معرفی و دانلود کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است

عکس جلد کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است
قیمت:
۲۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است

کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است، مجموعه اشعار ایرج ضیایی، دربردارنده‌ی پنجاه شعر کوتاه سپید است که متأثر از فضای شهرهای مختلف کشور مثل رشت، بابل، کرمان و تبریز سروده شده‌اند. ضیایی که از مهم‌ترین شعرای دهه‌ی 1370 و از پیشروان شعر مدرن اشیاء محسوب می‌شود، در این دفتر کوشیده مناسبات اشیاء و شهرها را مدنظر قرار دهد و در مورد پیوند آن‌ها صحبت کند.

درباره‌ی کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است

شعر نو در طول صدسال گذشته، فضا و عرصه‌ی جدیدی را برای شعر فارسی مهیا کرد. این‌چنین بود که فرم‌های مختلفی در این حوزه شکل گرفتند. پس از نیما، قالب‌هایی همچون سپید، آزاد و موج نو از مشهورترین و پرطرفدارترین گونه‌های شعری بودند که اشعار زیادی در قالب آن‌ها سروده شد. اما شعر نو محدود به همین تغییرات کلی نماند و از نظر ژانری هم تکثیر شد و شاخه‌های زیادی پیدا کرد. حدفاصل دهه‌های 1350 تا 70 فرم‌هایی مثل سوررئال، مینی‌مال، حجم، پست‌مدرن یا دهه‌ی هفتاد به وجود آمدند که مدت‌ها تمام شعر را تحت تأثیر خود قرار داده بودند. یکی از متفاوت‌ترین گونه‌های شعری این برهه، شعر اشیاء بود. این گونه که بنیان‌گذار آن، ایرج ضیایی، سعی می‌کرد اشیاء را برجسته‌تر سازد و مناسبات آن‌ها را نشان دهد. این شعر حول اشیای پیرامون انسان می‌گذشت، اما نه بدان معنی که درباره‌ی آن‌ها باشد، بلکه با این اشیاء سخن می‌گفت. درواقع ضیایی کوشید دیدگاه جدیدی را از گفت‌وگو عرضه کند.

این ژانر گرچه به نسبت مهجور بود ولی تأثیر قابل‌توجهی بر روند آن دهه گذاشته بود. ضیایی در طول سه دهه، چندین مجموعه با همین فرم سرود. کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است، یکی از همین دفترها محسوب می‌شود. این مجموعه دربردارنده‌ی 50 شعر اوست که در قالب سپید سروده شده‌اند. ایرج ضیایی عنوان همه‌ی اشعارش را نامه گذاشته که نوعی شیء به حساب می‌آیند. در واقع شعر او حول همین نامه‌ها می‌گذرد. ذهن او متأثر از فضاهای شهرهای مختلف کشور است و کوشیده مناسبات اشیاء و شهرها را بیابد و بین آن‌ها پیوند برقرار کند. به همین خاطر عنوان شعرها به این شکل درآمده‌اند: نامه‌های بابل، نامه‌های آمل، نامه‌های رشت، ارومیه، تبریز، کرمان و... . ضیایی در این کتاب تجربیات زیسته‌اش در این شهرها را با عنصر شیء ترکیب می‌کند و به فرمی منحصربه‌فرد و یگانه می‌رسد که مخصوص خود اوست.

ایرج ضیایی اعتقاد دارد شیء حامل نوعی ابهام و ایهام است. اشیاء دنیای ما را می‌سازند و به آن معنا و جهت می‌بخشند. در حقیقت او با «چیزها» همچون موجودی ذی‌شعور برخورد می‌کند که از خود رفتار دارند. به خاطر همین هم روی صحبتش با آن‌هاست. او گاهی چنان رادیکال می‌شود که انسان را کاملاً حذف می‌کند و تمام شعرش را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. او در اشعار کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است هم دائماً مخاطب را به شیءهای مختلف ارجاع می‌دهد و در مورد رابطه‌ی آن‌ها با یک شهر به‌خصوص صحبت می‌کند.

کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است را نشر چشمه منتشر کرده است.

کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به شعر سپید فارسی علاقه دارید، مطالعه‌ی این مجموعه شعر به شما پیشنهاد می‌شود. همین‌طور اگر از طرفداران سبک شعر ایرج ضیایی هستید، می‌توانید این دفتر را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است می‌خوانیم

نامه‌های رشت هیچ‌وقت خصمانه نبود
عاشقانه هم نبود
گرم بود و جوان
خام بود و نرم
پهن می‌شد مثل برگ درخت انجیر
در اتاقی که هفده‌سالگی را در خود پنهان می‌کرد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات129
زبانفارسی
شابک978-964-362-980-9
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است

برای دریافت کتاب این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.