معرفی و دانلود کتاب بازار فولاد

عکس جلد کتاب بازار فولاد
قیمت:
111800 تومان - 11.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازار فولاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازار فولاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازار فولاد

کتاب بازار فولاد نوشته‌ی سمیرا گلکاران مقدم، به بررسی بازار جهانی و داخلی، سیاست‌های تنظیم بازار در کشورهای منتخب و ایران، تأثیر سیاست‌های اتخاذ شده بر مؤلفه‌های بازار و در نهایت بسته‌بندی سیاستی برای بهبود تنظیم بازار فولاد می‌پردازد.

امروزه افزایش تولید و مصرف فولاد به عنوان معیار مهمی برای سنجش میزان توسعه صنعتی کشورها محسوب می‌شود. به همین منظور تولید فولاد در جهان در سال‌های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده و از سوی دیگر دولت‌ها برای حمایت از بخش تولید آن سیاست‌های مختلفی را اتخاذ کرده‌اند.

بی‌تردید یکی از دغدغه‌های اساسی هر دولت در عرصه اقتصاد، ایجاد ثبات و تعادل در بازار کالا و خدمات است. آنچه موجب می‌شود بازار یک کالا از ثبات نسبی برخوردار بوده و در شرایط مختلف از شوک‌های اقتصادی در امان باشد، اتخاذ سیاست‌های مناسب و به جا در هنگام بروز بحران است.

سیاست‌های متنوعی توسط دولت برای فولاد و محصولات حاصل از آن در سال‌های اخیر اتخاذ شده است. این امر از شرایط خاص حاکم بر این صنعت ناشی می‌شود. زیرا تولید فولاد در جهان تحت سیطره شرکت‌های چند ملیتی و کارتل‌های بزرگ قرار دارد که می‌توانند به آسانی بازار جهانی این محصول را تحت تأثیر قرار دهند. از سوی دیگر نوسانات فراوان در قیمت نهاده‌های این کالا از جمله نفت موجب شده که قیمت جهانی این کالا در بازار جهانی شاهد تغییرات فراوانی باشد. به علاوه با وجود ظرفیت‌های فراوان تولید در این حوزه، هنوز بخش اعظم آن به صورت بالفعل درنیامده است.

در بخشی از کتاب بازار فولاد (The steel market) می‌خوانیم:

دلایل عمده افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر و به ویژه از سال 2006 به بعد با در نظر گرفتن عوامل تأثیر گذار بر مولفه‌های بازار فولاد به شرح ذیل می‌باشند:
1. کاهش تولید فولاد در برخی مناطق جهان به ویژه در اروپا
2. به حداقل رسیدن موجودی انبار در سراسر جهان درسال 2005 به دلیل عدم خوش بینی
تجار به بازار و شروع سفارش در سال 2006 به علت بروز علائم رونق در بازار محصولات فولادی
3. بروز علایمی از افزایش تقاضا در کشورهای مختلف از جمله امریکا، هند و کشورهای اروپایی
4. افزایش قیمت برخی از مواد اولیه مثل آهن قراضه و افزایش قیمت انرژی و حمل و نقل و پیش‌بینی جهت افزایش قیمت سنگ آهن
5. کاهش ارزش برابری دلار در مقابل یورو

به طورکلی عوامل متعددی بر قیمت فولاد مؤثر است که عبارتند از:
1. قیمت مواد اولیه، بهای انرژی، میزان تقاضا و عرضه، ظرفیت‌های جدید ت ولید، سطح ذخایر جهانی، شرایط تولیدکنندگان عمده و در نهایت نوسانات فصلی (تعطیلات و بارندگی‌هایی که بر حمل و نقل مواد اولیه و تولیدات نهایی تأثیر می‌گذارند.)
2. مواد اولیه مورد نیاز در فولادسازی متنوع بوده و طیفی از فلزات عمده‌ای مانند نیکل و روی تا سنگ آهن، زغال سنگ، چدن، هیدروژن مایع و انرژی فراوان برق را شامل می‌شود. بدیهی است که تغییر در شرایط بازار هریک از این مواد، به تناسب اهمیت آن‌ها در تولید فولاد، می‌توان د در سطح قیمت‌ها مؤثر واقع شود. اهمیت فولاد از آنجاست که بازار مصرف گسترده‌ای دارد. بازار رو به رشد ساخت و ساز در بسیاری از مناطق جهان (به خصوص کشورهای درحال توسعه)، صنعت پر رونق اتومبیل سازی و زیرساخت‌ها از مشتریان کلیدی بازار فولاد هستند. یکی از عوامل عمده تأثیرگذار بر این بازار، توفان‌های بسیار مخرب و گسترده کاترینا و ریتا در امریکا بود که افزایش تقاضای پیش‌بینی نشده‌ای را در این بازار به وجود آورد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: بررسی بازار جهانی، تولید، مصرف، تجارت و ساختار بازار
فصل دوم: بررسی بازار داخلی، تولید، مصرف، قیمت، ساختار بازار، نظام توزیع، نظام نظارت، حمایت از مصرف کننده، تجارت خارجی وحمایت تجاری از فولاد
فصل سوم: ارزیابی آثار سیاست‌های اقتصادی بر محصول، کالاها و فعالیت‌های مرتبط در بازار فولاد
فصل چهارم: بسته سیاستی کاربردی در زمینه های سرمایه گذاری و تولید، تنظیم بازار (قیمت گذاری، توزیع و نظارت)، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، حمایت تجاری (صادرات و واردات)، ذخیره سازی و حمل و نقل، مصرف و سایر
 

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازار فولاد
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات211
زبانفارسی
شابک978-964-469-335-9
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
111800 ت - 11.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازار فولاد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بازار فولاد

برای دریافت کتاب بازار فولاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.