معرفی و دانلود کتاب بعد از مگریت

عکس جلد کتاب بعد از مگریت
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بعد از مگریت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بعد از مگریت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بعد از مگریت

کتاب بعد از مگریت، نمایشنامه‌ای کمدی از تام استاپارد است که با الهام از تابلوهای رنه مگریت خلق شده و فضایی سوررئال و ابزورد دارد. در این داستان، هم‌زمان با برگزاری یکی از نمایشگاه‌های نقاشی مگریت، زن و شوهری آماده می‌شوند که از خانه بیرون بروند، ولی ناگهان سروکله‌ی بازرس پلیسی پیدا می‌شود و آن‌ها را به ارتکاب جرمی متهم می‌کند. این کتاب از آثار کوتاه و تحسین‌شده‌ی استاپارد است.

درباره‌ی کتاب بعد از مگریت

صحنه‌ی آغازین نمایش، اتاق خانه‌ای را نشان می‌دهد که در آن دو زن و یک مرد حضور دارند. تلما هریس لباس شب پوشیده و چهار دست‌وپا بر روی زمین به دنبال چیزی می‌گردد. همسری رجینالد هریس با شلوار شب و بالاتنه‌ی لخت روی صندلی ایستاده و قصد دارد لامپ را عوض کند و مادر که بر روی میز اتو خوابیده. از پشت پنجره‌ی اتاق پلیسی آن‌ها را زیر نظر دارد و می‌پاید. وضعیت عجیب این صحنه مخاطب را به یاد تابلوهای سوررئال رنه مگریت می‌اندازد. داستان نمایش بعد از مگریت (After Magritte) هم‌زمان با برگزاری یکی از نمایشگاه‌های مگریت اتفاق می‌افتد. رجینالد منتظر است لامپ سرد شود تا آن را بردارد. تلما هم در کف خانه به دنبال پوکه‌ی فشنگی می‌گردد. ریجنالد تصادفاً با لامپ گرم دست خود را می‌سوزاند، وقتی هم پریز اتو را به برق می‌زنند تا گرم شود، مادر پاهایش را بر روی آن می‌گذارد می‌سوزد. در این آشفتگی که تلما قصد دارد به اورژانس زنگ بزند تا برای درمان پای مادرش بیایند، بازرس پلیسی سر می‌رسد. او از آن‌ها در مورد مردی می‌پرسد که بیرون از نمایشگاه مگریت دیده شده و به جرمی عجیب و غیرمنتظره متهم‌شان می‌کند...

نمایشنامه‌ی بعد از مگریت از جمله آثار دوران ابتدایی تام استاپارد (Tom Stoppard) محسوب می‌شود. زمانی که او تازه به شهرت رسیده بود و نمایش‌هایی مثل «روزنکرانتس و گیلدنسترن مرده‌اند» و «بازرس هاند واقعی» را به روی صحنه برده بود. همین باعث شد که بسیاری مشتاق اثر جدید او باشند و از آن استقبال کنند. این درام کوتاه بیشتر اثری تجربی است و استاپارد کوشیده فضای جدیدی را امتحان کند. اجرای نوعی کمدی پربرخورد و سوررئالیستی که پیش‌تر خیلی تجربه نشده بود. ضمن اینکه او دغدغه‌های فلسفی و اجتماعی همیشگی خود را هم پی می‌گیرد. مسأله‌ی نظارت پلیسی و آزادی فردی که در خیلی از آثارش به آن‌ها اشاره کرده در این درام هم وجود دارد.

تام استاپارد در نمایشنامه‌ی بعد از مگریت، به‌خوبی بین داستان و فضای نمایش خود و تابلوهای رنه مگریت ارتباط برقرار می‌کند. از صحنه‌ی نخستین تا صحنه‌ی پایانی چندین وضعیت صحنه و بازیگران به‌وضوح به آثار مگریت ارجاع می‌دهد و آن‌ها را تداعی می‌سازد. استاپارد تلاش دارد دنیای این نقاش را در صحنه‌ی تئاتر بازسازی کند و به آن جان ببخشد. به همین خاطر عامدانه از منطق دنیای بیرونی فاصله می‌گیرد. درست شبیه فیگورهای مگریت که در موقعیت‌های ابزورد قرارگرفته‌اند، او هم شخصیت‌هایش را در وضعیتی مضحک و بی‌معنا سرگردان می‌گذارد. بسیاری از منتقدین این رویکرد فلسفی او را ستوده‌اند.

هوشنگ حسامی نمایشنامه‌ی بعد از مگریت را ترجمه کرده و نشر چشمه آن را منتشر ساخته است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه

تجربه‌های کوتاه، مجموعه‌ای متشکل از داستان‌ها و نمایشنامه‌های کوتاه و کم‌حجم نویسندگان معروف و بزرگ دنیاست. در این سری تاکنون آثاری از وودی آلن، تواین، کافکا، دوراس، میشیما، هانکه، گوگول، هاردی و... به چاپ رسیده است. این مجموعه متعلق به نشر چشمه است و سرپرستی آن را حسن ملکی بر عهده دارد.

