معرفی و دانلود کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر

عکس جلد کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر

کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر، گزیده شده و ترجمه‌ی فریده حسن زاده است. شعرهایی که در این اثر می‌خوانید گزیده‌ای از کتاب شعر عراق معاصر هست که در آمریکا توسط دانشگاه میشیگان به چاپ رسیده و می‌توان آن را آینه‌ای دانست برای به نمایش گذاشتن وجدان زخمی اهل قلم آمریکا.

به رغم سال‌ها جنگ و طوفان خبر‌ها در رسانه‌ها، این کتاب برای نخستین بار مجال شناختن عراقی‌ها را به عنوان انسان‌هایی واقعی که از اعماق قلب خود سخن می‌گویند فراهم می‌آورد. در صفحات این کتاب شما صدای به گوش نرسیده‌ی عراق را خواهید شنید. مردان و زنان، سنّی‌ها، شیعه‌ها و کردها.

اشعار کتاب باقی مانده‌ی وطنم (Flowers of flame)، زمانی که جنگ زمین و زمان را در بغداد به هم می‌دوخت گردآوری شدند و توسط افرادی که در همین فضا ناگریز از زیستن و کارکردن بودند. پیام آن‌ها به جهان، زیبایی و غرور اراده‌ای سرکش است که از همه‌ی سدها و موانع کشیده شده در عراق امروز فراتر می‌رود. پیامی که باید توسط همه‌ی نیروهای درگیر در این منطقه شنیده شود.

شاعران عراقی به خاطر حقایقی که با شهامت در شعر خود فاش گفته‌اند، رنج زندانی شدن را چشیده یا به تبعید و مرگ محکوم شده‌اند. شعر در عراق سرگرمی نیست، تقدیر پر مخاطره‌ای است که آینده‌ی این سرزمین را ورق می‌زند. شعر است که دژخیمان امروز و فردا را در عراق می‌ترساند.

چگونه این کار از شعر بر می‌آید؟ اصولاً چگونه شعر نوشتن در عراق امروز ممکن است؟ این پرسشی‌ست که شاعری از خود می‌پرسد: "چگونه می‌توان شعر و ترکش را همزمان از سینه‌ات برآری در چنین زمانه‌ای؟". پاسخی که در کتاب باقی مانده‌ی وطنم خواهید یافت شما را شگفت‌زده خواهد کرد – "توفان کامل" مهم‌ترین عناوین هنری بین‌المللی، انسانیت ژرف، و هنر ناب.

این‌جا در این دفتر، شادی ژرف را نیز خواهید یافت: هم‌سنگ اندوه هلاکت‌بار. شعر عربی پیشینه‌ای بس غنی دارد و در آن می‌توان بهترین نمونه‌های شعر عاشقانه، فلسفی و طنز را یافت. اوج توانایی شاعرانه، سرشار از راز و نیاز. حتی جنگ شما را به پیک‌نیک فرا می‌خواند – گشت و گذاری که دگرگون‌تان خواهد کرد.

در کتاب باقی مانده‌ی وطنم به روشنی درک می‌کنیم که شعر‌ها به راستی خارق‌العاده‌اند. بسیار پرشور و پرقدرت، تا آن‌جا که ضد سیاسی‌ترین خوانندگان شعر را وامی‌دارند به این اعتراف که: "پس شعر می‌تواند سیاسی باشد و از عاشقانه‌ترین غزل‌ها هم پرشورتر و ناب‌تر باشد". شاعران عراقی در این اشعار وجدان فریب‌ناپذیر و شعور سرشارخود را نشان می‌دهند. آن‌ها به هیچ بهانه‌ای با استبداد، جنگ، کشت و کشتار و بت‌سازی از چهره‌های سیاسی و مذهبی همسویی نمی‌کنند. و از این جهت بسیار فراتر می‌روند از نمونه‌های بسیار خوب شعر جنگ جهانی اول و دوم. اشعاری که معصومانه به شعر مقاومت تبدیل می‌شوند تا از دل تنگ خود برای عشق، صلح و آزادی سخن بگویند.

در بخشی از کتاب باقی مانده‌ی وطنم می‌خوانیم:

قلب زن تنها سرزمینی‌ست
که بی‌گذرنامه سفر توانم کرد،
جایی که مأموری نیست
برای خواستن کارت شناسایی‌ام
یا زیرو رو کردن چمدان‌هایم
پر از شادی‌های قاچاق
شعر‌های ممنوعه
و غم‌های شیرین.
قلب زن تنها سرزمینی‌ست
که تسلیحات سنگین انبار نمی‌کند
برای جنگیدن تا آخرین قطره‌ی خون جوانانش.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
آشنایی
ناگفتنی‌های بغداد
کارگاه شعری به نام عراق
هدیه
قلب زن
طعمه
نیایش‌های شبانه
کیسه‌ی استخوان‌ها
بمباران
تندیس
هفت انگاره برای به تصویر کشیدن آقای رئیس جمهور
اعدام دژخیم
فردا پیک‌نیک می‌رود جنگ
پولِ خدا
خام ریش
زنان برهنه‌پا
کژدم‌ها در تاریکی باغ آرمیده‌اند
سوزن
ما نمرده‌ایم
این است زندگی من
بمب
سلطان غم‌ها
سرزمین بیکاران
آرد زیر صفر
دانه‌ی گندم
زنگ نقاشی
جلوه
از آزادی
وابستگی‌ها
در ستایش موسیقی
در وصف جادو
در وصف جنون
قار قار
آفرینش
تقویم
بیش از یک، کم از دو
تنها و غریب، کودک نشسته در باغ، دل من است
درها
بداهت پیچیده
عراق
جعبه‌ی سیاه
فناپذیرها
جنگ برادرم
باغ‌های معلّقِ مرگ
پندارها
آه ای بشریّت
پیری
دعا
از جایی به جای دیگر
باران...
آواره‌ها
زه‌ها
به کودک عراقی
عکس
صف‌آرایی
نامه
ترانه‌هایی برای ایران زمین
مصاحبه‌ی فریده حسن‌زاده - مصطفوی
با سهیل نجم شاعر و مترجم عراقی
درباره‌ی شاعران این مجموعه
درباره‌ی مترجم این مجموعه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر
مترجمفریده حسن زاده
ناشر چاپیانتشارات نگاه
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات198
زبانفارسی
شابک978-964-351-571-3
موضوع کتابکتاب‌های شعر خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر

برای دریافت کتاب باقی مانده‌ی وطنم: شعر عراق معاصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.