی کلی در باب ویژگی‌های یک خانواده‌ی خوب، شیوه‌های بنیان نهادن چنین خانواده‌ای به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. عمده‌ی مطالب کتاب اول خانواده خطاب به والدین بیان شده‌اند. این مطالب با پدران و مادران در باب شیوه‌های صحیح و اصولیِ تربیتِ فرزند سخن می‌گویند. اما پیش از آن، نکته‌هایی را در باب نحوه‌ی بهبود کیفیت زندگی زناشویی در اختیار ایشان می‌گذارند. چرا که به باور دکتر فیلیپ مک گرا، پدر و مادری خوب بودن، پیش از هر چیز، مستلزم همسری خوب بودن است.

کتاب اول خانواده به قلم مهدی قراچه داغی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات ذهن‌آویز در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است. گفتنی‌ست که این اثر، پیش از این با عنوان «اولین وظیفه‌ی شما شکوفاسازی خانواده‌تان است» نیز، در ایران به چاپ رسیده بوده است.

در نکوداشت کتاب اول خانواده

  • کتاب اول خانواده از دکتر فیلیپ مک گرا یک اثر کلاسیک جدید در حوزه‌ی روانشناسی خانواده به شمار می‌رود. در این کتاب برنامه‌ی دقیق تشکیل خانواده‌ای فوق‌العاده و صمیمی، گام به گام و با حوصله، به مخاطبین علاقه‌مند ارائه شده است. مک گرا توصیه‌های ساده و عملی‌ای را در اختیار شما قرار داده که توجه بدان‌ها کیفیت زندگی خانوادگی‌تان را خارق‌العاده خواهد ساخت. (آمازون)

کتاب اول خانواده مناسب چه کسانی است؟

والدینی که خواهان تشکیل محیطی امن برای تربیت فرزندان خویش‌اند، مخاطبین اصلی کتاب اول خانواده، اثر فیلیپ مک گرا، به شمار می‌روند.

با فیلیپ مک گرا بیشتر آشنا شویم

فیلیپ مک گرا (Phil McGraw) متولد سال 1950 و اهل کشور آمریکاست. او در ایالت اوکلاهاما دیده به جهان گشوده و در دانشگاه تگزاس شمالی، در رشته‌ی روانشناسی بالینی، تحصیل کرده است. مک گرا در زادگاهش با نام «دکتر فیل» شناخته می‌شود. عمده‌ی شهرت او در آمریکا ناشی از اجرای یک برنامه‌ی خانوادگی تلویزیونی با نام «دکتر فیل» است. تولید و اجرای برنامه‌ی آموزش‌محورِ مذکور، جایزه‌ی معتبر امی (در بخش تاک شو) را برای فیلیپ مک گرا به ارمغان آورده است.

«مهارت‌های زندگی: برخورد مؤثر با مسائل زندگی»، «چگونه رابطه‌ی زناشویی خود را نجات دهید»، «پذیرفتن واقعیت»، «اول خانواده: برنامه‌اى قدم به قدم براى ایجاد یک خانواده‌ی کم‌نظیر» و «مهارت‌های عملی زندگی»، برخی از مشهورترین آثار به‌انتشاررسیده از فیلیپ مک گرا به شمار می‌روند.

جملات برگزیده کتاب اول خانواده

  • دنیا را چه مى‌شود... مردم طورى زندگى مى‌کنند که انگار مامان ندارند. (لوبیاهاى چشم بلبلى)
  • شجاعت از آن کسانى نیست که جنگیدند و شکست نخوردند. شجاعت از آن کسانى است که جنگیدند، به زمین خوردند و دوباره برخاستند. (گوینده ناشناس)
  • کودک خود را در مسیرى آموزش دهید که باید طى کند و وقتى بزرگ شد، دیگر از این مسیر فاصله نخواهد گرفت. (ضرب‌المثل)
  • بزرگ کردن فرزندان بخشى شادى و لذت و بخشى دیگر یک جنگ چریکى است. (اد اسنر)

در بخشی از کتاب اول خانواده می‌خوانیم

هر والد و هر فرزند، بدون استثنا، به طرزى با هم در تبادل هستند. گاه این تبادل‌ها و تعامل‌ها بسیار مثبت هستند. اما در موارد دیگر ممکن است با هم جور درنیایند.

اجازه بدهید به مثالى اشاره کنم. تصور کنید شما سعى دارید کارى کنید که فرزندتان بیشتر به مشق و درس مدرسه برسد. امّا هر قدر تلاش مى‌کنید، بى‌فایده است. در واقع بحث شما همیشه به ناراحتى ختم مى‌شود. یک رویارویى است که برنده‌اى ندارد. هر دو شما در پایان بحث عصبانى و ناراحت مى‌شوید. آیا به نظرتان موضوع آشنا به نظر مى‌رسد؟ بعد ناگهان متوجه مى‌شوید که چگونه این انگاره را تغییر دهید. شما تکمه درست و مناسب را فشار مى‌دهید و پسر یا دختر تنبلتان شروع به درس خواندن مى‌کند. نمرات درسى‌اش بالا مى‌رود، به اعتماد به نفس مى‌رسد. شما مسئله را حل کرده‌اید و مى‌توانید به فرزندتان انگیزه بدهید تا مطابق خواسته شما رفتار کند. در این شرایط اوضاع و احوال خانواده شما به کلى تغییر مى‌کند.

حالا با خواندن این مطلب ممکن است از من بپرسید: «فیلیپ راز کار در چیست؟ آن فرمول جادویى که در کار است کجاست؟ من مى‌خواهم این مسایل را حل کنم، اما نمى‌دانم چگونه مى‌توانم این کار را بکنم. من از برخورد با فرزندانم خسته شده‌ام.»

توانایى حل مسئله به طور مؤثر در خانواده شما محدود به یک فرمول جادویى نیست. یا اینکه تنها معدودى از اشخاص مى‌توانند از آن بهره بگیرند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه دکتر فیل
بخش یک: خانواده شگفت‌انگیز خود را خلق کنید
1: خانواده مهم است
2: راهکارهاى ویژه براى خانواده‌هاى طلاق گرفته و مختلط
3: پنج عامل براى یک خانواده کم‌نظیر
4: میراث خانوادگى شما
5: سبک والدى کردن شما
6: استحکام روابط در خانواده
بخش دو: 7 ابزار براى تربیت هدفمند فرزندان
7: ابزار شماره 1: والدى کردن هدفمند یا (تربیت هدفمند فرزندان)
8: ابزار شماره 2: تربیت فرزندان با وضوح و روشنى
9: ابزار شماره 3: تربیت فرزندان با گفتگو
10: ابزار شماره 4: تربیت فرزندان با تشویق کردن آن‌ها
11: ابزار شماره 5: تربیت فرزندان از طریق تغییر
12: ابزار شماره 6: تربیت فرزندان با هماهنگى خانه‌تان را منظم کنید
13: ابزار شماره 7: الگوى فرزندان خود بشوید

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اول خانواده: برنامه‌اى قدم به قدم براى ایجاد یک خانواده کم نظیر
نویسنده
مترجممهدی قراچه داغی
ناشر چاپیانتشارات ذهن آویز
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات314
زبانفارسی
شابک978-600-118-042-2
موضوع کتابکتاب‌های خانواده و روابط
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اول خانواده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اول خانواده

برای دریافت کتاب اول خانواده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.