نکوداشت‌های کتاب بعد از مگریت

  • خنده‌دار و بامزه! (جادویگا اوکمان، استاد دانشگاه و نمایشنامه‌نویس)
  • نگاهی هوشمندانه و طنز به مسأله‌ی واقعیت که از سطح فلسفه به کمدی تقلیل یافته است. (راندولف رایان)

اقتباس‌ نمایشی از کتاب بعد از مگریت

این نمایش اولین بار در یکی از سالن‌های مستقل لندن با کارگردانی جفری ریوز اجرا شد. در این تئاتر بازیگرانی مثل استفن مور، جوزفین تِوسون و پرونلا اسکیلز حضور داشتند.

کتاب بعد از مگریت برای چه کسانی مناسب است؟

این نمایشنامه به علاقه‌مندان به تئاتر و نمایش‌های کمدی پیشنهاد می‌شود. اگر به دنبال درامی سوررئال هستید، این کتاب گزینه‌ی مناسبی برای مطالعه و اجرا است.

با تام استاپارد بیشتر آشنا شویم

سِر تام استاپارد (متولد 1937) نمایشنامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی-چکی و از مهم‌ترین چهره‌های تئاتر دنیاست. او در چک‌اسلواکی به دنیا آمد، اما با اشغال این کشور به دست نازی‌ها، مجبور شد با خانواده‌اش از آنجا فرار کند. آن‌ها پس از جنگ‌جهانی دوم در بریتانیا مستقر شدند. استاپارد بعد از پایان تحصیلاتش به روزنامه‌نگاری روی آورد، اما کم‌کم به نمایشنامه‌نویسی علاقه‌مند شد و از ابتدای دهه‌ی 1960 نویسندگی را شروع کرد. او با نوشتن نمایشنامه‌های تک‌پرده‌ای کمدی، خیلی زود استعدادش را نشان داد و مورد توجه محافل هنری قرار گرفت. به‌طوری‌که درام‌هایش در یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های دنیا، یعنی نشنال تئاتر لندن به روی صحنه می‌رفت.

«روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند»، «آرکادیا» و «ساحل آرمان‌شهر» از مشهورترین نوشته‌های استاپارد هستند. او به خاطر فیلم‌نامه‌ی «شکسپیر عاشق» برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد.

در بخشی از کتاب بعد از مگریت می‌خوانیم

خانم پیر با شنیدن این عنوان جا مى‌خورد. سر بالا مى‌گیرد، به روبه‌رو مى‌نگرد. بعد بر مى‌گردد و با تنفر و بى‌زارى به هریس مى‌نگرد. هریس خود را مى‌بازد. بر مى‌گردد، دوباره اتاق را ترک مى‌گوید که مى‌شنود به‌شدت در ورودى را مى‌زنند. مادر هم‌چنان با کیسه‌ى نمدى‌اش ور مى‌رود و ترومپت‌اش را از آن بیرون مى‌آورد. هریس مثل آدم‌هاى کتک‌خورده، و نه کتک‌زده، به طرف توده‌ى اثاث‌هاى پشت در مى‌رود و، در همان حال که مادر ترومپت را به لب مى‌برد، شروع مى‌کند به برداشتن اثاثه‌ها.

مادر شروع مى‌کند به نواختن و هریس اثاث را یکى‌یکى بر مى‌دارد و سرجاى‌شان مى‌چیند. پیش از تمام‌شدن کار او، تلما وارد مى‌شود، گیلاسى نوشیدنى در یک دست و گلدان گلى در دست دیگرش دارد. آن‌ها را جائى مى‌گذارد و در برداشتن اثاثه‌ى سنگین به کمک هریس مى‌رود.

میز درازِ پایه‌کوتاه وسط، زیر چراغ سقف گذاشته مى‌شود. چهارپایه‌ها پشت آن گذاشته مى‌شوند و هرطرف میز یک صندلى راحتى قرار مى‌گیرد. چیدن اثاثه‌ها طورى صورت مى‌گیرد که مادر مجبور نباشد از صندلى چوبى بلند شود یا نواى پُرشور ترومپت‌اش قطع شود، تا صحنه‌هاى آخر، یعنى درست پیش از ورود پلیس‌ها. وقتى پلیس‌ها (یعنى کارآگاه فوت و پاسبان هولمز) وارد مى‌شوند، همه چیز در جاى خودش قرار گرفته است، صندلى چوبى برگشته پاى دیوار، و سه شخصیت اصلى راحت نشسته‌اند. تلما نوشیدنى به دست دارد و سیگار مى‌کشد؛ ترومپت از نظر پنهان شده، شاید پشت صندلى مادر.

تنها مورد عجیب غریبى که مانده، سبد میوه است که در چهارتاق باز مى‌شود و فوت به داخل یورش مى‌آورد و سمت راست جلوى صحنه مى‌آید، و هولمز که با دیدن این وضع طبعاً یکّه خورده جائى در جلوى صحنه مى‌ایستد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بعد از مگریت
نویسنده
مترجمهوشنگ حسامی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات44
زبانفارسی
شابک978-600-229-621-4
موضوع کتابنمایشنامه، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بعد از مگریت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بعد از مگریت

برای دریافت کتاب بعد از مگریت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.