معرفی و دانلود کتاب بازپرسی زنگ می‌زند

عکس جلد کتاب بازپرسی زنگ می‌زند
قیمت:
۳۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازپرسی زنگ می‌زند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازپرسی زنگ می‌زند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازپرسی زنگ می‌زند

کتاب بازپرسی زنگ می‌زند نمایشنامه‌ای کلاسیک از نویسنده‌ی انگلیسی، جی بی پریستلی است. این درام از خلالِ ماجرای خودکشی زنی جوان، از رازهای خانواده‌ای مرفه و اشرافی پرده برمی‌دارد. اوا اسمیت، دو سال پس از اخراج از کارخانه‌ی آرتور بیرلینگ خودش را می‌کشد. بازپرس در شب جشن نامزدی دختر آرتور به منزل آن‌ها می‌آید و درصدد است تا معمای مرگِ اوا اسمیت را حل کند.

درباره‌ی کتاب بازپرسی زنگ می‌زند

کتاب بازپرسی زنگ می‌زند (An Inspector Calls) یکی از شناخته‌شده‌ترین نمایشنامه‌های جی بی پریستلی (J. B. Priestley) است و به‌ عنوان یکی از آثار مهم ادبیات نمایشی انگلستان در نظر گرفته می‌شود. این درام سه‌پرده‌ای در یک شب بهاری در 5 آوریل 1912 روی می‌دهد. خانواده‌ای مرفه و محترم در بروملی، شهری در شمال میدلندِ انگلستان، مشغول صرف شام هستند. شخصیت‌های نمایش شامل آرتور بیرلینگ، سیبل، شیلا، اریک، جرالد و بازپرس هستند. آرتور مردی پنجاه‌و‌پنج‌ساله و کارخانه‌دار است. سیبل همسرِ آرتور به‌خاطر موقعیت اجتماعی شوهرش احساس برتری می‌کند. شیلا دختر بیست‌وچندساله‌ی آن‌ها به‌تازگی با جوانی خوشتیپ و خوش‌پوش به نام جرالد نامزد کرده و اریک در آستانه‌ی بیست‌سالگی، با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می‌کند.

در میانه‌ی صرف شامی تجملی در منزلِ آرتور بیرلینگ، به مناسبت نامزدی شیلا و جرالد، خدمتکار خبر از سر رسیدن بازپرس می‌دهد. ورود بازپرس سرآغاز تحولی در درام است، تعادل و آرامش خانواده را بر هم می‌زند و قصه‌ای جدید روایت می‌کند. بازپرس خبر از خودکشی دختری جوان در ساعاتی پیش می‌دهد؛ دختری به نام اوا اسمیت که با مصرف مواد ضدعفونی‌‎کننده‌ی قوی جان خود را گرفته است. از آنجا که اوا اسمیت حدود دو سال پیش در کارخانه‌ی آرتور بیرلینگ کار می‌کرده، این اتفاق به این خانواده ربط پیدا می‌کند. این دختر جوان در دفتر خاطرات خود به خانواده‌ی بیرلینگ اشاره کرده است.

معرفی و دانلود کتاب بازپرسی زنگ می‌زند

جی بی پریستلی با هنرمندی تمام رویدادهای نمایشنامه‌اش را یکی پس از دیگری و در رابطه‌ای علت و معلولی پیش می‌برد. دیالوگ‌های هوشمندانه و زمان‌بندی درست در ارائه‌ی اطلاعات به مخاطب، کتاب بازپرسی زنگ می‌زند را برتری می‌بخشد.

در بازجویی بازپرس، آرتور اقرار می‌کند که اوا اسمیت را به دلیل رهبری کارگران زن و اعتصاب برای دریافت حقوق مساوی با مردان، اخراج کرده است؛ اما با این حال مسئولیت مرگ وی را نمی‌پذیرد. با پیش رفتن نمایشنامه، معلوم می‌شود که هر یک از اعضای خانواده رازی شرم‌آور دارند که آن‌ها را با مرگ اوا اسمیت مرتبط می‌کند.

حسین خوانین شیرازی کتاب بازپرسی زنگ می‌زند را به فارسی برگردانده و انتشارات افکار آن را به چاپ رسانده است.

اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی از کتاب بازپرسی زنگ می‌زند

این نمایشنامه منبع اقتباس فیلم‌های زیادی قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به فیلمی انگلیسی به کارگردانی گای همیلتون (Guy Hamilton) اشاره کرد که در سال 1954 ساخته شده. در سال 2015 دو اقتباس دیگر از این اثر نمایشی صورت گرفته که یکی از آن‌ها فیلمی کره‌ای به کارگردانی ریموند وانگ پاک-مینگ (Raymond Wong Pak-ming) است و دیگری سریالی به کارگردانی آیلین والش (Aisling Walsh)، که از تلویزیون انگلیس پخش شده. تازه‌ترین اقتباس از نمایش‌نامه‌ی بازپرسی زنگ می‌زند، در سال 2022 بر روی صحنه‌ی تئاتر Yvonne Arnaud در انگلستان اجرا شده است.

کتاب بازپرسی زنگ می‌زند برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان تئاتر و هنرهای نمایشی با خواندن این کتاب، با یکی از آثار کلاسیکِ برجسته‌ آشنا خواهند شد. همچنین کارگردان‌های تئاتر و سینما می‌توانند این نمایشنامه را دست‌مایه‌ای برای اقتباس قرار دهند.

در بخشی از کتاب بازپرسی زنگ می‌زند می‌خوانیم

خانم بیرلینگ: حرف‌های صدتا یه غاز می‌زد. من یک کلمه از آن را باور نمی‌کنم.

بازپرس: از شما نمی‌پرسم باور دارید یا ندارید. می‌خواهم بدانم او چه گفت. چرا نمی‌خواست پول بیشتری از این پسربچه بگیرد؟

خانم بیرلینگ: داستان‌هایی سرهم می‌کرد. آیا چنین دختری نمی‌تواند از پول بگذرد؟

بازپرس: (جدی) به شما اخطار می‌دهم، داری کار را برای خودت پیچیده‌تر می‌کنی. چه دلیلی داشت که پول بیشتر را قبول نکند؟

خانم بیرلینگ: داستان ساختگی‌اش این بود که شبی که پسره مست بوده، فهمیده که این پول‌ها، پول دزدی است.

بازپرس: این پول‌ها را از کجا می‌آورده؟

خانم بیرلینگ: آن‌ها را می‌دزدیده.

بازپرس: بنابراین، او چون نمی‌خواسته پول‌های دزدی را بپذیرد، برای کمک به شما پناه آورده.

خانم بیرلینگ: این داستانی است که بافته بود، بعد از اینکه بافته‌هایش را باور نکردم، گفت که زن شوهرداری است که شوهرش او را گذاشته و رفته است. دلیلی ندیدم که داستان دومش را باور کنم. بنابراین، شما کاملاً اشتباه می‌کنید که می‌پندارید من از آنچه انجام دادم، تأسفی خواهم داشت.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازپرسی زنگ می‌زند
نویسنده
مترجمحسین خوانین شیرازی
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-228-149-7
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازپرسی زنگ می‌زند

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بازپرسی زنگ می‌زند

برای دریافت کتاب بازپرسی زنگ می‌زند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.